Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

95mm2, omdat we een 2000 watt inverter hebben die ik ook wil kunnen gebruiken. 2000 watt * 1,08 inefficientie / 12V = 180A. Tel daar wat standaard verbruik van verlichting, opladers, pomp, kachel en maxxairfan en dan zit je op 200/210A. Als je dan de pezi spannung tool raadpleegt kom je op 90mm2.

Het is 95mm2 neopreenkabel, dus vrij flexibel. Maar de leidingbuis is ook een mooie optie. Zag ik ook in het thread van Albertrietjens

Invalzaag kan ook, ik heb daar ook over getwijfeld, maar met een 45 bitje krijg je een mooie V-groef
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door albertrietjens »

Met waterleidingbuis kun je echt heel mooi en eenvoudig rare hoeken maken. Nadeel van de dikke kabel zijn de krachten die door het buigen overgebracht worden op de contacten. Daar heb je met die zelfgemaakte "busbars" geen last van. De dunste buis levert al 50 mm2 op!

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Deze LiFePO4 komt overigens ook in een Ford Transit. We gebruiken het hoekje linksachter voor de elektronica en de accu.

Work in progress:

Afbeelding Afbeelding
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ahh, daar komt bij mij ook de electra. Alleen tot halve hoogte. Help je iemand mee met een Ford ombouw? Documenteert die dat ook? Altijd leuk en interessant om te zien hoe een ander de problemen oplost.

Wat voor diameter koperbuis is vergelijkbaar met 95mm2?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door albertrietjens »

Ja ik help iemand met zijn elektra spul en aan verwanten. Hij is verder niet actief op het forum. De gehele opstelling wordt 50 x 90 cm. Al met al in drie lagen.

Een inschatting van de haalbare koper oppervlakte: 12 mm is ongeveer 50 mm2. Uitgaande van de zelfde dikte materiaal zou 15 mm ongeveer 62 mm2 zijn en 22 mm ongeveer 92 mm2. Even uit het vuistje :-B

Voorlopig schema:

Afbeelding
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Gisteren weer een dagje met de bus bezig geweest. T ging niet heel hard. Het was zo'n dag waarbij t gereedschap me regelmatig zomaar uit handen viel, dus ik heb rustig aan gedaan en extra opgelet geen fouten te maken met de afwerking van de laatste plafond plaat.
Het pas maken van de laatste plaat heeft veel tijd gekost. Omdat het plafond van de bus naar voren toe naar beneden buigt en tegelijk naar mekaar toe buigt was het zeer lastig de rechter plaat in het midden op de linker plaat te laten aansluiten. De linker plaat heeft aan de midden lijn een rechte zaagsnede, maar door de buiging van de plaat is die niet recht meer.

Maar MIJLPAAL!
Het plafond zit er in. Naja tijdelijk, want het moet nog in de white wash. Maar ik kon even genieten van een ander aanzicht dan overal zwarte isolatie.
Jammer dat je op de foto de krommingen niet zo goed ziet..

Afbeelding

Verder is er niet zo heel veel gebeurd. Samen met de eigenaar van de stalling heb ik gepraktiseerd hoe ik 'bakken', een soort koven in de wanden ga maken om zoveel mogelijk ruimte te kunnen gebruiken.
Ook is de accu bak zo goed als af. Van we week hoop ik die op een avond definitief in elkaar te kunnen zetten.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Mooi plafond, gaat de goede kant op :thumbup:

Walter
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door macfocus »

fostar82 schreef:
zo 14 mar 2021, 19:23
Het was zo'n dag waarbij t gereedschap me regelmatig zomaar uit handen viel,.....
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dat soort dagen. :lol3:
Klussen aan de camper of de oldtimer is soms idd een uitdaging.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door MarceldeHoog »

Sterker nog, zo'n dag had ik zondag ook :D

2 maal het paneel voor onder het bed fout zagen was daar ook een onderdeel van... om gek van te worden. Anyway, mooi werk, dat plafond zit er strak in!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Thnx Walter!

Klopt macfocus, soms kun je maar beter gewoon een dom klusje doen, voordat je meer stuk maakt, dan dat je verder komt :)

Aii, dat is zuur Marcel. Zeker als dat de tweede keer gebeurd, kun je jezelf wel voor de kop slaan..


Maar ik wil de tegenslagen hier ook benoemen, want als je het gross van de youtube ombouw video's, en ook een heel aantal bouwblogs op t forum trouwens, mag geloven gaat t allemaal van een leien dakje en is het easy peasy.

Recent nog een mooie tegenslag; na het stormachtige weer van vorige week, had ik 1 cm water staan in de holte net achter de schuifdeur. Mooi klote!! :bang:
Het was niet goed te zien waar het weg kwam. Mijn schoonvader verdacht direct het raam; de bus lekte niet toen je hem kocht, dus je zal het zelf amans hebben gehad (met een grote grijns erbij). :problem: Na een paar dagen opnieuw kijken stond er een kring op het hout onder het raam en bleek het vochtig tussen de armaflex. Dus inderdaad het raam.
Op aanraden van de eigenaar van de stalling heb ik de bus omgedraaid, zodat de andere kant in de wind staat. Even checken of dat raam niet ook lekt :-?

Nu kon ik schroeven van beide ramen nog een stuk aandraaien, dus ik vermoed dat het staal (bol) zich meer is gaan zetten naar de vorm van het raam (recht). Voorlopig geen water meer gezien, maar ik denk toch dat ik binnenkort de waterslang er een goed op zet. Geen zin in dit gedonder als de onderkant ook geisoleerd is en er houten bekleding op zit.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Nou kom ik wel uit 't zuiden van NL, maar... "amans"?


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Paul, toen ik het ging googlen kon ik er ook niks over vinden. Uiteindelijk mn moeder geappt. Het zou 'aan mans gehad' zijn. Gronings denk ik :D
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Van de week heb ik mn accu box afgemaakt. Cellen zijn strak opgesloten met ertussen op maat gesneden Ikea Finfördela snijplanken (tip van t forum).
De BMS, shunt en hoofdzekering in een aparte ruimte. Bovenin ventilatie gaten. De baas van de stalling had nog piano scharnier liggen, dus de klep kan opengeklapt worden.
Er zijn 3 uitgangen; de plus die via de hoofdzekering loopt (rechts op de foto), de door de BMS geschakelde min (midden) en de min rechtstreeks op de shunt (links). Alle normale 12v verbruikers worden via een 12V zekeringpaneel op de BMS aangesloten. Enkel de inverter gaat direct op de min van de shunt.

Afbeelding

Vandaag heel de dag bezig geweest samen met mijn vader en met hulp van de baas van de stalling. Mijn schoonvader zou komen verfen, maar die moesten we afzeggen omdat de mix van de verf nog niet naar wens was. We willen de plafon- en wandbekleding in white wash stijl, daartoe had ik steigerbeits in de kleur whitewash gekocht. Door beits ipv verf zou de nerf van het hout nog wel te zien moeten zijn. Maar toen mijn schoonvader de achterkant van de 4 plafonplaten had gedaan, viel op dat het meer grijs dan wit opdroogde. Balen :problem:
Toen samen met de baas van de stalling een pot transparante beits gehaald en daar witte verf door gemengd. Eerste menging gaf een gelig effect. Vanochtend was het resultaat op het proeflatje nog niet helemaal naar wens, dus opnieuw bijgemengd. We zitten nu op 3x 50ml wit erdoor. :D

Mijn vader heeft zich (bijna letterlijk) vandaag op het isoleren van het tussenshot gestort.

Afbeelding

Ik ben met de baas van de stalling bezig geweest met een 'bak' voor de inham. Heel veel meten, zagen, passen, aanpassen enz.
Eerst de triplex plaat passend gemaakt. Omlijsting van het raam gedemonteerd. Gat van het raam overgenomen (2x keer, want de eerste keer werd het gat te groot :bang: ). Toen omlijsting over de triplex vastgezet. Dat ging nog maar net.
Vervolgens bezig met de onderste lat voor de bak. We laten die met opzet wat uitsteken, zodat de triplex plaat, die eronder komt, in een groef in de lat kan vallen voor een mooie overgang. Vervolgens de bovenste lat en de eerste dwarslat met een uitsparing voor het bovenste bedframe (zie achteraan).
T lijkt niet veel, maar daar ben je dan wel heel de dag mee zoet :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Stieneke en Donald »

Goed bezig! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

We zijn flink bezig geweest de afgelopen week en het weekend.

Met de accu nu klaar, kon ik een begin maken met het elektrapaneel dat links achterin de bus gaat komen. Ik had op een kartonnen uitsnede al wat gepuzzeld met de indeling, maar die viel net wat anders uit zo in de bus. Met de indeling besloten, kon ik de 12V en 230V zekeringkastjes monteren. Rondom het 12V kastje gleuven gezaagd in de achterplaat en op alle kabels ringkabelschoenen gekrimpt. Nou ja alle.. in mijn hoofd kon de led verlichting voor de keuken, het midden van de bus en de individuele bedlampjes een eigen aansluiting krijgen, maar ik had later nog een paar extra kabels getrokken voor een actieve speaker en voor led verlichting onder de luifel. Dus kwam ik 1 zekering te kort op het paneel. Ik heb de bedlampjes bij elkaar opgezet, dus opgelost. Maar vervolgens een paar kabelschoentjes te weinig. :wtf: Dus weer nieuwe bestellen..

Heb ik 24 kabels van schoenjes voorzien en ook aangesloten op het 12V zekeringkastje, bedenk ik me ineens; chips de plaat is nog niet geverfd. Dus kon alles weer los.. :lol3:

Van het weekend zijn we verder gegaan met de bakken voor in de wanden. De baas van de stalling heeft de boven en onder balken gemaakt en ik heb de verticale steunen gemaakt. Heel veel meten, zagen, passen, bijwerken en weer passen. Maar het is mooi geworden!
Er komen nog horizontale plankjes in met opstaand randje en dan kunnen ze eruit en in de verf.

Afbeelding

Mijn vrouw is met haar vader druk geweest met het schuren en verfen van de plafondplaten. Na de eerste laag verf gaan de houtvezels opzetten en lijkt het of de plaat haar heeft gekregen. Dan moet er flink geschuurd worden voordat de tweede laag erover kan.
We zijn nogal in de weer geweest met het mixen van transparante beits met witte verf om een soort whitewash effect te krijgen. Dat was op het proeflatje ook goed gelukt, maar op de uiteindelijke platen zie je nog maar weinig van de nerf in het hout. Maar goed, we zijn nog steeds blij met het resultaat.

Afbeelding

Toen ik gisteren de voorste twee plafondplaten definitief wilde bevestigen bleek dat ik vergeten was om een gat voor het middelste spotje te zagen. Ook onderstond er wat frictie op de middellijn van de 2 platen. Ik had het frame van de maxxfan verhoogd zodat de platen daar rondom ondersteuning hebben en de kap daarin geschroefd kan worden. Hierdoor kwam de middellijn tegen elkaar, dus er moest nog een randje af. De aanpassingen gedaan en met de kwast de blanke randen bijgewerkt.
Aan het einde van de dag was het genoeg gedroogd om ze te kunnen plaatsen. Heel blij met het resultaat :cheers:

Afbeelding
Plaats reactie