Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80407
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Dafluc »

NEE Bokkie, dat DOE je niet. MAAR dat vroeg ik OOK. OM het niet TE doen. Dus ik wilde het VOORKOMEN. Dat lijkt gelukt.
Afbeelding
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Van de week heb ik de 230V aansluiting erin gemaakt. Voor een steviger montage, een houten plaatje gezaagd, voor aan de binnenkant, waar de aansluitkast in vast geschroefd wordt. De gaten heb ik, met een heel klein boortje, voorgeboord in het plaatje. Eerst het plaatje als mal gebruikt om vanuit binnen de gaten in het metaal te boren. Toen het plaatje aan de buitenkant als mal gebruikt voor het gat waar de aansluitkast invalt. Gat uitgezaagd met de decoupeerzaag.
Eerst de kabel aangesloten op de aansluitkast. De binnenrand van de aansluitkast met Sikalastomer 710 voorgekit en vervolgens op de bus geplaatst. Toen de schroeven erdoor in het houten plaatje geschroefd en klaar!

Afbeelding

Ook heb ik de dakspanten met aluminiumfolie beplakt en de daklatten eraan vast geschroefd. Hiervoor had ik zelftappers gekocht, maar die waren te bot voor het metaal. Dus moest ik toch eerst voorboren met een dun metaalboortje.

Vanochtend wilde ik de laatste daklat plaatsen, maar er bleek condens te staan op het aluminium folie. :DD

Afbeelding

Ofwel de aluminium folie voorkomt niet dat de dakspanten een koude brug vormen. :bang: :bang:
Na een korte twijfeling besloten de aluminiumtape te verwisselen voor 6mm armaflex. Dus de daklatten en de aluminiumtape weer te verwijderd. Stroken 6mm armaflex geplakt over de spanten, waarbij deze ruim overlapt met de 19mm armaflex. Toen de daklatten weer terug geplaatst. Dit kost wel weer een paar mm hoofdruimte, maar die koude bruggen waren ook niet wat.

Afbeelding

Verder de bekabeling getrokken voor de maxxfan en 16mm2 kabels naar de accu's, voor de dc-to-dc lader.
Nu rest enkel de zonnepaneel bekabeling nog voordat we de rest van de isolatie kunnen doen. De sensorkabels voor de watertank en gasdamptank moeten door de vloer, dus dat kan later nog.
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Afgelopen weekend weer wat verder gekomen. Om het dak af te kunnen werken moesten de zonnepaneel kabels nog door het dak heen. Maar ja; waar dan. Dat resulteerde in een zoektocht naar luifels en bevestigingsmogelijkheden op een transit. En naar dakrails en mogelijke manieren om zonnepanelen te plaatsen. Na veel puzzelen eindelijk een plek kunnen kiezen. Het daadwerkelijk plaatsen van de doorvoer kostte uiteindelijk veel minder tijd :-B

Afbeelding

En verder met de zijwanden. Nu alle bekabeling erdoor ligt zijn de holtes gevuld met minerale wol. Voor het bevestigen van de latten aan de zijwnaden heb ik een blinkklinkmoertang van vrienden gebruikt. 9.5mm gat boren, schroefdraad erin klinken en de latten konden er zo aangeschroefd worden. Werkt prachtig.
Tussen de latten komt nog 19mm armaflex. Dat levert straks een mooi egale ondergrond voor de uiteindelijke afdekking; 6mm multiplex

Afbeelding

Ook op de foto hierboven een mockup van het bedframe voor ons dochtertje. Die gaat overdwars boven ons slapen. Ik ben de afgelopen tijd op lascursus geweest om zelf de frames te kunnen lassen. We zullen zien wat dat wordt!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door durisotti »

Minerale wol is niet geschikt als isolatie van een camper, het zuigt zicht vol met vocht !
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

En daarna zakt het in elkaar...


Paul
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Kijk net op tijd! Nu kan ik het er nog uithalen. :clap:
Kan ik dan beter de holtes leeg laten of moet ik de amrmaflex die er deels al overheen geplakt zoveel mogelijk door de holtes heen plakken. Dat zou echt een vervelend karwij zijn met al die steunen ertussen :thumbdown:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Schapenwol instoppen, behalve de kokerbalken onder langs de vloer


Paul
nendm00
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 15 nov 2020, 13:33

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door nendm00 »

fostar82 schreef:
wo 25 nov 2020, 18:41
Kijk net op tijd! Nu kan ik het er nog uithalen. :clap:
Kan ik dan beter de holtes leeg laten of moet ik de amrmaflex die er deels al overheen geplakt zoveel mogelijk door de holtes heen plakken. Dat zou echt een vervelend karwij zijn met al die steunen ertussen :thumbdown:
Polyesterwol heeft al die vervelende eigenschappen niet.
https://www.ebay.co.uk/itm/Recycled-Pla ... SwcuVfvR-l
Het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naar toe.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door durisotti »

Wol is de beste oplossing, je kunt ook oude dekens bij de kringloop halen !
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Tijd voor een update.

Ik ben de afgelopen keren bezig geweest met de diesel kachel. Handig om in een warme bus te kunnen verder werken, nu de temperatuur buiten gestaag zakt.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat de kachel op de dieseltank van de bus wordt aangesloten. De tank hangt midden onder bus en heeft naar verluid al een extra aansluiting voor accessoires. Ik kan bij de Ford dealer een connector met rietje kopen die je er zo in prikt. Probleem is alleen dat de aansluiting aan de bovenkant van de tank zit en laten we die nou tijdens de rit terug naar Nederland nog even goed volgetankt hebben met goedkope Duits diesel. Maar goed dat is een probleem voor later.

Om tijdens de bouw warm te kunnen werken heb ik een standaard gemaakt met daaraan het tankje dat bij de set kwam en de pomp en het filter.
Nadat alles netjes vastzat, de accu uit mn motor eraan gekoppeld en met youtube ernaast (de handleiding is niet te volgen) de boel opgestart. Ik had al brandstof tot aan de pomp, maar die had toch nog een paar minuten nodig voordat de brandstof bij de kachel aankwam. Het grote moment! Kachel ging aan... of toch niet. e-06 in het scherm. Google wist te vertellen dat dit een veel voorkomend probleem was, waarbij de fan van de kachel aanloopt en niet wil draaien. Als veiligheid slaat de kachel dan uit.

Dus kachel weer uitgebouwd, mee naar huis en daar open gehaald. En inderdaad de fan zat zo ongeveer klem tegen de kachel.

Afbeelding

Met twee schroevendraaiers voorzichtig wat verder de as op gewiebeld en na een paar keer aanpassen draaide die, ook met de behuizing er weer op, helemaal vrij.

Inmiddels had ik de materialen binnen voor de definitieve montage van de pomp en filter. Een electriciteitsdoos, harde nylon brandstofslang, rubber brandstof slang voor de connecties met de nylon slang en betere kwaliteit slangenklemmen. Eerst een houten plaatje gemaakt voor in de doos, om de pomp, in een hoek van 30 graden, en het filter op te kunnen schroeven. Toen de doos incl pomp en filter aan de dorpel van de bus geschroefd. Dat was nogal een klusje liggende onder de bus. Maar ik ben tevreden met het resultaat!

Afbeelding
Afbeelding

De uitlaat loopt naar achteren en het tipje ervan komt net buiten de carosserie uit. De luchtaanvoer heb ik naar voren geleid, zodat er geen uitlaatgassen weer de kachel in gaan.
De groene leiding loopt naar de tijdelijk opzet van het tankje op de standaard.
Laatst gewijzigd door fostar82 op di 08 dec 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Na de eerste domper nav de reacties op de gebruikte minerale wol, weer op onderzoek uit gegaan. Holtes bekleden met armaflex of schapenwol?
Toen zag ik het topic Isolatie aanbrengen langskomen. Schapenwol leek een makkelijke en goede oplossing, maar om het schapenwol de kans te geven de opgenomen vocht af te staan, moet er voldoende ventilatie in de holtes zijn. En die is er niet, want we willen een sluitende wand met armaflex en daarover muliplex.

Dus uit een paar 'vakken' de minerale wol verwijderd en met 6mm armaflex beplakt als proef. Dat ging best aardig. Het is tijdsintensiever dan het aanbrengen van de schapenwol, maar nu kunnen we het geheel wel afsluiten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fostar82 op di 08 dec 2020, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22906
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Sommige foto's "doen het niet"....


Paul
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door pwhooftman »

De inlaat van de kachel moet je wellicht nog iets laten aflopen, zodat de slang na een lange rit in de regen niet vol met water komt te staan. Of de inlaatdemper dwars op de rijrichting plaatsen.

Ook mooi opgelost zo, de pomp en het filter netjes opgeborgen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door marjasjaak »

Ziet er mooi uit, zo met het brandstofpompje in een box.
Wat al geschreven is, de luchtinlaat een kwartslag draaien, nu kan er water in komen.
Mooiste zou zijn naar achteren wijzend.
Is de steun waar de uitlaatpijp (niet de demper) hitte bestendig? Pijp gaat tijdens gebruik heet worden.
Zelf heb ik de brandstofslang in zwarte mantelbuis gedaan, ziet er mooier uit, beetje bescherming voor de slang en je kan colsonbandjes wat strakker aantrekken.
Plaats reactie