Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Tijd voor een update..
Mijn vrouw heeft samen met haar vader de 2 overige plafondplaten geverfd. Dus kon nu ook de verlichting worden aangebracht voor boven het bed van ons dochtertje. Van Ali hebben we een led bron met 100 fiber draden. Dat was wel even werk om alle draden in het plafond te bevestigen. Na een kwartier worstelen met de draden, heb ik ze onderverdeeld in 4x 25 en de bundels naar de juiste plek gerouteerd. Vervolgens elk van de draden op maat geknipt en met ducttape aan de plaat geplakt. Dat was al een paar uur werk.
Daarna met een lijmpistool alle draden van een drupje lijm voorzien.
Omdat de twee platen nu middels de dradenboel aan elkaar zaten, was het een hele toer de twee platen samen de bus in te dragen en daar te ontvouwen tegen het plafond. Samen met mn schoonvader is het gelukt.
Vandaag kon ik het niet laten de uitlijning van de plafond platen nog wat te tweaken. De geul in het midden was me toch wat te breed. Dus tientallen schroefjes weer losgedraaid, stutten eronder en net zo lang klieren totdat de geul kleiner was en de groeven allemaal nog uitlijnen.
Daarna het gat rondom de maxxfan iets vergroot, en de afdekkap geplaatst. (Hij moet nog vastgeschroefd, maar ik heb de bijbehorende schroeven met witte kop nog thuis liggen)
Daarna verder met de elektra. Ik heb de led controller geïnstalleerd en met de accu uit mn motor getest. Dat was een moment van grote voldoening
Gisteren heb ik de derde, voorste, wandbak gemaakt. Van de twee achterste wandbakken zijn alle onderdelen geverfd, dus die kunnen er ook binnenkort in. Vandaag ook de twee wandplaten gezaagd die boven de wandbakken komen. Van de week groeven erin maken en dan kunnen die ook in de verf.
Al het 'grondwerk' kostte flink tijd, het leek of ik eeuwig naar de zwarte isolatie zou moeten kijken, maar nu eindelijk kan er meer afgewerkt worden en lijkt er schot in te komen
Mijn vrouw heeft samen met haar vader de 2 overige plafondplaten geverfd. Dus kon nu ook de verlichting worden aangebracht voor boven het bed van ons dochtertje. Van Ali hebben we een led bron met 100 fiber draden. Dat was wel even werk om alle draden in het plafond te bevestigen. Na een kwartier worstelen met de draden, heb ik ze onderverdeeld in 4x 25 en de bundels naar de juiste plek gerouteerd. Vervolgens elk van de draden op maat geknipt en met ducttape aan de plaat geplakt. Dat was al een paar uur werk.
Daarna met een lijmpistool alle draden van een drupje lijm voorzien.
Omdat de twee platen nu middels de dradenboel aan elkaar zaten, was het een hele toer de twee platen samen de bus in te dragen en daar te ontvouwen tegen het plafond. Samen met mn schoonvader is het gelukt.
Vandaag kon ik het niet laten de uitlijning van de plafond platen nog wat te tweaken. De geul in het midden was me toch wat te breed. Dus tientallen schroefjes weer losgedraaid, stutten eronder en net zo lang klieren totdat de geul kleiner was en de groeven allemaal nog uitlijnen.
Daarna het gat rondom de maxxfan iets vergroot, en de afdekkap geplaatst. (Hij moet nog vastgeschroefd, maar ik heb de bijbehorende schroeven met witte kop nog thuis liggen)
Daarna verder met de elektra. Ik heb de led controller geïnstalleerd en met de accu uit mn motor getest. Dat was een moment van grote voldoening
Gisteren heb ik de derde, voorste, wandbak gemaakt. Van de twee achterste wandbakken zijn alle onderdelen geverfd, dus die kunnen er ook binnenkort in. Vandaag ook de twee wandplaten gezaagd die boven de wandbakken komen. Van de week groeven erin maken en dan kunnen die ook in de verf.
Al het 'grondwerk' kostte flink tijd, het leek of ik eeuwig naar de zwarte isolatie zou moeten kijken, maar nu eindelijk kan er meer afgewerkt worden en lijkt er schot in te komen
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Het dakluik zit te diep om over de plafondplaten te vallen. Daarnaast loopt het plafond niet recht.
Zie de foto hieronder, het frame van het dakluik wordt met tape op zn plek gehouden. Als ik het definitief in de klemmen vast druk valt het nog wat dieper.
Nu ben ik op zoek naar een materiaal waarmee ik het netjes af kan werken. Ik zit te denken aan rubber achter L profiel dat ik strak om het raamframe kan binden en wat dan net over het plafond kan steken, waar dan nog een triplex afwerk rand over heen kan.
Zie de foto hieronder, het frame van het dakluik wordt met tape op zn plek gehouden. Als ik het definitief in de klemmen vast druk valt het nog wat dieper.
Nu ben ik op zoek naar een materiaal waarmee ik het netjes af kan werken. Ik zit te denken aan rubber achter L profiel dat ik strak om het raamframe kan binden en wat dan net over het plafond kan steken, waar dan nog een triplex afwerk rand over heen kan.
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Is dat een kwaaltje van de Transit? Heb je ook niet op de inbouwdiepte gelet? Of zijn de draagbalken zoveel dikker dan bij andere bussen . Bij mijn kennis heeft het dakraam ook niet genoeg ruimte om plafond en buiten te omsluiten. Hij heeft er voor gekozen om de rand over de plafond plaat te plaatsen zoals normaal verwacht. Dan overlapt het net niet (3 á 4 mm opening). Opgelost met kunststof strips geplakt tegen de bovenste schaal.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Het zou best kunnen dat de dakspanten wat dikker zijn, daarnaast zit er volgens mij meer bolling in het dak. Bij de Heki Midi zitten beugels voor een dakdikte van 35 tot 42 mm. Maar er is ook een setje beugels voor dakdikte 43 tot 52mm te koop. Dus ik denk dat ik die aanschaf. Dan zit ik nog wel met de bolling van het dak en ook de bolling in mijn plafond vs het rechte raam. Ik ga kijken of ik daar een rand voor kan schaven.
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Een luifelverhaal..
Er was eens een man die een luifel op zn bus wilde. Zo'n mooie grote cassetteluifel. Het liefst vanaf achteren tot net voorbij de schuifdeur.
De keuze viel op een Thule. Nu had deze man een Ford Transit, een prachtig gelijnde bus. Gelukkig had Thule een adapter set beschikbaar waarmee je de luifel zou kunnen installeren op een Ford Transit.. of toch niet..
We wilden graag een luifel die tot over de schuifdeur valt. Onze Ford is een H3L4 en dat komt dan neer op een 4 meter luifel. Nu loopt de bus zowel van onder naar boven als van voor naar achteren bol. Een testje met een 4 meter lange balk liet zien dat waar de balk in het midden de bus raakte, deze op 30cm van de uiteinden ruim 4 cm tussen de balk en de bus had. Tel daarbij op dat er ook van onder naar boven bolling is, en dat maakt de uitdaging compleet.
Maar zoals al genoemd, Thule heeft adapters voor de Ford Transit. Uit de documentatie werd niet duidelijk of de beugels de bolling over beide assen wegwerkt of enkel van onder naar boven. In het overzicht had Thule genoemd dat het om 3 adapters ging, maar het aanbod bij de webshops had het over 2. De 4 meter luifel wordt met 4 standaard beugels geleverd. Dus contact opgenomen met Thule.
Wat bleek het overzicht was verouderd, het ging inderdaad om 2 beugels. Maar moet ik voor een 4 meter luifel dan 2 set beugels bestellen of kan ik met 1 toe. Een set was voldoende, maar toen ik nogmaals aangaf dat het om een 4 meter luifel ging en de grootste transit zou mijn contactpersoon eerst een techneut raadplegen. Uitslag; op de transit moest geen luifel groter dan 2.6 of max 3m.
Daar moest ik even van bekomen..
Vervolgens heb ik naar dakrekken gekeken. Ik had meerdere ombouwen gezien, van H2s, met daarop een dakrek en daar de luifel aan. Geeft wel een stoere look. Echter zijn de meeste dakrekken nog duurder dan de luifel zelf. Op het fordtransitusaforum vond ik een paar mensen die een eigen dakrek hadden gemaakt. De Ford heeft van de fabriek uit montagepunten voor een dakdrager of rek met een standaard m8 bout. Maar ook deze punten zijn niet recht waardoor er opvulstukken gemaakt moeten worden. Daarnaast begint bij een h3 het dak al af te lopen boven de schuifdeur, dus de luifel steekt dan flink boven het dak uit.
Na veel wikken en wegen besloten om zelf adapters te maken om de luifel direct op de bus te monteren.
Luifel besteld. Maar na ruim een week wachten nog geen verzendbevestiging. Toen maar eens achter de grote webshop in het oosten aan gebeld. O sorry meneer, hij is niet op voorraad en ook niet leverbaar. Hoewel dat wel op de site stond.
Uiteindelijk een andere aanbieder gevonden, die eerst maar even gebeld. Die belde ter plekke de leverancier en die had er nog 3.
Met de luifel in bezit, die met hulp van de eigenaar van de stalling tegen de bus gehouden. Inderdaad flink wat opvulling nodig aan de uiteinden, dus besloten ook de Ford transit adapterset te bestellen en dan verder te kijken.
Met de adapterset aan de luifel getaped, weer de luifel tegen de bus gehouden. De beugels overbrugden de bolling van onder naar boven maar in de lengte richting was er nog een gat van 2.5 cm.
Plaatje
De eigenaar van de stalling had nog de helft van een hard plastic paaltje liggen. Dat liet zich prima zagen en schaven tot een opvulstuk in de vorm van een taartpunt. Waarvoor alle credits naar de stalling eigenaar!
Samen met mn schoonvader hebben we nogmaals de luifel tegen de bus gehouden met de adapters en het opvulstuk eraan getaped. Nu de locatie van de voorste adapter gemarkeerd en het voorste, bovenste gat geboord. Met de voorste adapter en het opvulstuk aan 1 bout vast konden we de luifel nogmaals passen en opmeten hoe dik het opvulstuk aan de achterkant moest worden.
Plaatje
Met die ook gereed moest er nog iets tussen de middelste standaard beugel. De bus is in het midden vlak genoeg, maar voor de bolling van onder naar boven moest hier ook nog een opvulstuk tussen.
Hoewel we de locatie van de adapters en beugel hadden uitgemeten om te zorgen dat de bouten niet een middenschot zou raken, was dat toch bij één bout het geval. Goed één bout minder zal het probleem niet zijn, zeker niet omdat we in plaats schroeven in een houten achterplaat, bouten door de houten platen gebruiken met forse ringen en borgmoeren.
Ik had flink te lange RVS bouten besteld en wat bleek; als de borgmoer zo'n lange weg tot het einde van de bout af moet leggen, wordt de plastic ring in de moer door al dat draaien heet en smelt vast. Die moer moest nog een halve centimeter, maar wilde niet meer vooruit of achteruit. We hebben hem uiteindelijk met de flex moeten verwijderen. Bij de volgende bouten hebben we het wat rustiger aan gedaan met de schroefmachine, maar toch gebeurde het nog een tweede keer. Dus heb ik alle resterende bouten eerst een stuk korter geflext voordat we ze monteerden.
De luifel zit nu goed vast met 17 bouten (7/8 per adapter, 2 voor de standaard beugel) en houten 22mm multiplex platen aan de binnenkant om de last te verdelen.
Plaatje
Tussen de plastic opvulblokken en de bus zit een laagje rubber, maar om absoluut zeker te zijn dat er geen water viel de bouten de bus in kan komen, heb ik de bovenkant van de ophangpunten voorzien van een royale laag kit.
Verder heb ik nog een Thule plastic regenrand liggen, die het gat tussen de luifelbak en de bus dicht maakt. Zo kan er straks geen regen tussen de luifel en de bus door.
Het resultaat!
Plaatje
Plaatje
Er was eens een man die een luifel op zn bus wilde. Zo'n mooie grote cassetteluifel. Het liefst vanaf achteren tot net voorbij de schuifdeur.
De keuze viel op een Thule. Nu had deze man een Ford Transit, een prachtig gelijnde bus. Gelukkig had Thule een adapter set beschikbaar waarmee je de luifel zou kunnen installeren op een Ford Transit.. of toch niet..
We wilden graag een luifel die tot over de schuifdeur valt. Onze Ford is een H3L4 en dat komt dan neer op een 4 meter luifel. Nu loopt de bus zowel van onder naar boven als van voor naar achteren bol. Een testje met een 4 meter lange balk liet zien dat waar de balk in het midden de bus raakte, deze op 30cm van de uiteinden ruim 4 cm tussen de balk en de bus had. Tel daarbij op dat er ook van onder naar boven bolling is, en dat maakt de uitdaging compleet.
Maar zoals al genoemd, Thule heeft adapters voor de Ford Transit. Uit de documentatie werd niet duidelijk of de beugels de bolling over beide assen wegwerkt of enkel van onder naar boven. In het overzicht had Thule genoemd dat het om 3 adapters ging, maar het aanbod bij de webshops had het over 2. De 4 meter luifel wordt met 4 standaard beugels geleverd. Dus contact opgenomen met Thule.
Wat bleek het overzicht was verouderd, het ging inderdaad om 2 beugels. Maar moet ik voor een 4 meter luifel dan 2 set beugels bestellen of kan ik met 1 toe. Een set was voldoende, maar toen ik nogmaals aangaf dat het om een 4 meter luifel ging en de grootste transit zou mijn contactpersoon eerst een techneut raadplegen. Uitslag; op de transit moest geen luifel groter dan 2.6 of max 3m.
Daar moest ik even van bekomen..
Vervolgens heb ik naar dakrekken gekeken. Ik had meerdere ombouwen gezien, van H2s, met daarop een dakrek en daar de luifel aan. Geeft wel een stoere look. Echter zijn de meeste dakrekken nog duurder dan de luifel zelf. Op het fordtransitusaforum vond ik een paar mensen die een eigen dakrek hadden gemaakt. De Ford heeft van de fabriek uit montagepunten voor een dakdrager of rek met een standaard m8 bout. Maar ook deze punten zijn niet recht waardoor er opvulstukken gemaakt moeten worden. Daarnaast begint bij een h3 het dak al af te lopen boven de schuifdeur, dus de luifel steekt dan flink boven het dak uit.
Na veel wikken en wegen besloten om zelf adapters te maken om de luifel direct op de bus te monteren.
Luifel besteld. Maar na ruim een week wachten nog geen verzendbevestiging. Toen maar eens achter de grote webshop in het oosten aan gebeld. O sorry meneer, hij is niet op voorraad en ook niet leverbaar. Hoewel dat wel op de site stond.
Uiteindelijk een andere aanbieder gevonden, die eerst maar even gebeld. Die belde ter plekke de leverancier en die had er nog 3.
Met de luifel in bezit, die met hulp van de eigenaar van de stalling tegen de bus gehouden. Inderdaad flink wat opvulling nodig aan de uiteinden, dus besloten ook de Ford transit adapterset te bestellen en dan verder te kijken.
Met de adapterset aan de luifel getaped, weer de luifel tegen de bus gehouden. De beugels overbrugden de bolling van onder naar boven maar in de lengte richting was er nog een gat van 2.5 cm.
Plaatje
De eigenaar van de stalling had nog de helft van een hard plastic paaltje liggen. Dat liet zich prima zagen en schaven tot een opvulstuk in de vorm van een taartpunt. Waarvoor alle credits naar de stalling eigenaar!
Samen met mn schoonvader hebben we nogmaals de luifel tegen de bus gehouden met de adapters en het opvulstuk eraan getaped. Nu de locatie van de voorste adapter gemarkeerd en het voorste, bovenste gat geboord. Met de voorste adapter en het opvulstuk aan 1 bout vast konden we de luifel nogmaals passen en opmeten hoe dik het opvulstuk aan de achterkant moest worden.
Plaatje
Met die ook gereed moest er nog iets tussen de middelste standaard beugel. De bus is in het midden vlak genoeg, maar voor de bolling van onder naar boven moest hier ook nog een opvulstuk tussen.
Hoewel we de locatie van de adapters en beugel hadden uitgemeten om te zorgen dat de bouten niet een middenschot zou raken, was dat toch bij één bout het geval. Goed één bout minder zal het probleem niet zijn, zeker niet omdat we in plaats schroeven in een houten achterplaat, bouten door de houten platen gebruiken met forse ringen en borgmoeren.
Ik had flink te lange RVS bouten besteld en wat bleek; als de borgmoer zo'n lange weg tot het einde van de bout af moet leggen, wordt de plastic ring in de moer door al dat draaien heet en smelt vast. Die moer moest nog een halve centimeter, maar wilde niet meer vooruit of achteruit. We hebben hem uiteindelijk met de flex moeten verwijderen. Bij de volgende bouten hebben we het wat rustiger aan gedaan met de schroefmachine, maar toch gebeurde het nog een tweede keer. Dus heb ik alle resterende bouten eerst een stuk korter geflext voordat we ze monteerden.
De luifel zit nu goed vast met 17 bouten (7/8 per adapter, 2 voor de standaard beugel) en houten 22mm multiplex platen aan de binnenkant om de last te verdelen.
Plaatje
Tussen de plastic opvulblokken en de bus zit een laagje rubber, maar om absoluut zeker te zijn dat er geen water viel de bouten de bus in kan komen, heb ik de bovenkant van de ophangpunten voorzien van een royale laag kit.
Verder heb ik nog een Thule plastic regenrand liggen, die het gat tussen de luifelbak en de bus dicht maakt. Zo kan er straks geen regen tussen de luifel en de bus door.
Het resultaat!
Plaatje
Plaatje
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Een heel verhaal. Super dat het toch weer gelukt is.
Walter
Walter
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Afgelopen zaterdag weer mooie stappen gemaakt. De grotere wandpanelen zijn geschilderd en klaar om te monteren. Maar daarvoor moest eerst de boog rondom de achterdeuren worden bekleed. Deze is heel lastig met hout te bekleden vanwege de rondingen. En door eerst de boog te bekleden kan ik de bekleding achter de panelen laten eindigen.
We hebben gekozen voor antraciet kleurig kunstleer. Ik vond het spannend om aan de klus te beginnen, want in de verschillende filmpjes waarmee ik me had voorbereid, werd vaak 4-way stretch gebruikt. Dat trek je makkelijk uit over alle obstakels en rondingen, maar dat kunstleer bleek een stuk stugger.
Eerst de deurrubbers losgetrokken, en de boel opgemeten. Toen een ruime lap geknipt.
Na een poosje passen en vouwen, eindelijk de spuitbus erbij gepakt en een stuk in het midden van de lap vastgelijmd. Met de lap nu goed uitgelijnd, kon ik die naar onderen en boven makkelijk inspuiten en vast strijken. Bij de rondingen boven aan de boog moest ik het leer inknippen om het de bocht om te krijgen en dat leverde weer een gepiel met opvulstukjes op, maar tis aardig gelukt
En toen konden de platen erop. En ineens begint het op een camper te lijken
We hebben gekozen voor antraciet kleurig kunstleer. Ik vond het spannend om aan de klus te beginnen, want in de verschillende filmpjes waarmee ik me had voorbereid, werd vaak 4-way stretch gebruikt. Dat trek je makkelijk uit over alle obstakels en rondingen, maar dat kunstleer bleek een stuk stugger.
Eerst de deurrubbers losgetrokken, en de boel opgemeten. Toen een ruime lap geknipt.
Na een poosje passen en vouwen, eindelijk de spuitbus erbij gepakt en een stuk in het midden van de lap vastgelijmd. Met de lap nu goed uitgelijnd, kon ik die naar onderen en boven makkelijk inspuiten en vast strijken. Bij de rondingen boven aan de boog moest ik het leer inknippen om het de bocht om te krijgen en dat leverde weer een gepiel met opvulstukjes op, maar tis aardig gelukt
En toen konden de platen erop. En ineens begint het op een camper te lijken
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Gisteren lekker aan de klus geweest en ik had hulp!
Plaatje
Het doel was de laatste punten aan te pakken die nodig zijn voordat het bedframe erin kan. Te beginnen met de 230V schakeling.
Hier heb ik veel hulp gehad van @albertrietjens. Hij beschreef het gebruik van een finder 230V relais om automatisch tussen walstroom en de inverter te schakelen. Gezien we een gewone (maar zeer zuinige) koelkast willen gebruiken in de bus is dat super handig. De inverter voedt die vanaf de accu en als er 230V walstroom wordt aangesloten, springt ie automatisch over.
De walstroom komt binnen op een aardlekautomaat en van daar wordt het stopcontact gevoed (voor de acculader) en het 230V relais. De 230V afnemers zijn via een elektradoos aan de achterzijde van het paneel gekoppeld.
Het koste aardig wat passen en meten om alles in het kleine kastje te krijgen. Ook moest ik de deksel wat aanpassen.
Plaatje
Tweede punt op de agenda was de bekleding rondom de achterdeuren afmaken. Op een paar punten was de eerder geplakte bekleding los gekomen. De 3M contactlijm blijkt niet ideaal. Het komt nogal nauw hoe lang je wacht na het insprayen voordat je het daadwerkelijk op elkaar plakt. Wacht je te lang dan plakt het niet of direct vast en kan je niet meer corrigeren. Wacht je te kort dan plakt het, maar kan ook makkelijk weer los.
Goed, het bovenste deel van de boog is beter gelukt, omdat ik er een timer bij heb gebruikt.
Plaatje
Zaterdag als het goed is het bedframe erin. Zin in!!
Plaatje
Het doel was de laatste punten aan te pakken die nodig zijn voordat het bedframe erin kan. Te beginnen met de 230V schakeling.
Hier heb ik veel hulp gehad van @albertrietjens. Hij beschreef het gebruik van een finder 230V relais om automatisch tussen walstroom en de inverter te schakelen. Gezien we een gewone (maar zeer zuinige) koelkast willen gebruiken in de bus is dat super handig. De inverter voedt die vanaf de accu en als er 230V walstroom wordt aangesloten, springt ie automatisch over.
De walstroom komt binnen op een aardlekautomaat en van daar wordt het stopcontact gevoed (voor de acculader) en het 230V relais. De 230V afnemers zijn via een elektradoos aan de achterzijde van het paneel gekoppeld.
Het koste aardig wat passen en meten om alles in het kleine kastje te krijgen. Ook moest ik de deksel wat aanpassen.
Plaatje
Tweede punt op de agenda was de bekleding rondom de achterdeuren afmaken. Op een paar punten was de eerder geplakte bekleding los gekomen. De 3M contactlijm blijkt niet ideaal. Het komt nogal nauw hoe lang je wacht na het insprayen voordat je het daadwerkelijk op elkaar plakt. Wacht je te lang dan plakt het niet of direct vast en kan je niet meer corrigeren. Wacht je te kort dan plakt het, maar kan ook makkelijk weer los.
Goed, het bovenste deel van de boog is beter gelukt, omdat ik er een timer bij heb gebruikt.
Plaatje
Zaterdag als het goed is het bedframe erin. Zin in!!
- Jean Baret
- Berichten: 386
- Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Ik vind vooral dat hout prachtig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Bedankt Jean!
Jazeker Walter. Ik heb nog 3 zaterdagen en wat avonden en dan is het pinksterweekend - proefweekend. Dan wil ik de wanden compleet hebben, de elektra aangesloten en het bed erin. Lijkt niet onmogelijk, maar de afwerking van de rare hoekjes zal vast nog flink tijd kosten.
Jazeker Walter. Ik heb nog 3 zaterdagen en wat avonden en dan is het pinksterweekend - proefweekend. Dan wil ik de wanden compleet hebben, de elektra aangesloten en het bed erin. Lijkt niet onmogelijk, maar de afwerking van de rare hoekjes zal vast nog flink tijd kosten.
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Vrijdag en zaterdag hebben we samen aan de bus geklust en woensdag kon ik ook heel de dag klussen, dus er is flink werk verzet.
Woensdag kon eindelijk het bedframe erin. Het onderste gedeelte moest op z'n kant door de achterdeuren en toen we het probeerden terug te kantelen in de bus ging dat niet.. Door de geplaatste bakken in de wanden was net dat beetje ruimte dat we nodig hadden ingenomen. Na een paar minuten kijken bedacht ik dat het misschien voorin de bus met de schuifdeur open wel kon. En dat was ook zo. Pffeww
Het moment van opluchting was van korte duur, want toen we het voorste deel van het frame probeerden in te klappen, schuurde dat heel licht aan een kant tegen de beplating bovenin de bus. Met wat finesse was het op te klappen zonder strepen achter te laten, maar eigenlijk was het niet werkbaar.
Er zat wel wat flex in de wandplaten, dus heb ik die los gehaald, bij het probleem gebied de isolatie iets dunner gemaakt en een horizontaal steunlatje toegevoegd. Met de platen weer op de plek kon ik bij het probleem gebied de plaat extra aan het steun latje schroeven en daarmee wat verder naar buiten trekken zeg maar. Met nu aan beide kanten .5 cm speling is het probleem opgelost. Het kan zijn dat op een scheve parkeerplaats de bus net genoeg tordeert waardoor het opnieuw een probleem is, maar ik denk t eigenlijk niet.
Vrijdag hadden we de matrassen mee en konden we die passen. De matras voor mijn dochtertje hebben we met een broodmes een 20 cm ingekort. De hoes moet nog vermaakt worden.
Toen onze eigen matras erin. Na flink duwen en trekken lag die op z'n plaats. Maar er werd direct een probleem duidelijk. Met het uitkienen van de bedhoogte en de hoogte van het frame erboven was ik uitgegaan van een dunnere matras. En bij t bestellen heb ik voor een 20cm dikke, meer comfortabelere, matras gekozen. En nu was de hoogte tussen onze matras en het frame erboven eigenlijk te klein. Het wil wel, maar je hoeft geen jomanda te zijn om in te zien dat dit pijnlijk uit kan pakken tijdens nachtelijk draaien.
Eerst maar even gaan lunchen om er even over na te denken.. We konden nog net de matras retouren, dus daar hebben we direct werk van gemaakt. Ook een nieuwe 14cm dikke besteld. Mocht dat nog wat krap zijn dan kan ik de hoogte van de bedbodems nog wat inkorten.
Zaterdag ben ik ruim 4 uur bezig geweest met een afdek rand voor boven de achterdeuren. Eerst een passtuk maken voor de beide hoeken en toen één voor langs het plafond. Die drie aan elkaar geschroefd en daarmee de definitieve uitgezaagd.. naja definitieve.. In een onbewaakt moment met de decoupeerzaag begonnen met het volgen van een lijn die ineens stopte. Al weer veuls te veel afgezaagd natuurlijk
Het resultaat met uitgeklapt bedframe.
Plaatje
Woensdag ook de eindsteunen in 2 bakken geplaatst en bezig met de bekisting rondom de middenpilaar. Eerst dwarsbalkjes gemaakt met een uitsparing voor een 230V stopcontact en 2 USB poorten en toen een plaatje voor erover pas gemaakt. En die later nog voorzien van groeven.
Plaatje
Mijn vrouw is vrijdag lekker bezig geweest met het verven van verschillende delen. Zaterdag hebben die een twee coat gekregen en die kunnen komende week allemaal geplaatst worden. Ook heeft ze van een paar oude laden (van de baas van de stalling) de oude fineer verwijderd, goed geschuurd en in de lak gezet. De zitjes, het keuken blok en de aftimmering van het bed krijgt allemaal deze kleur blauw.
Plaatje
Ik heb nog 2 dagen en hier en daar wat uurtjes in de avond om de geschilderde platen te plaatsen en de elektra af te maken. Want in het pinkster weekend gaan we proef kamperen.
Woensdag kon eindelijk het bedframe erin. Het onderste gedeelte moest op z'n kant door de achterdeuren en toen we het probeerden terug te kantelen in de bus ging dat niet.. Door de geplaatste bakken in de wanden was net dat beetje ruimte dat we nodig hadden ingenomen. Na een paar minuten kijken bedacht ik dat het misschien voorin de bus met de schuifdeur open wel kon. En dat was ook zo. Pffeww
Het moment van opluchting was van korte duur, want toen we het voorste deel van het frame probeerden in te klappen, schuurde dat heel licht aan een kant tegen de beplating bovenin de bus. Met wat finesse was het op te klappen zonder strepen achter te laten, maar eigenlijk was het niet werkbaar.
Er zat wel wat flex in de wandplaten, dus heb ik die los gehaald, bij het probleem gebied de isolatie iets dunner gemaakt en een horizontaal steunlatje toegevoegd. Met de platen weer op de plek kon ik bij het probleem gebied de plaat extra aan het steun latje schroeven en daarmee wat verder naar buiten trekken zeg maar. Met nu aan beide kanten .5 cm speling is het probleem opgelost. Het kan zijn dat op een scheve parkeerplaats de bus net genoeg tordeert waardoor het opnieuw een probleem is, maar ik denk t eigenlijk niet.
Vrijdag hadden we de matrassen mee en konden we die passen. De matras voor mijn dochtertje hebben we met een broodmes een 20 cm ingekort. De hoes moet nog vermaakt worden.
Toen onze eigen matras erin. Na flink duwen en trekken lag die op z'n plaats. Maar er werd direct een probleem duidelijk. Met het uitkienen van de bedhoogte en de hoogte van het frame erboven was ik uitgegaan van een dunnere matras. En bij t bestellen heb ik voor een 20cm dikke, meer comfortabelere, matras gekozen. En nu was de hoogte tussen onze matras en het frame erboven eigenlijk te klein. Het wil wel, maar je hoeft geen jomanda te zijn om in te zien dat dit pijnlijk uit kan pakken tijdens nachtelijk draaien.
Eerst maar even gaan lunchen om er even over na te denken.. We konden nog net de matras retouren, dus daar hebben we direct werk van gemaakt. Ook een nieuwe 14cm dikke besteld. Mocht dat nog wat krap zijn dan kan ik de hoogte van de bedbodems nog wat inkorten.
Zaterdag ben ik ruim 4 uur bezig geweest met een afdek rand voor boven de achterdeuren. Eerst een passtuk maken voor de beide hoeken en toen één voor langs het plafond. Die drie aan elkaar geschroefd en daarmee de definitieve uitgezaagd.. naja definitieve.. In een onbewaakt moment met de decoupeerzaag begonnen met het volgen van een lijn die ineens stopte. Al weer veuls te veel afgezaagd natuurlijk
Het resultaat met uitgeklapt bedframe.
Plaatje
Woensdag ook de eindsteunen in 2 bakken geplaatst en bezig met de bekisting rondom de middenpilaar. Eerst dwarsbalkjes gemaakt met een uitsparing voor een 230V stopcontact en 2 USB poorten en toen een plaatje voor erover pas gemaakt. En die later nog voorzien van groeven.
Plaatje
Mijn vrouw is vrijdag lekker bezig geweest met het verven van verschillende delen. Zaterdag hebben die een twee coat gekregen en die kunnen komende week allemaal geplaatst worden. Ook heeft ze van een paar oude laden (van de baas van de stalling) de oude fineer verwijderd, goed geschuurd en in de lak gezet. De zitjes, het keuken blok en de aftimmering van het bed krijgt allemaal deze kleur blauw.
Plaatje
Ik heb nog 2 dagen en hier en daar wat uurtjes in de avond om de geschilderde platen te plaatsen en de elektra af te maken. Want in het pinkster weekend gaan we proef kamperen.
Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit
Ik denk dat jij die stalling baas op handen moet dragen! Die geeft je wel erg veel hulp en al dat gereedschap en materiaal. Hij zal het ongetwijfeld zelf ook leuk vinden maar je moet hem maar net vinden
Je ben nu al een flinke tijd lekker bezig hou vol het wordt prachtig
Gr. Aad
Je ben nu al een flinke tijd lekker bezig hou vol het wordt prachtig
Gr. Aad