Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Atoz »

Ja hij is mooi!
Maar wat ik vooral leuk vind is dat jij een heel andere indeling laat zien dan bij de meeste busjes.
En daar is blijkbaar goed over nagedacht
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Carado2017
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 jul 2021, 9:01

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Carado2017 »

Prachtig gedaan fostar en eh na jullie vakantie heb je weer een heel jaar om de “miljoenen” andere dingetjes te doen. Nu eerst genieten!!!!!😎👨‍👩‍👧🐕‍🦺
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Heel mooi. Alvast een hele fijne vakantie toegewenst :thumbup:

Groeten

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Bedankt voor de complimenten allemaal! Heb op t forum veel informatie opgehaald, en meegelezen met de toffe ideeen. Leuk om waardering voor al het werk te krijgen van mn medebouwers.

@atoz er zitten inderdaad heel wat uurtjes puzzelen in. Ik ben 1.98m en mijn vrouw 1.82m, dus slapen in de breedte ging hem niet worden. Met het bed in de lengte ben je meer ruimte kwijt, dus het moest een lange bus worden. En ook een hoge want ik wil erin kunnen staan.
Daarnaast wilde ik graag zo weinig mogelijk werk aan het ombouwen naar slaap modus. Verschillende oplossingen onderzocht; uittrekbare matrasbodem, deel van frame weg laten schuiven etc. Uiteindelijk kwam ik op t idee om het voorste deel op te laten klappen met een hoge scharnier zodat het matras deel mee kan. Dus alleen het dekbed en de kussens naar achter gooien en je klapt heel het voorste deel zo op.
In hout was dit lastig te maken en zou er dik materiaal nodig zijn. En daarmee zou een bed voor ons dochtertje lastig worden. Maar in metaal… hiermee had ik het laatste duwtje om eindelijk een lascursus te gaan doen.
Na 5 avonden cursus mocht ik in de ruimte van de lasleraar het frame lassen. Een prachtig avontuur met de camper nog voor we op reis zijn geweest!

@carado2017 in de winter kan ik bezig met v2 ;)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Dat lassen is idd wel een leuke bijkomende bonus: Opwaarderen van je eigen skillz

En idd, als je zo richting het afwerken gaat dan zie je zienderogen het ding mooier worden. En dat is ie zeker, weer eens een andere kleurstelling, maar ziet er strak uit!

En je hebt ook wel geluk. Een stalling die een halve werkplaats blijkt te zijn, een vrouw die t naast leuk vind ook nog eens fanatiek meeklust en niet bang is voor powertools, buurvrouw die de naaimachineklusjes doet... Da's wel jackpot (zeker die eerste 2!)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@DJSmiley ik prijs me zeer gelukkig met toegang tot de werkplaats, de kennis van de eigenaar en mijn vrouw :D
Vooral in het begin hebben we samen geklust, maar ja we hebben ook een dochtertje en anderen dingen die thuis moeten gebeuren. Dus ontkwamen we er niet aan om de taken te verdelen. Zeker gezien we er binnenkort mee weg willen..

Edit: maar ook met mijn schoonouders die veel hebben geschildert en de bus helemaal hebben gepoetst. En mijn vader die heeft meegeholpen. Leuk hoe iedereen er enthousiast van wordt zo’n project!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het is weer even geleden dat ik hier heb gepost, hoog tijd voor een flinke update.

De laastste loodjes
Met de deadline van 1 augustus - de start van onze vakantie - boven het hoofd heb ik de laatste twee weken nog veel avonden doorgewerkt om alles af te krijgen.

Bij het aansluiten van het watersysteem had ik nog meerdere lekkages op te lossen. Maar met wat ptfe tape en een paar rubbers was dat op te lossen.
Pumpguard houdt eventuele onzuiverheid uit de pomp. Jabsco pomp, daarna een drukvat en als laatste een waterfilter. Het geheel zit tussen 2 afsluiters.
Afbeelding
Plaatje

De Ikea inductieplaat plaatsen en testen. De plaat heeft 2 zones elk met boost functionaliteit. Met beide zones op max kan de plaat 3200W verbruiken. Onze omvormer heeft een vermogen van 2000W continue, dus beide zones mogen niet tegelijk op boost als de walstroom niet aangesloten is.
Ik weet dat er hier een aantal mensen heel sceptisch zijn over het gebruik van inductie in een bus, maar voor ons was het een voor de hand liggende keuze. We hebben een 280AH LiFePo4 accu, dus voldoende capaciteit. Je hebt geen grote gasfles met gaslocker nodig. Het is veiliger, want geen kans op gaslek. En er komt minder warmte en vocht vrij bij het bereiden van de maaltijden.
Later meer over de ervaringen.

Afbeelding
Plaatje

De rand van de vloer moest nog worden afgewerkt. En ik heb rails onder het bed geplaatst voor een 4 tal Ikea bakken.

Het resultaat
Afbeelding
Plaatje
Afbeelding
Plaatje
Afbeelding
Plaatje


Last minute heb ik de bus toch nog op een weekbrug gezet. Kwam net iets boven de 3000 kg uit.
Laatst gewijzigd door fostar82 op wo 01 sep 2021, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Troubles onderweg
Zaterdag heel de dag ingepakt en zondag ochtend konden we dan eindelijk vertrekken. Gek gevoel hoor, dat het moment waar je al die tijd naartoe hebt gewerkt dan aangebroken is.

Het plan was in 5 dagen naar Piombino te rijden om daar de boot naar Elba te pakken. Op Elba hadden we voor 10 dagen een camping gereserveerd. We hadden voor 2 overnachtingen in Toscane ook nog een camping met grote speeltuin geboekt. Voor de overige overnachtingen gingen we zien waar we uitkwamen en ter plekke een camperplaats zoeken.

Aan het eind van dag 1 stond daar met een prangende "Pling" een melding op het dashboard. Motorstoring. Onderhoud nodig. Op slag was de relaxte sfeer weg. 400m verder zat een parkeerplaats en daar zijn we direct gestopt. Rond gekeken onder de motorkap maar niks raars. Bij opnieuw starten was de melding weg en zijn we doorgereden. De volgende ochtend via een Ford dealer gereden. Die had het te druk om hem uit te lezen, maar na checken van de vloeistoffen gaf die aan dat ik gewoon door kon rijden als de motor ok liep en de melding niet terugkwam.

Die dag reden we Zwitserland in en gedroeg Klaus zich keurig. We overnachtten uiteindelijk op een prachtige kleine camping aan een riviertje, 20 minuten van Zurich.

Afbeelding
Plaatje


De volgende ochtend vlot inpakken want we hadden sneltesten geboekt bij een hotel op het vliegveld van zurich, vanwege de reisbeperkingen mbt Italie.
Klaus startte vlot, maar wat bleek; geen stuurbekrachtiging. Omdat de testen geboekt en betaald waren zijn we toch gaan rijden. Wat een drama, kleine rotondes met zo'n zware bus zonder stuurbekrachtiging. Vlak voor het hotel ging ineens het accu lampje aan en ook was de motor te heet. We hebben Klaus voor de deur van het hotel neergegooid en zijn snel het hotel ingeschoten voor iemand commentaar kon hebben op onze parkeerkunsten.

Met negatieve testresultaten in de achterzak, hebben we de bus verplaatst naar de dichtsbijzijnde parkeerplaats. En daar de pechhulp gebeld. Die hebben een sleepwagen geregeld.
Ondertussen had ik nog weer onder de motorkap zitten neuzen en zag ik dat de multiriem (de ford heeft gelukkig een distributieketting) slap hing en stukken miste.

Afbeelding
Plaatje

De man van de sleepwagen was zeer hulpvaardig en heeft zn best gedaan om een dealer te vinden die de onderdelen had en tijd had. We hadden een dag speling, maar moesten daarna de boot naar Elba halen.

Aangekomen bij een dealer bleek niet alleen de riem stuk, maar ook de pullie die de riem aandrijft. Deze heeft een rubber kern, tegen trillingen. En die had het begeven. Mijn vermoeden is dat dit komt omdat de bus voor de koop langer heeft stil gestaan.

Het slechte nieuws was, dat ze de onderdelen niet hadden en dat de reparatie tegen de 900 euro ging kosten. Het goede nieuws was dat ze de onderdelen de volgende dag konden hebben en dan ook tijd konden maken om de reparatie uit te voeren.
We hadden de camping in Toscane al afgezegd en berekenden dat we dan de boot naar Elba nog konden halen.

We hebben overnacht in onze bus op het parkeerterrein van de dealer. Via de reisverzekering konden we wel een hotelovernachting krijgen, maar we hadden de hond mee en alle spullen in de bus. Daarnaast hadden we voldoende te eten, stroom en water aan boord.
Het werd een onrustige nacht; er zat een buurtgekkie tegen een boom de halve nacht haar denkbeeldige vriendje uit te schelden en er reden auto's af en aan naar het gebouw naast ons. Maar zaten in ons eigen huisje.

We waren vroeg wakker en zijn direct opgestaan. Om 9 uur klopten ze op de bus. De onderdelen waren er en ze wilden beginnen. Om 12 uur konden we de dealer verlaten en onze reis voortzetten. Als we flink doorreden konden we de dag erop de boot halen.
Laatst gewijzigd door fostar82 op wo 01 sep 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Eindelijk vakantie
Op de boot naar Elba kwam de vakantiestemming weer terug. Via een prachtige rit op het eiland met meerdere haarspeldbochtjes kwamen we op de camping aan.
We hadden een deluxe plek geboekt op de eerste rij direct aan zee. Wat een prachtig uitzicht!

Afbeelding
Plaatje
Afbeelding
Plaatje

Met een zwembad en meerdere strandjes hebben we het 10 dagen prachtig gehad. Elke dag tussen de 32 en 35 graden en geen spatje regen.
We hadden leuk contact met onze Italiaanse buren en tijdens de borrel tips gevraagd voor de rit terug door Toscane. Zo zijn we naar Volterra gereden, waar we op een leuke camperplek onderaan het stadje stonden. Via de trappen kwam je zo in het pitoreske vestingstadje uit.

Terug op het vaste land was de temperatuur flink gestegen tot 40 graden. Daarom hebben we onze route aangepast en zijn we via het Gardameer gereden. Ook daar nog even gezwommen.
Toen door omhoog naar Oostenrijk. Vrienden zijn anderhalf jaar geleden geemigreerd en wonen in de bergen bij de Grundlsee. Een prachtige omgeving.

Afbeelding
Plaatje
Afbeelding
Plaatje
Afbeelding
Plaatje


Na 4 dagen Oostenrijk was het echt tijd om koers richting huis te zetten. We zijn in twee dagen naar huis gereden.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ervaringen
We vonden het heerlijk om met de camper op pad te zijn. Heerlijk dat je zo flexibel bent om je reis om te gooien. En dan zien waar je gaat overnachten.

De indeling van de bus werkte goed. We hebben goed geslapen en door het klapsysteem was het opruimen van het bed 's ochtends zo gebeurd.
Wel moet er nog een randje om het bed van ons dochtertje. Die is twee keer 's nachts boven op ons gevallen.. en sliep gewoon door.. wij niet.

Ook het electrische systeem en de LiFePo4 accu beviel goed. Door gebruik van een normale koelkast hadden we zelfs toen het buiten 40 graden was onderweg goed koude dranken. Afhankelijk van de buitentemperatuur kostte het aan hebben van de omvormer met koelkast eraan tussen de 8 en de 10% (28Ah) van de batterij capaciteit per 12 uur.
Ook de inductieplaat beviel erg goed. We maakten elke ochtend koffie met een pruttelpotje (percolator) en dat was zo klaar. Dit kostte 2% (5.6Ah)
Bij het koken van pasta is het handig om eerst met 1 zone op boost het water aan de kook te brengen en dan de 2e zone bij te schakelen voor de saus.
Het maken van een pasta maaltijd kostte zo'n 10% (28Ah).

We konden al met al zo'n 3 dagen en nachten los staan voor we walstroom nodig hadden.

Het watersysteem moet ik nog wat aanpassen. Ten eerste was het verbruik vrij hoog omdat het een normale kraan is en er een flinke pomp in hangt. Na een paar dagen hadden we door hoe we zuiniger om konden gaan met het water, maar ik ga toch kijken of ik kan zorgen dat de doorstroom wat beperkt wordt.
Ook hadden we af en toe dat de pomp zachtjes bleef brommen ipv een luide brom en dan afslaan. Dit gebeurde vooral als je een beetje water pakte en net als de pomp aansloeg op hield. Mogelijk dat ie toch ergens lucht pakt.

De knoppen die we hadden uitgezocht bleken niet heel robuust; 2 hebben het al begeven. Ik ga kijken of ik die kan lijmen.

Wat is dat handig zo'n porti potti, hoef je onderweg niet meer naar vieze wc's bij tankstations. We hadden die in het linker bankje opgeslagen, maar het pakken en wegbergen bleek lastig. Verbeterpunt; op een lade uit het bankje laten schuiven.

Goed; we zijn nog niet uitgebouwd. Ik heb een lijstje met verbeterpunten gemaakt, we hebben nog wat zaken die afgebouwd en geschilderd moeten worden. En ik heb nog de wens om hulpveren en een zonnepaneel te monteren.
Oftewel; dit is echt mijn laatste post hier niet :D
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door albertrietjens »

Leuk te lezen zo'n eerste ervaring. En mooi dat jullie toch jullie vakantie hebben kunnen doorzetten. Voor ons is het wat anders afgelopen:

Afbeelding

Zie viewtopic.php?p=2086818#p2086818 Vandaag is, na 2 weken, de camper bij onze garage afgeleverd. Wordt pas volgende week naar gekeken vanwege vakantiedrukte.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

He gatver, naar dat jullie de reis zelfs af moesten breken, albert. Hopelijk valt het mee met de kosten en kun je vlot weer op pad!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door albertrietjens »

Achja, we zijn al blij dat "Chang" weer terug in Nederland is. We zijn gelukkig niet werk gebonden en kunnen hopelijk, als alles verder meevalt, na volgende week weer op pad.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad ondanks de kleine tegenslag met de motor. Mooi dat de techniek zo goed werkt en dat je tevreden bent.

Groeten,

Walter
Plaats reactie