Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@PaulBng; zo beter?

@pwhooftman en marjasjaak; ahh ik zie inderdaad dat de opening van de inlaatknop naar beneden wijst. Goede tip. Ik zal ook kijken of ik de slang wat meer af kan laten lopen.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Mooi dat pompje en filter in die box. Goed idee.

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Bedankt voor de complimentjes, maar ik meen het hier ergens op t forum te hebben gezien :)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen!

(Zegt niets over je eigen improvisatie talent )


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het is al weer even geleden dat ik hier heb gepost, hoog tijd voor een update!

Ik ben de afgelopen tijd zoet geweest met het maken van een bed frame. Wij zijn beiden vrij lang, ik 1.98m en mijn vrouw 1.82m, dus een bed overdwars zou betekenen dat ik nooit languit zou kunnen liggen. Want de Ford is op het breedste punt 1.96m, minus isolatie en afwerking +-1.92m.
Het plan was een bed van 210x160 in de lengte tegen de achterdeuren van de bus. En in de breedte erboven een bed van 168x80 voor ons dochtertje. Door ons bed op +- 85cm te plaatsen hebben we eronder ruimte voor een uitschuif tafelblad en laden die openen naar binnen toe en voor opbergruimte/garage te bereiken via de achterdeuren.

Ik wilde graag een vast bed dat je niet hoeft om te bouwen 's ochtend en 's avonds, maar dat kost wel veel ruimte waar je de rest van de tijd weinig aan hebt. Zo ontstond het idee om het voorste gedeelte van ons bed te kunnen opklappen. Met hout is dat lastig, maar met staal goed mogelijk. Nu leek het me altijd al leuk en handig om te leren lassen. Dit was het laatste duwtje wat ik nodig had.

De cursus was superleuk. Hoe cool is het om omringt door allerlei groot werktuig bezig te zijn met metaal, waarbij de vonken er vanaf vliegen. De cursus was heel praktisch. Vooral veel zelf bezig zijn en fouten maken, waarna je met tips de juiste richting vindt. Erg aan te raden.
Na 5 avonden mig/mag cursus bij de lasleraar mocht ik in zijn werkplaats aan de slag met m'n eigen frame. Dat was best pittig. Op de cursus kreeg je projectjes waar het materiaal al voor was uitgesneden en kon je direct aan het lassen.

Bijv de martini toren en t Groninger forum
Afbeelding

Nu moest ik zelf de metalen kokers op maat zagen. Beslissen waar verstek, waar 90 graden (45 graden verbindingen hebben meer lasoppervlak en dus sterker). En geen tijd meer voor kliederen. Dus met afvalstukjes de machine instellen en pas als je echt tevreden bent gaan lassen.
Wat lassen moeilijker maakt dan werken met hout, is dat het metaal werkt als je het last. Dus als je twee kokers haaks op elkaar last, en je last de binnenhoek, dan werken de kokers naar elkaar toe, en is het niet haaks meer. Je moet dus eerst het frame in elkaar tacken (kleine lasjes om het geheel bij elkaar te houden) en goed nadenken waar en in welke volgorde je tackt om het geheel haaks te fixeren. En dan pas aflassen, waarbij het niet te heet mag worden.

Ik begon met het grote frame van ons bed. Dat heeft veel tijd gekost. Voornamelijk ook omdat ik over de drempel moest om gewoon te beginnen, in plaats van alles proberen uit te denken. Wat een kick als het uiteindelijk lukt. Het tweede frame ging al wat sneller. Al met al ben ik toch 6 volle dagen bezig geweest.

Kokers zagen
Afbeelding

Frame tacken
Afbeelding

Staand onderste frame
Afbeelding

Af met lattenbodems op maat
Afbeelding

De steun voor het hoofdeinde is opklapbaar en doet ook dienst als trappetje.
De voorste lattenbodems worden aan het frame geschroefd. De matras wordt opgedeeld en de hoes voor het voorste gedeelte krijgt lussen waarmee het ook vast zit aan het frame. Zo kan het frame van het hoofdeinde compleet met lattenbodems en matras worden opgeklapt.

Afbeelding

Tussen de poten komt bovenaan een uittrekbaar tafelblad van ongeveer 1.20m en een tweetal laden.
Links en rechts voor het bed komen 2 bankjes.
Laatst gewijzigd door fostar82 op di 19 jan 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter12 »

Lekker voortvarend bezig :thumbup:
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Wordt mooi :thumbup: :thumbup:
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door macfocus »

Leuk zo’n las cursus. Ik ga er denk ik zelf ook een keer één doen. In Amsterdam zit ook een tent waar je al dat soort dingen kunt leren, zelfs smeden!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Ik heb jaren terug ook een lascursus gevolgd, 6 middagen, in Amsterdam. Mss wel dezelfde leraar.

Foto's kan ik helaas niet zien.


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

macfocus schreef:
di 19 jan 2021, 17:22
Leuk zo’n las cursus. Ik ga er denk ik zelf ook een keer één doen. In Amsterdam zit ook een tent waar je al dat soort dingen kunt leren, zelfs smeden!
Nou kan het van harte aanraden! Tof om te doen en haandig ook.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

PaulBng schreef:
di 19 jan 2021, 17:31
Ik heb jaren terug ook een lascursus gevolgd, 6 middagen, in Amsterdam. Mss wel dezelfde leraar.

Foto's kan ik helaas niet zien.


Paul
Tis in Groningen bij delasleraar.nl, dus dat zal niet dezelfde zijn
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Oops, niet goed gelezen


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Vandaag na 9 weken eindelijk m'n LifePO4 cellen mogen ontvangen! Whoop whoop :cheers:
De 4 cellen in serie leveren een 280Ah accu op. Waarom zo'n forse accu? Nou we gaan een normale A++ koelkast in de bus gebruiken, aangesloten op een inverter. En we willen graag een dag of 2 off-grid kunnen staan.
Het plan is de accu voornamelijk te laden met een 320Wp zonnepaneel op het dak. Ik heb kabels van de startaccu's naar achteren getrokken om, mocht dat toch nodig zijn, een dc-dc charger toe te voegen. Maar we kijken eerst of we er met het zonnepaneel komen. Zelfde geldt voor een lader op de walstroom.

Een BMS die 2000 Watt * 1,08 (inverter inefficiëntie) / 12 V / 0,6 (max 60% load op BMS) = 300A kan trekken is prijzig. Op het diysolar forum van Will Prowse zag ik dat DJSmiley, hier ook lid, ook een 280Ah LifePO4 accu aan het bouwen was. Hij had een 120A BMS gekocht en ging de inverter direct op de accu aansluiten waarbij de aan/uit schakelaar van de inverter bedient wordt door een relais dat alleen actief is als de BMS stroom levert. Het mooie hiervan is dat de stroom naar de inverter niet over de BMS loopt, dus je kunt met een kleinere BMS uit. En op het moment dat de BMS afslaat vanwege een te grote ontlaadstroom, een lege accu of een te lage temperatuur dan wordt de inverter ook uitschakelt.

In afwachting van nog wat aansluit hardware, staan de cellen nu in parallel aan de lab voeding voor 'top balancing'.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fostar82 op di 26 jan 2021, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Rob A2 »

Ik verwacht mijn 4 x 280Ah cellen eind maart te ontvangen. Afgelopen week besteld. De nieuwste versie van EVE en dan voorzien van gelaste draadeinden. Ik ben benieuwd naar je ervaring met het "top balancing". Vooral over de benodigde tijd. Dat geeft mij dan weer wat inzicht over het geduld dat ik moet hebben voor dit balanceren.
Plaats reactie