Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

En zaterdag heb ik de vloer gelegd. Na veel zoeken op fora hebben we gekozen voor PVC strips met een zwevende ondervloer. De ondervloer zorgt voor meer comfort en heeft een lijmlaag waar de PVC goed op hecht.

Eerst de ondervloer op maat gesneden. Toen over de middellijn van de bus de folie van de ondervloer doorsneden en deels terug getrokken en daar langs de eerst strook PVC strips gelegd.

Afbeelding
Plaatje

Erg blij met het resultaat!

Afbeelding
Plaatje

Na de tanks kunnen we de bankjes en het keukenblok gaan plaatsen. Zin in!!
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Mooie vorderingen Maarten, gaat wel lukken met nog een maand te gaan :thumbup:

Walter
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Gisteren ondanks de regen bijna de hele dag samen met mn vader onder de bus gelegen. Met de luifel uit, hadden we wat bescherming..

Afbeelding
Plaatje

First point of business; het aansluiten van de dieselkachel op de dieseltank van de bus. Al bij de koop van de kachel, ergens vorig jaar, was ik op onderzoek uit geweest. In de Ford Body and Equipment Mounting Manual stond een aux fuel port bovenop de tank beschreven. En uiteindelijk vond ik op youtube iemand met een Ford die dat uitvoerde bij zijn camper met een aansluitsetje van Eberspacher. @albertrientjes kwam er uiteindelijk eerder aan toe om de procedure uit te voeren bij de bus van een kennis en had een mooie oplossing zonder prijzig setje. Zo hebben wij het uiteindelijk ook gedaan.

Bus op blokken, tank ondersteund door blokken en toen de 3 beugels los gehaald. Vervolgens stapsgewijs blokken onder de tank gehaald zodat deze lager kwam te liggen. Totdat ik midden bovenop de tank bij de nippel van de aux fuel port kon. Met een stanleymes de bovenste rand afgesneden en een harde brandstofleiding erin geschoven.

De tank is 96L, de bus rijdt zeg 1/10. Als ik, op het punt dat de dieselkachel geen brandstof meer krijgt, nog 150km naar een tankstation wil kunnen rijden, moet de brandstof leiding 15% boven de bodem hangen. De tank is 27cm hoog, dus we hebben 23cm leiding in de tank gedrukt.
Naar de tips van @albertrientjes zit de harde slang vast met 2 stukken flexibel brandstof slang, een bredere die over de nippel past en een smaller stuk waar de harde slang in past en dat op zijn beurt weer in de brede past. Het geheel zit vast met 2 rvs slangklemmen.

Afbeelding
Plaatje

Met de leiding aangesloten op de kachel (via filtertje en pomp), gekeken of het werkte. Dat deed het niet, want er zat nog maar weinig diesel in de tank. Expres, zodat we de tank konden dragen.
Ok dan eerst de tank er maar weer onder, even tanken en nog eens proberen. Maar na 3x primen, zagen we nog steeds geen diesel door de leiding lopen. Tegen beter weten in toch de kachel maar even proberen te starten. Die pufte grote wolken witte rook uit en startte op zonder dat de pomp aansloeg. Ofwel; we hadden de kachel flink verzopen. Door de melkige kleur van de harde leiding konden we gewoon niet goed zien dat er wel degelijk diesel door de leiding naar de kachel was gepompt tijdens het primen. :lol3:

Na de lunch verder met de vuilwatertank. Leidingen alvast aan de tank gemaakt en toen het geheel onder de bus geklemd met houten blokken. Mijn vader met de boor onder bus om gaatjes voor te boren voor de zelftappers die we wilden gebruiken om de stalen banden vast te zetten. Boortje 1; ging niet werken, Boortje 2; hagel nieuw, deed niks. Boortje 3; maatje grote, bijgeslepen werkte ook niet. De chasisbalken bleken van te hard staal :bang:

Gelukkig waren er een aantal grote schroeven voor de ophanging van de uitlaat die we konden gebruiken. Onder in de dorpel konden we wel gewoon gaatjes boren en de zelftappers gebruiken. Maar wat een gedonder!

Afbeelding
Plaatje

Het was al tegen etenstijd, maar "Kom op, we maken het nog even af" zei mn vader. Snel even langs de bouwmarkt voor meer stalen band. De verswatertank hadden we er zo onder. Met de kennis van de andere kant, direct gezocht naar alternatieve ophang punten; de beugels van de dieseltank. We hebben nog wel het nieuw aangeschafte boortje gemold, maar verder ging het voorspoedig.

Afbeelding
Plaatje

Het geheel zit er netjes onder. Ik ga de verzinkte banden nog inspuiten met metaalverf als extra roestbescherming. En er komt nog een hitteschild tussen de uitlaat en de vuilwatertank.

Voor de oplettende kijker; de service luiken zitten inderdaad aan de onderkant, terwijl die eigenlijk aan de bovenkant horen. Heb hier de tankbouwer nog over gebeld en die raadde dit niet aan. Maar zo kan ik de tanks veel makkelijker grondig reinigen aan het einde van het seizoen. Ik heb ook meerdere mensen gezien die het zo hebben gedaan en die claimen geen problemen te ervaren, dus ik neem de gok.

Tot slot nog een vraag; zijn er meer mensen die ook ontluchting op de vuilwatertank hebben? Ik was van plan er een slang aan te koppelen en die naar achter te laten lopen. Maar mogelijk heb je dan vervelende geurtjes achter de bus. (Tis alleen grijs water, geen toiletafval). Andere optie is de slang door de bus naar het dak te leiden en daar een ventilatie kapje te plaatsen. (Maar dat is zoveel werk :-? ) Iemand tips?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door macfocus »

Ik heb mijn urine tank ook zo gemonteerd. Inspectieluik onder. Sterker nog, dat hoort zo. De voorgeboorde gaten zitten ook onderin (en grote daarvan is specifiek voor de afvoer).
En de af-fabriek vuilwatertank heeft de luiken ook onderin.

Zo wat zijn als je de tank moet demonteren om te inspecteren.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Dat leek mij ook, maar de meeste tanks verkocht bij de grote camping webshops zijn eigenlijk bedoeld voor inbouw en dan heb je het inspectieluik boven. Er staat bij het artikel zelfs vermeld, moet met luik naar boven geplaatst worden. Ook de tankbouwer die ik belde bevestigde dat. Maar goed, we gaan het zien.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door walda »

Netjes hoor. Er zijn in de bootjes wereld geur filters te koop voor vuilwater en diesel tanks. Bij Vetus bijvoorbeeld, kan nog een optie zijn.

Walter
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Jean Baret »

Niks toe te voegen, alleen dat dit heel leuk is om te volgen, zeker met al die foto's!
(Boortjes slopen is ook hier een hobby, trouwens...)
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@Walter, dat is een mooie oplossing. Wel prijzig. Ik heb nu eerst een slang naar de achterkant van de bus gelegd. Mocht dat stank geven schroef ik er zo'n filter tussen.
@Jean :D :D

Afgelopen weekend weer lekker bezig geweest. Eerst de laatste zaken onder de bus afgemaakt; ophanging van de tanks in de metaalverf gezet, brandstofleiding naar de dieselkachel ingekort en vastgezet en de ontluchting voor de vuilwatertank aangesloten.
Vervolgens met mijn vrouw de geschilderde bankjes geplaatst. Heerlijk om na veel voorbereiding tot definitieve installatie te komen.

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Links onderin het kastje zie je de luchtaanvoer voor de dieselkachel. De verwarmde lucht komt met een T-stuk rechts onderuit het bankje en in de garage onder het bed.
Bovenop het kastje komt nog een bamboe blad.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DJSmiley »

Begint steeds meer vorm te krijgen!

ziet er allemaal strak uit! Kost wat tijd, maar dan heb je ook straks wel wat!

Heb je de uitvoer van de kachel nog geisoleerd? Die leidingen worden behoorlijk warm is mij opgevallen.
Zonder isolatie zal dat bankje stoelverwarming hebben.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Jazeker, heb begint nu in hoog tempo meer op een camper te lijken :D

Het zijn van die standaard aluminium ducts. Verder niet geisoleerd. We gaan het zien. Ik kan altijd nog op zoek naar iets anders.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

Er bestaan isolatie moffen die je eroverheen kunt schuiven.
Maar Armaflex of schapenwol eromheen tapen werkt ook prima.


Paul
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ahh Armaflex, daar heb ik nog wel wat van liggen :)
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het mag dan een poosje geleden zijn dat ik hier heb gepost, maar ik heb er de afgelopen tijd veel uren in gestoken en met resultaat! Nou moest dat ook wel, want 1 augustus vertrekken we en afgelopen donderdag is de bus getaxeerd voor de verzekering. Dus extra druk om de grote onderdelen erin te hebben.

Met de eigenaar van de werkplaats heb ik de platen voor het keukenblok gemaakt. Toen in de lak en poging tot montage. Maar de rand langs de koelkast - die is 2 platen dik - was niet dik genoeg. De ladenfrontjes en de koelkast deur hingen teveel over en zaten tegen elkaar aan. Dus een derde latje er tegenaan en ook weer in de verf. Poging 2. Zelfde probleem aan de andere kant van de koelkast en de lage apothekerskast. Latje erbij, en in de verf. Gelukkig was ook hier 3 maal scheepsrecht. Het carcas van de keuken stond!

Afbeelding
Plaatje

Vervolgens het keukenblad. Eerst de linker rand gescribed zodat die exact tegen de zijwand past, daarna het blad afgezaagd en na 3, 4, 5x nameten de gaten voor de gootsteen en de inductie plaat gemaakt.

Afbeelding
Plaatje

Het tafelblad is van hetzelfde materiaal; bamboe. Van de hornbach had ik werkbladolie en die heb ik er op aan gebracht. Initieel dun, maar na het aanbrengen las ik pas de volledige gebruiksaanwijzing.. :-B En daar stond aanbrengen en na 20 minuten de overige olie erin poetsen. Dus heb ik een flinke laag aangebracht (er stond dunne laag :( ) en ben ik beneden verder gegaan met andere dingen.
Ten eerste had ik er niet zo'n dikke laag op moeten doen, en het was ook niet handig om te vergeten de overige olie verder in te wrijven.
Het resultaat; een blad met allemaal glossy, plakkerige plekken erop. :bang:

Dat koste flink moeite om dat weer op te lossen. Eerst met een plamuur mes het gros erover halen, dan met verschillende korrel schuurpapier alles wegschuren. Gelukkig wilden mn schoonouders hier wel mee aan de slag.

Afbeelding
Plaatje

Ook het keukenbladen en het blad voor het ladenkastje hebben ze in de olie gezet.

Afbeelding
Plaatje

Tijdens een borrel en spelletjesavond kwam naar voren dat onze buurvrouw handig is met naaien. En die wilde de matrashoezen wel vermaken en ook de kussenhoezen maken.
De matrashoes van het bed van ons dochtertje moest ingekort. En onze matras is in twee delen opgedeeld, waarbij het voorste deel ook nog eens minder breed is. Heeft ze met de hand vermaakt.

Afbeelding
Plaatje

De kussens krijgen een oker geel patroon.

Afbeelding
Plaatje

Afgelopen week was de eindspurt voor de taxatie. Maandag en dinsdagavond tot laat bezig en woensdag heel de dag en tot middernacht.
Tadaaa.. het resultaat!

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

Afbeelding
Plaatje

De waterinstallatie komt achter de laden van de keuken.

Afbeelding
Plaatje

Van de week nog laden toevoegen onder het bed, en rails met plastic bakken in de garage. De waterinstallatie afmaken en testen.
En nog een miljoen kleine dingetjes. :-B
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DucatoDolf »

Mooi hoor! :cheers:
Plaats reactie