Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Kampeermark »

Dat is mooi! Bij de Ducatos haal je die laatjes binnen 1 minuut weg, zitten 4 puntlassen op. Die voor je uit en met een stanleymesje snij je hem zo weg.

Die dieselkachel weet ik ook niet..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Hoog tijd voor een update..

Nu we weer gewoon aan het werk zijn is het veel moeilijker meters te maken, vooral als je ook nog stappen terug moet doen..
Na de eerste forse regenbui bleek het dakluik te lekken. :thumbdown:
Een beginnersfout :shifty:

Het dak loopt bol, het dakluik is plat, en om het verschil goed te maken hebben we aan de zijkanten van het dakraam butyltape geplakt. Maar in het midden waar het dakluik het dak raakt hadden we geen tape geplakt. Dit was niet nodig omdat we langs de rand van het dakraam een rand butylkit hadden aangebracht.

Afbeelding

Maar bij de scharnieren zitten gaten (zie de tweede figuur) zodat er geen water in het scharnierpunt blijft staan. De ongelukkige combinatie liet water via de gaten in de scharnieren achter de kitrand komen en dat water vond zich een weg naar binnen op de plek waar er geen tape tussen het dakraam en het dak zat.

Uiteindelijk besloten om het dakraam er weer helemaal af te halen en het goed te doen. Het koste ruim een halve dag om alle butyltape en kit van het dak en het dakraam af te krijgen.

Poging 2. Dakluik op de plek, met een stift de outline van het luik op het dak getekend. De butyltape dit keer helemaal rond de opening in het dak geplakt net op de outline. Dit keer in 1 strook, om te zorgen dat er maar 1 naad was (aan de achterzijde van het dakluik). Aan de zijkanten weer met extra stroken opgevuld. Bij het aandraaien van de schroeven puilde de tape net iets uit. We hebben dan ook geen extra rand met butylkit meer aangebracht.
Overnacht binnen laten drogen en de volgende morgen, vol vertrouwen, de tuinslang op het luik gezet en ook direct op de tape.
Er kwam weer water naar binnen :bang: :bang:

Na de eerste frustratie, van binnenuit opnieuw op onderzoek uit. Het dakluik wordt van onderen aangetrokken door het houten frame. Maar omdat het houten frame ook recht is en het dak bol, sluit het houten frame aan de zijkanten aan, maar in het midden zit er een naad tussen het frame en het dak. Omdat het dakluik het metaal in het midden naar beneden drukt en daar niet ondersteund wordt door het houten frame, was dat onder de druk wat (omlaag) gaan bobbelen. Hier kwam opnieuw water door naar binnen.

Afbeelding

Dus; schroeven los gedraaid en plastic wiggen tussen het frame en het metaal geplaatst zodat het frame de gehele daklijn beter ondersteund wordt. Toen alles weer aangedraaid en opnieuw de watertest gedaan. En voila eindelijk waterdicht :-B

Met het dakluik opgelost konden we verder met de isolatie van de vloer. Eerst de rest van de armaflex geplakt. 19mm op de vloer, 6mm rond de wielkasten en de randen van de vloer omhoog, waar straks de vloerplaat tegenaan komt. En toen met aluminiumtape alle naden afgetaped. Pfoe, dat was meer werk dan gedacht.

Afbeelding

Als laatste nog de gaten voor de dieselkachel geboord en rondom beplakt met armaflex en aluminium tape. Ik heb besloten de kachel met het aluminum plaatje op de vloer te monteren en niet verhoogd op een bakje. Op deze manier zal er al een goede afdichting zijn en ook zo kan de kachel makkelijk gedemonteerd worden door het aluminium plaatje los te halen. Als de aan en afvoer leidingen door de gaten zitten, kit ik die met vuurvaste kit af om geen tocht door kieren tussen de gaten in de vloer en de leidingen te krijgen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fostar82 op do 22 okt 2020, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door pwhooftman »

Afdichten tegen tocht is je minste zorg: afdichten tegen CO, dat is belangrijk. Daar zorgt de scilicone pakking onder de kachel voor (die dus niet op die gerimpelde tape moet liggen), niet kitten, dat zal krimpschuren krijgen en daardoor juist niet dicht meer zijn.

Jouw plaatje voor de kachel is overigens ook niet goed. De kachel heeft een scilicone pakking voor de afdichting, maar de uitsparing voor de brandstofleiding loopt naar beneden, dus de pakking kan daar niet aansluiten.

Wellicht beter om zoiets gebruiken:
turret.jpg
turret.jpg (13.41 KiB) 766 keer bekeken
Overigens blijft het aluminium plaatje of de turret uit bijgaand plaatje vast aan de vloer verbonden, en demonteer je de kachel door de boutjes door deze plaat los te maken. Je kunt namelijk het plaatje niet vastmaken als de kachel er op zit: die zit dan boven de schroefgaten voor het plaatje.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door kampo »

En minimaal laagje kit gebruiken.
Dat plaatje moet loskunnen bij iedere herstelling aan de kachel.
Moet niet vuurvast zijn, enkel luchtdicht.
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door pwhooftman »

@Kampo, de chinese kachels vallen met twee draadeinden door de grondplaat en zitten van onderen vast met moertjes (of van onderen met twee boutjes door de plaat in de kachel, maar draadeinden werkt makkelijker.). Dus de grondplaat blijft zitten als je de kachel verwijdert.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

pwhooftman schreef:
do 22 okt 2020, 9:05
Afdichten tegen tocht is je minste zorg: afdichten tegen CO, dat is belangrijk. Daar zorgt de scilicone pakking onder de kachel voor (die dus niet op die gerimpelde tape moet liggen), niet kitten, dat zal krimpschuren krijgen en daardoor juist niet dicht meer zijn.

Jouw plaatje voor de kachel is overigens ook niet goed. De kachel heeft een scilicone pakking voor de afdichting, maar de uitsparing voor de brandstofleiding loopt naar beneden, dus de pakking kan daar niet aansluiten.

Wellicht beter om zoiets gebruiken:

turret.jpg

Overigens blijft het aluminium plaatje of de turret uit bijgaand plaatje vast aan de vloer verbonden, en demonteer je de kachel door de boutjes door deze plaat los te maken. Je kunt namelijk het plaatje niet vastmaken als de kachel er op zit: die zit dan boven de schroefgaten voor het plaatje.
Bedankt voor het meedenken!
De kit die ik wil gebruiken is kachelkit, ik neem aan dat die wel tegen krimpen/uitzetten kan.

De kachel heeft inderdaad een siliconenpakking onderop waarmee hij afsluit op de aluminium plaat. Bovenop de aluminiumtape komt een multiplex afdekvloer. Het plan is om daar een vierkant gat in te zagen zo groot als de uitsparing die nu in de isolatie zit. En met aluminiumfolie een afdichting te maken vanuit de uitsparing tot net over de rand van de vloer. Het aluminium plaatje schroef ik op de afdekvloer.

Bij installatie monteer ik eerst het aluminium plaatje aan de kachel, steek ik de leidingen door de gaten in vloer en monteer ze aan de kachel, en monteer dan het geheel aan de vloer. Anders moet ik een veel grotere opening in de bodem zagen om bij de montage boutjes van de kachel te komen.

Vervolgens wilde ik dan een randje kachelkit rond de aan en afvoerleidingen aanbrengen vanaf de onderkant van de bus. Nav jullie opmerkingen, denk ik dat ik ook nog een afdichtring toe moet voegen tussen de aluminium plaat en de bodem. Maar dan zou ik toch een afgesloten geheel moeten hebben waarbij CO geen kans krijgt om in de bus te komen?
Ik snap dat als je een buis aan de aluminium plaat last die helemaal tot door de vloer van de bus komt, je minder afdichting nodig hebt. Maar dat komt niet mooi uit ivm het frame onder de bus. (Die buis moet dan wel volledig rond gelast zijn en niet enkel getacked zoals die op het plaatje.)
kampo schreef:
do 22 okt 2020, 10:03
En minimaal laagje kit gebruiken.
Dat plaatje moet loskunnen bij iedere herstelling aan de kachel.
Moet niet vuurvast zijn, enkel luchtdicht.
Ja, zal niet te ruim met de kit zijn.
De uitlaat kan temperaturen van 185 graden bereiken vond ik op ik op youtube. Was wel een uur branden op z'n hardst. Maar het leek me goed vuurvaste kit te gebruiken. Die ook luchtdicht moet zijn natuurlijk.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door pwhooftman »

Het standaard plaatje steekt niet buiten de kachel uit, dus kan niet meer aan de vloer bevestigd worden als je hem eerst aan de kachel bevestigt.

Als je zelf een grotere plaat maakt heb je dat probleem niet.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Het plaatje dat bij mijn kachel geleverd is, steekt wel uit. Zie de afbeelding hieronder van de testfit. Dus ik kan eerst de kachel aan het plaatje monteren met bouten van onderaf en dan het plaatje + kachel als geheel op de vloer monteren.

Afbeelding

Met de vloer erop ziet het er zo uit. Links het gat in de vloer en het 'bakje' tot de bodem. (Ik ga de aluminium folie nog doortrekken vanaf het bakje tot over de rand van de vloer). Rechts met het plaatje erop.

Afbeelding

Verder gisteravond ook nog bezig geweest om de eerste vloerdelen terug te plaatsen. Er is tegen de wanden op 6mm armaflex gekomen, dus er moest een randje van de originele vloerplaten af. Maar met de circelzaag was dat zo gedaan. In de hoeken waar de toplaag nog niet verweerd is, heb die ruw geschuurd, zodat de uiteindelijke topvloer (waarschijnlijk pvc) goed kan hechten.

Afbeelding

Van het weekend hoop ik de rest van de vloer terug te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 28 okt 2020, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Mijlpaal!!
Vloerisolatie + afdekking: Check!

Afbeelding

Omdat de achterste vloerplaat groot, zwaar en onhandig om te hanteren is, heb ik eerst in de bus gemeten wat de breedte zou moeten zijn, met de isolatie erbij. Toen op de werkbank met een invalzaag aan beide zijden een halve cm eraf gezaagd en met een decoupeerzaag de hoeken wat ronder gezaagd. Daarna de plaat geschuurd, zodat de pvc vloer die erop gelijmd gaat worden beter hechten kan.

Bij het plaatsen in de bus, bleek dat er nog 2 randjes ingekort moesten worden. Kon gelukkig ter plekke.
Voor het plaatsen van de vloerplaat had ik een overzichtje gemaakt het lattenframe en alle afmetingen opgenomen gerekend vanaf een gat in de C? stijl. Zo kon ik nadat de vloer erin lag bepalen waar ik die kon fixeren aan het frame.
De gaten heb ik voorgeboord met een verzinkbitje. Bij een paar gaten ben ik wat t enthousiast geweest, daarin ligt de schroef te laag.

Kan ik de gaten het beste dichtsmeren met houtvuller of is dat niet nodig en worden de gaten opgevuld door de pvc lijm?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door marjasjaak »

Ziet er goed uit, jullie zullen nog wel even hard moeten werken om in het voorjaar de camper klaar te hebben.
Tip, als je onder de bus dingen monteert spuit ze dan in de blanke tectyl. Zoals draadeindjes kachel, slangenklemmen enz. Anders zit het na een jaar vastgeroest. Probeer de uitlaat van je kachel aan de zijkant te plaatsen. Bij windstil weer blijven die diesel rookgassen anders onder je bus hangen.
Het mooiste is als de luchtinlaat (niet die voor de verbrandingskamer) lucht uit de leefruimte haalt.
Dan is de temperatuur aan de uitblaaszijde hoger.
Probeer ook een uitblaasmond onder de tafel te plaatsen. Dan heb je lekkere warme voeten. :-B .
Met de Chinees hebben we geen ervaring, wij hebben een Planar 2Kw.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Peter12 »

Gaten kun je het beste dichtsmeren, dan blijft het vlak. Anders ga je het na verloop van tijd toch zien.
Pleasure is the path of joy
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

@marjasjaak, klopt er moet nog een boel gebeuren. Ik ga wat avonden erbij pakken, hopelijk gaat t dan wat vlotter :)
Bedankt voor de tips over, blanke tectyl en de plaatsing. Ik dacht eraan om de warme lucht te verdelen tussen t zitje en de garage/ onder t bed.

@peter12 ok, ga ik dat doen. Thnx!
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Ik ben verder gegaan met het trekken van de kabels. In eerste instantie had ik een hele verzameling mantelbuizen getrokken en netjes gelabeld. Het idee was verder te gaan met isoleren en later de kabels te trekken. Maar de eigenaar van de werkplaats raadde aan om eerst ook de kabels te trekken omdat, mocht dat problemen geven, je er nog wat aan kan doen. Dat bleek een goede tip!

Met de Pezi calculator heb ik voor elke kabel, op basis van het maximale vermogen van de verbruiker(s) en de kabellengte, de draaddikte berekend. Ik heb gekozen voor neopreen kabels, omdat die goed geïsoleerd zijn, flexibel en goed bestand tegen het leven in de bus (trillingen, bewegingen etc.)
Toen de doos kwam bleek dat de kabels dikker waren dan gedacht. Ik had bijvoorbeeld een 25mm diameter mantelbuis naar rechts midden getrokken om daar kabels voor een 230V stopcontact en een 12V USB plug door te voeren, maar de kabels passen niet tegelijk door de buis. Verder had ik meerdere 19mm diameter mantelbuizen getrokken, waar de 2.5mm kabel net in leek te passen. Maar het neopreen is rubberachtig en heeft veel weerstand als je het door de mantelbuis trekt, dus dat gaat over langere afstanden niet lukken.

Ik zat te tobben over een oplossing - grotere diameter mantelbuis of korte stukjes mantelbuis - toen, de eigenaar van de werkplaats me vroeg waarom ik de dikkere kabels niet zonder mantelbuis trok. De neopreen kabel kan ook voor buiten gebruikt worden en de rubber isolatie is zeer goed bestand tegen slijtage. Het koste me tijd om van mijn originele plannetje af te stappen, maar ik ben tevreden met de oplossing.
Enkel de 0.75mm2 diameter kabel loopt geheel door mantelbuis. De grotere diameters enkel op plekken waar deze langs scherpe delen komt of een moeilijke bocht om gaat. Als alle kabel erin liggen, bundel ik ze en zet ze vast met tie-raps.

Samen met mijn vrouw heb ik de dakisolatie aangebracht. Ook hier weer 19mm armaflex. We begonnen met banen over de volle breedte, maar dat is lastig meten en aanbrengen. Het bleek handiger om halve banen te doen. Kostte ons een dikke 2 uur.
We gaan de dakspanten nog afwerken. Hier komen 12mm multiplex latjes op waaraan de uiteindelijke dakbekleding (6mm multiplex plaat) geschroefd kan worden. Ik twijfel nog of ik de dakspanten beplak met een laagje 6mm armaflex om een aaneensluitend geheel te krijgen met de rest van de isolatie of dat ik dit met aluminiumtape doe. In principe isoleert de armaflex beter, maar het wordt samengedrukt doordat de daklat erdoor in de dakspant geschroefd wordt. Ik vraag me af of het dan nog meerwaarde heeft tegenover de aluminiumtape.

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door PaulBng »

fostar82 schreef:Ik had bijvoorbeeld een 25mm diameter mantelbuis naar rechts midden getrokken om daar kabels voor een 230V stopcontact en een 12V USB plug door te voeren, maar de kabels passen niet tegelijk door de buis.
Maar goed ook, want die mogen niet in één buis.

In andere gevallen had talkpoeder wellicht uitkomst kunnen bieden.
Maar het is al opgelost...



Paul
Plaats reactie