Zo tijd voor een update.
Afgelopen dagen zijn we druk geweest met het plaatsen van ramen aan beide zijden. We wilden ze eerst vooraan plaatsen, maar zijn toch op het midden uitgekomen, omdat aan de voorkant het keukentje komt en in het midden het zitje. Want daar wil je graag naar buiten kunnen kijken.
We hebben gekozen voor Dometic S4 ramen. De getinte S7 vonden we mooier, maar daar moet je de binnenassemblage met hor en verduistering los bijkopen en daarmee wordt ie fors duurder.
Eerst hebben we een houten frame gemaakt en die gebruikt om van binnenuit het gat te markeren. Vervolgens met een slijptol de verstevigingsspijlen verwijderd.
Toen met een boor van binnenuit op de 4 hoeken een gaatje gemaakt. Buiten het frame over de 4 hoeken gehouden en ook daar het gat gemarkeerd. Met een grote boor een gat dichtbij de rand en vanaf daar met een decoupeerzaag het gemarkeerde paneel eruit gezaagd.
Tijdens het zagen komen er veel nare metaalsplintertjes vrij. Om deze zo veel mogelijk op te vangen hadden we vooraf een plastic zeil gespannen vanaf de onderste zaagrand naar beneden en over de vloer. Daarnaast volgde mijn vrouw met de stofzuiger vanaf binnen de zaagsnede.
Omdat de zijkant van de bus bol staat en het raam recht is, moet je daar rekening mee houden. We hebben op de onderste en bovenste rand wat meer kit gebruikt (sikalastomer 710). Daarnaast kun je door het extra aandraaien van de schroeven boven en onder het geheel wat rechter trekken. Niet te ver door draaien want dan kan dat problemen geven met de hor en het verduisteringsgordijntje.
We hadden wel onderschat hoeveel kit we nodig hadden. We hadden anderhalve koker nodig voor 2 ramen en er was niks over voor de Maxxfan.
Het resultaat:
Gisteren hebben we een begin gemaakt met het plaatsen van de Maxxfan. Bovenaan de ladder wachtte een vervelende verrassing. Bijna een halve vierkante meter van het dak zat onder de kleine roestplekjes. We hadden na het plaatsen van het dakluik het dak gestofzuigd, maar waren niet secuur genoeg geweest en er waren snippers blijven liggen. Door de condens die nacht waren die kleine metaalsnippertjes gaan roesten en hadden daarmee de lak aangetast. We kunnen het wel weer verhelpen, maar het voelt wel als een stomme beginnersfout.
Goed, verder met de Maxxfan. Grofweg hetzelfde kunstje als het dakluik. Markeren, check check dubbel check en gat zagen. De randen fijlen en met hammerite behandelen. Toen was het tijd om te kitten, maarrr de kit was dus op. Dus plastic erover heen gespannen en de volgende dag verder.
De volgende dag met de flens erop de omtrek gemarkeerd met een potlood en de gaten doorboord in het dak. Butyltape binnen de markering geplakt op de plekken waar het dak lager was. Toen de Flens voorzien van 2 kitranden. 1 rond het gat, 1 aan de buitenkant en over de schroefgaten.
Na het plaatsen van de flens met kit, hield mn vrouw van onderen het frame in positie en schroefde ik vanaf boven de flens vast door het dak aan het frame. Met de hand de verschillende schroeven vastzetten totdat de kit er net onderuit komt. Als laatste nog een kitrandje rondom de rand van de flens en op de schroeven.
Toen konden we de kap plaatsen. Die wilde links voor niet goed passen. Hij wilde niet goed naar beneden.
Gelukkig heb ik niet te veel kracht gebruikt, want toen ik eindelijk van binnenuit op onderzoek uit ging kon ik zien dat een paar draden te veel naar buiten staken en klem kwamen te zitten. Niet goed geassembleerd dus. Goed kon makkelijk zelf opgelost worden en toen kon ik hem eindelijk vast zetten.
Na de lunch hebben we latjes gezaagd en aan de bodem gelijmd. Het was nog best even puzzelen en meten om te zorgen dat er latjes liggen op plekken waar we kasten, zitplaatsen etc aan de vloer willen monteren. We hebben met opzet geen schroeven gebruikt, om het aantal mogelijke plaatsen waar vocht binnen kan komen en roest kan ontstaan te verkleinen.
De schroefgaten waar de vloer mee vast zat hadden we eerder al geschuurd en met hammerite behandeld. Vandaag hebben we er popnagels in geklonken met een dot kit erop.
Morgen voegen we dwarslatjes toe en gaan we 19mm armaflex tussen de latjes plakken.