Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06
Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Beste forumleden,
Na jaren van meelezen op dit forum ben ik nu eindelijk begonnen aan mijn project, het ombouwen van een Opel Combo D maxi naar kampeerauto.
Ik schrijf nadrukkelijk over kampeerauto en geen camper omdat het een eenvoudige inrichting wordt. (Hence the name )
Ik heb een Opel Combo D maxi met benzine motor aangeschaft, bouwjaar 2016. Hier wil ik een simpele inbouw in maken, geschikt voor één persoon.
Dus een enkel bed en een klein keukentje. Ik wilde een compacte auto, redelijk zuinig, geen diesel, en hij moest in mijn garagebox passen. Voor dagelijks vervoer heb ik nog een tweede auto.
Omdat ik er deze zomer nog gebruik van wil maken, bouw ik het hoognodige in. Zo licht mogelijk met het oog op de RDW keuring. Dan kan ik komende winter verder bouwen en dingen aanpassen en toevoegen. Mocht de auto of het kamperen niet bevallen kan ik zelfs nog terug naar bestelauto want alles wordt bevestigd aan orginele bevestigingspunten.
Ik weet dat mijn auto niet zal voldoen aan de eisen van het kwarttarief, maar dat is voor mij geen probleem. De mrb is te overzien en eventueel kan ik 's winters de auto schorsen. Ook wil ik geen hefdak. Ik bouw dus volgens de RDW regels en niet die van de belastingdienst.
Ik heb al veel informatie opgedaan door dit forum, maar ik zal zeker nog veel vragen hebben.
Na jaren van meelezen op dit forum ben ik nu eindelijk begonnen aan mijn project, het ombouwen van een Opel Combo D maxi naar kampeerauto.
Ik schrijf nadrukkelijk over kampeerauto en geen camper omdat het een eenvoudige inrichting wordt. (Hence the name )
Ik heb een Opel Combo D maxi met benzine motor aangeschaft, bouwjaar 2016. Hier wil ik een simpele inbouw in maken, geschikt voor één persoon.
Dus een enkel bed en een klein keukentje. Ik wilde een compacte auto, redelijk zuinig, geen diesel, en hij moest in mijn garagebox passen. Voor dagelijks vervoer heb ik nog een tweede auto.
Omdat ik er deze zomer nog gebruik van wil maken, bouw ik het hoognodige in. Zo licht mogelijk met het oog op de RDW keuring. Dan kan ik komende winter verder bouwen en dingen aanpassen en toevoegen. Mocht de auto of het kamperen niet bevallen kan ik zelfs nog terug naar bestelauto want alles wordt bevestigd aan orginele bevestigingspunten.
Ik weet dat mijn auto niet zal voldoen aan de eisen van het kwarttarief, maar dat is voor mij geen probleem. De mrb is te overzien en eventueel kan ik 's winters de auto schorsen. Ook wil ik geen hefdak. Ik bouw dus volgens de RDW regels en niet die van de belastingdienst.
Ik heb al veel informatie opgedaan door dit forum, maar ik zal zeker nog veel vragen hebben.
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Als hij niet op campertarief gaat (kan), waarom dan een RDW keuring?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
De auto moet als kampeerauto op kenteken komen. Het tussenschot is verwijderd en dan voldoet de auto niet meer aan de voorwaarden van het grijze kenteken.
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Kansloos verhaal.
Snap niet wat je bij de RDW gaat doen.
Eerst ze erop attent maken dat het, vanwege het schot, geen grijs kenteken meer is? ( Waar is dat goed voor? )
En in een later stadium denk je hem op camperkenteken te krijgen bij de RDW, maar dan niet voor de belastingdienst.
Tegenwoordig meten ze bij de RDW gewoon je auto op hoor, en krijg je ook daar geen camperkenteken.
Alle heisa voor niets dus.
Snap niet wat je bij de RDW gaat doen.
Eerst ze erop attent maken dat het, vanwege het schot, geen grijs kenteken meer is? ( Waar is dat goed voor? )
En in een later stadium denk je hem op camperkenteken te krijgen bij de RDW, maar dan niet voor de belastingdienst.
Tegenwoordig meten ze bij de RDW gewoon je auto op hoor, en krijg je ook daar geen camperkenteken.
Alle heisa voor niets dus.
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Dat ze de auto bij de RDW opmeten zal misschien waar zijn, maar is voor wel of niet toekennen van typegoedkeuring als kampeerwagen niet relevant. RDW stelt immers geen afmetingseisen, alleen inrichtingseisen.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Als je een schot van 30 centimeter hoog terugplaatst is er ook geen probleem dacht ik
maar wacht...er is meer
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Alleen als het verschil tussen bovenkant voorportier en bovenkant dak laadruimte minimaal 25 cm is, is een laag tussenschot toegestaan. Is de afstand kleiner dan is een volledig schot verplicht als je grijs kenteken wilt hebben/houden
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
U is niet op de hoogte van de regelgeving !!Bas vd laar schreef: ↑wo 15 jul 2020, 16:04Kansloos verhaal.
Snap niet wat je bij de RDW gaat doen.
Eerst ze erop attent maken dat het, vanwege het schot, geen grijs kenteken meer is? ( Waar is dat goed voor? )
En in een later stadium denk je hem op camperkenteken te krijgen bij de RDW, maar dan niet voor de belastingdienst.
Tegenwoordig meten ze bij de RDW gewoon je auto op hoor, en krijg je ook daar geen camperkenteken.
Alle heisa voor niets dus.
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Dit is helaas niet waar ! Bekijk de regelgeving maar eens..trolltriton schreef: ↑wo 15 jul 2020, 16:28Als je een schot van 30 centimeter hoog terugplaatst is er ook geen probleem dacht ik
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Ik meen mij te herinneren dat een combo L2 aan de eisen van een grote bestelauto kan voldoen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto
De laadlengte is langer dan 2 meter, maar ben er niet zeker van of je de 1.30 hoogte over 2 meter haalt.
Het schijnt dat er bij de achterdeuren een stijl in de weg zit.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto
De laadlengte is langer dan 2 meter, maar ben er niet zeker van of je de 1.30 hoogte over 2 meter haalt.
Het schijnt dat er bij de achterdeuren een stijl in de weg zit.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Over het thema Combo (of Doblo) maxi en de regels voor het tussenschot heb ik al veel gelezen op dit forum. Ik heb de laadruimte gemeten en kan bevestigen dat de Combo/Doblo maxi niet voldoet aan de voorwaarden voor "grote bestelwagen". De lengte van de laadvloer is voldoende. De hoogte zou ook net kunnen voldoen, maar alleen met een kale vloer en een kaal dak.
Het probleem is de afstand tussen het spant van de b-stijl en het spant van de d-stijl (boven de achterdeuren). Die is slechts 1.80 meter, dus ruimschoots te klein.
Dus de Combo/Doblo voldoet niet aan de gestelde eisen voor "grote bestelwagen" en al helemaal niet aan de eisen voor camper op kwarttarief.
Dit wist ik allemaal al voor de aankoop van mijn auto. Het verschil in wegenbelasting plus verzekering tussen grijs en geel kenteken is ongeveer 100 euro per jaar.
Het probleem is de afstand tussen het spant van de b-stijl en het spant van de d-stijl (boven de achterdeuren). Die is slechts 1.80 meter, dus ruimschoots te klein.
Dus de Combo/Doblo voldoet niet aan de gestelde eisen voor "grote bestelwagen" en al helemaal niet aan de eisen voor camper op kwarttarief.
Dit wist ik allemaal al voor de aankoop van mijn auto. Het verschil in wegenbelasting plus verzekering tussen grijs en geel kenteken is ongeveer 100 euro per jaar.
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Zoals ik de regels lees is een Combo zonder tussenschot automatisch een personenauto (geel kenteken). En moet je hem als zodanig laten registreren bij de RDW. Ik zou niet weten waarom er gekeurd moet worden omdat de auto nog steeds voldoet aan de Europese typegoedkeuring. Immers in andere landen rijden er Combo's rond zonder tussenschot. Dat tussenschot zit er alleen maar in vanwege fiscale regels.
Als iemand anders hier anders over denkt, hoor ik het graag.
Als iemand anders hier anders over denkt, hoor ik het graag.
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
M.i. aanbieden aan RDW wel noodzakelijk. .
Tussenschot is idd alleen fiscaal relevant, maar RDW stelt aan personenauto nu eenmaal andere eisen dan aan bestelauto.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
Tussenschot is idd alleen fiscaal relevant, maar RDW stelt aan personenauto nu eenmaal andere eisen dan aan bestelauto.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Ombouw Opel Combo naar kampeerauto "Little Tin Tent"
Lekker moeilijk doen bij de RDW en meer wegenbelasting gaan betalen
Richt dat ding in zoals je wilt en ga lekker rijden!
Richt dat ding in zoals je wilt en ga lekker rijden!