Accumonitor BW-TR16

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Accumonitor BW-TR16



Bericht door luinge »

Hallo,

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met de Accu monitor TR16.
Deze heb ik aangesloten, maar de backlight blijft constant knipperen.
De handleiding zegt: if backlight blinking,the RS+ and RS-are inversely. Lijkt mij duidelijk, maar wat is de RS+ en de RS- Iemand enig idee?

alvast bedankt.

Groet Roelof
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accu monitor TR16



Bericht door veetee »

Geen ervaring mee, maar heb je hem wel exact zo aangesloten zoals in het schema?

4C44C058-5B6D-4379-A53C-CB0684AD226D.jpeg
4C44C058-5B6D-4379-A53C-CB0684AD226D.jpeg (72.74 KiB) 847 keer bekeken
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Accu monitor TR16



Bericht door luinge »

Ja, zo heb ik hem aangesloten. Je kan daar ook niet veel fout aan doen. En dit schema staat ook geen RS+ of RS-.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Accu monitor TR16



Bericht door Peter A7 »

Ben je zeker dat de shunt niet omgekeerd zit ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door rongreven »

RS staat voor elektronisch component, in dit geval de shunt.
Zoals in het vorige bericht al staat, + en - op de shunt verkeerd om?
B + = batterij +
P + = paneel +
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door Kroppie »

R is in de elektronica een symbool voor weerstand, en S staat voor shunt, dus RS is weerstand van de shunt, +en - is duidelijk en inversely is omgedraaid .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door LittleTinTent »

Ik heb van de week ook mijn bestelde TR16 binnengekregen. In mijn (test)opstelling knippert de achtergrondverlichting ook bij laden.

In de handleiding staat bij 3.3:

When the charge current is higher than backlight on current,backlight blinking (if backlight on,the RS+ and RS- are inversely), and display charge indicator indicate battery is charging.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door veetee »

Het is duidelijker als je compleet citeert uit de manual:
1. When charging or discharging,the coulometer must be at work. Otherwise the capacity will not be accurate.
Then charge or discharge the battery, and check
whether the display current is equal to the actual current. If the deviation is large please check the connection.
0.5 0.6
★ Connection diagram of 100A/350A sampler:
2. Connect the load,when the discharge current is higher than backlight on current, the backlight on (if backlight blinking, the RS+ and RS- are inversely), and display discharge indicator ,indicate battery is discharging.
3. Break the load,and connect the charger. When the charge current is higher than backlight on current,backlight blinking (if backlight on,the RS+ and RS- are inversely), and display charge indicator ,indicate battery is charging.
4. When the charge or discharge current is less than backlight off current, coulometer enter a low power state and backlight off. And TR16 can memory the capacity.
Mijn interpretatie: Als, bij ontladen (verbruik), de ontlaadstroom groter is dan het verbruik van het display, 40 mA), dan brand het display continu, ten teken dat er ontladen wordt. Indien het display knippert tijdens het ontladen, dan is de shunt verkeerd om aangesloten.
En andersom, tijdens laden hoort het display te knipperen. Indien het dan continu brandt, moet je dus de shunt andersom aansluiten.

Resumé: knipperen tijdens laden is OK. Knipperen tijdens ontladen is niet goed -> shunt omdraaien.

Bron: http://www.eastgem.net/assets/manual-voltpowermeter.pdf
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door luinge »

Tjonge, zo stom zal ik toch niet geweest zijn!!!??
Ga het straks controleren.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door luinge »

Ik heb het goed aangesloten. Had dat ook eigenlijk niet anders verwacht moet ik eerlijk zeggen. :-B Nu ik de handleiding nog eens goed doorlees en vertaal is dit inderdaad het normaal gedrag. Het display knippert dus als de accu wordt geladen. Ik vind dat maar irritant gedrag, maar goed, wat wil je voor €20 bij Alie :D Moet er mee leren leven of een victron van €200 kopen.

Bedankt voor de hulp.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Accumonitor BW-TR16



Bericht door Rob A2 »

Misschien wist je het al. De backlight kun je uit- en inschakelen door de "V" en "%" knoppen gelijktijdig in te drukken en enkele seconden vast te houden. Ik kom het net tegen op een Amerikaans forum. In de meeste handleidingen wordt dit niet gemeld.

TR16 backlight on_off.jpg
TR16 backlight on_off.jpg (62.8 KiB) 557 keer bekeken
Plaats reactie