Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

Dag allen!

Ik heb geprobeerd te zoeken op het forum in bestaande topics, maar dat was niet zo succesvol en ik heb de komende tijd met regelmaat wat vragen. Ik weet niet of het aan de regels voldoet, maar ik dacht dat het misschien het meest handig was om een los topic te maken en daarin mijn vragen en antwoorden te verzamelen.

Misschien een korte introductie; het einddoel is een camper met plek voor 1 jong kind (nu nog baby) en met voorbereiding voor een evt. 2e kind. Dit betekent dus ook een vaste set extra stoelen, isofix ready, etc. Ofwel een gordelbok in de constructie. Ik neig naar een L3H2 qua omvang. Wat niet nodig is, is een natte ruimte.

Ik ben nu aan het oriënteren op potentiële bussen om aan te schaffen. Zoals gezegd neig ik naar een L3H2 formaat, voornamelijk omdat nog hoger/langer niet makkelijk te stallen, parkeren, betalen (op een veerpont oid) is. Dus de redenatie is zo groot als praktisch is. Ik wil eigenlijk ook per se een benzinemotor erin hebben

Komt er nog een vraag?
Ja :-B

Hebben jullie adviezen of ideeen op om te letten? Wat zijn de nadelen van dit formaat, is een ducato beter dan een jumper, master, etc., adviseer je een totaal ander merk, is er een jaartal dat ik 100% moet ontwijken, adviseer je toch een L4H2 om de een of andere reden?

Met andere woorden: wat hebben jullie al geleerd en ervaren bij en na de aanschaf?
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door neanderthaler »

Freek :-B

ik denk dat als je logisch nadenkt en een proefrit maakt met de gewenste lengt van een willekeurig merk van je keus zelf in kan schatten wat de moeilijkheden zouden kunnen zijn :mrgreen: in mijn geval de oprit :lol: en de veerpont zou het laatste zijn .

Dan de benzine versie die kun je vergeten die zal je moeten zoeken met de bekende spelt en rekening houden met een forse benzine verbruik en dat wil je echt niet .

zoek het dan in een chevy van op gas --- of een transporter verlengt en prijzen van een benzine versie liggen 2 tot ... hoger dan een diesel .
te klein kom je toch in de ouder soorten . en ook met de bekende uitdagingen .
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

Hi Neanderthaler,

Kijk, dat schiet alvast op. Rijden de dieselvarianten zoveel zuiniger ja? Mijn motivatie voor per se benzine is voornamelijk dat binnensteden langzaam op slot gaan, dus ik moet eens op zoek naar regels mbt diesels en binnensteden. Ik wil grotendeels de natuur in, maar niet verplicht om iedere stad heenrijden straks. Als dat niet zo'n punt is vind ik diesel ook best.

Op mijn oprit past sowieso geen 6 meter ;) Maar in de staat zijn er dan in ieder geval plekken waar het ding nog zou kunnen staan. Ik ben nu vooral binnen de (grofweg) L3H2 op zoek naar plussen en minnen per model. Crafters lijken bv. te vinden met lagere KM stand, iets goedkoper, maar ook iets smaller binnen; waardoor een bed overdwars een uitdaging lijkt. Ducato's lijken bv. weer standaard duurder, maar zijn ook iets groter. Als mensen daar nog tips & tricks of advies over hebben is dat meer dan welkom!
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door neanderthaler »

Freek :thumbup:

De meeste vragen komen hier om dat de mensen niet verder kijken dan hun neus lang is of althans niet eens een poging :!: wagen om aan zelf onder zoek te doen ;;-) wat het best bij hun past ook jij doet dat nu . :mrgreen: en wat ik vind vind jij niks rijden is dus het devies uitproberen en klaar .

nou vooruit 1tje dan :lol3: een smaller ga je niet vinden in een l3l2 en elk merk heeft zijn specifieke problemen en natuurlijk de 1 meer dan de andere dus koop watje wilt en de beste deal en waar een goed gevoel hebt en toets in lengte en breedtematen en haal folders .

ik ga niets intikken om jou makkelijk te maken en wat je zelf kan doen dus niet vragen maar zoeken :-B voor de overige vragen zijn we er :thumbup:
Bijlagen
VW_Crafter_2006_L2H1.jpg
VW_Crafter_2006_L2H1.jpg (48.96 KiB) 796 keer bekeken
volkswagen-crafter-30-2006.jpg
volkswagen-crafter-30-2006.jpg (102.73 KiB) 796 keer bekeken
cr50lwbhr.gif
cr50lwbhr.gif (22.62 KiB) 796 keer bekeken
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door neanderthaler »

:-B
Bijlagen
8e3908bef2d0e7dd748f4abdc05428f0.gif
8e3908bef2d0e7dd748f4abdc05428f0.gif (30.66 KiB) 795 keer bekeken
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door EasyBee »

Freek C schreef:
ma 06 jul 2020, 15:10
Maar in de staat zijn er dan in ieder geval plekken waar het ding nog zou kunnen staan.
Hallo Freek,
ik neem aan dat je bedoelt "in de straat". Zo ja, bedenk dan het volgende.
1) Je zult even moeten checken bij de gemeentelijke regelgeving mbt het langdurig parkeren van een recreatievoertuig (camper/caravan) op de openbare weg. Langdurig is langer dan 72 uur = 3 dagen. In veel gemeentelijke verordeningen staat dat dat niet mag. Krijg je gedoe met politie/BOA.
2) Ik weet niet of je hem ook als kampeerauto (camper) wilt laten keuren bij de RDW en registreren bij de Belastingdienst voor het bekende kampeerautotarief (= kwarttarief), maar dan is het niet op de openbare weg soms ook van toepassing. Veel houders van een kampeerauto willen de auto kunnen schorsen om helemaal geen belasting te hoeven betalen tijdens de schorsing, maar dan mag hij niet op de openbare weg staan, want dan gaat de schorsing te niet en moet je met terugwerkende kracht belasting betalen, soms slaan ze gelijk toe en krijg je 100% verhoging er bij op.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

Haha, ik snap helemaal wat je zegt hoor. Alleen soms is zoeken lastig als je niet weet waarnaar je zoekt. Voorbeeld is bijvoorbeeld dat ik niet had beseft dat diesels zuiniger rijden dan benzineauto's (per liter). Dan zoek je daar ook niet naar. Nu ik dat weet kan ik heel goed zelf uitzoeken wat regels voor dieselauto's in nederland (https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... -nederland) of Duitsland (euro 5 norm en je lijkt redelijk safe) zijn bijvoorbeeld. En kan ik door jouw ene opmerking mijn eis voor een benzineauto omzetten naar specs die ik ga hanteren bij het zoeken naar een dieselauto :cheers:

Verder alleen maar oprechte dank voor iedere vorm van input die ik krijg hier.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

@Easybee:
In de straat inderdaad. Goede tip, ik wist niet dat er regels aan verbonden waren, zelfs als je je auto niet schorst. Wel logisch eigenlijk, anders ben je in Nederland nooit aan het kamperen, maar sta je simpelweg "geparkeerd" :-B . Uiteindelijk is het doel wel dat ik de auto inderdaad als kampeerauto laat keuren en registreren. Ik denk niet dat ik steeds ga schorsen en weer "ont"schorsen, maar ik moet desalnietemin even de gemeentelijke regels opsnorren voor die langdurige parkering dus! Bedankt!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben voordat we ooit aan zelfbouw begonnen, eerst diverse campers gehuurd.
Heel veel beurzen dealers showrooms afgestruind.
Toen een kleine fabriekscamper gehad, dan krijg je pas een beeld hoe je een camper wilt hebben. En of het wel bevalt. Het is anders kamperen dan met een caravan. Als je ergens heen wilt moet je de camper meenemen. Wat betreft parkeren op straat, als je buren hebt, zijn die ook blij ?met een bus die lang een parkeerplek bezet houdt. Dan moet je toch aan een stalling gaan denken. Kortom zou eerst eens gaan neuzen bij camperdealers.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door knutselaartje »

Met betrekking tot het rijden in steden en daar een parkeer plaats vinden, wij doen dat niet omdat veel steden bijna alleen parkeer garages hebben en die zijn zelden hoog genoeg om te parkeren. Ofwel fietsen mee en parkeren buiten het centrum en of met het openbaar vervoer naar de stad. Zo heb je ook geen last van milieu zones, wat de keuze van het voertuig weer wat eenvoudiger maakt.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Knutselsmurf »

Ik ben op dezelfde manier gestart. Oriënteren, vragen, plannen, meten enz.... Maar je bent ook best een tijd aan het bouwen, zeker als je het goed wilt doen.
Maar ben uiteindelijk toch overstag gegaan. Heb een zelfgebouwde buscamper gekocht, konden we meteen op pad, ook een afweging.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met het idee "zelfgebouwd" dus mogelijk ook alleen maar goed willen doen en 1e eigenaar gevallen voor een Renault Master, goed onderhouden en qua indeling nagenoeg wat we zochten/zelf zouden doen. Dwars slapen is geen probleem, dus een vast bed achterin, ben zelf 1.83. Maar wel qua gebruik voor twee personen, hoewel er 4 zitplaatsen op kenteken staan. Maar ja, de kind(eren) moeten ook ergens slapen. (voor de oplettende bouwer, ja, deze bouwer is ook gevallen voor de Trav-L-Cool. Blijft voorlopig zitten)
Eerst huren is niet het goedkoopste maar behoed je wel voor planningsfoutjes tijdens de bouw.
Succes!!

Had ook zijn charme!!

Naschrift Aloys: die fotolinks van Google werken niet! Een fotolink moet eindigen op gif, jpg, png of iets dergelijks.
Google heeft die foto's bescherm zodat je ze niet op andere websites kunt gebruiken!
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op do 09 jul 2020, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door kampo »

@Freek C
Wat bijzonder is en moeilijk op te lossen valt zijn de 2 extra rij-zitplaatsen voor je kinderen.
Begin daarmee. Zowel administratief als technisch en pas later kijken naar de rest van de indeling.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door annoh »

Wat bijzonder is en moeilijk op te lossen valt zijn de 2 extra rij-zitplaatsen voor je kinderen.
Voor nagenoeg elke bestelwagen zijn in NL gekeurde stoelen te koop. Vanwege maatvoering en begroting is het niet onverstandig om daar wel mee te beginnen.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

Wat betreft de extra zitplaatsen, dat is inderdaad mijn startpunt. Mijn oom heeft een eigen garage en ik denk dat ik dat stuk daar ga beleggen.

@knutselfsmurf, ik kan jouw foto's niet zien helaas.

Gebaseerd op de andere adviezen en opmerkingen speel ik ook met het idee om een slag kleiner te starten. Met een oude transporter oid en daar voor een klein budget een iets minder uitgeruste camper in te bouwen en eerst daar maar eens twee jaar mee rond te karren. Kleiner, goedkoper, wendbaarder en goede test om te kijken wat we daar in missen, welke comforts we nodig hebben, etc.

Een andere optie is goed nadenken over de omvang van de bus en wel goed isoleren enzo, maar de inbouw nog basic houden zodat het niet zo erg is om e.e.a. eruit te slopen na een jaartje of wat leren :D.

Heel behulpzaam zo dit :-B
Plaats reactie