Gaskast in Mercedes Sprinter/Volkswagen Crafter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Gaskast in Mercedes Sprinter/Volkswagen Crafter



Bericht door Het-Licht »

Voor mijn Crafter camper in aanbouw ben ik bezig een gaskast te bedenken. Ik hoef geen grote te hebben, ruimte voor 2 campinggaz 904 of 907 is voldoende.
In eerste instantie had ik een gaskast bedacht rechts achterin achter de wielkast. Alleen ben ik het op die plek niet eens met het gat van 12cm doorsnee (min 100cm2) voor de ontluchting van de gaskast. Het gat moet dan vlak bij de bevestiging komen van de bladveer en daar heb ik mijn twijfels over.

Hebben jullie goede ideeën of weten 1 van jullie hoe bijvoorbeeld Hymer met de Grand Canyon S dat doet? Die heeft immers de gaskast links achterin achter de wiekast.

Alvast bedankt!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gaskast in Mercedes Sprinter/Volkswagen Crafter



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik wilde ook zoiets, maar dan links. Uiteindelijk ruimte voor 2 flessen (uiteindelijk 5kg standaard flessen geworden ipv campingaz, maar vaak maar 1 fles mee als hij net nieuw is) Qua diameter scheelt t volgens mij niet veel als ik me goed herinner.

Ze staan een beetje versprongen waarbij het gat precies naast/achter de flessen paste. Wel is de kast door door wat breder geworden. Ik heb weliswaar een LT46 van de Sprinter 1 generatie, maar daar zit weinig wezenlijk verschil in. Wel heb ik dubbellucht waarbij de veren meer naar het midden zitten. Ik zou even moeten zoeken of nog een foto heb.
Ik heb de klep trouwens aan de bovenkant gemaakt, is tevens een deel van het onderste stapelbed, samen met de accukast aan de andere kant.

Groeten Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op di 07 jul 2020, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gaskast in Mercedes Sprinter/Volkswagen Crafter



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, ik heb voor links gekozen omdat een gasontluchting boven de uitlaat me niet zo'n goed idee leek...
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Gaskast in Mercedes Sprinter/Volkswagen Crafter



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Gevonden, als is dit meer van de voorbereidende fase (zegt wel meer als een foto van een krap hokje met 2 flessen erin...)
gas2.jpg
gas2.jpg (119.05 KiB) 175 keer bekeken
gas1.jpg
gas1.jpg (78.95 KiB) 175 keer bekeken
Ik heb voor de ontluchting een 90° PVC hoekbocht gebruikt. Wel is zoals gezegd onze bus een dubbellucht versie waarbij de chassisbalken iets anders lopen, ik weet dus niet 100% zeker of dit bij een enkellucht ook past... ik ben hier uiteindelijk op gekomen door eerst de balken op de vloer te tekenen en daarna met 2 flessen en een rond stuk karton met de diameter van het gat wezen schuiven.

Groeten Jeroen
Plaats reactie