Beluchting op een Fiat Ducato onderbouw grijswatertank

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Beluchting op een Fiat Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door luinge »

Hallo Zelfbouwers,

Even een vraag aan degene die zo'n speciale Ducato onderbouw grijswatertank hebben geplaatst.
Hoe hebben jullie dat met de ontluchting gedaan. Die tank heeft wel 5 plekken waar veel lucht blijft staan, dus ten eerste krijg je de tank niet vol, en ten tweede loopt het water ultra traag weg.
Bij Jasicamp in Leek wisten ze niet hoe dat zou moeten.

Alvast bedankt.

Groet roelof
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door JTG »

Bovenste/hoogste kunststof gedeelte een gat maken aan de zijkant. Tzt zet ik er misschien nog een stukje slang op op naar beneden gericht maar voor nu is heb ik er een 3/4 messing tankdoorvoer in gedraaid. Ik kan er straks dus aan slangpilaar indraaien of een dop opzetten.... afijn opties open gehouden want het kreng gaat er niet meer onder als die er ooit af moet. :wink:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door travelscout »

Inderdaad even opletten.

Bij ons wil die nogal eens verstopt raken met vettigetroep die bovenop het water drijft.
Een automatische be-en ontluchter is bij ons in middels derhalve weer voltooid verleden tijd...
Dus we doen het er maar mee zonder, maar wel een grotere opening gemaakt.
Paul.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door luinge »

Ok, bedankt. Dus gewoon een gat er in. Gaat er dan tijdens het rijden als je de tank vrij vol hebt niet veel uit? Niet helemaal een spoor achter je aan? Dus gaten in de compartimenten bij de cirkels
En de twee lagere compartimenten? Daar een slangetje aan naar boven?
Ik bedoel dan bij de twee pijlen.
En inderdaad rottank. Zou het nooit weer doen met deze tank. Onder mijn L2 past die niet goed. Heb het bij een plasticbedrijf laten aanpassen. Koste meer dan de tank :bang:
Beluchting.jpg
Beluchting.jpg (56.09 KiB) 668 keer bekeken
Groet Roelof
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door myway »

Als je in die twee in het lage deel een ontluchting maakt hebben de bovenste geen zin meer.
Het loopt dan al over.
Alleen op de hoogste punten iets maken.
Kun je bij die punten aan de binnenkant erbij?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door travelscout »

ja,

Om snel te legen zonder de afvoerputsyfonnen daarbij leeg te trekken is wat mij betreft dit ideaal (niet altijd uitvoerbaar):

zoek het hoogste punt van ieder bassin in de situatie ná de montage van de tank.
als de tanks gemonteerd zijn kan dit immers anders zijn dan als dat de tank (nog) vlak op de vloer ligt.
sluit daar een 1/2" (?) slangpilaar + slang op aan en laat alle slangen voorbij het gezamenlijke hoogste punt samenkomen.
zo voorkom je dat via deze leidingen vuilwater stroomt naar een ander bassin.
daarna verder met één slang omhoog en met een boog naar beneden en naar buiten, liefst zo ver mogelijk aan de achterzijde van de campert (vanwege eventuele luchtjes). liefst ook op een bereikbare plaats voor doorblazen etc.

vermijdt syfon vorming, vanwege condens en vuil wat zich daar in kan ophopen en tot verstopping kan leiden.
zet alles goed vast, zodat je het dus door kunt blazen/spoelen.

maak ook de afvoerkraan vrij groot en zorg ervoor dat je hem makkelijk kunt bedienen, scheelt je een hoop ergernis...
Paul.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door luinge »

myway schreef:
za 20 jun 2020, 16:26
Als je in die twee in het lage deel een ontluchting maakt hebben de bovenste geen zin meer.
Het loopt dan al over.
Alleen op de hoogste punten iets maken.
Kun je bij die punten aan de binnenkant erbij?
Op dat lage punt moet volgens mij ook een ontluchting komen, anders krijg je die kamer nooit vol.
Want er zit namelijk een verlaging naar de andere compartiment dus de lucht kan er niet uit. Inderdaad loopt dan alles uit de tank, dus daar moet wel een slangetje aan.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door luinge »

travelscout schreef:
za 20 jun 2020, 17:07
ja,

Om snel te legen zonder de afvoerputsyfonnen daarbij leeg te trekken is wat mij betreft dit ideaal (niet altijd uitvoerbaar):

zoek het hoogste punt van ieder bassin in de situatie ná de montage van de tank.
als de tanks gemonteerd zijn kan dit immers anders zijn dan als dat de tank (nog) vlak op de vloer ligt.
sluit daar een 1/2" (?) slangpilaar + slang op aan en laat alle slangen voorbij het gezamenlijke hoogste punt samenkomen.
zo voorkom je dat via deze leidingen vuilwater stroomt naar een ander bassin.
daarna verder met één slang omhoog en met een boog naar beneden en naar buiten, liefst zo ver mogelijk aan de achterzijde van de campert (vanwege eventuele luchtjes). liefst ook op een bereikbare plaats voor doorblazen etc.

vermijdt syfon vorming, vanwege condens en vuil wat zich daar in kan ophopen en tot verstopping kan leiden.
zet alles goed vast, zodat je het dus door kunt blazen/spoelen.

maak ook de afvoerkraan vrij groot en zorg ervoor dat je hem makkelijk kunt bedienen, scheelt je een hoop ergernis...
Pffff ja, inderdaad nette oplossing. En weer een behoorlijke klus. Ben helemaal klaar met die tank :x

Maar bedankt voor de tips. Zal morgen weer eens onder de bus kruipen.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1740
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben niet zo'n voorgevormde tank, maar wel een beluchters gemaakt met een messing tankdoorvoer en een haakse slangwartel.
61n3mLFfaVL._AC_SL1200_.jpg
61n3mLFfaVL._AC_SL1200_.jpg (79.52 KiB) 635 keer bekeken
Deze iets verlengd met een slang zodat deze boven de tank uitkomt.
Onder onze camper zitten 2 aparte vuilwatertanks die met elkaar gekoppeld zijn. Werkt tot nu toe prima.
Geen stankklachten buiten.
Voor lozen een uitloop van 40mm, zo zijn de tanks snel leeg.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door gjvonk »

Scheelt dit ook met stank binnen tijdens het rijden met een halfvolle grijswatertank?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Beluchting op een Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door luinge »

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar waarom krijg je stank? Word je sifon leeg getrokken of zo?
Waarom denk je dat ontluchten dit probleem oplost?

Groet Roelof
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9172
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Beluchting op een Fiat Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door gjvonk »

Er zitten 4 afwaterpunten: 2x in de douchebak, 1x keuken, 1x wasbakje in toiletruimte. Grijswater gaat zeker in de zomer de 2e dag stinken. Ga je dan rijden, moeten de korfplugjes dicht, dat scheelt. Maar als dan een plusje losschiet, ruik je dat goed in de camper.

Als je hier nog geen ervaring mee hebt, kun je ook mijn vraag niet beantwoorden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Beluchting op een Fiat Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door Kroppie »

mijn beluchtingsbuis liep naar onderen tot onder de campervloer , het uiteinde schuin afgezaagd met de schuinte naar achteren (net als vroeger de carterontluchting van de motor), de rijwind tijdens het rijden creeert dan een heel lichte onderdruk in die buis, nooit geen luchtjes geroken tijdens het rijden, ook niet tijdens stilstand trouwens(zal wel aan mijn neus liggen denk ik :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1740
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Beluchting op een Fiat Ducato onderbouw grijswatertank



Bericht door marjasjaak »

@gjvonk, in onze vorige fabriekscamper hadden we ook last van stank binnen met warm weer.
Jouw probleem met stank als de korfpluggen los schieten,was bij ons ook het geval.
Maar dat kwam omdat er nergens een waterslot (sifon) was gemaakt.
Het water ging dus rechtstreeks in de tank met als gevolg dat de gootsteen gaat ruiken.

In onze zelfbouw camper hebben we wel watersloten (ook wel zwanenhalsen genoemd) gemaakt.
We hebben binnen geen last meer van stank, ook niet bij 35 graden.
Ook uit de beluchters van de afvaltanks komt geen stank, dat verspreid zich onder de bus en verwaaid.
Plaats reactie