9-persoonsbus: certificaat railsysteem?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door camper_1966 »

Beste camperaars,
Het plan is er om een personenvervoer bus aan te schaffen met als doel er een mooie camper van te bouwen. Inspiratie door dit forum genoeg. Bij de RDW gevraagd waar ik rekening mee zou moeten houden. Natuurlijk weet ik al veel door dit forum maar ff checken kan geen kwaad.
In de reactie van het RDW staat dat ik moet aan tonen dat de bevestigingsrail aan de EU richtlijnen voldoet en dat ik mogelijk bij het ombouwbedrijf het goedkeuringsdocument nog kan opvragen. Ze hebben het over een certificaat wat overlegd moet kunnen worden. Het betreft een bus in originele staat, gebruikt voor het vervoeren van personen, inclusief een rolstoellift.

Heeft iemand hier ervaring mee of dit inderdaad opgevraagd wordt bij de keuring naar een camper?
Hoort een certificaat bij de verkoop van zo'n soort bus standaard erbij te zitten?
Zijn er nog andere tips waar ik rekening mee moet houden qua keuring?

Bijgaande foto's ter verduidelijking over wat voor soort rails/stoelen het gaat.
Hoop dat iemand mij meer duidelijkheid kan geven.
Mvg, Dirk
Bijlagen
camperforum.3.jpg
camperforum.3.jpg (74.66 KiB) 697 keer bekeken
camperforum.2.jpg
camperforum.2.jpg (95.37 KiB) 697 keer bekeken
camperforum.1.jpg
camperforum.1.jpg (24.2 KiB) 697 keer bekeken
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door McFly »

Ik heb hetzelfde systeem. Werd niet naar gevraagd. De keuringsman zei nog "nou die zitten iig goed vast"

Blijft de vraag of ik een makkelijke keurmeester had en of een ander er wel naar vraagt. Ik heb de documenten iig niet. Vaak zit er wel een schildje van de inbouwer ergens moet je de papierwinkel wel kunnen overhandigen.

Mooi systeem verder! Groot voordeel wat ik vind is dat je de stoelen exact kan zetten waar je ze wil hebben en niet op een vaste plek.
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door camper_1966 »

Bedankt voor je reactie!

Dat vind ik inderdaad ook zo'n voordeel, de stoelen naar eigen inzicht kunnen plaatsen.
Toch wel lastig als je bij zo'n keuring staat en ze vragen ernaar...probeer zeker bij de inbouwer iets te achterhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10156
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door Peter LMC »

Je schrijft dat deze bus uit het personenvervoer komt.
Als deze al een NL kenteken heeft dan is dit toch al een keer door de RDW gekeurd en goedgekeurd.
Een en ander is dan bij de RDW in de computer terug te vinden bij het oproepen van het kenteken.
Als je daar niets aan veranderd hebt dan hoeft dit toch niet opnieuw gekeurd te worden lijkt me.
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door camper_1966 »

Dat klinkt inderdaad heel logisch. Lastig dat de RDW dit advies niet zelf geeft...ga zeker contact opnemen met de RDW om dit na te vragen!
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door jurgenc »

Dat zelfde rail systeem wordt in vliegtuigen gebruikt om vracht of stoelen vast te zetten. Bijv. in een Cessna c-208.cargomaster die door fedex werd gebruikt. Moeten zeker certificaten van bestaan.
Airline rails.
H20
camper_1966
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 29 mei 2020, 16:37

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door camper_1966 »

Had dit inderdaad ook gezien op dit forum, dat dit wordt gebruikt in vliegtuigen. Hopelijk lukt het om het via de RDW duidelijk te krijgen, anders via importeur proberen een certificaat te achterhalen.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: 9-persoonsbus: certificaat railsysteem?



Bericht door WoutvanAken »

Dit is een goedgekeurd M1 railsysteem.
Volgens mij is deze bus omgebouwd bij Tribus. Wanneer je de vloer in tact houdt moet het volgens mij gewoon goedgekeurd worden.
Deze "Jany" stoelen zijn "getrokken" bij de RDW in combinatie met deze rail.
Wout.
Plaats reactie