Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door jielus »

De vraag staat met de tekst van het onderwerp.
Ik ga twee grote 12V computerventilators plaatsen in het onderste beluchting rooster van de gaskoelkast die ik niet meer gebruik.
Wat is wijsheid?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door 't Busje »

jielus schreef:
do 28 mei 2020, 21:34
gaskoelkast die ik niet meer gebruik.
Waarom ventilators als je de koelkast toch niet meer gebruikt?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door Marco Polo »

Naar buiten ;-)
Zuig je indirect - via allerlei hoekjes en gaatjes of op een kier staande ramen - weer verse koelere lucht aan.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door 't Busje »

Ventilatoren in het onderste rooster naar buiten laten blazen, is tegenstroom. Zonder ventilatoren gaat de lucht bij het onderste rooster naar binnen en door het bovenste rooster weer naar buiten. Je kunt naar mijn idee de natuurlijke luchtstroom beter versterken dan tegenwerken.
Ik zou zelf de ventilatoren in het bovenste rooster zetten en naar buiten laten blazen. Dan zuig je de lucht langs de condensor.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door KTManiac »

De ventilatoren achter het bovenste rooster plaatsen en af laten zuigen, naar buiten blazen dus.
Je voert dan dicht bij de condensor de warmte af, voorkomt dat je door direkte luchtstroom van de ventilatoren de brander 'verstoort' en je zult minder snel verbrandingsgas naar binnen blazen door eventueel niet 100% afdichting rond de koelkast.
Koelere lucht wordt dan vanzelf van onderaf aangezogen.

(Busje was me net voor zie ik)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door henk en lila »

Als je het binnen te warm hebt en die verse lucht is koeler, dan naar binnen blazen via dat lage rooster. De te warme lucht helpt zelf dan al mee opstijgen en moet er via een dakluik uit. En volgens mij staat er geen koelkast voor het rooster.

Groet, Henk


Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door KTManiac »

Inderdaad, nu ik de vraag nog eens lees gaat 't niet over de koelkast maar over ventilatie van de camper.
In dat geval:
Laag geplaatst (in dit geval dus) lucht naar binnen blazen.
Hoog geplaatst (bijv dakventilator) lucht naar buiten afzuigen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door 't Busje »

De vraag van Jielus is niet erg duidelijk. Staat die koelkast er nog of is alleen het rooster overgebleven? Hij heeft het over onderste rooster, Dat suggereert dat er ook nog een bovenste rooster is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door jielus »

Ik ben vergeten te vermeldden dat ik het bovenste rooster heb weggehaald en een plaatje aluminium heb geplaatst. Er staat nu een 230V koelkast.
Het gaat dus inderdaad over ventilatie en de inkijk door de naden van het rooster.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door de Jonckheer »

Ga je er nu vanuit dat een compressorkast geen ventilatie nodig heeft? Want dat klopt nl niet. Wel minder omdat er veel minder warmte ontwikkeling is maar wil je het beste rendement zorg dan dat ook bij zo'n kk de warmte weg kan.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door jielus »

de Jonckheer schreef:
vr 29 mei 2020, 7:25
Ga je er nu vanuit dat een compressorkast geen ventilatie nodig heeft? Want dat klopt nl niet. Wel minder omdat er veel minder warmte ontwikkeling is maar wil je het beste rendement zorg dan dat ook bij zo'n kk de warmte weg kan.
Nee, er is voldoende ruimte rond de koelkast. Zoveel zelfs dat een gluurder door de openingen in het bovenste rooster naar binnen kon kijken. Dat probleem is dus opgelost. Wij gaan nooit op pad in de zomer. Te druk en te warm. Het gaat echt om de ventilatie op zonnige dagen in het voorjaar en het najaar. In de winter zit de winterkap op de onderste ventilatieplaat.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door 't Busje »

Ik weet niet wat voor rooster(s) er in je camper zitten, maar bij onze roosters liggen de lamellen schuin (ook om inregenen te voorkomen) en kun je niet naar binnen kijken en ook "gluren" zal niet lukken.
Door het bovenrooster af te dichten komt de warmte van de koelkast nu in de camper. Daardoor moet de koelkast ook weer meer koelen dan wanneer je het bovenrooster had laten zitten. Kortom, niet erg efficiënt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door jielus »

't Busje schreef:
vr 29 mei 2020, 8:54
Door het bovenrooster af te dichten komt de warmte van de koelkast nu in de camper. Daardoor moet de koelkast ook weer meer koelen dan wanneer je het bovenrooster had laten zitten. Kortom, niet erg efficiënt.
Dat is alleen maar een voordeel, hoeft de kachel minder hard te werken. Wij gebruiken onder normale omstandigheden de camper niet van begin juni tot half augustus.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Verse lucht naar binnen blazen of warme lucht naar buiten blazen?



Bericht door EasyBee »

Daarmee beantwoord je zelf de vraag.
Onder normale omstandigheden is het beter om met een onder- en bovenrooster met onderdruk te werken. Oftewel bij het bovenrooster blaas (forceer) je de lucht naar buiten waardoor een lichte onderdruk achter de koelkast ontstaat en via onderrooster naar binnen wordt gezogen/getrokken. Mocht het rondom de koelkast niet helemaal lucht- en gasdicht zitten (richting woonruimte) dan worden er in ieder geval geen verbrandingsgassen van de gasvlam (bij absorptiekoelkast) de woonruimte ingeblazen.
Jij hebt geen bovenrooster en wilt de (zo mogelijk) warme lucht wel de cabine in geblazen hebben. Dan moet je bij het onderrooster de lucht naar binnen blazen. Die warme lucht zit bovenin die ruimte achter de koelkast en het rooster onderin. Voordat je de warme lucht naar buiten geblazen krijgt, moet de hele ruimte achter de koelkast al gevuld zijn met warme lucht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie