Euro 5 laadstroomverdeler?
Euro 5 laadstroomverdeler?
Beste Zelfbouwers,
Heeft iemand van jullie ervaring met deze laadomvormer van Dometic?
Deze moet komen in mijn ducato x250 (2011-2015) met EURO5 diesel en intelligente dynamo.
DCC-laadconverter PerfectPower DCC 1212-20. Deze kwam ik toevallig tegen en is een stukje goedkoper dan bijvoorbeeld een Samlex.
https://www.campingshop-24.de/dcc-ladew ... c-1212-20/
https://www.amperewinkel.nl/laadstroomv ... lex-elogic
Hier staat overigens wel bij ook geschikt voor EURO5 en bij de PerfectPower DCC alleen EURO 6. Zou dat het verschil zijn of maakt het niet uit?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of kennis over dit onderwerp.
Groeten,
Heeft iemand van jullie ervaring met deze laadomvormer van Dometic?
Deze moet komen in mijn ducato x250 (2011-2015) met EURO5 diesel en intelligente dynamo.
DCC-laadconverter PerfectPower DCC 1212-20. Deze kwam ik toevallig tegen en is een stukje goedkoper dan bijvoorbeeld een Samlex.
https://www.campingshop-24.de/dcc-ladew ... c-1212-20/
https://www.amperewinkel.nl/laadstroomv ... lex-elogic
Hier staat overigens wel bij ook geschikt voor EURO5 en bij de PerfectPower DCC alleen EURO 6. Zou dat het verschil zijn of maakt het niet uit?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen of kennis over dit onderwerp.
Groeten,
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: EURO 5 laadstroom verdeler
Onze Ducato Euro5 diesel uit 2016 heeft geen intelligente dynamo.
Tussen de HH accu en start accu zit bij ons een Cyrix relais, en werkt goed.
Als je zeker weet dat je een intelligente dynamo hebt,dan moet je wel aan zo'n laadomvormer.
Met deze laadomvormer heb ik geen ervaring
Tussen de HH accu en start accu zit bij ons een Cyrix relais, en werkt goed.
Als je zeker weet dat je een intelligente dynamo hebt,dan moet je wel aan zo'n laadomvormer.
Met deze laadomvormer heb ik geen ervaring
Re: EURO 5 laadstroom verdeler
Marjasjaak dank voor deze reactie. Had dit eigenlijk nog niet eerder gehoord. . Ben zeker geen specialist, maar ik dacht juist dat die intell. dynamo nodig is om aan de EURO5 emissie eisen te voldoen en zodoende iedere EURO 5/6 diesel er eentje heeft....
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Op een Ducato euro 6 zit vaak geen eens een intelligente dynamo.
Dus op een euro 5 eigenlijk onmogelijk.
Maar kijk ff naar de startaccu, zit er op de massa kabel een meet shunt.
Meestal een klein kastje met twee draadjes
Dus op een euro 5 eigenlijk onmogelijk.
Maar kijk ff naar de startaccu, zit er op de massa kabel een meet shunt.
Meestal een klein kastje met twee draadjes
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Dat is bij mij niet het geval Myway! Okay dat zou me erg meevallen. Is nog een kans dat er een slimme dynamo is zonder shunt? Je zou zeggen dat er inderdaad iets zichtbaar moet zijn. Op de pluspool zit wel e.e.a. maar dat lijk me niet logisch.
Dank voor je reactie in ieder geval!
Dank voor je reactie in ieder geval!
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 31 mei 2020, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Op de pluspool van de accu zit een kastje met zekeringen.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Je kunt er van uit gaan dat er geen intelligente dynamo opzit.
In dat geval wordt er meestal een cyrix gebruikt.
Let er wel op als de hh-accu een agm is , die meestal een hogere laadspanning nodig heeft dat een cyrix dan geen goede oplossing is indien de startaccu een natte loodzuuraccu is.
Die kan niet goed tegen een hogere laadspanning.
Maar daar heeft Jos een oplossing voor.
In dat geval wordt er meestal een cyrix gebruikt.
Let er wel op als de hh-accu een agm is , die meestal een hogere laadspanning nodig heeft dat een cyrix dan geen goede oplossing is indien de startaccu een natte loodzuuraccu is.
Die kan niet goed tegen een hogere laadspanning.
Maar daar heeft Jos een oplossing voor.
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
In plaats van een cyrix kun je een argofet laadstroom verdeler nemen.
Die werkt maar één kant op, in tegenstelling tot een cyrix.
Die werkt maar één kant op, in tegenstelling tot een cyrix.
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Zoals gezegd, eerst kijken of je m uberhaupt nodig hebt.
Een nieuwere bus heeft een hogere kans op een slimme dynamo, maar dat is geen garantie. Als je dat niet hebt en geen dikke lithium accu oid hebt dan is er geen enkele reden om zo'n ding te kopen.
Los daarvan: Die Dometic is gewoon een Renogy, alleen dan voor de dubbele prijs omdat er 'Dometic' op staat en er een iets andere behuizing omheen zit.
De Renogy 40A versie kost 170 euro (130 in de aanbieding), de 20A versie kost een goede 110 euro.
Dezelfde met een Dometic behuizing en stickertje kost 330 / 206 euro......
(Vergelijk de handleidingen en aansluitingen maar. Dat is 99% identiek)
Een nieuwere bus heeft een hogere kans op een slimme dynamo, maar dat is geen garantie. Als je dat niet hebt en geen dikke lithium accu oid hebt dan is er geen enkele reden om zo'n ding te kopen.
Los daarvan: Die Dometic is gewoon een Renogy, alleen dan voor de dubbele prijs omdat er 'Dometic' op staat en er een iets andere behuizing omheen zit.
De Renogy 40A versie kost 170 euro (130 in de aanbieding), de 20A versie kost een goede 110 euro.
Dezelfde met een Dometic behuizing en stickertje kost 330 / 206 euro......
(Vergelijk de handleidingen en aansluitingen maar. Dat is 99% identiek)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Het topic is weer geopend door zwergje en die had een vraag over het laden met een hogere spanning op de hh-accu dan de startaccu.
- MarceldeHoog
- Berichten: 788
- Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
- Locatie: Den Haag
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Hier sluit ik me bij aan.
Zelf heb ik de Victron Cyrix-ct 12/24V-230A in gedachte, in combinatie met een AGM 200Ah accu. Voor zover ik heb begrepen zou dat gewoon moeten werken maar wil wat wel zeker weten.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Zal wel werken een Victron Cyrix-ct 12/24V-230A, maar komen er wel zoveel amperes uit je dynamo die naar je HH-accu gaan?
De 120a versie is de helft goedkoper en werkt bij ons ook goed op een 105a Deepcycle loodaccu.
Wat je wel moet doen is de min aansluiting van het meetpunt ook echt op de minpool van de accu aansluiten.
Via het chassis werkt het niet goed.
Maar wat myway ook al schreef, kijk eerst naar de specs van de te aanschaffen agm accu. Voordat je een cyrix aanschaft.
Misschien heb je meer aan een DC - DC lader.
De 120a versie is de helft goedkoper en werkt bij ons ook goed op een 105a Deepcycle loodaccu.
Wat je wel moet doen is de min aansluiting van het meetpunt ook echt op de minpool van de accu aansluiten.
Via het chassis werkt het niet goed.
Maar wat myway ook al schreef, kijk eerst naar de specs van de te aanschaffen agm accu. Voordat je een cyrix aanschaft.
Misschien heb je meer aan een DC - DC lader.
Re: Euro 5 laadstroomverdeler?
Om wat voor voertuig en welk bouwjaar gaat het bij jou??MarceldeHoog schreef:Hier sluit ik me bij aan.
Zelf heb ik de Victron Cyrix-ct 12/24V-230A in gedachte, in combinatie met een AGM 200Ah accu. Voor zover ik heb begrepen zou dat gewoon moeten werken maar wil wat wel zeker weten.
Waarom met een zo zware cyrix??