Renault Master L2H2 stealth bus

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Klass »

Ik vertrouw alleen lijm niet met zo een groot paneel en wil niet het risico lopen dat hij op de snelweg door het voorruit van de auto achter mij vliegt.
Warme lucht onder het paneel is geen probleem omdat de fan op afzuigen staat, op die manier koelt het zelfs het paneel👍
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door DJSmiley »

Lijm kan prima. Boutjes levert alleen maar extra kans op lekkage op.

De lijm/kitten van tegenwoordig zijn echt niet meer het nivo van 50 jaar geleden. Een goede lijmverbinding anno 2020 is sterker dan een schroefverbinding. De meest gebruikte polymeerkitten hebben een kleefkracht van iets van 25kg/cm2. Een enkele beugel heeft al een oppervlakte van 5-10cm2... en als ie niet op/tussen ribbels valt nog een klap meer.
Sikaflex 552AT: 3MPa (30kg/cm2)
Sikaflex 252: 3MPa (30kg/cm2)
Sikaflex 221: 1.8MPA (18kg/cm2)

Mijn paneel zit met 6 beugels vast (de bekende ABS hoekprofielen) en heeft, naar schatting, zeker 100cm2 contactoppervlak met het dak... (icm Sikaflex 552AT)

Zolang je maar goed kit (juiste dikte, primers en ontsmetten enz) is de kit zelf zeker geen probleem. Wel is dat goed kitten belangrijker dan bij een boutje, dat bepaald of het een succes wordt, of alsnog kansloos zit.

Een schroef/bout trek je eerder door het plaatmateriaal heen aan gort (tenzij je met grote ringen gaat werken) dan dat de kit loslaat.

Er zijn ook mensen die hier op het forum hun paneel met Action kit hebben zitten, zit ook al jaren als een huis. Tenslotte is dat ook 'gewoon' een polymeerkit. Zelfs al zou dat Actionspul de helft van de kracht hebben tov Sikaflex (wat ik betwijfel), dan nog heb je meer dan voldoende contactoppervlak. Tenslotte weegt zo'n paneeltje <20kg

't is meer iets tussen je oren, had ik ook last van. Maar zelf testen desnoods icm de specs.. no-way dat dat loskomt.


Ik heb 4 hoekstukken, en 2 middenstukken. Als je dat doorberekend en dan ga ik even uit van een 4cm breed contactoppervlak, x 15 cm lang, = 60cm2 per bracket... Dat x 6 = 360cm2. In de praktijk nog meer, want je hebt ook nog het stuk 'de hoek om'.. In theorie: 360 x 30 = 10800kg.. Je kan de bus dus eraan optillen in theorie.. Ook al is het worst-case maar 1% van het kleefvermogen, dan nog gaat je paneel er niet af...
Voor extra zekerheid heb ik de lak iets opgeschuurd tot het metaal over een stukje van 5x2cm, omdat ik banger was dat de lak los zou laten dan de kit
absbrackets.jpg
absbrackets.jpg (18.95 KiB) 700 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Klass »

Het probleem is ook dat de Master een dak heeft wat een beetje bol loopt en met heel veel 'ribbels' dus geen mooi vlak oppervlak om te lijmen
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door henk en lila »

Klass schreef:
vr 17 jul 2020, 12:40
Ik vertrouw alleen lijm niet met zo een groot paneel en wil niet het risico lopen dat hij op de snelweg door het voorruit van de auto achter mij vliegt.
Warme lucht onder het paneel is geen probleem omdat de fan op afzuigen staat, op die manier koelt het zelfs het paneel👍
Snap ik het goed dat je de lucht van onder het paneel naar binnen wilt zuigen?
Overdag als je in de zon staat vanwege je paneelopbrengst of omdat er geen bomen zijn, wordt een bus sowieso knetterheet. Stroom verbruiken voor de ventilator heeft dan weinig zin.
's Avonds en 's nachts wil je de warmte uit de bus krijgen. Maar ook slapen zonder de ventilatoren met hun volgas herrie.
Dan zou ik toch altijd de warme lucht, die vanzelf graag opstijgt een beetje helpen met de ventilator op boven uitblazen.
Maar als je hem meteen omschakelbaar maakt, kun je het makkelijk uitproberen.
Onze Fiamma kan allebei en dat is wel makkelijk.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Klass »

Nee, afzuigen, dus de lucht vanuit de bus naar buiten blazen
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Peter12 »

Klass schreef:
vr 17 jul 2020, 15:38
Het probleem is ook dat de Master een dak heeft wat een beetje bol loopt en met heel veel 'ribbels' dus geen mooi vlak oppervlak om te lijmen
Met schroeven doe je niet veel anders, zoals al eerder wordt geschreven hoeft het contact oppervlak niet zo groot te zijn om het paneel muurvast te verlijmen. Tevens kun je oneffenheden met de lijmkit opvangen, iets dat je met de schroeven niet lukt. Schroeven door het dak geeft kans op lekkages en roest, daar zou ik dan weer veel meer twijfels bij hebben dan lijmen. Als je ziet dat er hele luifels aan campers worden gelijmd, stelt zo'n paneeltje echt helemaal niets voor. Zeker met de methode met hoekstukken en zijstukken ben je behoorlijk flexibel in het neerleggen van het paneel op je dak.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door albertrietjens »

Op onze master ook een "groot" paneel gelijmd met pattex one-for-all kit zit alweer 45000 km :-B

De ronding heb ik opgelost door gebruik te maken van een aluminium hoekprofiel. Met een paar zaag-snedes kun je het profiel buigen in de vorm van het dak. In de lengte heb ik u-profiel genomen waarop het paneel geschroefd is. Lijm op iedere ribbel in de lengte en in de breedte onder het hoekprofiel.

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (66.85 KiB) 542 keer bekeken
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Klass »

Interessant, bedankt voor de adviezen!
En @albertrietjes heb je er toch maar een touwtje aangemaakt voor als hij eraf vliegt😜
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door albertrietjens »

:-B Ik denk niet dat mijn antenne dat redt :-B

Touwtje trekt de antenne krom zodat ik nog net onder de carport kan.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Klass »

.
Laatst gewijzigd door Klass op wo 22 jun 2022, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door henk en lila »

Mooie hulpstukken. Je zonnepaneel gaat wel ca 4 cm de hoogte in daardoor. Het paneel met bouten of schroeven aan stukjes L-profiel vastzetten. Zodat je er altijd nog een keer bij kunt.
Edit: en probeer meteen aan de binnenkant te bedenken hoe je ze ook nog een keer (bijna) dicht kunt zetten, of hou je niet van winterkamperen?

Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door albertrietjens »

Ik zou me de moeite ( en frustratie) besparen en gelijk zoiets installeren:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (30.77 KiB) 446 keer bekeken
Dit heeft geen last van regen en laat zich waterdicht op de bus plaatsen, wat met die mof nog maar te bezien is. Ik heb er ier een liggen die ik nog moet inbouwen en die is net 6 cm hoog. Vraagt dus om dezelfde ruimte.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door Klass »

Is die 6cm inclusief kapje?
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Renault Master L2H2 stealth bus



Bericht door albertrietjens »

Inderdaad.
Plaats reactie