Vraag over DS300, accucapaciteit en het scheidingsrelais

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door jansloos »

't Busje schreef:
zo 10 mei 2020, 11:29
Aloys heeft volgens mij al jaren een compressor koelkast op 12 volt en kan ongetwijfeld aangeven wat het stroomverbruik per etmaal in de praktijk is.
" onze Westfalia koelBOX" trekt ruim 4 A en slaat vaak aan bij erg warm "Spanje" weer.

Dus reken maar 50Watt en dat om de 15 Minuten. en drie minuten draaien.

Wij redden het niet 3 dagen vrijstaan op een 110Ah accu.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door DJSmiley »

Isolatie bepaalt wel een deel het rendement. Ook is een koelBOX (iets) efficienter dan een koelKAST (koude blijft erin bij het openen itt tot een koelkast).
Isolatie van de bus zelf speelt ook mee, met een 50 graden binnen is het toch een heel ander verhaal. Maar 25Ah per 24 uur is geen gekke praktijkwaarde wat ik zo overal een beetje zie.

Dus dat is al snel 75Ah als je 3 dagen vrij wilt. Overige verbruikers nog niet meegerekend... En bij een conventionele accu is 50% ontlading toch wel het maximum wat je wilt, dus je zal minimaal een 180Ah moeten nemen, en als je al iets meer gebruikt dan 2 ledlampjes naar de 230Ah moeten. Of naar Lithium.

Met 100-110Ah kun je die 3 dagen vrij wel halen, maar voorwaarde is wel dat je elke dag toch minimaal een uurtje of 2 rijd om zo je accu's bij te vullen. En dan nog blijft het krap, want je accu zal wel voller worden, maar de laadstroom loopt terug naar mate de accu voller is. Dus om de accu echt vol te krijgen zul je langer moeten rijden.

Zonnepaneel is veruit het makkelijkste. Zelfs met een klein 100Wp paneeltje kom je al een heel eind dan. (Je moet natuurlijk niet andere stroomzuipende dingen willen gebruiken, 100Ah AGM blijft relatief weinig)

Maar met een Boxer (/Jumper/Ducato) L2H2 kun je meer kwijt. Ik heb zelf dezelfde bus en ben bezig met ombouwen. Voorin een 40cm normaal luik (Fiamma Vent 40), achterin een Maxxfan. Daartussenin past precies een normaal 170cm paneel. Dan heb je voor hetzelfde bedrag als een '100wp camperpaneel' een volwaardig 300Wp+ (of meer) paneel. Dan kom je ook bij minder zon nog een eind.
Zo'n normaal paneel kost tegenwoordig ook niet zoveel meer, 125 euro ben je al een heel eind.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

.
Wat fijn dat ik zoveel reacties krijg op mijn vragen. Super! :bow:

Jos, Evert en Kees: Bedankt voor jullie goede uitleg van het ampere-gebeuren. Het is me inmiddels allemaal een stuk duidelijker geworden hierdoor.

Metor: Die accu van 120A heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet. Zoals Atoz opperde is direct een zonnepaneel plaatsen misschien toch de betere optie.

Arie: Ik heb de koelkast nog niet gekocht en dus valt het niet mee om op de sticker te kijken :-B. Al een tijd ben ik zoekende naar een ondiepe compressorkoelkast, met een relatief ruime inhoud. Ik had al de Dometic RC 10.4 70 een tijdje op het oog, maar die is toch wel erg prijzig. Al zoekende kwam ik ook de Vitrifrigo C75L tegen. Deze kast spreekt mij ook aan. Is mooi ondiep en kost bovendien ruim 400,- minder dan de Dometic. Dat extra isoleren wat je tipte ga ik zeker doen. Bedankt! :thumbup:

DJ Smiley: We hebben de bus vrij secuur geïsoleerd, dat zal vast schelen qua warmte. Ik denk nu inderdaad aan wat meer accucapaciteit en daarbij ga me de komende week verdiepen ik een zonnepaneel. De afmeting die jij hebt spreekt me wel aan, maar weet niet zeker of dat bij mij past. De ramen zitten al in het dak, en ik denk dichter bij elkaar dan in jouw bus. Ik ga morgen eens met de rolmaat in de weer.

Groet,
Bert
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

Meer accucapaciteit alleen is niet zaligmakend, want die grotere accu moet ook weer opgeladen worden. Zonnepanelen compenseren in ieder geval (een deel van) het stroomverbruik overdag, waardoor je min of meer automatisch meer reserve hebt voor de donkere uren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Gisteren een en ander eens op een rijtje gezet, jullie adviezen nog eens bekeken en besloten toch direct voor zonnepanelen te gaan. Het scheelt me een hoop gedoe en geeft veel vrijheid. 8-)

De ruimte die ik heb tussen de dakramen is te klein voor een standaardpaneel. Ik kan maximaal 1.49 kwijt in de lengte. Na wat zoeken op het web kwam ik een 180W paneel tegen van 1.46 x 0.664 mtr. Als ik zou willen kan ik er zelfs twee kwijt, naast elkaar. Als ik reken met jullie adviezen heb ik aan eentje voldoende, maar als ik toch bezig ben kom ik ook wel over die extra €150,- heen. ;;-) De montage zou ik met aluminium hoekprofiel en Sikaflex 552 willen doen. Op het forum heb ik daar al wat goede voorbeelden van gevonden.

Rest nu nog de vraag voor welke accucapaciteit ik zal kiezen. Als ik er vanuit ga dat ik zo'n 40A per dag nodig heb en het zonnepaneel misschien een keer 2 dagen geen of weinig opbrengst heeft (bewolkt), zou ik met een 160A accu prima uit de voeten moeten kunnen. Denk ik scheef in jullie ogen, let me know! Qua inbouw zou ik de voorkeur geven aan twee kleinere accu's boven één grote. Is er ook een technisch verschil/ voorkeur?

Alvast bedankt maar weer... :thumbup:
groet, Bert
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door myway »

Het liefst voor één accu kiezen.
Je hebt dan 6 cellen.
Bij twee accu’s 12 cellen dus dubbele kans dat er een kapot gaat.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

Voor twee huishoudaccu's kun je ook denken aan een I-manager, https://www.bombeeck-digital.nl/nds-ima ... ouchscreen . Dan kun je zelfs verschillende accu's gebruiken.

En om de puntjes op de i te zetten: het gaat om Ah (stroom x tijd) en niet om A (stroom alleen).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door TestCase »

Dat tweede zonnepaneel is wel weer extra gewicht en je zit al zo krap? (Ik denk maar even mee.)

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

Een 2e zonnepaneel weegt minder dan een 2e (loodzwavelzuur) huishoudaccu. Maar een echte gewichtsbesparing bereik je met semi-flexibele zonnepanelen met 50% van het gewicht van stijve panelen en een LFP accu met 25% van het gewicht van een of twee loodzwavelzuur accu's met dezelfde bruikbare capaciteit. Dat is allemaal wel een stevige aanslag op de portemonnee, maar gemeten over de totale levens- of gebruiksduur van de camper valt dat uiteindelijk wel mee.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Die I-manager is wel een gaaf apparaat zeg. :thumbup: Dat laat weer een nieuw licht op de zaak schijnen. Ik kan nu ook kiezen voor een enkele accu in de maximale maat die ik kwijt kan;
Dat wordt dan ca. een 120Ah. en als ik later toch te kort blijk te hebben koop ik er een tweede bij met een i-manager. :cheers:

Het gewicht is bij mij geen probleem Kees, ik kan totaal bijna 1400 kg kwijt aan inbouw en lading. En een paneel weegt ‘maar’ 11,5 kg. Ik realiseer me dat elke kilo er een is, maar ik verwacht ruim binnen de max. kilo’s te blijven.

Zonnige groet, Bert
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais / bekabeling



Bericht door RodeHerman »

Goedemorgen mede camperaars,

Inmiddels ben ik toe aan de bekabeling van de startaccu naar de huishoudaccu. Ik heb al veel gelezen over de juiste kabeldikte mbt laadspanning, etc. Uitgerekend dat ik met een kabel van 50mm2 aan de veilige kant zit voor de afstand die ik ga overbruggen (5m).

Alleen nu loop ik tegen het volgende probleem aan: Mijn distributiekastje, de CBE DS-300, is niet voorzien om zulke dikke kabels te monteren. Er zitten kabelogen bij voor 10 mm. Wordt ik hierdoor op het verkeerde spoor gezet of is het een kwestie van simpelweg andere kabelogen gebruiken? Wie wil er meedenken? Dank alvast! :bow:


Groet, Bert
Bijlagen
C7BD8355-7AC6-4709-873E-82897F1FB072.jpeg
C7BD8355-7AC6-4709-873E-82897F1FB072.jpeg (102.49 KiB) 266 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door travelscout »

Ik mag toch aannemen dat die dikke kabel alleen is om spanningsverliezen te compenseren alsgevolg van de weerstand van de bedrading.
want ik lees maximaal 300W bij 12 v (=25A voor het kastje).
Als dat zo is zou ik die kleine kabel verbinders gebruiken.
Liever kabelverbinders voor deze kabel met een passend oog kopen, zijn er waarschijnlijk ook wel ergens verkrijgbaar, ondanks dat dit onlogisch is.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

en anders als die grote niet passen een heel kort verloopkabeltje maken, maakt voor verlies niet uit een cm of 2-3.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door myway »

Ga je een energie centrale voeden?
50 mm2 lijkt mij een tikje overdreven.
Denk dat 25mm2 meer dan voldoende is.
Plaats reactie