Vraag over DS300, accucapaciteit en het scheidingsrelais

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

myway schreef:
za 20 jun 2020, 13:03
Ga je een energie centrale voeden?
50 mm2 lijkt mij een tikje overdreven.
Denk dat 25mm2 meer dan voldoende is.
🤣🤣 ja, mijn eigen energiecentrale...
Ik kwam op die 50mm2 met behulp van de diverse rekenhulpen die ik online vond. Wel fijn als het minder dik mag worden.

Ik moet 5 meter overbruggen en heb gerekend met 50A laadstroom vanaf de dynamo, maar dat is misschien vrij optimistisch.

De formule op de afbeelding vond ik op: https://www.accudienst.nl/h683/hoe-bere ... abels.html#
Bijlagen
B34B8372-D5D2-4A4F-BBFB-5B32E73827AD.jpeg
B34B8372-D5D2-4A4F-BBFB-5B32E73827AD.jpeg (87.23 KiB) 412 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

ik vind volgende erg handig, en die geeft voor 50 ampere over 5 meter en 25mm2 een spannings verlies van iets meer dan 0,3 volt

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door travelscout »

Lijkt me ook wat overdreven, alleen bij een relatief korte periode een grote stroom en een dergelijk spanningsverlies.
Heb je al eens onderzocht hoe groot het prijsverschil/gewicht/handelbaarheid?
Of de relatie met een eenvoudige booster van 40A (30euro).
Paul.
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Bedankt Jos! 0,3Volt is te verwaarlozen. Daarbij is de dunnere kabel een stuk beter handelbaar.

Paul, het gewicht maak ik me geen zorgen om, maar in de portemonnee scheelt het behoorlijk.
Wat bedoel je met die booster. Heb je daar een voorbeeld van misschien?

Bedankt mannen! 👍🏻
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door travelscout »

kosten haast niks meer, zeker in vergelijking tot de blauwe concurrenten...maar of het invloed heeft op je andere apparaten...
persoonlijk zou ik vooral zeggen: houdt het allemaal zo simpel mogelijk..


https://www.ebay.de/itm/1800W-40A-DC-DC ... Swo9VbGMZ6
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

als het simpel moet blijven , kun je beter niet met boosters gaan beginnen, dan is een dikkere kabel een stuk simpeler, en enkel wat moeilijker te verleggen/verwerken, maar dat is maar 1x.
25mm2 50amp, 5 meter verlies 0,357volt
50mm2 "" "" 0,179 volt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door TestCase »

En als de accu voller wordt loopt de stroom terug en dus de kabelverliezen minder en de accu spanning hoger. Niet te dik kiezen, is niet nodig.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door travelscout »

Precies, zelf gebruik ik dit boostertje alleen indien ik snel ons lege agmmetje van 90Ah met een korte rit vol wil krijgen.
We verplaatsen veel en gebruiken maar weing dus dat komt ook weinig voor.
Of als we ook een fiets accu willen laden via een 230V omvormert.
En ook dat komt niet vaak meer voor.

Dus investeer zo min mogelijk in zulke apparaten, neem liever een extra wijntje op een terras :-)
Paul.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Aloys »

Sommigen kennen me al aardig! :D

Ik vond de uitleg van Metor heel goed:
Metor schreef:
zo 10 mei 2020, 11:11
Rest de vraag of een 110Ah accu voldoende is om 3 dagen vrij te staan, zonder zonnepanelen.
De koelkast zal het meeste verbruik hebben. Deze is 40W en laten we even aannemen dat deze, onder normale omstandigheden, een inschakel-verhouding van 1/3 heeft. Dit betekent dan 320Wh per dag is gelijk aan ca. 27Ah per dag. Drie dagen is dan 81Ah. Daar komt nog bij het normale verbruik van alle andere elektrische zaken, zeg 13Ah per dag als je zuinig bent.
Verbruik in drie dagen dan 120Ah, dan moet je een accu kiezen van minstens 240Ah.
Conclusie: 110Ah accu is veel te weinig.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Mensen, bedankt weer voor de reacties! Dankzij jullie adviezen heb ik nu gekozen voor 25 mm2. Hiermee zit ik nog aan de goede kant in de schema's qua verlies. Deze kabel is ook een stuk prettiger te verwerken en past wel direct in de distributiekast. Fijn! :clap:

Ik heb trouwens uiteindelijk voor 1 zonnepaneel gekozen van 180 watt. Ligt er nog niet op, maar staat al wel klaar in de garage. Ondanks de tip, niet gekozen voor de accumanager van NDS, Een mooi apparaatje, maar toch ook weer een forse uitgave. De raad om voor 1 accu te gaan wordt opgevolgd: Ik heb een deepcyle AGM van 180 Ah. besteld.

Groet, Bert
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Arie55 »

die 5 meter, is dat de enkele afstand?
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

in de link die ik geplaatst heb is de gerekende afstand de enkele afstand, dus de afstand van a naar b, en hoeft voor de + en _ kabel dus niet verdubbeld te worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

De afstand van de startaccu naar de hh-accu is 5 meter. Voor de duidelijkheid, Ik moet dus totaal 10 meter kabel gebruiken: 5 rood en 5 zwart.

@kroppie: als ik je goed begrijp zit ik dus goed met die berekende 25mm2 voor totaal 10 meter.

Groet, Bert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

ja die site uit de link vraagd de enkele afstand, dus de afstand tussen 2 dingen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie