Vraag over DS300, accucapaciteit en het scheidingsrelais

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Vraag over DS300, accucapaciteit en het scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Goedemorgen mede forumgangers,

Al jaren lees ik graag mee op dit forum en heb hier dan ook al veel nuttige informatie opgedaan. Inmiddels loop ik met wat vragen waarop ik geen antwoord kan vinden. Een tijdje geleden al eens een account aangemaakt en nu dus mijn eerste vraag. Maar ik zal mijzelf eerst even kort voorstellen, lijkt me wel zo aardig... :D

Anders dan mijn accountnaam doet vermoeden hebben mijn ouders mij 42 jaar geleden geen Herman genoemd maar Bert. Herman verwijst naar onze huidige camper, een rode Volkswagen T3 uit 1989. Een originele California die ik nu 6 jaar heb. Camperen doen we inmiddels al 15 jaar en nu is het moment gekomen dat ik aan mijn eerste zelfbouwproject ben begonnen. Ik heb een Peugeot Boxer (L2H2) gesloten bestelbus uit 2014, met slechts 56000 km op de klok aangeschaft, die de rest van zijn leven als camper zal doorbrengen. De ramen, isolatie, vloer, dakramen en alle buis voor elektra zijn tot nu toe geplaatst/aangelegd.

Dan nu de vraag:
Ik heb een controlepaneel aangeschaft van CBE. type PC110, gecombineerd met elektroblok DS300 en lader CB 516-3. De bedoeling is om een compressorkoelkast te gaan gebruiken van Vitifrigo, de C75L (deze heeft een opgenomen vermogen van 40 watt).
We willen minimaal drie dagen zonder aan de stroom te moeten kunnen kamperen en koop vooralsnog geen zonnepaneel (wel buisjes ter voorbereiding gelegd).
Ik denk met gebruik van ledverlichting, waterpompje, telefoons opladen, etc. toe te kunnen met een deepcycle AGM accu van ca. 120A.
Voor in de Volkswagen heb ik een vergelijkbare setup en daar redden we het drie dagen met 105A. Ondanks deze wetenschap twijfel ik nu over de aan te schaffen accu. Wellicht omdat ik niet goed helder krijg hoeveel Ampere de koelkast per dag uit de accu slurpt.
Wat ik ook nergens kan vinden is hoe sterk het scheidingsrelais van de DS300 is en of deze wel geschikt is als ik een tweede of 1 grotere accu wil gebruiken. In de Volkswagen hebben we de Cyrix van Victron zitten en die doet zijn werk goed.

Ik heb voor de set van CBE gekozen omdat ik graag een gecombineerd bedienpaneel wilde, maar vraag me nu ik er aan toe ben toch af of ik de juiste keuzes heb gemaakt toen ik deze spullen kocht. :?:

Misschien willen jullie eens meedenken en lukt het om wat orde in mijn hoofd te scheppen... :crazy: :crazy:

Alvast dank voor jullie reacties! :thumbup:
groet, Bert
Laatst gewijzigd door RodeHerman op ma 03 mei 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

12V DISTRIBUTION BOX “DS-300” - main relais, battery parallel relais (12V - 70A), fridge relais, pump relais, car battery recharging device, protection fuses.
Dit geeft in ieder geval antwoord op je vraag over het scheidingsrelais.
In onze camper zit af-fabriek een CBE installatie en die bevalt nu al vijf jaar uitstekend. We hadden tot vorig jaar een 92 Ah AGM huishoudaccu. Nu hebben we een NDS 100 Ah LiFePO4 accu met een eigen scheidingsrelais parallel aan het relais van de DS-300.

Over het verbruik van de koelkast kan ik niets zeggen. Je zou over een 100 Ah LiFePo4 accu kunnen denken in plaats van een AGM, dan heb je ruwweg de dubbele capaciteit bij de helft van het gewicht en een gelijk volume.

Nu je nog in een "blanco" situatie bent, kun je ook denken aan een gecombineerde start-huishoudaccu van SolidPower: http://www.solidpower.nl/producten/accu-systemen . Karelkaywa heeft dit systeem in zijn buscamper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Dag Evert,

Dankjewel voor je reactie. Kun je me misschien aan de site helpen waar je de info mbt de DS300 vandaan hebt?

Ik mis denk ik wat kennis om het stukje over de Ah helemaal te begrijpen, maar leer graag bij :D. Ik begrijp nu dat het standaard scheidingsrelais bedoeld is voor 70A, maar er was, in jouw geval een 92A accu aangesloten. Geeft het dan ook geen problemen als ik er bijvoorbeeld een 160a accu op aansluit? Mocht dit niet kunnen begrijp ik dat het bij jou goed werkt met een extern relais. Ik zou dan denk ik weer voor een Victron kiezen. Kun je dan evengoed de accutoestand aflezen op het display (pc110)?

Wat betreft die LiFePo4 accu’s: daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar vind die dingen zo bizar duur dat ik die toch denk over te slaan. Ik zie zeker wel het voordeel, in mijn geval zou dat echter vooral de capaciteit zijn. Het gewicht mag juist wel een beetje toenemen in de bus. Het is een Maxi uitvoering, dus met verzwaarde achteras en ook nog eens met af-fabriek luchtvering. Hij is nogal stuiterig en ik wil daarom juist niet te licht bouwen.

Nogmaals dank!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

een relais van 70 ampere kan/mag 70 ampere schakelen, een accu van 160Ah dat is de aanduiding van de capaciteit(amperes maal uren) een accu van 160Ah kan dus 16 ampere leveren gedurende 10 uren,, dan is ie schoon leeg, om de accu een lang leven te gunnen mag je hem maar voor 50% ontladen dus maar 5 uur, die capaciteits aanduiding is dus heel iets anders dan de amperes die een relais mag hebben, dat is de maximum stroomsterkte.

je kan b.v. een accu van 160Ah laden met een stroomsterkte (amperes) van 15 ampere, dat kan dat relais makkelijk aan,
bij de accucapaciteit hoort dus de "h "aanduiding, de stroomsterkte aanduiding is een losse "a".

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

RodeHerman schreef:
za 09 mei 2020, 18:57
Kun je me misschien aan de site helpen waar je de info mbt de DS300 vandaan hebt?
Ik kan niet meer terugvinden waar ik ze oorspronkelijk vandaan heb. Hier heb je een link naar de CBE gebruiksaanwijzingen die ik in de loop van de tijd bij elkaar gesprokkeld heb: https://we.tl/t-i8Ba6EDg0J . De link blijft een week geldig (tot 16-5-2020)

Jos heeft je andere vraag al beantwoord.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door RodeHerman »

Evert,
ik ben blij met de handleidingen. Hiermee kan ik weer verder :thumbup:. Rest nog de vraag of jij je accustatus nog kunt aflezen op het centrale paneel nu je een extern relais parallel gebruikt. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe je het extra relais aangesloten hebt.

Jos,
Dankjewel voor je ampere/ Ah uitleg. Er ging een lampje bij me branden. :) :idea: Ik denk dat ik het nu begrijp.
Rest me nog uit te zoeken met hoeveel ampere mijn dynamo laadt. En of ik hiermee (snel genoeg) de accu(‘s) weer geladen krijg of dat ik er toch beter aan doe een zonnepaneel te kopen.

Groet,
Bert
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

Ik heb de af-fabriek AGM accu vervangen door een NDS 3Lion/3Link systeem. De 3Link is een scheidingsrelais met BMS en accumonitor, waarmee de ladingstoestand van de accu beter wordt weergegeven dan met het CBE paneel, dat alleen naar de accuspanning kijkt. Zie viewtopic.php?f=10&t=8470015&p=1864633 voor wat ik heb gedaan en hoe een en ander aangesloten is.

Mijn schema is gebaseerd op onderstaand schema van NDS;
3Lion3Link.jpg
3Lion3Link.jpg (86.88 KiB) 1014 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 't Busje op zo 10 mei 2020, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door TestCase »

Bert, je dynamo bepaalt niet hoeveel A er naar de accu gaat dat bepaalt de accu zelf, de dynamo moet het wel aankunnen natuurlijk. Gelukkig is de dynamocapaciteit eigenlijk nooit een probleem met een 110Ah accu.
De accu is net een gloeilamp, zet je er een grotere in dan trekt die meer stroom, bij een accu is dat echter beperkt in tijd want hoe voller de accu hoe lager de stroom.

//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

een 70 ampere scheidings relais is in bijna alle gevallen voldoende, ik had een 70 ampere dynamo in mijn camper en een 230Ah semi-tractie accu, en nog nooit meer dan 60ampere laadstroom op de ampere meter gezien gezien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

De laadstroom van mijn vorige AGM accu kan niet meer dan 50 A geweest zijn, want de (originele) kabels tussen de accu's en de CBE DS-300 met het scheidingsrelais zijn gezekerd met 50A zekeringen en die zijn nooit doorgepiept.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Metor »

Rest de vraag of een 110Ah accu voldoende is om 3 dagen vrij te staan, zonder zonnepanelen.
De koelkast zal het meeste verbruik hebben. Deze is 40W en laten we even aannemen dat deze, onder normale omstandigheden, een inschakel-verhouding van 1/3 heeft. Dit betekent dan 320Wh per dag is gelijk aan ca. 27Ah per dag. Drie dagen is dan 81Ah. Daar komt nog bij het normale verbruik van alle andere elektrische zaken, zeg 13Ah per dag als je zuinig bent.
Verbruik in drie dagen dan 120Ah, dan moet je een accu kiezen van minstens 240Ah.
Conclusie: 110Ah accu is veel te weinig.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

Aloys heeft volgens mij al jaren een compressor koelkast op 12 volt en kan ongetwijfeld aangeven wat het stroomverbruik per etmaal in de praktijk is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Atoz »

Waarom plaats je nu niet gewoon een zonnepaneel?
Drie dagen, vreet je accu leeg, terwijl (als) de zon gratis je accu vult.

Eigenlijk ga je door je accu veel en te dikwijls zo diep te ontladen sneller een nieuwe accu moeten kopen.
Ik zag verleden week op amazon.de 100Wp voor 59€ incl levering.

En ik heb dezelfde koelkast als Aloys en laad enkel via de zonnepanelen. Lag wel 400 Wp en nu 740Wp op het dak. Stroom zat, behalve in de wintermaanden, daarom die extra 340 Wp.

Maar voor gewoon gebruik zal Aloys je 100 tot 200 Wp aanbevelen ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: vraag over accucapaciteit / scheidingsrelais



Bericht door Arie55 »

Heb op internet gezocht naar wat meer info over de Vitifrigo C75L. Verder komen dan de door jou gegeven 40W komt ik ook niet. Wel opgemerkt dat er waarschijnlijk een vergelijkbare compressor inzit, met wat ik als koel/vrieskist heb, een Danfoss BD35F. Je kan eens kijken of er nog wat info op een sticker staat, waar je iets mee kan.

In mijn rekenmodel hou ik als gemiddelde 7W per uur aan, gedurende 24 uur en alle dagen van de week (ong. 170Wh per dag). In dit getal zit het gegeven dat de compressor niet aldoor draait. Vanuit de praktijk de afgelopen jaren merk ik geen gekkigheden op. Ik heb wel zonnepanelen en dan merk je dat de vriezer daar direct eruit gevoed wordt EN de accu oplaadt.

Wat ik je zou willen aanraden een spreadsheet model op te zetten, waar je de hele week aan verbruik en laadcycli (in jouw geval de rit naar de volgende bestemming) in opneemt. En als het mogelijk is, om de koelkast wanden met extra piepschuim te bekleden. Hou dan rekening met de afblaasopening van de compressor. De compressor slaat dan minder keren aan met de extra aangebrachte isolatie.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie