Oswald, de gele campervan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door albertrietjens » wo 06 jan 2021, 11:57

Op het eerste oog zie ik dat de massa aansluitingen van de meters fout zitten. Die horen aan de min pool van de accu. De meters die je gebruikt kunnen alleen in en richting meten dat betekent dat je de mee aansluitingen van de 2 meters t.o.v. elkaar omgekeerd moet aansluiten. Wanneer in de tekening de aansluitingen ook de polariteit aangeven dan klopt de aansluiting.

De bovenste meet de verbruiksstroom en de onderste de laadstroom (van het paneel). Verder wordt op de displays de spanning weergegeven die op de plus aansluiting aanwezig is. Die plus hoort dus zo dicht mogelijk bij het punt aangesloten worden wat je echt wil meten. Dus niet op een willekeurig verzamelpunt maar, bijvoorbeeld, direct op de plus van de accu (via een zekering).

Knipsel3.JPG
Knipsel3.JPG (82.81 KiB) 365 keer bekeken

Verder moeten er bij de cyrix aan beide zijdes een zekering zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden. Gebruik bijvoorbeeld zoiets:

Afbeelding

Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.

Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (53.51 KiB) 365 keer bekeken

Ik vind het wel handig om een schakelaar te hebben in de zonnepaneelaansluitingen.

Schakelaar zet ik zelf bij voorkeur in de min aansluiting. Bij sluiting naar massa (wat in een bus gemakkelijker gebeurt als naar de plus) gaat hoog uit je applicatie aan zonder dat er direct een zekering uitvliegt.

Ik kan het niet precies zien maar ik denk dat de tekening bij de 230 schakelaar niet klopt. Op een zijde van de wisselcontacten hoort de omvormer en aan de andere zijde de 230 ingang samen met de lader. Het lijkt erop dat er een mix is gemaakt van fout combinaties. Ik zou blauw, blauw, zwart, zwart, groen, groen verwachten. Of de drie kleuren van de omvormer links en de rest rechts (en in dezelfde volgorde) Nu lijken de twee groene verwisseld.

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (44.92 KiB) 365 keer bekeken

Ik neem aan dat de 230 voor de kookplaat bedoeld is voor de elektrische ontsteking? De zekering zal wel 16A bedoeld zijn.

Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door Samu » vr 08 jan 2021, 16:20

albertrietjens schreef:
wo 06 jan 2021, 11:57
Op het eerste oog zie ik dat de massa aansluitingen van de meters fout zitten. Die horen aan de min pool van de accu. De meters die je gebruikt kunnen alleen in en richting meten dat betekent dat je de mee aansluitingen van de 2 meters t.o.v. elkaar omgekeerd moet aansluiten. Wanneer in de tekening de aansluitingen ook de polariteit aangeven dan klopt de aansluiting.

De bovenste meet de verbruiksstroom en de onderste de laadstroom (van het paneel). Verder wordt op de displays de spanning weergegeven die op de plus aansluiting aanwezig is. Die plus hoort dus zo dicht mogelijk bij het punt aangesloten worden wat je echt wil meten. Dus niet op een willekeurig verzamelpunt maar, bijvoorbeeld, direct op de plus van de accu (via een zekering).
Maakt het zoveel uit dat de aansluiting op de plus op het zekeringskastje zit? De afstand naar de batterij van zekeringskastje bedraagt nog geen halve meter en is 35mm2 dik. Maakt dit dan verschil uit? De aansluitingen op de massa staan/stonden (zie update) in inderdaad fout op dit schema, maar werden wel aangesloten op de shunt volgens het schema (achteraan op de meter).
albertrietjens schreef:
wo 06 jan 2021, 11:57
Verder moeten er bij de cyrix aan beide zijdes een zekering zo dicht mogelijk bij de accu geplaatst worden.
Er moet dus bij de Cyrix 120A voor en 120A achter? Wat is dan het nut van een tweede zekering?
albertrietjens schreef:
wo 06 jan 2021, 11:57
Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.
Het zonnepaneel is gezekerd, de Victron heeft een zekering. De convertor zijn we inderdaad vergeten. De accutester kost bijna evenveel als een zekering. Dat gaan we dan zo laten.
albertrietjens schreef:
wo 06 jan 2021, 11:57
Ik kan het niet precies zien maar ik denk dat de tekening bij de 230 schakelaar niet klopt. Op een zijde van de wisselcontacten hoort de omvormer en aan de andere zijde de 230 ingang samen met de lader. Het lijkt erop dat er een mix is gemaakt van fout combinaties. Ik zou blauw, blauw, zwart, zwart, groen, groen verwachten. Of de drie kleuren van de omvormer links en de rest rechts (en in dezelfde volgorde) Nu lijken de twee groene verwisseld.
De aansluiting is correct, maar staat fout op het schema. De groene en de zwarte werden omgewisseld aan de kant van de zekeringskast.
Bijlagen
Oswald elektrisch schema.jpg
Oswald elektrisch schema.jpg (211.91 KiB) 291 keer bekeken

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door albertrietjens » vr 08 jan 2021, 21:28

Samu schreef:
vr 08 jan 2021, 16:20
Maakt het zoveel uit dat de aansluiting op de plus op het zekeringskastje zit?
Hangt af hoeveel op het moment van aflezen gebruikt en je overige overgangen. Hoe dichter bij d accu hoe nauwkeuriger en onafhankelijker van de belasting. Kan zomaar een paar tienden volts schelen.
Samu schreef:
vr 08 jan 2021, 16:20
Er moet dus bij de Cyrix 120A voor en 120A achter? Wat is dan het nut van een tweede zekering?
Sorry niet goed genoeg beschreven. Je wil voorkomen dat er bij een sluiting teveel stroom lopt vanuit je accu door je kabels. Daarom moet er voor iedere belasting een zekering zo dicht mogelijk bij de accu zijn. Dit geldt zowel voor de start- als de HH-accu. Dus aan weerszijden zo dicht mogelijk bij de accu's.
Samu schreef:
vr 08 jan 2021, 16:20

albertrietjens schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:57
Alles wat je direct op de accu aansluit moet daar voorzien worden van een zekering. Nu heb je alleen je zekeringen kastje primair gezekerd.

Het zonnepaneel is gezekerd, de Victron heeft een zekering. De convertor zijn we inderdaad vergeten. De accutester kost bijna evenveel als een zekering. Dat gaan we dan zo laten.
Zo moet je ook andere belastingen zo dicht mogelijk bij de accu of direct voor een verkleining van een draaddiameter. Een dunnere draad kan in principe minder stroom voeren. Het zonnepaneel heeft geen zekering nodig dit is kortsluitvast. Zo is de zekering in de victron voor het apparaat en niet voor de draad. Dus een eigen zekering, voor de victron en de laadregelaar, dicht bij de accu om die tegen sluiting in je aanvoerdraden te beschermen.

Dus wanneer je iets aansluit op een accu altijd eerst een (hoofd-)zekering, en daarna mogelijk nog via een kleinere zekering, naar de draad en dan naar het apparaat.

Grof weg op de blauwe locaties:
Knipsel2.JPG
Knipsel2.JPG (259.01 KiB) 246 keer bekeken
Zo zou je dat kunnen realiseren:

Afbeelding

De rode draad linksonder komt van de accu en is ook nog eens gezekerd op de accupool (hoofdzekering).

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door albertrietjens » vr 08 jan 2021, 21:33

Samu schreef:
vr 08 jan 2021, 16:20
De accutester kost bijna evenveel als een zekering. Dat gaan we dan zo laten.
O ja, ook die heeft een zekering nodig. Dit is waarschijnlijk het dunste draad en heeft daardoor net juist een zekering nodig:

Knipsel3.JPG
Knipsel3.JPG (25.22 KiB) 242 keer bekeken

DJSmiley
Berichten: 667
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door DJSmiley » vr 08 jan 2021, 21:39

1. Die hoofschakelaar van 60A.
Zelf vind ik daar een schakelaar niet nodig. Als je een hoofdschakelaar wilt, zet die dan direct op de accu (na de zekering)

Dus: zekering op de accupool, kabel naar hoofdschakelaar en vanaf daar naar de rest.
De rest via een klein zekeringblokje. 60A naar je 'fuses', 40A naar je zonnepanelen, 40A naar de lader, 40A naar de omvormer en 100A ofzo naar de startaccu.
https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html is bijvoorbeeld een mooi zekeringblok. De MEGA fuse naar de startaccu, de 4 midi's als afgaande zekeringen.
Dat is ook degene die albertrietjes in zn foto heeft.

Als het doel 'zekering' is, neem dan een normale 60A zekering. Degene van het plaatje staan niet echt (understatement) bekend als betrouwbaar. (Zelfde overigens voor de 40A bij het zonnepaneel)

2. Zekering koelkast
5A is te krap. Pak een 20A zekering (en 6mm2 of 10mm2 als de kabellengte lang is). De inschakelstroom van een compressorkoelkast is te hoog en zal hoogstwaarschijnlijk die 5A zekering laten klappen
Dieselkachel zou ik ook 20A doen, 15A kan krap zijn. En 4mm2 minimaal.

Heb je nergens USB laders oid? Ik zou alle lampen op 1 zekering zetten en de 2 posities die dan vrij komen gebruiken voor een 2-tal sigarettenaansluitingen.
Dan kun je daar een USB lader in drukken, of een laptop of wat dan ook.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

bslefevre
Berichten: 9
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 19:15

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door bslefevre » wo 13 jan 2021, 20:25

albertrietjens schreef:
wo 06 jan 2021, 11:57

Afbeelding
Kun je mij vertellen hoe zoiets heet en/of waar ik zoiets kan vinden?

Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 389
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Oswald, de gele campervan

Bericht door albertrietjens » wo 13 jan 2021, 22:33

Ik heb die van mij van de autosloop. Even zoeken meerdere types auto hebben zoiets. Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht uit een renault twingo.

Ook bij aliexpress te krijgen: https://nl.aliexpress.com/item/40002122 ... 2e0eCvqeYT

Plaats reactie