Oswald, de gele campervan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Dag iedereen,

Even kort voorstellen: ik ben Samuel, 27 jaar en woon in België. Mijn vriendin en ik zitten al lang met het idee een camionette te kopen om deze om te bouwen. Nu is het eindelijk zo ver: we hebben een Mercedes Sprinter 308 CDI gekocht. Deze gele DHL bestelbus is wel al bekend op dit forum (gele banaan en iroquois). Het is de eerste keer dat we een campervan zullen ombouwen en om geen fouten te maken, hoop ik van jullie wat advies te krijgen.

IMG_5059.jpg
IMG_5059.jpg (120.6 KiB) 2285 keer bekeken

De bestelwagen is juist aangekocht en hopelijk kan het ombouwen snel beginnen. Momenteel worden er nog wat praktische zaken geregeld zoals verzekering, nummerplaten, etc.. Hij werd gebruikt om asielhonden te vervoeren en heeft daarom ook een dakairco, extra batterij van 110 ah, standverwarming een zonnepaneel van 160w. Een goede basis om te starten dus. Verder is de bestelwagen van 2001 en heeft die 170 000 km.

Een groot budget hebben we niet. Hij zal er dus niet uitzien zoals de campers van Gele Banaan en Iroquois. We gaan eerder voor een rustieke ‘pintrest achtige’ houten look. Maar we gaan alleszins proberen alles zo goed mogelijk te doen.

Het de eerste items op de to do:
- Alles uitbreken en schoonmaken
- Ramen plaatsen (even aan het rondhoren bij bedrijven, omdat dit toch wel een risico is om het zelf te doen)
- De camper isoleren.

Voor de isolatie… De bestelwagen is al geïsoleerd met polyester. Ik vind echter nergens terug hoe goed deze isolatie is. De vloerplaat gaan we zeker isoleren omdat dit gewoon een houten plank is. Maar ik vroeg me af in hoeverre het nodig is om deze nog verder te isoleren. We zouden kiezen voor schapenwol omdat dit milieuvriendelijk, vocht- en geluid absorberend is. De campervan is ook bedoeld om in de winter ook eens naar de Ardennen te rijden. Dus wat denken jullie? Alles isoleren of niet?

In ieder geval hou ik jullie op de hoogte en post ik verdere updates in dit topic!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Dafluc »

Welkom. Wat een beauty. Wel rekening houden met andere eisen en wetten in het mooie België. Maar het plezier is begonnen. We gaan het met veel plezier volgen.
Afbeelding
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Daar heb ik me inderdaad een lange tijd in verdiept. De conclusie... ik moet niets doen. Je kan een bestelwagen hier in België laten homologeren van lichte vracht naar camper (categorie N1, naar M1). Om een lang verhaal kort te maken: dit is enkel voordelig voor nieuwe voertuigen. Ook is de wetgeving vele strenger geworden voor voertuigen die na 2011 werden geproduceerd. Deze moet je dan laten homologeren en goedkeuren bij elke wijziging die je doet.

Onze camper blijft dus gewoon ingeschreven als lichte vracht... Daarin mag je eigenlijk 'je goesting' doen. Zolang je niets wijzigt aan de bouwstructuur van de wagen (bv. een steunbalk voor het dak doorzagen om een raam te plaatsen).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Dafluc »

Dat is een groot verschil met hier. Het kwarttarief maakt ombouw voor ons lonend. En dat je zitplaatsen achterin mag maken en mensen vervoeren. Dat mag op een grijs kenteken bij ons niet. Er zullen vast meer verschillen zijn. Maar als je er als licht vracht mee kunt doen wat je wilt doen ga je er beter niet aan sleutelen inderdaad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Mickel Moen »

Wat het isoleren betreft.

Een bestelbus is niet een huis en vraagt een andere benadering.
Als je ook in de winter wilt Camperen zou ik aan de isolatie zeker veel aandacht besteden.

De vloer zou ik zeker goed isoleren. Optrekkende kou voel je het eerst. Je laat in je bericht schapenwol net na het woord vloer vallen. Dit wekt de indruk, dat je de vloer ook met schapenwol wilt isoleren. Daar vind ik schapenwol niet geschikt voor, aangezien schapenwol wel enigszins moet kunnen ventileren. Dat gaat met een vloer lastig. Voor de vloer kun je beter kiezen voor een celdicht materiaal zoals X-Treme. In de meeste gevallen kan dat zo op de vloer met daaroverheen de vloerplaat. Tip. Als je toch bezig bent, overweeg dan vloerverwarming voor het zitgedeelte. Kleine investering en veel genot.

Meer op mijn blog. Link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Navigator »

Kijk ook voordat je begint of het dak goed waterdicht is. Zeker met een dakairco (ca. 25kg) kan het dak wat inzakken met alle gevolgen van dien. Vooral de lichtstraat in het midden is kwetsbaar.

Veel succes met de bouw!
Forum verlaten.
bynomads
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 10:31

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door bynomads »

Hoi,

Wat een ontzettend gaaf! Hele mooie klus in het vooruitzicht. Wellicht heb je wat aan dit gratis e-boek camper bouwen. Staan altijd wel een paar dingen in die je kunt gebruiken: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/.

Veel succes!
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door pwhooftman »

Mickel Moen schreef:
wo 06 mei 2020, 7:53
Wat het isoleren betreft.

Een bestelbus is niet een huis en vraagt een andere benadering.
Als je ook in de winter wilt Camperen zou ik aan de isolatie zeker veel aandacht besteden.
Laat ik eens een tegendraads geluid laten horen: als de wanden en het dak van de bak al van enige dikte zijn (3-4 centimeter) zou ik géén aandacht aan extra isolatie besteden. In tegenstelling tot een gewone bestelbus zijn er geen koudebruggen te verwachten vanwege holle spanten tegen de metalen buitenwand. En het verschil tussen extra isoleren en de standaard isolatie zal beperkt zijn, zeker als er een doorgang naar de cabine gemaakt wordt. De meeste warmte zal dan verdwijnen door de ramen, en koud wordt het toch (met extra isolatie misschien een uurtje later dan zonder). In plaats van isolatie zou ik het geld besteden aan een dieselkachel.
Voor de vloer kan het anders zijn: als dat slechts een plank op de metalen vloer is, is een laag isolatie er onder wel raadzaam. Echter, omdat dat geen dikke laag kan zijn zonder de stahoogte te verminderen zal een tapijt op de vloer waarschijnlijk meer comfort geven dan isolatie plus een vinyl vloer.
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

De doorgang naar de cabine blijft afgesloten via een muur en deur. We zullen deze ook laten staan. Er is ook al verwarming (standverwarming en verwarming die warmte van de motor neem na het rijden) ingebouwd... Dus dan toch voor extra isolatie gaan?
Bijlagen
Deur.jpg
Deur.jpg (33.86 KiB) 2025 keer bekeken
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Zo... het is begonnen. Gisteren alles uitgebroken! Gebuik bewust het woord uitbreken, omdat er heel wat hout ook gelijmd was tegen de wand. Heel voorzichtig moeten zijn om niets te beschadigen. Nu nog al het plaksel verwijderen met een spateltje. Zal ook nog wel een werk van halve dag zijn. En dan kan het bouwen wat beginnen. Twee Seitz ramen besteld van 700 mm op 600 mm.

Van dit:

Afbeelding

naar dit:

Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door pwhooftman »

Samu schreef:
wo 06 mei 2020, 15:35
De doorgang naar de cabine blijft afgesloten via een muur en deur. We zullen deze ook laten staan. Er is ook al verwarming (standverwarming en verwarming die warmte van de motor neem na het rijden) ingebouwd... Dus dan toch voor extra isolatie gaan?
Ík zou er niets aan doen, wetende dat je al een standkachel hebt. Maar dat ben ik hè, meningen kunnen verschillen. De reden dat ik tot deze mening kom is: ik heb nu 3 fabriekscampers gehad, uit 1995, 2001 en 2008. En in allemaal was het binnen 's ochtends net zo koud; enkele graden boven de omgevingstemperatuur buiten. Dat waren dan wel campers met een open verbinding naar de cabine. Maar ik redeneer zo: als de wanden al 4 centimeter dik zijn, dan maakt het niet zo gek veel uit als ik daar 1 of 1,5 centimeter aan toevoeg, zeker omdat ik de ramen moet overslaan en een behoorlijk deel van de wand eigenlijk al dubbelwandig wordt doordat je er kasten tegenaan maakt... Bovendien heb je in jouw opbouw géén koudebruggen door spanten (ik meen dat de verticale spanten bij jou tegen de wand staan en niet er in). Dus het is al zoveel beter dan in willekeurig andere bestelbus...

De vloer kan een uitzondering zijn, maar als die er nu vast en strak in ligt zou ik die lekker laten liggen, en het zoeken in een comfortabele vloerbedekking. Eventueel een laag er overheen, je hebt de hoogte.

Op het plafond kun je vinyl met een schuimrubber laagje aan de achterkant doen, mooi, kan goed tegen condens en hitte, en meteen een beetje extra isolatie. Wel een uitdaging om netjes te bevestigen, tip: eerst de plafondafwerking aanbrengen zodat dat mooi doorloopt in je kastjes, dan pas de kastenwanden en dergelijke plaatsen.
https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/k ... breed.html
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door RedPill »

bynomads schreef:
wo 06 mei 2020, 8:32
Hoi,
Wellicht heb je wat aan dit gratis e-boek camper bouwen.
Link werkt niet, krijg een enquete voorgeschoteld Lijkt wel op die 'u geeft gewonnen' advertenties banners van Aldi, AH, Action tegoedbonnen twv 150euro.



Maargoed:
Leuk project Samu, ik ga dit volgen en alvast veel succes en plezier gewenst met de ombouw.
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

De volgende stap is nu de ramen plaatsen. Ik heb nagevraagd bij Mercedes en bij de autokeuring, en die zeggen beide dat de ramen mogen worden geplaatst zonder verdere toelating.

Ik heb twee Dometic klapramen gekocht via de Stigter. Op de website staan de ramen omschreven als: Dometic Seitz AGS5 700x600. Het AGS5 type vind ik niet direct terug op Google, maar de verkoper vertelde me dat ze gelijk zijn aan de S4 ramen.

Op de website van Iroquois (http://www.iroquois.nl/styled-2/index.html) staat dat de wand 29mm dik is en is opgebouwd uit het volgende:
- 1,5mm polyester
- 26mm isolatieschuim
- 1,5mm polyester

In de handleiding van de S4 ramen staat: “Voor wanddiktes van 27-53 mm moet u afstandlijsten tussen binnen en buitenframe leggen. Ze bedoelen hier toch gewoon mee dat er een stuk van de binnenkant zal tevoorschijn komen tussen de twee lijsten en dat je deze moet afdichten met een stuk flexibel plastiek of ander materiaal?

Voor de silicone moet ik waarschijnlijk ook opletten dat deze op de polyester pakt? Ik woon naast een drogisterij en ga er morgen eens vragen wat ze hebben. Tenzij iemand al iets kan aanraden?

Ook de schroeven moet ik nog bestellen en zorgen dat het die van 3,9 x 30 mm zijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door kampo »

De verwarming van dit soort voertuigen is meestal niet geschikt voor gebruik als kampeerverwarming.
Ze dienen namelijk voor de toepassing DHL leverwagen vergelijkbaar met de toepassing taxi.
Maar om dat te bevestigen zou je moeten zeggen wat er waar in staat.
Typeplaatjes ?
Groeten Kampo
Plaats reactie