Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door CasaGarage »

Je kan zelfs koken op spiritus! Bootjes genoeg met zo’n ding
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door pele »

Mijn bedenkingen:
- het gewicht blijft het grootste probleem. Ik geloof niet dat het kan, 2 motors en dan nog een vrij complete inrichting met 2 bijkomende zitplaatsen, douche gelegenheid, een zware elektrische installatie (gewicht accu('s) of dure Lithiums.
Die motoren op zich wegen al ruim 210 - 230 kilo. De bevestiging en een systeem om ze in en uit te nemen hebben ook hun gewicht.
- hou er er rekening mee dat een cassettetoilet ook niet overal kan geplaatst worden omwille van verticale balken in de zijwand. En de afwatering van een douche is ook geen sinecure.
- koken op diesel is duur in aanschaf en biedt weinig mogelijkheden als je echt wil koken.
- als je opteert voor verwarming en boiler op gas is een onderbouw LPG tank wat ruimtebesparing interessant. Het reeds vroeger aangehaalde probleem met butaan dat niet verdampt ken ik uit ervaring, maar met 'winter LPG' of zuivere propaan is dit op te lossen. Maar. : zo'n dampgastank, zijn inhoud en bevestigingsframe is ook weer minimaal 60 tot 80 kilo. En een gasfles binnenin neemt ook heel wat plaats in.
- Een combikachel (met geïntegreerde 10 l boiler op diesel biedt goed warmtecomfort en warm water. Met diesel uit de voertuigtank is het inzake gewicht en plaats-inname heel interessant. Wel een stuk duurder dan de gasversie van Truma en iets hoger stroomverbruik.
- Elektrisch koken is iets voor in een woning, vergt te veel stroom. Met een dieselverwarming zou ik koken op een campinggasfles, waarmee je wel enkele weken doet, eventueel met een reservebusje dt je toch gemakkelijk ergens kwijt kan.
Laatst gewijzigd door pele op zo 10 mei 2020, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door pele »

Op een spiritusvuurtje kan je een waterketeltje zetten voor koffie of thee, iets opwarmen of een eitje bakken, maar echt koken: ?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

Met een cassette toilet moet je rekening houden met de C en D stijl. Of je moet de cassette van binnenuit kunnen wegpakken.
Maar er zijn zoveel opties, Tussen onze WC en de tank zit een rioolbuis 38mm van 1,5 meter. De WC is een Johnson AquaT Laguna 12V marine toilet. Oftewel een vermaler toilet die we lozen in de tank onder de bus. Geen last van stank, lozen tegelijk met afvalwater.
Dit systeem zie je heel veel in Canada en de V.S., met Aqua Kem Green erbij is het milieu ook blij. :-B
Kijk eens op de site van Tigerexped.de , daar staan voorbeelden van dieselkachels en boilers. (er zullen ook wel Chinese combi's zijn)
Leuk hé, zelfbouw. :thumbup:
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Janpinz »

pele schreef:
za 09 mei 2020, 22:14
Op een spiritusvuurtje kan je een waterketeltje zetten voor koffie of thee, iets opwarmen of een eitje bakken, maar echt koken: ?
Denk toch dat wereldzeilers ook gewoon koken onderweg, ik ken de kooktoestellen ook wel..niks mis mee.
Sommige mensen willen geen gas aan boord, waterdicht is nl ook gasdicht.
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door rob1425 »

Met 2 motoren in je camper heb je inderdaad een gewicht probleem.
Wij hebben ook 2 motoren in de camper maar dat zijn lichte motoren, ze wegen per stuk ongeveer 175 kilo.
Ik heb onze camper (Boxer L4H3) eens laten wegen incl de motoren en kwam uit op 3450 kilo. (foto's van de camper staan 2 pagina's terug in dit topic)
Ben van plan om onze 2 AGM accu's te vervangen voor een LifePO4 accu, scheelt weer wat gewicht maar veel meer kan ik aan het gewicht niet doen.
We hebben alles echt heel licht gebouwd, bij alles is echt rekening gehouden met het gewicht.
Een optie is om het gewicht bij de rdw te laten aanpassen en een C1 rijbewijs te halen.

Rob
RodeHerman
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 15 jan 2020, 0:03
Locatie: Amersfoort

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door RodeHerman »

Even een vraagje,

Ik ben met ook met een zelfbouwproject bezig (zonder motoren gelukkig. :wink:) en vroeg me af hoe jullie aan de stoelen komen zoals je ze op de foto liet zien. Hebben jullie er hoezen voor gebruikt of heb je de bestaande opnieuw bekleed? Ik ben benieuwd, alvast bedankt,

Leuk om jullie project te volgen, succes met de verdere ombouw en de te maken keuzes. :crazy:

Groet,
Bert
Maximus_Campervan schreef:
wo 06 mei 2020, 22:19
Hallo allemaal,

We hebben ondertussen niet stilgezeten. De nodige meters duct tape voor het maken van de plattegrond zijn er al doorheen gegaan. Ook hebben we de stoelen aangepast en het tussenschot verwijderd, zie foto hieronder. Zo konden we ook een beter beeld krijgen over de ruimte.

NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door NoStress »

leuk om te volgen :-)
Weer eens wat anders dan de standaard ideetjes / inrichtingen :thumbup:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door henk en lila »

rob1425 schreef:
za 09 mei 2020, 23:57
Met 2 motoren in je camper heb je inderdaad een gewicht probleem.
Wij hebben ook 2 motoren in de camper maar dat zijn lichte motoren, ze wegen per stuk ongeveer 175 kilo.
Ik heb onze camper (Boxer L4H3) eens laten wegen incl de motoren en kwam uit op 3450 kilo. (foto's van de camper staan 2 pagina's terug in dit topic)............
...........
Een optie is om het gewicht bij de rdw te laten aanpassen en een C1 rijbewijs te halen.

Rob
Hoi Rob, TS zet twee KTM's enduro op zijn tekening. Die wegen ca. 115 kg per stuk, da's pas licht.
En of je een L4H3 kan opwaarderen naar boven 3500 kg? Geen idee.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door AadenAnke »

henk en lila schreef:
zo 10 mei 2020, 12:42
rob1425 schreef:
za 09 mei 2020, 23:57
Met 2 motoren in je camper heb je inderdaad een gewicht probleem.
Wij hebben ook 2 motoren in de camper maar dat zijn lichte motoren, ze wegen per stuk ongeveer 175 kilo.
Ik heb onze camper (Boxer L4H3) eens laten wegen incl de motoren en kwam uit op 3450 kilo. (foto's van de camper staan 2 pagina's terug in dit topic)............
...........
Een optie is om het gewicht bij de rdw te laten aanpassen en een C1 rijbewijs te halen.

Rob
Hoi Rob, TS zet twee KTM's enduro op zijn tekening. Die wegen ca. 115 kg per stuk, da's pas licht.
En of je een L4H3 kan opwaarderen naar boven 3500 kg? Geen idee.
Mijn L4H2 en die van een kennis L4H3 kunnen allebei naar 3850kg 2000kg achteras 1850kg vooras

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Klopt de redenering wel dat de 2 aslasten bij elkaar opgeteld mogen worden om de maximaal toegestane massa (MTM) op te waarderen tot dit totaal?

Ik heb n.l. een L4H2 maxi/heavy met een vooras die 2.100 kg mag dragen en een achteras die 2.400 kg mag dragen. Mijn MTM is echter volgens NL kenteken 3.500 kg, overgenomen van de oorspronkelijke Duitse Erstzulassung. Dit komt overeen met de voertuiggegevens bij de RDW die ook een technisch toegestane massa (TTM) van 3.500 kg laten zien.

Ik weet dat er Maxi/heavy varianten zijn die een maximaal toegestane massa hebben van 4.000 kg...

Is het niet zo dat opwaarderen alleen kan tot aan de TTM die bij de RDW geregistreerd staat? Of kan dat altijd met een herkeuring?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk



Laatst gewijzigd door gjvonk op zo 10 mei 2020, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door rob1425 »

2 ktm's van 115 kg per stuk scheelt inderdaad behoorlijk met onze motoren, maar ja, die komen uit 1941 toen het staal nog zwaar was :-B
Ik heb bij WDT services geïnformeerd over het opwaarderen van het gewicht naar 4000 kg en dat is voor ons zonder technische aanpassingen geen probleem. Heeft misschien ook te maken dat we al luchtvering hebben, ze geven aan Vooras: 2100kg en achteras 2400 kg.
De kosten voor het opwaarderen zijn €820,- (opwaardeer document en RDW keuring).

Gr, Rob
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

@rob1425: dan hebben jullie ook al een maxi/heavy variant. Je hebt trouwens gelijk over de achteras: dat is 2.400 kg max. Ik heb de cijfers in mijn post aangepast.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door DJSmiley »

Als je 'm ophoogt heb je nog wel wat extra bijkomende kosten, afhankelijk van je situatie

Denk aan oa rijbewijs (Je hebt C nodig bij >3500kg)
Extra tolkosten (omdat je >3500kg bent)
Beperkingen kwa wegen
Verplichtingen als tolpassystemen in sommige landen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie