Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door NoStress »

ik het zelfde in portugal 40+
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 17 okt 2022, 1:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Een L4 heeft qua laadruimte ongeveer 4 meter. Hoe lang en hoe breed is een motor eigenlijk? Die ruimte moet je in feite in de lengte achter de achterdeuren kunnen vrijmaken. Ik denk dat je meer ruimte nodig hebt dan de lengte van een bed?

Zou je ook 2 zitplaatsen dwars op de rijrichting mogen maken? Heb je echt een halve dinette nodig, of kun je ook volstaan met een indeling aan de voorkant zonder 2 zitbank waarbij je met een zwenkende tafel van de 2 draaiende voorstoelen een zit/eethoek maakt?

Er was een Pössl van 5,99 meter met zo'n soort indeling en een 2 persoons langsbed achterin. De douche/toiletruimte liep schuin naar voren toe weg. Als ik mij goed herinner was de keuken een heel compact vierkant blok van een koelkast met een 2pits gascomfoor en spoelbak tegen elkaar aan. Het werkblad was uitklapbaar boven het bed (het dekblad van het keukenblokje) en voor de schuifdeur. Naast het 2 persoonsbed, was aan 1 kant een hele grote kastenwand. Ik dacht dat het model Pössl for 2 heette, maar ik kan nergens meer een afbeelding vinden.

De buitenkant was heel kenmerkend: aan de linkerkant was er alleen een toiletraam en een toilet service luik. Rechts en achter zaten wel ramen. De inrichting had vrij felle kleuren en gladde oppervlakken en boven de cabine ontbrak het 'zoldertje'. Een trend die nu terug is in de Adria buscamper met het grote panorama venster boven de voorruit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Hallo allemaal,

We hebben ondertussen niet stilgezeten. De nodige meters duct tape voor het maken van de plattegrond zijn er al doorheen gegaan. Ook hebben we de stoelen aangepast en het tussenschot verwijderd, zie foto hieronder. Zo konden we ook een beter beeld krijgen over de ruimte.

WhatsApp Image 2020-05-05 at 21.08.14.jpeg
De stoelen!
WhatsApp Image 2020-05-05 at 21.08.14.jpeg (212.68 KiB) 933 keer bekeken
We hebben nu echt een idee hoe we het allemaal willen passen en het vervoeren van de voertuigen daarbij in.
marjasjaak schreef:
di 05 mei 2020, 13:45
Als je over soorten koelkasten begint, dan heeft ieder zijn mening :-B .
Er zijn compressorkoelkasten op 12 volt, absorptiekoelkasten die werken op 12 volt,230 volt en gas.
En er zijn ook die een normale huis compressor koelkast op 230 volt nemen. Die moet je dan via een omvormer voeden.
Aloys schreef:
di 05 mei 2020, 17:21
Sjaak, ik dacht dat we het er hier met zijn allen wel over eens waren dat een compressorkoelkast in aanschaf duurder is dan een absorptiekoelkast, maar vooral bij hogere buitentemperaturen beter koelt. :D...
Dank Sjaak (of Marja!) voor je reactie en ook Aloys haha m.b.t. de koelkast. Klinkt toch wel dat we meer neigen naar de absorptiekoelkast omdat die meerdere optie heeft om te kunnen werken.
norwin schreef:
di 05 mei 2020, 17:56
Ik had een sprinter (zijn smal) het grote 2 persoonsbed was in de lengte richting.
Iets van 160 breed en 190 lang.
Een deel van het bed zat dus boven de motoren (zo'n 80cm)
En dan kon je het bed naar voren uitrekken (dan moest je er nog 3 elementen inleggen en 3 kussens, deze lagen dus in de nis van 80 cm die tevens deel van het bed was...
Dank Norwin voor je reactie! Klonk wel als een gezellige bende af en toe :lol:
Maar we willen het bed nu dwars liggen, want uiteindelijk scheelt dat toch wel wat dure cm's. Ook willen we als we met twee motoren weg willen, dus niet naar een wedstrijd maar op reis; dat de achterwielen deels in het interieur uitkomen in bijvoorbeeld de kastjes aan weerszijden. Ook willen we dan het bed deels kunnen opklappen voor de sturen. En inderdaad we spenderen aardig wat uurtjes op alle hoeken en gaten van het internet. Komt de quarantaine toch ook nog een beetje van pas... :crazy: Maar bedankt voor de tip!
gjvonk schreef:
di 05 mei 2020, 18:40
Een L4 heeft qua laadruimte ongeveer 4 meter. Hoe lang en hoe breed is een motor eigenlijk? Die ruimte moet je in feite in de lengte achter de achterdeuren kunnen vrijmaken. Ik denk dat je meer ruimte nodig hebt dan de lengte van een bed?

Zou je ook 2 zitplaatsen dwars op de rijrichting mogen maken? Heb je echt een halve dinette nodig, of kun je ook volstaan met een indeling aan de voorkant zonder 2 zitbank waarbij je met een zwenkende tafel van de 2 draaiende voorstoelen een zit/eethoek maakt? ...
Dank GJ voor je antwoord! :) De motor is akelig lomp in formaat. Hij is zo'n 2.30 in de lengte (zonder in de vering getrokken) en spatbordhoogte komt op 1.05m. En het stuur steekt uit tot 1.30m. Dus willen we de achterwielen deels in een kastje o.i.d. laten uitkomen en een deel omhoog klappen van het bed zodat wel het stuur wel gewoon past. En dan het bed wel in de breedte.

M.b.t. de dinette willen we als het kan ook legaal vier personen vervoeren. We gaan in ieder geval de bodemplaat die ervoor bevestigd moet worden, laten plaatsen door een expert. Zodat we altijd nog de optie hebben om er een bank volgens de RDW-richtlijnen te plaatsen.


Wel zijn we nog benieuwd naar ervaringen m.b.t. airco die ook verwarmd. Is dat teveel van het goede en kan je beter gebruikmaken van een diesel/lpg verwarming en ventilatoren voor de verkoeling (globale airco informatie dus eigenlijk).

Groetjes,
Shanne
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Aloys »

Maximus_Campervan schreef:
wo 06 mei 2020, 22:19
Klinkt toch wel dat we meer neigen naar de absorptiekoelkast omdat die meerdere optie heeft om te kunnen werken.
Daar moet je je toch even wat beter in verdiepen.

Ik ben 20 jaar geleden al overgestapt van absorptie op een compressorkastje, omdat ik geen grote hoeveelheid
gas wilde meenemen in de bus. Wij verwarmen op diesel en koelen op 12V. Gas gebruiken we slechts om te koken,
en met een compacte blauwe Campingaz-fles van 3,5 Kg doen we ruim een maand. Daarvan hebben we er twee.

Een absorptiekoelkast gebruikt zoveel stroom op 12V dat dat alleen kan met draaiende motor, wil je je accu niet
leegtrekken. Bij de meeste campers zit daarvoor een relais ingebouwd: zet je de motor uit, dan gaat automatisch
ook de koelkast uit. Moderne absorptiekasten schakelen dan automatisch over op gas. Sta je veel op campings
met stroom "van de paal" dan kan de koelkast op 230V.

De compressorkoelkast werkt volgens het zelfde principe als de koelkast thuis, met een motortje op 12V. Ik heb een
65L koelkast(je), wanneer het motortje draait trekt ie 4,5A. Gemiddeld, per uur bij 30 gr. buitentemperatuur, is
dat circa. 1,4Ah. Per etmaal 30-35Ah, dat is vrijwel gelijk met wat een 100Wp-paneel gemiddeld per dag opwekt.
Sta ik aan de paal, dan laadt mijn 20A-acculader de 180Ah-AGM accu en snoept de koelkast ook een beetje mee.

Je moet dit soort dingen echt even goed overdenken, dat een absorptiekoelkast "meerdere opties heeft" is geen
goed argument! De enige optie die een compressorkast niet heeft is gas, immers op 230V werkt ie wel via de accu-
lader. Maar omdat ie zoveel zuiniger is met 12V, heeft ie dat gas ook niet nodig.
En wat ie ook niet nodig heeft zijn grote gaten in de zijwand van de bus, met van die roosters erin. Die heb je thuis
toch ook niet in de keukenmuur? :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

De 'bodemplaat' voor goedgekeurde zitplaatsen met gordels is in alle campers een stalen frame in de halve dinettebank. Dat frame is volgens mij door de campervloer heen met bouten bevestigd aan het chassis. Zo'n frame wordt een gordelbok genoemd en volgens mij zijn die los te krijgen. Google maar eens op deze term...

Bij de RDW keuring moeten de zetels er zijn om ook op je kentekenbewijs te staan. Later toevoegen betekent volgens mij herkeuren, maar er zijn hier op het forum experts genoeg die je daar van alles over kunnen vertellen! Ik weet wel dat bij iedere apk de werking van de gordels op die bank ook daadwerkelijk gekeurd wordt.

Sprekend over een halve dinette: ik zal die morgen in onze Pössl Roadcruiser eens na meten, maar volgens mij ben je daar ongeveer 1,2 meter van je vloerlengte aan kwijt, als je daar dan ook nog een douche toilet ruimte achter wil, dan wordt het onmogelijk om 2,3 meter voor je motor over te houden. Dan wordt het toch een losse motortrailer ben ik bang.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk




Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Beloofd: de halve dinette neemt vanaf de B-stijl 118 cm tot het schot van de douche/toiletruimte. De toiletruimte meet 80 cm. Als je daarvoor een andere oplossing zoekt (b.v. een combinatie van keuken wasbak en doucheruimte zoals ooit gedaan was in de Dethleffs Bus I) kan je volstaan met 50 cm, maar dan zul je een oplossing moeten vinden om in het gangpad/keuken te douchen. Dan nog wordt het super krap...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Kampeermark »

Ik zou, als ik jullie mag adviseren, eerst even goed aan de tekentafel gaan zitten. Ik kan natuurlijk niet van ver kijken wat voor soort overwegingen/research/achtergrond jullie hebben maar er zijn veel dingen waar je over moet nadenken:

1. De gekeurde 4 zitplaatsen kunnen alleen met een bepaald type gordelbok worden verkregen. Deze heeft vast bevestigingspunten voor een L3/L4. Bij mij komt hij net voor de stijl (frame buis) welke achter je schuifdeur zit, en via dak naar ook de linkerkant loopt. Ik dacht dat dit de C-stijl is maar hang mij daar niet aan vast.
2. Je zit vooral met je gewicht. Ik hoor alleen maar verhalen van bussen die zonder mensen erin al 3100 kg zijn. Nu kan je je bus upgraden naar een C1 rijbewijs, maar ik weet niet of jullie dat hebben/willen
3. Koelkast is een overweging. Wij hebben een compressor koelkast met 300wp zonnepaneel op het dak. Voor je zelf nagaan; wil je vaak in de zon staan / rij je vaak / wil je vaker tanken / wat is je reisdoel. Beide koelkasten hebben voor en nadelen. Voor ons was het gasverbruik welke wij niet wilden voor de koelkast. Plus ik wilde zo min mogelijk gaten in de bus, welke je bij absorptie wel moet maken.
4. Je wilt een WC en ook een koelkast en dinette. Ik rij ook motor, maar kan je vertellen die niet tussen mijn WC en koelkast gaat passen. Dus je dient of een baanbrekend ontwerp te bedenken, of een plan B moet verzinnen.
5. Ik zie dat jullie nu al nieuwe camperstoelen met draaischijf hebben. Wel de originele OEM schijven van fiat. Zorg wel bij keuring voor de nodige certificaten want de RDW is streng.
6. Denk ook na over je elektrische systemen in de begin fase. Je moet nu al bedenken wat voor koelkast, zonnepaneel, omvormer etc. je wilt ivm aanleggen van de juiste draaddiktes etc.
7. Vraag je raak! Iedereen heeft in het zelfde schuitje gezeten en is willend jullie te helpen.
rob1425
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 23:41

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door rob1425 »

Wij hebben een Boxer L4H3 waar 2 motoren in kunnen. Het zijn geen grote motoren dus dat maakt het voor ons wat makkelijker. Als de motoren erin moeten haal ik een deel van de vloer weg en de garage tussenwand wordt verwijderd. Ik heb een kleine lier om de 2e motor die er achteruit in gaat makkelijker in te rijden. D.m.v. de luchtvering kunnen we de bus nog laten zaken wat het inrijden makkelijker maakt. Als we op de slaapplaats aankomen halen we de motoren eruit en gaat de vloer met tussenwand er weer in en hebben de de volledige woonruimte tot onze beschikking.

Rob
Bijlagen
IMG_0150.jpg
IMG_0150.jpg (92.54 KiB) 751 keer bekeken
IMG_0160.jpg
IMG_0160.jpg (114.61 KiB) 751 keer bekeken
IMG_0159.jpg
IMG_0159.jpg (139.81 KiB) 751 keer bekeken
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Hallo allemaal,

Dank allen weer voor de uitgebreide input :bow:. Wel willen we vermelden dat we a) veiligheid heel erg in acht nemen en veiligheidsgerelateerde dingen willen laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van de gordelbok en eventueel lpg-tank en b) en er zijn natuurlijk al heel veel gedachtegangen gaande voordat wij hier een vraag stellen. Vandaar eventueel het gebrek aan informatie, excuses voor eventuele onduidelijkheid. We zullen wat gedetailleerder te werk gaan :).
Aloys schreef:
wo 06 mei 2020, 23:05
Maximus_Campervan schreef:
wo 06 mei 2020, 22:19
Klinkt toch wel dat we meer neigen naar de absorptiekoelkast omdat die meerdere optie heeft om te kunnen werken.
Daar moet je je toch even wat beter in verdiepen....
Dank Aloys wederom voor jouw informatie. Mede door jouw bericht en andere berichten, zijn we nog steeds aan het onderzoeken wat het beste bij onze situatie past. En vinden extra roosters in de zijkant ook niet mooi en niet heel wenselijk. Maar door off-grid wensen willen we langer dan vier weken kunnen reizen en willen we niet het 'gedoe' hebben met het wisselen/hervullen van gasflessen. LPG lijkt ons daarom meer ideaal. Wel moeten we dit nog allemaal goed uitzoeken of dit überhaupt een goede/verstandige optie is. Als we er ook kiezen voor zonnepanelen te plaatsen, behoort een compressorkast ook goed tot de mogelijkheden. Dus we zijn er allemaal nog niet uit.
gjvonk schreef:
do 07 mei 2020, 0:20
De 'bodemplaat' voor goedgekeurde zitplaatsen met gordels is in alle campers een stalen frame in de halve dinettebank. Dat frame is volgens mij door de campervloer heen met bouten bevestigd aan het chassis. Zo'n frame wordt een gordelbok genoemd en volgens mij zijn die los te krijgen. Google maar eens op deze term...
Dank GJ voor je antwoord. Ter verduidelijking vanuit onze kant, we denken niet dat we praten over een dinette, maar meer over het toevoegen van een RDW-goedgekeurde twee zitplaatsen (met de keuring voegen we deze sowieso toe), zodat er vier mensen legaal vervoerd kunnen worden. En ook daar kunnen zitten om te eten. Slapen is daar niet nodig, dan nemen ze maar een tent mee :D. Daarom is daar iets minder ruimte nodig en schuift de natte cel iets naar voren en komen wij in de buurt van onze 2.30m. Wel moeten de laatste 15cm van de wielen en spatbord van de motoren een plekje krijgen in de camper. Dit betekent dat de garage een uitsparing krijgt aan weerszijden (in de natte cel en kast). Ook gaan we niet altijd bepakt en bezakt met twee motoren, maar we willen wel graag die mogelijkheid hebben hiertoe.

Bedankt ook voor het meten, wij komen door het geen dinette te maken maar bank, uit op 1.05m. Dit geeft ons 13cm aan extra beetje ruimte.
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
Ik zou, als ik jullie mag adviseren, eerst even goed aan de tekentafel gaan zitten. Ik kan natuurlijk niet van ver kijken wat voor soort overwegingen/research/achtergrond jullie hebben maar er zijn veel dingen waar je over moet nadenken:
Dank Mark voor je antwoord en vragen. Geeft goed stof tot nadenken. We hebben volledig de bus afgeplakt met de afmetingen. We hebben Adria Twin Supreme SGX aandachtig bekeken en opgemeten. Ook willen we jullie nog een grove schets geven qua afmetingen, zodat jullie ook iets meer een idee hebben waar we over praten o.b.v. de Adria.
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
1. De gekeurde 4 zitplaatsen kunnen alleen met een bepaald type gordelbok worden verkregen. Deze heeft vast bevestigingspunten voor een L3/L4. Bij mij komt hij net voor de stijl (frame buis) welke achter je schuifdeur zit, en via dak naar ook de linkerkant loopt. Ik dacht dat dit de C-stijl is maar hang mij daar niet aan vast.
De tweezitbanken die wij tot nu toe hebben gezien, zit de gordel in de stoel verwerkt en niet aan het chassis vast. Wij vroegen ons af of dat gewoon goedgekeurd wordt, wellicht dat jij of mede fora-mensen hier iets meer verstand van hebben?:)
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13

2. Je zit vooral met je gewicht. Ik hoor alleen maar verhalen van bussen die zonder mensen erin al 3100 kg zijn. Nu kan je je bus upgraden naar een C1 rijbewijs, maar ik weet niet of jullie dat hebben/willen
Het klopt dat de camperbussen inderdaad zwaar zijn. We zijn ook van plan de bus te wegen, zodat we weten wat we eraan kunnen toevoegen. We willen hout gaan gebruiken dus bijvoorbeeld geen hout aan de zijkanten maar vilt. Plafond lichtgewicht en tussenschotjes dun en licht houden en een aluminium bedframe.
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
3. Koelkast is een overweging. Wij hebben een compressor koelkast met 300wp zonnepaneel op het dak. Voor je zelf nagaan; wil je vaak in de zon staan / rij je vaak / wil je vaker tanken / wat is je reisdoel. Beide koelkasten hebben voor en nadelen. Voor ons was het gasverbruik welke wij niet wilden voor de koelkast. Plus ik wilde zo min mogelijk gaten in de bus, welke je bij absorptie wel moet maken.
Ja de keuze voor welke koelkast is nog een dingetje. Veel gaten in de bus is zeker niet wenselijk en vooral als je dat ook nog eens kan voorkomen door het kiezen van een ander soort kast. Daarbij is zonne-energie een mooie optie (en 'gratis). Ook moeten we zeker nog elektravoorzieningen bepalen. De wens is namelijk om wel muziek te kunnen luisteren, tv, gebruik van koelkast, verlichting, evt. playstation, 2 laptops, 2 telefoons, signaalbooster voor 4G, gasmelder en camera etc. We hoorden dat het installeren van een lithium batterij i.c.m. zonnepanelen niet nodig is, maar dan horen we weer dat het wel een handige combinatie zou zijn. Ook omdat we niet altijd de stroom per sé willen opwekken vanaf de krukas (hoog dieselverbruik, zwaarbelasten motor).
Wij zelf denken dat we groot verbruikers zijn als het aankomt op elektronica en dan zeker met de wens off-grid te gaan, is de voorziening erg belangrijk. Wellicht dat jullie ons kunnen helpen?
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
4. Je wilt een WC en ook een koelkast en dinette. Ik rij ook motor, maar kan je vertellen die niet tussen mijn WC en koelkast gaat passen. Dus je dient of een baanbrekend ontwerp te bedenken, of een plan B moet verzinnen.
De dinette is dus verkeerd gecommuniceerd vanuit ons. Dit betekent alleen een tweezitbank en dus minder ruimte nodig. De grove schets komt eraan! :)
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
5. Ik zie dat jullie nu al nieuwe camperstoelen met draaischijf hebben. Wel de originele OEM schijven van fiat. Zorg wel bij keuring voor de nodige certificaten want de RDW is streng.
Dat klopt, scherp gezien! We zijn hiervan bewust, komt in orde.
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
6. Denk ook na over je elektrische systemen in de begin fase. Je moet nu al bedenken wat voor koelkast, zonnepaneel, omvormer etc. je wilt ivm aanleggen van de juiste draaddiktes etc.
Deze hebben we al deels bovenin beantwoord. Graag jullie hulp.
Kampeermark schreef:
do 07 mei 2020, 12:13
7. Vraag je raak! Iedereen heeft in het zelfde schuitje gezeten en is willend jullie te helpen.
Dank je wel! We vinden het leuk deze struggles/leuke problemen met jullie te delen en jullie advies hierover te krijgen. Hopelijk kunnen we in de toekomst ook anderen met onze opgedane kennis helpen. Eerste vraag naast o.a. de elektra; LPG-tank wel/niet? Voor- en nadelen?

rob1425 schreef:
do 07 mei 2020, 17:18
Wij hebben een Boxer L4H3 waar 2 motoren in kunnen. Het zijn geen grote motoren dus dat maakt het voor ons wat makkelijker. Als de motoren erin moeten haal ik een deel van de vloer weg en de garage tussenwand wordt verwijderd. Ik heb een kleine lier om de 2e motor die er achteruit in gaat makkelijker in te rijden...
Dank Rob voor je antwoord. Ten eerste leuke motoren! 8-) Doordat je een H3 hebt, kom jij beter weg met je hoogte inderdaad. Wij willen als we de motoren vervoeren het bed omhoog kunnen bedienen en wanneer ze niet mee zijn het bed op gepaste hoogte kunnen instellen.


Nogmaals dank allen en de grove schets komt eraan!
Gebruikersavatar
Ruttentuttels
Berichten: 3891
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 21:01
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Ruttentuttels »

Wij hadden bij onze ducato bus van 5 meter een lpg tank eronder laten bouwen, scheelt binnen een hoop ruimte
Groetjes van de Ruttentuttels
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Ha Ruttentuttels, mag ik vragen waarom je dat had laten doen en waar?

Groetjes,
Shanne
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 10 mei 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

In onze camper staat een 12 liter LPG fles/gasdamptank met buitenaansluiting. Die staat binnen in een gaskast (neemt wel wat ruimte in).
Maar je hebt ook kleine tanks voor onder de bus. We gebruiken de LPG voor het koken en de koelkast. Onze koelkast gebruikt ongeveer 400 gram per dag (volgens specs fabrikant als het buiten 25 graden is), we doen ongeveer 3 weken met een fles voordat we weer moeten tanken.
Voor verwarming hebben wij een Planar dieselkachel en deze verwarmt ook de boiler. Er is ook een Chinese variant, daarvoor verwijs ik naar het draadje Chinese kachel. (anders krijg ik commentaar dat ik de Chinezen vergeet :crazy: )
Ga je alleen koken op gas, dan zou ik kleine fles nemen.. bijvoorbeeld campinggaz. (alleen de omruil is wel prijzig)
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 08 mei 2020, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door JTG »

Even een aandachtspuntje; wel of geen dinette is niet zo interessant. De gordelbok, bijvoorbeeld die van VSR kan in Nederland maar op 1 plek gemonteerd worden met de passagiers in de rijrichting. Die plek is op de tekening aangegeven en alleen op die plek is de bok gecertificeerd qua veiligheid. Op de plek zelf kun je wel een paar centimeter schuiven naar voor of achter maar dat is het dan ook wel. Of je vervolgens wel of niet een tafel maakt tussen achterzijde bestuurdersstoel en gordelbok is een keuze maar de ruimte ben je kwijt.
Er zit ongeveer 72 cm tussen het punt achter de bestuurdersstoel waar de vloer lager ligt en de voorzijde van de gordelbok. De gordelbok zelf neemt ongeveer 60cm ruimte daarna nog in.
Alternatieve montagepositie is omgekeerd (tegen de rijrichting in); dan heb je iets meer ruimte over natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ruttentuttels
Berichten: 3891
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 21:01
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Ruttentuttels »

Waar wij hem hebben laten onderbouwen weet ik niet meer (was in 2008). Nu hebben we er weer een tank onder laten bouwen maar dat heeft de dealer geregeld waar we hem nieuw kochten, dus weet weer niet waar.
Waarom? In het busje zaten 2 gasflessen binnen in de bank. Die ruimte wilden we ergens anders voor gebruiken en wilden perse lpg ivm gemak. Nog nooit een seconde spijt van gehad....
Rij ermee langs een bedrijf die dat doen en ze kunnen je zo vertellen of het kan.
Ideaal!!!!! Vinden wij 🤣
Laatst gewijzigd door Ruttentuttels op vr 08 mei 2020, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van de Ruttentuttels
Plaats reactie