Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Hallo allemaal,

Even voorstellen! Wij zijn twee late twintigers die na veel inspiratie te hebben opgedaan er voor gekozen hebben om een Fiat Ducato uit 2017 te kopen en deze om te bouwen tot camper.

Na ook wat enige tijd dit forum te hebben doorgespit (dank allen voor de adviezen, tips en trucs!) gaan we zo de eerste stappen doen:
- Het tussenschot eruit halen
- Schoonmaken en ontvetten
- Na paar keer te hebben gelezen dat er wat roest onder de rails kan zitten, dat ook maar meteen checken.
- Indeling heel erg goed bekijken voor plaatsing bedrading en leidingen ed.
- Ramen plaatsen
- Ontdreuningsplaten en armaflex plaatsing
- De tweepersoonbijrijdersbank naar achteren plaatsen
- Bijrijdersstoel plaatsen met 'swivel-systeem'

Als er nog op- of aanmerkingen zijn n.a.v. het grove stappenplan, horen wij dat uiteraard ook graag! Mochten wij ook vragen hebben, zouden we die hier ook graag willen stellen en zullen jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden :)

De indeling is eigenlijk voor tweepersonen met vervoer voor vier; ook willen we graag een iniemienie badkamer maken met wc + douche. Ook een grote afgesloten garage is wenselijk voor het vervoer van fietsen en motors :D

Groeten,
Shanne
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-05-02 at 20.36.33.jpeg
Op deze manier zouden we de indeling willen doen.
WhatsApp Image 2020-05-02 at 20.36.33.jpeg (156.66 KiB) 1430 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-05-02 at 19.42.18.jpeg
Den bus in al zijn glorie
WhatsApp Image 2020-05-02 at 19.42.18.jpeg (127.95 KiB) 1430 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017) !



Bericht door marjasjaak »

Leuk! Kan eigenlijk niet veel toevoegen aan je stappenplan.
Wij hadden eerst op schaal de indeling gemaakt en dit uitgetekend op de vloer in de bus.
Zo krijg je een indruk van de ruimte.
Ga vooral proberen zoveel mogelijk gewicht te besparen.
Als het nog kan, zet hem op een weegbrug, dan heb je een idee wat de bus echt weegt.
Dreunplaten zijn zwaar, als je Armaflex gebruikt dan worden de grote vlakken ook al stijver.
Als de bus toch kaal is, kijk dan naar de gelijmde spanten en de buitenplaat . Fiat is zuinig met zijn kit, kan je gewoon met Polymax kitten.
Succes.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Aloys »

Welkom, en leuk dat je een bus gaat inbouwen! :D
Meteen maar een paar kanttekeningen...
Maximus_Campervan schreef:
ma 04 mei 2020, 15:42
Ook een grote afgesloten garage is wenselijk voor het vervoer van fietsen en motors :D
Een garage? Daarvoor is de overhang van zo'n bus veel te klein, de ruimte achter de wielbakken is onvoldoende
voor 2 fietsen, laat staan voor een motor!

En die ienieminie douche/toilet kost je ook al de nodige ruimte. De interieurfoto hierboven is duidelijk gemaakt
met een professionele groothoeklens, zó ruim is die eethoek nou ook weer niet.

De bank naar achteren? Die moet dan professioneel met de vloer verbonden worden, zoals in een personenbus.
Als je dat zelf gaat knutselen is de kans levensgroot dat 'ie wordt afgekeurd. Extra zitplaatsen waarop je mag
zitten onder het rijden met gordels zijn een probleem voor de doe-het-zelver...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door NoStress »

puzzelen met de ruimte, voorlopig ;-)
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door pele »

Is dit een bus met maximale toelaatbare massa van 3,3 ton (dus geen maxi chassis 3,5 ton wellicht wel als het een L4 is?
Je wil een toiletruimte met douchemogelijkheid, bijkomende zitplaatsen (gehomologeerd, goedgekeurd om tijdens rijden te gebruiken). Allicht draaibare cabinestoelen ( chauffeur en bijrijder). Dat kan allemaal, maar let op het gewicht. Een motor in zo'n bus, met hoger genoemde eisen? Onmogelijk. Zelfs fietsen erin is al een uitdaging.
Belangrijke vragen die je nu moet stellen en beantwoorden zijn:
- Hoeveel autonomie moet ik er mee hebben (zonder walstroom) ?
- Min of meer wintervast en welk soort verwarming? Stromend warm water voor douche?
- Welk type koelkast:absorptie of compressor? = belangrijk voor keuze van gascapaciteit èn voor keuze van elektrische voorzieningen ( accucapaciteit, solar,...)
De bijkomende zitplaatsen moeten wellicht door een erkende plaatser gerealiseerd worden, met gebruik van een gordelbok. De lichte bracht wordt eigenlijk een personenwagen, categorie M. De regelgeving is hiervoor terecht streng.
In ieder geval : Vooraf tot in detail plannen wat erin komt (of eventueel later zal komen) is ontzettend belangrijk. Alles is aan elkaar gelinkt en alle ruimte moet optimaal benut worden, steeds lettend op gewicht.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door JTG »

3,5 ton maar niet de 'Maxi' versie gezien de toegestane aslast. Desalniettemin een mooie bus om mee te werken! Gefeliciteerd.
Qua garage investeer je denk ik beter in een mooie aanhanger voor de motor en fietsen. Dan heb je er ook geen 'last' van als je die niet mee wilt nemen en hou je ruimte over binnen voor comfort.
Veel succes!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Volgens de foto en de kenteken gegevens van de RDW is dit een bus van 5,99 m. Dat is de L3.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door pele »

De reflectoren op de kunststoffen flankbeschermers duiden op een L4 :)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

Het is wel de L4 versie, maar wat JTG ook schreef met lagere aslasten. Zou gewoon de motor of fietsen nu binnen zetten.
Zie je vanzelf hoeveel ruimte er overblijft.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Niet om te betweteren...maar ik heb zelf een Ducato L3 gehad met een lengte van 5,99 m en heb nu een Jumper L4 met een lengte van 6,39 m.
Volgens het kenteken en de RDW is de gefotografeerde witte bus dus een L3. Dan klopt het verhaal alleen maar als de foto niet van hun bus is.

De wielbasis van een L3 en L4 zijn gelijk, alleen heeft de L4 een langere oversteek en daardoor meer laadlengte.

De L3 is volgens mij in een 3,5 ton versie als light en als maxi te krijgen. Van de L4 weet ik dat niet zeker...ik heb ze in ieder geval nooit als light gezien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017) !



Bericht door Maximus_Campervan »

Dank allemaal voor de snelle reacties en tips! Na jullie berichten zijn we naar buiten gegaan om de bus op te meten en gaat om een L4 omdat het een lengte heeft van 6m36 en heeft een laadruimte van 4m7. Dank voor jullie bezorgdheid en scherpte :) Onze grootste inspiratiebron is de Adria Twin Supreme 640 SGX en is in samenwerking met KTM gemaakt.

Schermafbeelding 2020-05-05 om 10.10.32.png
Schermafbeelding 2020-05-05 om 10.10.32.png (176.14 KiB) 1186 keer bekeken
Dit zijn afmetingen
marjasjaak schreef:
ma 04 mei 2020, 17:22
Leuk! Kan eigenlijk niet veel toevoegen aan je stappenplan.
Wij hadden eerst op schaal de indeling gemaakt en dit uitgetekend op de vloer in de bus.
Zo krijg je een indruk van de ruimte.
Dank Marja voor je antwoord, we hebben gisteravond al de gehele avond het proberen indelen van de bus en gaan hier vandaag vrolijk mee verder. :D Het plaatsen van motor is exact wat we gedaan hebben. Wielrenfietsen zijn geen problemen, maar die motor(s) worden nog puzzelen! Leuke puzzel wel.
Aloys schreef:
ma 04 mei 2020, 17:25
Welkom, en leuk dat je een bus gaat inbouwen! :D
Meteen maar een paar kanttekeningen...

Een garage? Daarvoor is de overhang van zo'n bus veel te klein, de ruimte achter de wielbakken is onvoldoende
voor 2 fietsen, laat staan voor een motor!....
Dank Aloys voor je reactie, we zijn er inderdaad wel achter gekomen na het fysiek in plaatsen van een motor dat je erg weinig ruimte overhoud :problem:. Het idee was dan om het bed op twee hoogtes te kunnen zetten voor het geval we geen motors meenemen en wel. Dit moeten we nog verder uitzoeken. Met betrekking tot de douche en wc; gezien onze actieve levensstijl gaan we dit wel proberen te realiseren dat als het moet, we altijd kunnen douchen. We willen namelijk ook off grid gaan.

De bank wilden we inderdaad ook door een professional laten plaatsen, veiligheid staat voorop! Dank voor je zorg :)
norwin schreef:
ma 04 mei 2020, 19:59
puzzelen met de ruimte, voorlopig ;-)

Ik had de sprinter L4 met ook ruimte(niet zo'n garage als bij normale campers) voor 2 motoren (en nog fietsen er tussen).
2 race motoren kon naar voren erin, maar crossers moesten door het hoge stuur/poten achterstevoren erin ivm met het verlaagde deel voor het bed.
Hallo Norwin, dank voor je reactie. Had je het bed overdwars of in de lengte? Bij ons gaat het inderdaad om crossmotors die erg hoog zijn :problem:. We kijken eventueel naar oplossingen door het wiel ergens in de bus te laten uitkomen in een kastje of in looppad.
pele schreef:
ma 04 mei 2020, 21:20
Is dit een bus met maximale toelaatbare massa van 3,3 ton (dus geen maxi chassis 3,5 ton wellicht wel als het een L4 is?
Je wil een toiletruimte met douchemogelijkheid, bijkomende zitplaatsen (gehomologeerd, goedgekeurd om tijdens rijden te gebruiken). Allicht draaibare cabinestoelen ( chauffeur en bijrijder). Dat kan allemaal, maar let op het gewicht. Een motor in zo'n bus, met hoger genoemde eisen? Onmogelijk. Zelfs fietsen erin is al een uitdaging...
Dank Pele voor je antwoord en tips! Het is inderdaad een L4, dus volgens kenteken is de maximale toelaatbare massage 3,5 ton. We willen off grid dus de bus moet wel zelfstandig kunnen zijn (solar en accucapaciteit hierin meegenomen). Extreme winters gaan we er niet mee trotseren, maar het zou de Nederlandse winter bijvoorbeeld wel aan moeten kunnen. En ook stromend water voor de douche. Over de koelkast willen we graag jullie advies, we dachten nu dat er wel een combinatie zou bestaan voor 12volt en gas (LPG) en die je kan switchen, en gasfornuis op LPG. En inderdaad we gaan eerst een heel erg gedetailleerd plan uitwerken vooraleer we eraan beginnen!!
JTG schreef:
ma 04 mei 2020, 22:32
3,5 ton maar niet de 'Maxi' versie gezien de toegestane aslast. Desalniettemin een mooie bus om mee te werken! Gefeliciteerd.
Qua garage investeer je denk ik beter in een mooie aanhanger voor de motor en fietsen. Dan heb je er ook geen 'last' van als je die niet mee wilt nemen en hou je ruimte over binnen voor comfort.
Veel succes!
Dank JTG, dankjewel! :D Een mooie aanhanger hebben we tot onze beschikking, wel gaat het ook om mobiliteit dat we de bus kunnen laten staan en dan eventueel een motor achterin meehebben (ja creëren van luxeproblemen...)
gjvonk schreef:
ma 04 mei 2020, 23:12
Volgens de foto en de kenteken gegevens van de RDW is dit een bus van 5,99 m. Dat is de L3.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Hallo GJ Vonk, zie bovenstaand, we hebben het nagemeten.


Nogmaals dank allen voor de reacties en tips, worden erg geapprecieerd!! :bow: Onze inspiratiebron is dus de Adria Twin Supreme 640 SGX. We begrijpen dat we erg veel willen in een erg kleine ruimte, maar dat maakt het ook een (leuke) uitdaging. We houden jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

Als je over soorten koelkasten begint, dan heeft ieder zijn mening :-B .
Er zijn compressorkoelkasten op 12 volt, absorptiekoelkasten die werken op 12 volt,230 volt en gas.
En er zijn ook die een normale huis compressor koelkast op 230 volt nemen. Die moet je dan via een omvormer voeden.
Voor iedere kast zijn er voors en tegens.
Compressorkoelkast op 12 volt, heb je meer amperes in je huishoudaccu nodig en op dak zonnepanelen.

Wij hebben een absorptiekoelkast, is duurder in aanschaf maar als je geen stroom meer hebt blijft op gas je bier wel koud.
De kast in onze camper is volautomatisch met voorkeur voor 230volt, dan 12volt (tijdens rijden) en als laatste op gas.
Bevalt ons zeer goed. Wij hebben een kleinere HH accu van 105amp waar we makkelijk zonder zonnepanelen 3 dagen vrij kunnen staan.

Kortom je voor ieder wat wils. :thumbup:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Aloys »

Sjaak, ik dacht dat we het er hier met zijn allen wel over eens waren dat een compressorkoelkast in aanschaf duurder is dan een absorptiekoelkast, maar vooral bij hogere buitentemperaturen beter koelt. :D

Zelf heb ik een 180Ah AGM-accu en 2 zonnepanelen van 100Wp. Eén paneel is al voldoende voor mijn 65L compressorkoelkast. Met een mooie zomer kan ik eigenlijk onbeperkt vrijstaan, in de winter zonder zon max. 3 dagen.
Thuis voor de deur (de auto staat aan de noordkant in de schaduw) heb ik de koelkast wel eens een week lang aan laten staan. Gewoon als test. De panelen hielden de accu keurig op spanning.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

Vorig jaar hebben we temperaturen van 40+ in Italië meegemaakt.
De koeling bleef vrolijk draaien en de producten in de absorptie koelkast bleven netjes koud.
Onze koelkast is iets groter 141 liter, dan zou je zeker wel 200/300 watt aan panelen moeten hebben.
Wij hebben de keus gemaakt om geen zonnepanelen te nemen en we willen toch wild staan..
Plaats reactie