Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Kroppie »

kijk uit bij een alternator met het plotseling afschakelen van een belasting(bulk laden), kan een spanningsregeling of een diode van de alternator kosten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Nee. Ik heb geen bmv. Al die functionaliteit zit in de BMS. Er wordt geen bulk belasting afgesloten. De stroom is al aardig aan het teruglopen als de spanning van de Lifepo4 begint op te lopen. En de startaccu zit ook gewoon nog aangesloten.

Iets van 10 ampère schakelt dan af. De verlichting van de auto durf je toch ook wel uit te zetten ;-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Kroppie »

in je bericht van 11u.59 staat toch echt bulk laden, en dat zal bij een li accu toch hopelijk meer zijn dan 10amp, en bij mijn auto staat de accu er nog op als ik het licht uitschakel :wink: ,maar ik ga niet in dicussie was maar een tip.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Ik had inderdaad het woord "bulk" beter weg kunnen laten.
Het gaat er mij om dat aan het einde van de bulk-fase, als de spanning begint te stijgen, de dynamo niet meer mee doet.

in de Victron MPPT op de belastingsuitgang kan je "gebruikersgedef. algoritme 1" kiezen.

(uit < 10.00V, Aan > 14.00V)

Die spanningen kan ik aanpassen naar iets van, aan 14V, uit 13,3.
Dan pak ik een normally closed relais. dan is AAN dus onderbreken van de D+.
Dan is het alleen nog even de vraag of het 's nachts zonder daglicht geen knipperlicht wordt, maarja dat zou het grote relais ook prima moeten kunnen hebben.

Moet ik alleen nog een dun kabeltje trekken tussen MPPT en het dikke relais onder de motorkap.(en daar een relais bijplaatsen)
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Gisteren een extra relais geplaatst, nu schakelt de victron mppt het scheidingsrelais af als de spanning 14 volt is op de huishoudaccu. En weer bij als de spanning 13,25 volt is. De float spanning in de mppt staat op 13,3.
Nu kan ik dus 10 uur rijden zonder de accu te degraderen. 8-)
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Vandaag de accu weer even uit de camper gehaald. Ik ga toch het actief balanceer circuitje er bij bouwen.
Na 4 dagen veel verbruik zonder dat de accu vol is geraakt (en dus voordat de spanning stijgt en er gebalanceerd kan worden)
ontstaat er wat onbalans waardoor op dag 5 de laadpoort afgesloten werd door de BMS bij een bijna volle accu. (1 van de cellen is dan 3,65. maar het totaal is nog geen 14,2 waar de mppt nu op mikt)

laadpoort is dan afgesloten. Er gaat dan geen stroom meer in, mppt gaat naar de lagere float. koelkast springt aan. Spanning van de accu zakt naar float en de BMS heeft weinig kunnen balanceren en de volgende keer is het verschil nog groter.

Dus ik ga nu eerst het actief balanceer circuit inbouwen om sneller te kunnen balanceren. En daarna nog bepalen hoe lang absorptietijd nodig is als "balanceertijd" en dat instellen in de Vitron MPPT.
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Ik heb het actief balanceer circuit ingebouwd. Het onbalans tussen cel 1 en 2 was binnen een paar minuten opgelost, dit was ook mooi te volgen in de app van de BMS. Nu nog even een kapje voor tekenen en printen. (en uitzoeken waarom al mijn foto's het niet meer doen in dit topic :x )
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door DJSmiley »

Foto's is een probleem hier, dat is bekend en wordt aan gewerkt als t goed is.

https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=8473273

Is dat balanceerprintje die van Ali die eerder gelinkt werd: https://nl.aliexpress.com/item/4000817777318.html /

Ik houd me aanbevolen voor het kapje, scheelt mij weer tekenen, kan ik m meteen printen :)

Mijn cellen zijn onderweg, dus hopelijk binnenkort ook mn pack gaan bouwen ( 4x EVE 280Ah + Xiaoxiang 120A bluetooth BMS)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Ah, dan wacht ik nog even met mijn foto's uitzoeken.

Ik weet nog niet helemaal hoe ik het kapje ga doen. Ik ga geen hele nieuwe deksel printen, ik moet weer bijna op stap met de camper.
Het is inderdaad dat balanceerprintje. Bestel maar vast. Het verkort de balanceertijd behoorlijk.
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

De accu kan weer in de camper.

Klein dekseltje geprint die plat bovenop de accu ligt en klemt om het handvat.

https://www.tinkercad.com/things/6R8l4hZcO1w

Ik heb semi-transparant petg, dus dun laagje boven de ledjes, dan kan ik dat gewoon nog zien.
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Schovie »

Bijzonder leuk project. Volg het met veel interesse. Ga binnenkort ook 2 lfp accu's bouwen. Klein materiaal en een Daly BMS 100Ah is al binnen. De cellen EVE280ah zijn besteld bij Alibaba. Een passende accu box koop ik kant en klaar. Ik weet niet of het actief balanceren nu veel meerwaarde heeft. De meningen op forums zijn hierover verdeeld. Ik ga het straks in de praktijk ondervinden, net als de werking van de Daly BMS. Nu nog ruim een maand wachten. Het resultaat zal ik daarna op het forum delen.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door DJSmiley »

Balanceren, iig tijdens het bouwen, is altijd aan te raden

Tussendoor balanceren is over het algemeen niet perse nodig, zeker niet bij lage loads. Als je continue 1C trekt wordt het een ander verhaal.

In hoeverre de accu's dezelfde SOC hebben bij aankomst en hoegoed ze matched zijn is de vraag. Ik ga ze daarom iig topbalancen voordat ik mn pack bouw

Wat is de reden dat je voor een Daly gekozen hebt? (De normale of de smart?). Ik zelf heb voor de Xiaoxiang BMS gekozen. Die is 120A en ook een stuk goedkoper (En bluetooth / lowtemp cuttoff). Daarnaast is die kwa parameters volledig te customizen.

Waar heb jij je cellen vandaan? Die van mij zijn nu net onderweg (Xuba, ook de EVE 280Ah cellen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Schovie »

Ik heb de 8 cellen ook bij Xuba besteld. Veel positieve reactie hierover op DIYSolarPowerForum o.a. omdat ze goed gematched zijn. Krijg ook dubbele busbars. Ik heb voor Daly gekozen omdat ik een BMV heb waarop ik de SOC veel beter kan monitoren dan op een BMS. Alleen de instellingen customizen kan niet. Als de Daly niet bevalt kan ik er altijd een ander inzetten. Kosten niet meer dan € 50,00. Over de Daly smart BMS is nog teveel onbekend. Of deze BMS wel te custimizen is en op welke punten is mij nog niet duidelijk. Ook over de werking van de bluetooth heb ik nog geen positieve berichten vernomen.
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Schovie schreef:
wo 26 aug 2020, 15:37
Ik weet niet of het actief balanceren nu veel meerwaarde heeft.
Ik vind van wel. ik had na 5 dagen zonder balanceren best wat onbalans. (het was in een paar minuten actief balanceren weg, dus absoluut was het onbalans echt niet veel).
Maar als je met ±15 Ampere aan het laden bent omdat de zon net even lekker door breekt was het genoeg om de BMS in te laten grijpen omdat er 1 cel op 3,65V kwam, ook al was het geheel nog niet op 14,2 volt. Het zo plotseling afschakelen van de laadpoort zorgt toch van een spanningspiek op het boordnet van 14,9 volt volgens de Victron app. (max gemeten spanning).

De spanning bij een volle cel stijgt zo snel bij 15 ampere, dat dit echt niet passief te doen is, al is er maar 0,1 procent ladingsverschil.

Helemaal met nog grotere cellen en dezelfde BMS met passief balanceren met kleine weerstandjes (die 280Ah cellen die jullie noemen bijvoorbeeld) wordt het balanceren wel een heel langdradig verhaal(en niet makkelijker als je lekker hard aan het laden bent).

Mijn advies zou zijn: koop lekker zo'n actief printje en prik die er bij voor 10 euro extra.

Komend weekend gaan we weer op pad, tijd voor de test met versie 1.01 van mijn accu :-B
Laatst gewijzigd door MaartenH op do 27 aug 2020, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie