Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Atoz »

Met iets soortgelijks als meetapparaat.
Coulomb, dat is van op school geleden dat iemand het daar over had, 40 jaar dus.
https://www.wattuneed.com/en/mounting-a ... 16369.html
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door seth_space »

Als ik bijv 13,1v meet dan is dat het totaal van individuele cellen. Elke cel zal een eigen voltage opleveren. Ideaal 13,1v :4 maar waarschijnlijker is enig verschil door ladingstoestand.
Alleen door cellen te ontladen zou je het actuele vermogen kunnen bepalen.
Het bepalen of cellen in balans zijn doen we door het meten van de celspanning. Jouw stelling zou inhouden dat ern cel op 60% nooit betrouwbaar gemeten kan worden.
Toen ik drie jaar geleden mijn lfp accu samenstelde heb ik de eerste twee weken heel wat metingen gedaan. Het balanceren gebeurde tijdens het laden en ruim voordat de accu vol was waren de cellen in balans. Het BMS regelde dat de ene cel wat meer geladen werd dan de andere.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

seth_space schreef:
za 03 okt 2020, 11:55
Jouw stelling zou inhouden dat ern cel op 60% nooit betrouwbaar gemeten kan worden.
Ja, dat klopt, daarom moet je top of bottom balanceren, naast het stabiele stuk van de spanningscurve.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door seth_space »

Als jij je active balancing board aangesloten hebt doet hij dat bij iedere status. Niet specifiek top of bottom. (of heb jij een specifieke celvoltage limiet opgegeven?)
Ik heb ook altijd begrepen dat top of bottom balancing vooral start balanceer methodes zijn. In de praltijk zul je bijv zelden bottom balancing gebruiken. In mijn gemeten geval zag ik balanceren tijdens het laadproces dat ruim voordat de cellen vol waren gereed was. Dus ergens in het midden. (al noemen we dat top balancing als instelling!)

Nogmaals.. balanceren doe je met celspanning. Als je stel dat de celspanning tussen bij 13,1 en 13,3V niet betrouwbaar te meten is dan kan je actieve balanceerbord bijv. op dat moment ook niets doen.

Als de stelling is dat in dat voltagebereik er toch verschillen tussen de cellen kunnen bestaan dan vraag ik me af hoe je dat hebt weten te bepalen.
Dat kan m.i alleen met een vermogenstest per cel. Daar heb ik nog nooit resultaten van gezien, maar ik kan ze nauurlijk gemist hebben.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

seth_space schreef:
za 03 okt 2020, 15:20
Als jij je active balancing board aangesloten hebt doet hij dat bij iedere status.
Bij spanningsverschil ja. Stel ik heb 2% onbalans op 1 cel.

Bij 60% capaciteit (en 1 58%) zie je dat niet terug, alles is mooi 3,3V, 60 % of 58%
Maar bij 100% capaciteit (en 1 cel op 98% ) ziet dat er uit als: 3 cellen met 3,55 en 1 cel op 3,35. Dan kan je pas balanceren, dan is het verschil pas zichtbaar aan de spanning.

Daarom: LFP balanceren bij top of bottom van de spanningscurve. Daar kan je pas verschil zien.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door seth_space »

Hier een behoorlijk gedegen balans studie.
https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp ... er=8834858

Balanceren doe je bij laden of ontladen omdat daar de meeste efficientie te bereiken is en op elk gewenst moment.

De vraag die open staat is als je dezelfde voltages meet bij bijv 60% SOC hoe bepaal je dan dat er verschillende vermogens beschikbaar zijn. dat was immers de stelling.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Metor »

Wat Maarten zegt kan ik wel beamen, en dat geldt temeer als de cellen minder goed gematched zijn.
Tot ca. 3.35V loopt alles in de pas en zie je nauwelijks verschillen die er wel degelijk zijn.
In mijn zelfbouw Lifepo4 accu 4S4P voor hobby doeleinden samengesteld met verschillende cellen en batches zie je het verschil met name in de eindfase van het opladen sterk oplopen, zeg boven 3.4V per cel. Een actieve balancer vanaf 3.35V inzetten lijkt me dus een goede keuze.
Zelf heb ik voor mijn hobby Lifepo4 accu een passieve balancer en deze opgevoerd tot 0,6A en balanceert pas vanaf 3.6V per cel. Deze 0.6A balanceerstroom is echt wel nodig bij deze samengestelde accu van 16Ah en 12.8V nominaal. Een uurtje balanceren (tot 0.6A laden) nadat een cel de 3,6V bereikt is nodig. Voordeel van deze passieve balancer dat deze nagenoeg geen statische stroom vraagt die de accu kan ontladen en kan de accu zeer lange tijd wegzetten zonder merkbaar verlies.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door seth_space »

Metor schreef:
za 03 okt 2020, 16:00
Tot ca. 3.35V loopt alles in de pas en zie je nauwelijks verschillen die er wel degelijk zijn.
Hoe heb je die verschillen bepaald?

Ik heb die eerste twee weken van alles zitten meten aan mijn cellen. Als pack en individueel. Allen kwamen ruim boven de 200AH uit ( wat bij gloedneuwe cellen niet ongebruikelijk schijnt te zijn, geen idee hoe dat nu is) Ook individuele vermogens op verschillende momenten gemeten waren nagenoeg gelijk bij gelijke celspanning. Nu jammer da tik dat niet opgeschreven heb. Geen idee dat er een afwijking was van wat ik in de litaratuur en youtubes tegenkwam. Vandaar ook mijn vraag.
Hoe zijn die verschillen bepaald bij 60% en gelijke celspanning?
Laatst gewijzigd door seth_space op za 03 okt 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 964
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door Metor »

Dat zie je tijdens laden in de eindfase waarbij 1 cel als eerste de 3.6V bereikt en pas een uurtje later de laatste cel de 3,6V bereikt. Dit bij een beperkte laadstroom bv 0.5A omdat dit nog weg te balanceren is.
Betekent dat er circa 0,5Ah verschil was en bij een 16Ah accu is dat dus 3% onbalans. Deze is ontstaan bij het ontladen want bij het laden trekt de balancer het weer gelijk. Bij mijn zeer wisselend gebruik van de accu kan er wel 6 maanden tussen zitten voor er weer een nieuwe laadcyclus nodig is.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door seth_space »

Oke, je antwoord was er al voordat ik de geeditte versie post.

Dat komt niet overeen met wat ik destijds gemeten heb. De cellen bleven akelig gelijk en balanceren was in milivolts. En al ruim voordat de lader stopte met laden was de zaak gelijk getrokken.
Nu zit de zaak onder de bijrijdersstoel en is lastig te bereiken. Ik wil wel een keer de BMS vervangen door een recentere met meer optis om de zaak uit te lezen, dus dan weer eens gaan meten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

seth_space schreef:
za 03 okt 2020, 17:01
De cellen bleven akelig gelijk en balanceren was in milivolts. En al ruim voordat de lader stopte met laden was de zaak gelijk getrokken.
Kijk dan vooral de laatste paar minuten van het laden. :wink: dan zal je het zien.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door seth_space »

Daar was niets meer te zien en ook de ampere meter gaf toen geen verschil meer aan op individuele cellen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door MaartenH »

Ga nog maar een keer meekijken met de laatste procent laden van je accu. Ik durf en een kratje bier om te verwedden dat er zeker duidelijk zichtbaar spanningsverschil is/ontstaat. :-B
Gebruikersavatar
duikie01
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 24 nov 2019, 13:12

Re: Zelfbouw 105Ah LiFePo4 projectje



Bericht door duikie01 »

Heren, gevoelsvraag.
Ik bouw mijn accu niet met uit 4 cellen maar uit type 32700 cellen. Zou het beter zijn om 3 kleine accu's te maken met 3 bms boards en 3 balance boards of 1 grote accu. 3 kleine met uiteraard hetzelfde vermogen totaal(3*35Ah of 1*105Ah). 3 kleintjes zal iets duurder zijn.

André
Op weg met onze Roller Versilia, voorlopig in Nederland
Plaats reactie