geschikte draaiplateau's X250
geschikte draaiplateau's X250
collega zelfbouwers - aspirant bouwers
Gisteren was het weer zover: Voor de derde maal liet ik me vangen door het aannemen van Sportcraft draaiplateau's, zoals die in de Reimo catalogus staan, met als artikelnummer 59583 en 59582 (pagina 723), kostprijs 231,90 € per stuk. Echter, die voor de bestuurdersstoel zijn totaal ongeschikt. Men moet de handrem naar beneden laten, de stuurkolom in de diepste stand zetten, de hoek van de rugleuning verdraaien en dan nog enkele voor-achter bewegingen doen met de rail om de stoel van rij- naar zitpositie te manoeuvreren. In mijn eigen bus heb ik plateau's die toelaten om in één beweging de 180° draai te doen. Joske van dit forum wees mij daar destijds op, zodat ik toen de juiste keuze maakte. In 2013 heb ik ook de 'verkeerde' vervangen door andere. De goede draaiplateau's met artikelnummer 59 640 en 59 641 zijn niet meer verkrijgbaar. Ik dacht dat ze bij Reimo /Sportcraft na 14 jaar wel door zouden hebben dat er iets mis was, en bestelde achteloos de gewraakte draaidinges. Die heb ik vandaag terug laten brengen. Mijn leverancier zorgt voor een oplossing. Bijkomend probleem is dat die draaiplateau's een attest moeten hebben om te homologeren.
Nu ik me toch weer aan het ergeren ben: het plaatsen van die draaiplateau's is zeer eenvoudig, je moet moeite doen om het mis te doen. De in totaal 12 M8 boutjes zullen theoretisch met een bepaalde aanhaalmoment moeten aangedraaid worden. Wat veiligheid betreft is dat bij het aandraaien van bv. moeren van autowielen of zelfs van een moer van een fietsnaaf van groter belang. Hier moet je echter geen attest van een erkende plaatser voor hebben.Waar wel vakkennis voor nodig is : de correcte connectie maken met de fiches voor gordelspanner/airbag. Als je van een nieuwe bus vertrekt : bestel dan de originele draaibare stoelen. Iets duurder maar geen gedoe. Eleganter, lichter, beter! Bij een gebruikte bus de originele (laten) plaatsen is gewoon duur.
Gisteren was het weer zover: Voor de derde maal liet ik me vangen door het aannemen van Sportcraft draaiplateau's, zoals die in de Reimo catalogus staan, met als artikelnummer 59583 en 59582 (pagina 723), kostprijs 231,90 € per stuk. Echter, die voor de bestuurdersstoel zijn totaal ongeschikt. Men moet de handrem naar beneden laten, de stuurkolom in de diepste stand zetten, de hoek van de rugleuning verdraaien en dan nog enkele voor-achter bewegingen doen met de rail om de stoel van rij- naar zitpositie te manoeuvreren. In mijn eigen bus heb ik plateau's die toelaten om in één beweging de 180° draai te doen. Joske van dit forum wees mij daar destijds op, zodat ik toen de juiste keuze maakte. In 2013 heb ik ook de 'verkeerde' vervangen door andere. De goede draaiplateau's met artikelnummer 59 640 en 59 641 zijn niet meer verkrijgbaar. Ik dacht dat ze bij Reimo /Sportcraft na 14 jaar wel door zouden hebben dat er iets mis was, en bestelde achteloos de gewraakte draaidinges. Die heb ik vandaag terug laten brengen. Mijn leverancier zorgt voor een oplossing. Bijkomend probleem is dat die draaiplateau's een attest moeten hebben om te homologeren.
Nu ik me toch weer aan het ergeren ben: het plaatsen van die draaiplateau's is zeer eenvoudig, je moet moeite doen om het mis te doen. De in totaal 12 M8 boutjes zullen theoretisch met een bepaalde aanhaalmoment moeten aangedraaid worden. Wat veiligheid betreft is dat bij het aandraaien van bv. moeren van autowielen of zelfs van een moer van een fietsnaaf van groter belang. Hier moet je echter geen attest van een erkende plaatser voor hebben.Waar wel vakkennis voor nodig is : de correcte connectie maken met de fiches voor gordelspanner/airbag. Als je van een nieuwe bus vertrekt : bestel dan de originele draaibare stoelen. Iets duurder maar geen gedoe. Eleganter, lichter, beter! Bij een gebruikte bus de originele (laten) plaatsen is gewoon duur.
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: geschikte draaiplateau's X250
Hier ook Sportscraft en idem met de bestuurdersstoel. Dacht dat ik de enige was Heb de handrem verlaagd en het gaat allemaal wel maar het is niet geweldig. En uiteraard na de keuring ingebouwd. Ga toch maar niet omwisselen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: geschikte draaiplateau's X250
Mijn leverancier, een man van goud, die ook het homologatie dossier van mijn ombouw van N naar M behartigt, heeft me snel uit de nood geholpen. De nieuwe, ongeschikte Sportcraft kon ik omwisselen tegen goede, reeds gebruikte ( welke niet of moeilijk te verkrijgen zijn, dus met art. nr. Reimo 59 640 59641. Nu draaien de voorstoelen als een draaimolen! Zonder bijkomende manoeuvres.
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: geschikte draaiplateau's X250
Maar even concluderen? Er is niets op de markt dat werkt?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: geschikte draaiplateau's X250
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: geschikte draaiplateau's X250
Link doet het niet helaas!
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: geschikte draaiplateau's X250
Bij mij wel hoor.
Roelof
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: geschikte draaiplateau's X250
Bij mij ook, deze had ik dus moeten hebben
Doorklikken op de foto's linksboven: https://shop.camperpassie.nl/nl/D-kampe ... er_jumper/
Doorklikken op de foto's linksboven: https://shop.camperpassie.nl/nl/D-kampe ... er_jumper/
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: geschikte draaiplateau's X250
Ik had eerst ook de verkeerde.
Maar geen probleem om te ruilen bij Jasicamp.
Roelof
Maar geen probleem om te ruilen bij Jasicamp.
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: geschikte draaiplateau's X250
Ook ik moet bij mijn Ducato uit 2010 het stuur naar beneden doen en de rugleuning helemaal naar voren zetten.
Best wel een gedoe eigenlijk.
Ik dacht zal zo zijn.....maar kan anders dus?
Het draaiplateau in de link is dus voor de bestuurders stoel en hiermee hoef je je stoel helemaal niet te verstellen?
Deze draait gewoon rond met stuur omhoog?
Best wel een gedoe eigenlijk.
Ik dacht zal zo zijn.....maar kan anders dus?
Het draaiplateau in de link is dus voor de bestuurders stoel en hiermee hoef je je stoel helemaal niet te verstellen?
Deze draait gewoon rond met stuur omhoog?
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: geschikte draaiplateau's X250
Dus voor de goede orde (lees: in een keer goed bestellen) artikel 59473 uur de reimo catalogus?
Dank!
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Dank!
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: geschikte draaiplateau's X250
Kan iemand inderdaad even reageren?
artikel 59473 van Reimo gaat het dus om.
Kan ik met deze console mijn stoel gewoon draaien zonder hem te verstellen?
Dus op de onderrail verstellen hoeft niet?
De rugleuning verstellen hoeft niet?
Het stuur helemaal naar beneden hoeft niet?
Handrem kan gewoon omhoog?
Graag reactie van iemand met dezelfde console in een fiat X250 vanaf 2006
artikel 59473 van Reimo gaat het dus om.
Kan ik met deze console mijn stoel gewoon draaien zonder hem te verstellen?
Dus op de onderrail verstellen hoeft niet?
De rugleuning verstellen hoeft niet?
Het stuur helemaal naar beneden hoeft niet?
Handrem kan gewoon omhoog?
Graag reactie van iemand met dezelfde console in een fiat X250 vanaf 2006
Re: geschikte draaiplateau's X250
Ja, dat klopt. Dit is de goed. Zoals ik al schreef, ik had ook eerst de verkeerde maar kan bij jasicamp ruilen. Woon om de hoek
Ja maar als je de stoel standaard heel extreem achterover hebt staan moet je misschien de rugleuning iets rechter op zetten.
Maar ik hoef het niet te doen. (Ben 1,85 M lang)
Bovendien heb ik ook nog een linker armleuning gemonteerd zelfs die draait er langs.
Ik heb een Ductato van 2016: https://www.instagram.com/p/B2Z58jhCKnI/
Op de foto's zie je de plateau met de rode knop. Dat is de juiste. De inbouw foto's zijn van de verkeerde daar moest ik halsbrekende toeren uithalen om de stoel te draaien.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: geschikte draaiplateau's X250
Hallo Roelof,
Top bedankt voor je reactie.
Daar kunnen we wat mee.
Nog 1 vraag.
Het stuur, heb je die omhoog of naar beneden.
Top bedankt voor je reactie.
Daar kunnen we wat mee.
Nog 1 vraag.
Het stuur, heb je die omhoog of naar beneden.