Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Hartelijk dank voor de snelle reactie :bow:
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Zo, de aansluiting op de dieseltank is ook gemaakt. Net als iedereen aan het worstelen geweest met de afsluitring maar uiteindelijk ging het vrij gemakkelijk. Misschien een tip om te proberen :-B

Ik heb eerst met behulp van een hamer en een metalen staaf voorzichtig loodrecht op de bovenkant van de buitenring getikt. Daarna met een hele grote platte schroevendraaier tegen de tandjes op de buitenring getikt, elke keer tegen een andere. Na 10 minuten tikken zag ik dat de buitenring iets aan het verschuiven was en daarna was het zo gepiept.

Punt van aandacht is de blauwe afsluitring, die heeft de neiging in de dieseltank te vallen met de montage. Even een draadhaakje bij de hand houden voorkomt een hoop narigheid. :thumbup:
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Bericht gekregen van de belastingdienst op 23-3 dat ze mijn aanvraag voor het kwarttarief op 22-2 hadden ontvangen. 8 weken na ontvangst volgt de beslissing over de toekenning. Blij dat de bus tot 9-3 geschorst was :-B
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door gsm »

Dat is dan gelukt om e ring lost te krijgen want voor het zelfde geld sla je zo´n zijtand er af, daar hebben ze mij voor gewaarschuwd.
Ik zag dat iemand zo´n hulpstuk zelf had gemaakt en dat heb ik toen ook gedaan en het ging soepel los en vast.
Maar het is gelukt en daar gaat het om
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

De klus is nog lang niet af maar alvast een paar foto's
Bijlagen
620 klein.jpg
620 klein.jpg (157.75 KiB) 517 keer bekeken
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Slaapgedeelte
Bijlagen
746 klein.jpg
746 klein.jpg (151.07 KiB) 511 keer bekeken
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

De garage
Bijlagen
638 klein.jpg
638 klein.jpg (158.17 KiB) 505 keer bekeken
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Het elektrische gedeelte op een kleine aanpassing na, doet het zonder uitzondering. Zonnepaneel getest en deze levert al stroom aan de HH accu. Koelkast getest en deze gaf na 3 uur op stand 4 (van de 7) al ijsblokjes in het vriesvak :thumbup:
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Hoi allemaal,

Op het kenteken van mijn bus L3H2 staat een Technische max. massa van 3300 kg. Nu kom ik met volle belading dicht bij dat maximum. Met mijn B rijbewijs zou ik nog een voertuig tot 3500 kg mogen rijden.

Mijn vraag: heeft iemand al eens geprobeerd om het Technische max. massa op de conformiteitsverklaring voor dit type bus door de importeur aan te laten passen naar 3500 kg en ... hoe pak je dat aan? Ik heb een mail gestuurd naar de Fiat importeur maar tot op heden heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen.

(En ja, ik weet dat je daarna naar de RDW moet om je bus te laten keuren waar vooral gekeken wordt dat je banden het verhoogde gewicht aan kunnen en dat kunnen ze)

Ik verneem graag jullie bevindingen,

Groet Gerrit
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Dafluc »

Er is een toegestane maximum massa en een technische maximummassa. Het eerste is wat hij maximaal mag wegen. Dat is vaak 3500 kilo. De technische max is wat hij aan kan qua gewicht. Dat is vaak 3850 of 4250 kilo. Het eerste is te verhogen. Het tweede niet. Dus als jouw technische maximale massa 3300 kilo is kan het chassis niet meer aan dan dat gewicht. Zie voor uitleg deze site: klik.
Afbeelding
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Johan de Jongh »

Mijn bus mocht een ttm van 3000 kg hebben, deze wilde ik om laten keuren naar 3300 km.
De technische aanpassing was alleen de bladveren achter vervangen.
De verklaring van de importeur met de aangepaste ttm kreeg ik niet van Peugeot Nederland.
Dat werd in het verleden wel gedaan maar daar zijn ze mee gestopt.
En zonder verklaring kan je het bij het rdw wel schudden....
Gebruikersavatar
Grijze wolf
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 21:53

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door Grijze wolf »

Heren bedank voor de reacties.

Toch wil ik nog een poging wagen via mijn dealer, misschien dat deze iets meer kan betekenen, 200kg extra is toch wat comfortabeler.

Vandaag op de weegbrug met "volle bepakking" incl. reizigers kwam ik op 3240 kg, 60 kg over, dus wat dat betreft zit ik goed :thumbup:

Met vriendelijke groet :wave:

Gerrit
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door MarceldeHoog »

Gisteren contact gehad met Fiat. Had ze via contact formulier benaderd en kreeg telefoon vanuit Milaan. Fiat levert geen attest voor een opwaardering, kreeg ik duidelijk te horen. Wij willen namelijk ook liefst van 3300 naar 3500. Volgens de dame zou ik gewoon bij het RDW terecht moeten kunnen voor een gewicht keuring.

Wel leuk om telefoon uit Milaan te krijgen als je op de rots van Gibraltar staat 😂
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
pele
Berichten: 1020
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H2 tot buscamper



Bericht door pele »

Dat gaat men niet toestaan!
Zolang je de wagen niet met pakweg 100 kg overlaadt, zal het technisch gezien wel kunnen, maar een officiële verhoging van de maximaal toegelaten massa zit er niet in.
Plaats reactie