DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Hier het topic van mijn ombouw. Ben al een tijdje bezig, dus tijd om eens wat te laten zien.

Wensen: Een relatief compacte buscamper. Max 6m lang en <3m hoog. Die maten zijn bewust gekozen ivm tolkosten, veerboottarieven en vooral handelbaarheid (je kan bv nog enigzins normaal parkeren)
Als gevolg daarvan was de keuze dus al wat beperkt: L2H2 of L3H3 bij de meeste modellen.

Dan de breedte. Ik ben zelf 1.92 dus dat maakt het ook al lastiger aangezien ik een breedtebed wil (anders wordt zo'n L2 wel snel te klein). Dus wederom een hoop busjes die afvielen en bleek al snel dat het dus een Ducato of 'kloon' moest worden (Boxer, Jumper)

De motor: Ook dat was een zoektocht. 2.0 is voor mijn gevoel wat krap. De 3.0 is een pittig ding maar aanzienlijk beperkter verkrijgbaar. De 2.2... Tja, daar zijn zoveel meningen over... De 2.3.. Die lijkt vrij uniform als betrouwbaar benoemd te worden. Alleen is die niet in de Jumper/Boxer geleverd.

Concrete conclusie: Een Ducator 2.3 of 3.0, of een Jumper/Boxer 3.0.

Vorig jaar oktober voor weinig een Ducato tegengekomen met de 2.3 motor. Prima dus. Bekeken, en hij was in prima staat (iig minimale carrosserieschade. Alleen de bekende motorkap-lakkwaal maar goed. 249k op de teller, uit 2007. Maar ach, mits goed onderhouden vind ik een KM stand maar een relatief onbelangrijk iets.. En voor een auto uit 2007 is dat imho zelfs een 'vereiste', want een 13-jarige diesel met 100k op de teller betekend weinig lange ritjes en dat is juist slecht voor een dieseltje.
En het is het 'zware' model, dus de versie die 3500kg mag hebben.

Voordeel van 2007: Wel het nieuwe model, maar lage BPM. En doordat ie EURO 4 is geen last van de fijnstofheffing of umweltzones (Groene sticker)... dacht ik.
Helaas bleek onze overheid medio vorig jaar toch een iets andere interpretatie te gaan invoeren, waardoor ik dus wel de fijnstofheffing mag aftikken.. :wtf:

Maar goed.. Dat was de 2e tegenvaller van de overheid (Na de verwachtte nieuwe auto dit jaar die nu dus ineens dubbele bijtelling krijgt itt tot de eerder toegezegde 4%)

Anyway: Busje bekeken en meegenomen. Distributieriem moest gedaan worden (maar dat wist ik) maar voor 3500 euro vind ik dat niet echt een issue :)
IMG_8437.JPG
IMG_8437.JPG (104.54 KiB) 3592 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 23 feb 2020, 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

De plannen

- Minimaal ombouwen
- RDW keuring
- Kwarttarief aanvragen

en in de tussentijd gaan ombouwen.

Bedoeling:
- Een breedtebed (1-persoons)
- Een tafel met aan beide kanten een bankje
- Bed uitschuifbaar tot 2-persoons over de tafel/bankje
- Dichte wand naar cabine met deur voor toegang (Geen draaistoelen), om betere scheiding cabine en leefruimte te hebben, en minder last van temperatuur (hitte/koude) door de ramen voorin.
- Maxxfan boven het bed, normaal luik voorin
- Schuifraam bij de keuken, vaste ramen in de schuifdeur en achterdeuren
- Zelfvoorzienend bij een beetje normaal weer en/of rijden.
- Geen aparte vuil/schoonwatertanks (heb geen douche dus naar mijn mening kan ik prima af met een paar jerrycans als t echt nodig is)
- Webasto dieselkachel (die zat al in de bus dus ga ik hergebruiken)

Elektra:
Dat is een beetje een 'aparte' keuze. Voor nu zijn een aantal dingen overkill, maar alles is voorbereid om tzt accu te vergroten (/over te gaan naar Lithium). Tzt wil ik dus met minimale desinvestering kunnen upgraden.
- 100Ah Calcium HH accu (nu nog)
- 1500W omvormer (niet perse nodig maar die kon ik voor een goede prijs krijgen, dus dan meteen voldoende vermogen)
- 315Wp zonnepaneel (voor weinig op de kop getikt. Is wat overdreven maar betekend wel dat ik ook bij minder zonlicht al snel afkan
- Epever (EPSolar) 30A MPPT solar controller
- 10A acculader (Tzt upgraden als ik m echt nodig blijk te hebben, maar verwacht dat ik met rijden/zon een eind kom)
- 40A DC/DC lader (Renogy)
- Maxxfan in het dak
- Ledverlichting
- Mobicool FR40 compressor koelbox
- Meerdere 12V 'sigaretteplug' aansluitingen

Geen USB aansluitingen. Bewust voor sigaretteplug gekozen. Waarom? Omdat een simpele USB lader 6 euro kost en vervangbaar is. Nu is het QuickCharge3, maar straks weer USB-C of watdanook. Met vaste USB ben je gebonden of moet je veel moeite doen, nu kan ik zo upgraden.


Keuken:
Ik wil geen typische camperkeuken. Het werkblad wordt een 2.5cm dik blad met de kookplaat en spoelbak. Weegt dus wel wat, maar mijn bus mag 3500kg hebben dus da's een voordeel. En gewicht is belangrijk, maar plezier van mn camper ook. Dus op sommige punten is gewicht niet de bepalende keuzefactor.

De spoelbak is een Ikea Boholmen van 47x30. De kookplaat wou ik ook eentje die een beetje 'uitstraling' heeft. Dit is de Klarstein Ignito Domino geworden. De zwarte (gas-op-glas) vond ik er erg mooi uitzien en kan omgebouwd worden naar propaan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: DJSmiley's Ducato ombouw



Bericht door AadenAnke »

Zo te zien een nette wagen. Veel plezier er mee

Gr. Aad
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

Deel 1: Leegstrippen, tijdelijke ombouw en keuringen

Nadat ik de bus had meteen begonnen met slopen. Hij was van een loodgieter/radiatorentent geweest en voorzien van betimmering en opslag. Omdat er dus vaak met vocht gewerkt wordt, was de onderste 1,20 volledig voorzien van een coating. De bodem was ook nog eens voorzien van een soort grind wat meegespoten was als antislip. Top uitgevoerd.. maar een ramp om eruit te krijgen. En natuurlijk was alles ook volledig gekit....

Uiteindelijk met een diamantschijf moeten slijpen en de bodem in stukken moeten zagen om alles los te krijgen.

Daarna een basis framewerk gemaakt van vurenhout met hierop de bodem. Gekozen voor 9mm omdat de hoogte voor mij van belang is ivm mijn lengte, dus ik zo min mogelijk hoogteverlies wil. Later wordt de bodem voorzien van PIR platen ter isolatie.

Vervolgens een simpel keukenblokje gemaakt: 3mm triplex, vurenhout, houtlijm en een spijkerpistool. 2 bankjes erin met deksel en een tussenplank die als tafel/bed kan functioneren.
Begin november naar de RDW geweest in Zwolle en goedgekeurd. Koplampen nog even gesteld, want ja, die waren wat te hoog (Niet zo gek met alles wat eruit gesloopt was)
Ik kwam uit op 2160kg. Reservewiel werd niet naar gekeken. Die had ik achteraf dus ook thuis kunnen laten en was dan een klasse lager uitgekomen, maar goed, 't is niet anders.

Daarna de BPM formulieren ingevuld en betaald.
11-11 bij de RDW gekeurd, 20-11 nieuwe kentekenbewijs in de bus, dus platen aangevraagd.
Kwarttarief is 21-11 aangevraagd, en 6 februari de beschikking gekregen (toegewezen)

IMG_8440.JPG
IMG_8440.JPG (64.33 KiB) 3582 keer bekeken
IMG_8592.JPG
IMG_8592.JPG (90.06 KiB) 3582 keer bekeken
_MG_3120.JPG
_MG_3120.JPG (54.79 KiB) 3582 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 23 feb 2020, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

Stoel / bankje

Omdat ik een doorloop naar de cabine wil moest het bankje wijken en vervangen worden door een stoel.
Alleen kost een stoel de hoofdprijs, omdat ze erg gewild zijn. Aangezien ik toch de stoel wil, maar niet voor 500+ euro, wordt het dus creatief denken. (Ook wel een beetje een sport)

Op sloperijen gekeken enz. Conclusie: Bestuurdersstoel is wel te vinden, bankjes ook, maar passagiersstoelen niet. Logisch, want 95% van die busjes is met bankje geleverd.

Dus: Dan draaien we het om :)
Want... waar is een bestuurdersstoel dus ook goed te vinden en is hetzelfde probleem, maar dan gespiegeld? In de UK, want daar rijden ze links.
Gevolg: Op Gumtree (de Engelse marktplaats) een bestuurdersstoel voor 50 GBP gekocht... En da's hier dus de 'dure' passagiersstoel.

Al met al: voor 300 euro all-in een weekendje weggeweest naar Engeland (Eurotunnel gepakt) en met stoel teruggekomen.


Bouwen / vooruitgang

Inmiddels ook begonnen met bouwen. Vloerplaten eruit (die zaten maar met een paar spijkertjes vast). Kabels erin, isolatie erin enz.
De voedingskabel vanaf de accubak ook voorbereid: Er was nog 1 vrije positie, dus op de sloop de onderdeeltjes gehaald en een 60A aansluiting gemaakt op de bestaande zekeringhouder.

De voedingskabel voor de walstroom was ook binnengekomen. Ik verwacht niet vaak walstroom nodig te hebben, maar voor de enkele keren wou ik geen 'lelijke' blauwe CEE campingstekker aan de bus.
Ik kon een mooie DEFA connector mooi kwijt bij de tankaansluiting. En die mag ook gewoon 16A hebben en is optisch veel mooier vind ik.

Ook wat roestkwaaltjes aangepakt (bv bij de schuifdeur, opgeschuurd, laag hammerite en daarna de rail voorzien van een rubberen fietsband)
IMG_8880.JPG
IMG_8880.JPG (23.41 KiB) 3580 keer bekeken
IMG_8759.JPG
IMG_8759.JPG (63.55 KiB) 3580 keer bekeken
IMG_8718.JPG
IMG_8718.JPG (66.57 KiB) 3580 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

Dakluiken

Inmiddels ook de gaten gezaagd voor de ramen en de beide dakluiken.

Het dakluik voorin (Fiamma Vent 40) was makkelijk: Die pastte precies op de verhoging vooraan.
De Maxxfan achter had 'last' van de ribbels. Eerst van een stuk trespa opvulstukjes gemaakt en daarna de luiken erop gekit.

De ramen eerst 'grof' uitgezaagd, daarna de laatste paar cm rondom zodat het mooi strak is.

Tussen de beide luiken is ongeveer 175cm ruimte, en daar past straks het zonnepaneel precies :)
IMG_8965.JPG
IMG_8965.JPG (58.86 KiB) 3574 keer bekeken
IMG_9029.JPG
IMG_9029.JPG (47.67 KiB) 3574 keer bekeken
IMG_8967.JPG
IMG_8967.JPG (45.18 KiB) 3574 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

Ramen

De ramen heb ik bij CamperCentrum Baarn gehaald.

Ik wou geen typische camperramen of klapramen en vond de nieuwe Reimo/Carbest ramen er goed uitzien.

Dus in de achterdeuren 2 vaste ramen, een vast raam in de schuifdeur en een schuifraam achter de bestuurder.

Ramen zijn gekit met Dinitrol 500, welke ik op Ebay voor een leuke deal kon kopen (50 euro voor 3 tubes, incl reinigingspul en primer)

De achterramen eerst voorzien van isolatie en bekleding. Zonder ramen kon je er goed bij. Tenslotte de trim erom gedaan en de ramen erin gekit.
IMG_9068.JPG
IMG_9068.JPG (37.4 KiB) 3572 keer bekeken
IMG_9077.JPG
IMG_9077.JPG (52.21 KiB) 3572 keer bekeken
IMG_9201.JPG
IMG_9201.JPG (50.9 KiB) 3572 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

IMG_9212.JPG
IMG_9212.JPG (47.72 KiB) 3572 keer bekeken
IMG_9240.JPG
IMG_9240.JPG (58.18 KiB) 3572 keer bekeken
IMG_9239.JPG
IMG_9239.JPG (44.66 KiB) 3572 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

Inmiddels ook het dak voorbereid. Het dak bestaat uit 2cm PIR platen met hierover 6mm Armaflex. Hiermee kwam het exact uit op dezelfde hoogte als de dakstijlen.
De stijlen heb ik zwart gespoten, zodat het dak 1 zwart geheel is. De bekabeling tbv de ledspotjes zit erin. Ook zitten er een paar steunbalkjes gekit aan het dak op de plekken waar straks de kastjes komen te hangen.

Het plafond werk ik straks af met een lap zwarte stof. Hieroverheen komen in de lengterichting latjes. Het plafond wordt dus een lattenplafond. Latjes heb ik met een vandiktebank teruggebracht naar 6mm. Met een spijkerpistool schiet ik ze er straks op. Het zwarte doek vormt dan het contrast: Tussen de latten laat ik telkens 1cm waardoor je dus een hout - zwart - houtpatroon krijgt (en wat gewicht bespaard)

Ook heb ik de steun voor de zijkant weggeslepen en afgewerkt: Hier komt het dwarsbed, dus die verstevigingsstrip zat in de weg. Omdat ik niet teveel breedte kan verliezen heb ik hier dus wat moeten inleveren op de isolatie. De wand bestaat uit 1cm Xtrem (deWit) met hieroverheen een 2mm dikke PVC plaat. De PVC plaat dient als 'krachtverdeler' om puntbelasting op de isolatie / wandplaat te voorkomen (anders trap ik nog een deuk in mn bus als ik lig te pitten)...

Inmiddels ook de omkisting rond de wielkasten getimmerd.
IMG_9261.JPG
IMG_9261.JPG (57.13 KiB) 3569 keer bekeken
IMG_9262.JPG
IMG_9262.JPG (83.36 KiB) 3569 keer bekeken
IMG_9306.JPG
IMG_9306.JPG (57.43 KiB) 3569 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

De wielkasten zijn voorzien van 6mm Armaflex, daarna heb ik de ruimte opgevuld met schapenwol.

Aan de rechterkant komt de elektra. Voorin, onder het bankje, de zekeringkast en zekeringen enz. Alle 'actieve' apparatuur (Omvormer, lader, DC lader en solar controller) komen onder het bed: Hier zitten ze vrij en kunnen ze hun warmte kwijt (itt tot een gesloten kast onder een bankje)
De kabels tbv de wandcontactdoos voor de lader zijn ook gemonteerd.

Aan de linkerkant komt de gasfles in een gesloten kast met een klein ontluchtingsgat door de bodem)
Het vierkante gat is de plek waar straks de dieselkachel komt.

Ook het zonnepaneel zit inmiddels op het dak.

IMG_9474.JPG
IMG_9474.JPG (49.04 KiB) 3568 keer bekeken
IMG_9464.JPG
IMG_9464.JPG (72.05 KiB) 3568 keer bekeken
IMG_9434.JPG
IMG_9434.JPG (76.67 KiB) 3568 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato ombouw



Bericht door DJSmiley »

Bedframe

Inmiddels ook begonnen met het frame voor het bed. Aan de voorzijde leunt deze straks op de afscheiding tussen de woonruimte en de opbergruimte. Aan de achterzijde komt deze 'vrij' te hangen.

In een Youtube filmpje iemand gezien die de Ikea Skorva middenbalk had gebruikt. Dat leek me wel wat :)
Voor 10 euro bij Ikea Zwolle opgehaald en idd, ideaal: In breedte verstelbaar en stevig. Bij de klantenservice de beugeltjes gehaald (gratis meegekregen). 'Die worden bij het bed meegeleverd'... Maar ja, ik heb dat bed niet.. Dus toen alsnog gekregen.

Mooi voordeel: Er zat in de steunbalk op exact de juiste plek al een M8 schroefdraad. Dus een dikke bout erin en klaar!. Tesamen met de Ikea Lönset lattenbodem zit je dus exact op de goede hoogte om een 2m matras kwijt te kunnen.

Inmiddels ook 1 kant de wand afgewerkt met naaldvilt.

IMG_9466.JPG
IMG_9466.JPG (51.19 KiB) 3566 keer bekeken
IMG_9468.JPG
IMG_9468.JPG (48.83 KiB) 3566 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door Bart200 »

Ziet er netjes uit,
Ik las dat je een defa connector hebt gemonteerd. Zelf overweeg ik ook zo'n connector. maar ik ben nog niet zeker van de plaats,
heb je een foto van de plaats achter de tankdop, en hoe heb je verder de kabel naar binnen gekregen,
Bart
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

De tankdop zit in een plastic frame wat je er zo uit kan halen (4 schroeven). Daarachter zit een holle ruimte die je vanaf de stijl aan de binnenzijde kan bereiken. (achter de bestuurdersstoel)
Ik heb zelf de kabel daar doorgeboord naar de 'laadruimte': De buis hiervoor ligt onder de vloer.

De tankdop staat dus een klein stukje open tijdens gebruik, maar ik voorzie geen problemen met inregenen op die plek. Daarnaast verwacht ik, met 315wp en laden tijdens het rijden, de walaansluiting maar beperkt nodig te hebben.
IMG_8910.JPG
IMG_8910.JPG (45.72 KiB) 3351 keer bekeken
IMG_8758.JPG
IMG_8758.JPG (55.94 KiB) 3351 keer bekeken
IMG_8912.JPG
IMG_8912.JPG (40.88 KiB) 3351 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 27 feb 2020, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door Rob A2 »

Ik las dat je een defa connector hebt gemonteerd. Zelf overweeg ik ook zo'n connector. maar ik ben nog niet zeker van de plaats,
Beste Bart,
Ik heb de DEFA connector in de gril geplaatst. Dat doen ze in Scandinavië ook meestal.
IMG-2824 (Klein).JPG
IMG-2824 (Klein).JPG (59.93 KiB) 3299 keer bekeken
Helaas 90 graden gekantelde foto
De leiding laat ik onder de bestuurdersstoel naar binnen gaan op een standaard plek. De originele kabel zit al in een goed beschermd omhulsel. Het is een VW Crafter. Bij een Fiat en soortgenoten heb je misschien andere standaard toegangen.

gr. Rob
Plaats reactie