DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door marjasjaak »

Ziet er netjes uit.
Hoe ga je de accu vastzetten? Tijdens onze technische keuring (eis van de verzekering) werd hiernaar gekeken. En ook afvoer van knalgas uit de accu.
Bij ons staat de accu in een accubak om eventuele lekkage schade te voorkomen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

De accu staat tussen houten balkjes van een cm of 2 hoog en kan dus geen kant op schuiven.
Verder komt er nog een kleine spanband omheen zodat ie bij een hobbel oid ook niet kan 'springen'. Die zit er op de foto's nog niet op want de installatie is nog niet klaar ;)

Knalgas afvoer komt er niet op. De vorming van knalgas zal pas echt opspelen als ie overladen wordt (Dus er iets mis is). Daarnaast staat de accu vrij, niet in een kleine afgesloten ruimte. Er zal dus nooit voldoende knalgas kunnen ophopen om tot een gevaarlijke situatie te komen. Knalgas is lichter dus zal automatisch opstijgen, verdunnen en ventileren.
Lekkage.. tja, dat is een risico, maar goed, elke accusoort heeft zo z'n risico's. Als ie zou klappen gaat een plastic bak ook weinig tegen houden.

Daarnaast is het plan om naar LiFePO4 over te gaan, dus tegen de tijd dat de accu echt slechter wordt is ie er al uit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
ma 17 aug 2020, 9:02
...
Verder komt er nog een kleine spanband omheen zodat ie bij een hobbel oid ook niet kan 'springen'....
Die spanbanden dat blijft een probleem.
Je komt ze regelmatig tegen Zo vaak staan ze los en dat kan de bedoeling niet zijn. Als je over kop gaat moet de accu blijven hangen. Er zit namelijk rek op die spanbanden en de sluiting komt los op termijn. Makkelijk om te monteren en mooi om naar te kijken maar ze zouden het moeten verbieden.
De rest is netjes :thumbup:
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Goed punt! Idd niet over nagedacht.
Ik geloof wel dat het met een spanband vast zit, maar langzaam loskomen is wel een reeel risico, en idd, je checked (eigenlijk) niet telkens of de band nog vastzit.

In mijn geval zal de accu, ook al zou ie loskomen, geen gevaar vormen, want hij staat in de garage. Maar desondanks is elk potentieel losvliegend iets niet wenselijk.

Plan is al iets veranderd inmiddels, kon de verleiding niet weerstaan om meteen maar naar Lithium te gaan. Maar goed, ook dat is een kilo of 25, dus vastzetten blijft belangrijk.
Er is inmiddels 280Ah LiFePO4 en een BMS onderweg voor mijn zelfbouwaccu. Beetje overkill, maar de 150Ah cellen waren niet voorradig en het prijsverschil was niet zo groot in verhouding. Voordeel is dat ik straks nergens meer over hoef na te denken, ook een klein oventje kan dan (bijna) zonder beperkingen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Tijd voor een aantal updates. Rustig doorgeklust de afgelopen tijd.

De accu (cellen) zijn helaas nog niet binnen, BMS en balancers enz wel. Dus de accu volgt nog.

Wel inmiddels alle elektra afgerond, plafond erin, water en boiler erin.

Het plafond had ik al grotendeels klaar: PIR panelen icm armaflex, alles zwart gespoten zodat het redelijk donker was: Er komt een stuk zwarte stof overheen en om te voorkomen dat er dus wit doorheen zichtbaar is de ondergrond donker gemaakt

De stof (goedkope bi-stretch van 2.5 euro per strekkende meter) dient puur als egale achtergrond voor mijn plafond. Het plafond bestaat uit dunne latjes beuken, waren 10mm, met een vandiktebank teruggebracht tot 6mm. Daarna gelakt zodat ze hetzelfde zijn als het aanrechtblad en de tafel.

Tussen de latjes komt 1cm 'leeg', waardoor je dus de achterliggende zwarte stof ziet om zo een mooi speels patroon te krijgen. (Vandaar dus de stof)

Met punaises de stof vastgezet en vervolgens de latjes met een tacker aan de onderliggende steunbalkjes vastgeschoten (dus ongeveer om de 30cm, zie eerder in dit topic)
In het midden zitten 3 spotjes. Klinkt weinig, maar die dingen geven zat licht, en zeker icm de ledstrips was het gewoon zonde van de moeite/kosten om er meer in te zetten.
IMG_1477.jpg
IMG_1477.jpg (48.85 KiB) 701 keer bekeken
IMG_1503.jpg
IMG_1503.jpg (48.18 KiB) 701 keer bekeken
1F5D156A-FE1F-46A7-B250-4360D2FBB368.jpg
1F5D156A-FE1F-46A7-B250-4360D2FBB368.jpg (75.44 KiB) 701 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Voor de watervoorziening gebruik ik 2 jerrycans van 20L, een 3e kan eventueel mee als ik meer water nodig heb.

Naast het keukenblok komt de boiler (onder de bank). Dit is een 6L Elgena 12V boiler. Onder de spoelbak zit een schakelaar waarmee ik deze eventueel kan uitschakelen. (Als bv de accu bijna leeg is). Met straks de 280Ah moet dat prima kunnen. De boiler verbruikt zo'n 25Ah om het water op te warmen, ik gok dan nog eens 10-15Ah om het op temperatuur te houden bij normaal weer, meer natuurlijk als het koud is.

De isolatie van die dingen is wel ruk. Ik heb m voorzien van een extra laag Armaflex en met schapenwol de 'kast' waar ie in zit verder geisoleerd.

De pomp is een simpele dompelpomp (Reich twin). Onder de spoelbak zit een klein kastje met een relais die de pomp schakelt: De schakelaar in de kraan schakelt dus alleen het relais, niet de hele pomp (Dan fikt ie vrij snel door)

De boiler pastte precies in de bank in de vrije ruimte, en de warmelucht leiding van de dieselkachel kon er net ook bij.

De vloer onder de boiler en de jerrycans is voorzien van een laagje vinyl. Rondom heb ik het dichtgemaakt met kit zodat als er eventueel wat gaat lekken, het niet in de vloer kan lopen: Er kan 3cm water staan zonder dat er wat lekt, t zijn eigenlijk 2 bakken van 3cm hoog. Achterin heb ik een 3-cm brede opening zodat als er wat gebeurt, het water de kokerbalken in loopt en via de gaten daar naar buiten, in plaats van onder mijn vloer.
IMG_1577.jpg
IMG_1577.jpg (47.71 KiB) 697 keer bekeken
IMG_1584.jpg
IMG_1584.jpg (57.77 KiB) 697 keer bekeken
IMG_1586.jpg
IMG_1586.jpg (47.67 KiB) 697 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

IMG_1580.jpg
IMG_1580.jpg (33.74 KiB) 691 keer bekeken
Kleine kastje linksboven is de aan-uit schakelaar van de boiler, kastje achterin bevat het relais van de waterpomp

De koud en warmwaterleidingen zitten in een 16mm elektrabuishouder, maar omdat ze 15mm zijn heb ik er een extra tywrap in de klem geboord zodat ze er niet per ongeluk uit kunnen schieten


Inmiddels ook het centrale bedieningspaneel gemaakt, deze zit in het bovenkastje.

Ik heb een spanning/stroom/kwh meter erin, deze hangt direct op de walstroom aansluiting. Daarmee kan ik zien wat er vanaf het net binnen komt en verbruikt wordt.

De Webasto kachel heb ik zelf een thermostaatknop voor gemaakt. De originele Rheostat kost 80 euro en dat vond ik veel te veel. Uit de documentatie bleek dat dat niets anders was dan een potmeter van 2.2kOhm met schakelaar en een ledje. Dus dat kostte me nog geen 10 eur en kon mooi in het paneel

Ook kan ik hier de omvormer inschakelen. Tevens zitten er 2 controlelampjes, waarmee kan ik zien of er walstroom en/of stroom vanaf de omvormer komt. Met de schakelaar kan ik alle stopcontacten naar keuze aan de walstroom, of aan de omvormer hangen.

Geen automatische omschakeling die stuk kan gaan, soms moet je dingen gewoon simpel houden.
IMG_1880.jpg
IMG_1880.jpg (46.33 KiB) 691 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DucatoDolf »

Nice :cheers:

Plafond is erg mooi geworden :D
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door neanderthaler »

Mooi idee dat plafond met stof zelf had ik de midden latten alleen zo smal gehouden vind dat wel wat hebben en niet helemaal met hout gedaan .
Maar ieder zijn keus natuurlijk :thumbup:

succes met bouwen verder ziet er erg goed uit :cheers:
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door jan- »

Waarom gebruik je een schakelaar om te kiezen tussen walstroom en omvormer?
Met een relais die bekrachtigd wordt door de walstroom gaat het automatisch. Kan je je ook niet vergissen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Relais heb in aan gedacht maar vond ik niet nodig. Met mijn accupakket verwacht ik weinig aan de paal te hoeven te staan dus schakelen zal incidenteel zijn.
Daarnaast is een relais weer iets wat potentieel defect kan raken of storingen kan geven.

Vergissen boeit niet, dan heb ik gewoon geen stroom op de wcd’s. De omvormer moet ik toch handmatig inschakelen (bewust niet continue aan ivm sluipverbruik, levensduur en herrie).
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schepers
Berichten: 89
Lid geworden op: di 15 sep 2020, 17:19

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door Schepers »

Mooi plafond! (de electra is vast ook heel mooi gedaan maar daar heb ik geen kaas van gegeten)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door walda »

Erg mooi en netjes allemaal. Smaakvol plafond :thumbup:

groeten,

Walter
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door pele »

Gezien en gelezen met veel bewondering!
Plaats reactie