DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Ducato 2013
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 09 okt 2020, 17:15

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door Ducato 2013 »

Vraagje bij Ignito Domino: doet de ontsteking het ook op 12V? Of moet je daar iets aanpassen om het weekend te maken?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

De ontsteking werkt op 230V

Dus via de paal of de omvormer.

Je zal m misschien ook wel kunnen ombouwen naar 12V maar dat lijkt me wat ingrijpender. (als t al mogelijk is)

Maar ook zonder 230V doet ie het prima, alleen dus met een aansteker of lucifers. Maar de voeding is niet nodig voor het gebruik
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door kampo »

Vraagjes over de Ignito Domino 2pit gasbrander.
Heb je hem kunnen kopen met de butaan/propaan sproeiers ?
Zit de panhouder vast genoeg op de plaat voor mobiel gebruik of moet je die iedere keer demonteren voor de rit ?

https://www.klarstein.nl/Grote-Huishoud ... nders.html
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Inmiddels weer wat verder.

Eerst maar eens de kitproblemen aangepakt rond de voorruit (Water wat tussen het rubber en het raam door de motorruimte inloopt)
Ruitenwissers gedemonteerd (die zaten natuurlijk muurvast, had een poelietrekker nodig om ze eraf te krijgen) om zo de hele plastic rand te kunnen verwijderen en alles grondig schoon te maken.
Er was vermoedelijk al eens wat aan geprobeerd te fixen, want naast het vergane oude isolatiespul trof ik ook nog wat klodders kit aan.

Na het hele handeltje schoongemaakt te hebben er een mooie rups butylkit tussen gelegd en weer in elkaar gezet. Uiteraard ook de paneelovergangen dichtgemaakt. Tevens aan beide kanten (in het 'bakje' in de hoeken) een gaatje gemaakt met een afvoerleiding richting de bumper)
IMG_2219.jpg
IMG_2219.jpg (62.83 KiB) 707 keer bekeken

De radio voorin (een normale 1-din JVC) heb ik vervangen door een goedkope 2-din unit (28 euro) zodat deze tevens als beeld kan dienen voor de achteruitrijcamera.
Het was even wat gedoe om alles passend te krijgen, maar het zit er prima in.
IMG_2416.jpg
IMG_2416.jpg (82.18 KiB) 707 keer bekeken
Tenslotte in de kabelboom en e-Learn op jacht gegaan ( en gevonden) naar 2 kabeltjes:
- D+ (niet contact maar echt de D+ als de motor / dynamo draait). Deze schakelt mijn DC-DC lader in. In het dashboard een extra schakelaar gezet zodat ik die ook uit kan zetten.
- Achteruitrijspanning: Deze lijn is alleen 12V actief als de versnelling in z'n achteruit staat. Die voed de camera (die staat dus alleen aan als ik echt achteruit rij) en zorgt dat de radio automatisch omschakelt naar de achteruitrijcamera zodra ik 'm in zn achteruit zet

Voor de mensen met een 2006+ Ducato (iig de 2.3 JTD) en misschien ook voor de andere motoriseringen / Jumper / Boxer:
Pin 8 van connector E onder het dashboard (de linker stekker) is de geschakelde 12V die + is als de bak in zn achteruit staat
Pin 25 van connector A (blauwe rechtsonder) is de D+, die is +12V als de motor draait (dus niet als ie op contact staat)

Ook de geschakelde 12V van de cruisecontrol even netjes gemaakt (die zat nog tijdelijk sinds ik de CC hendel gemonteerd had)
IMG_2417.jpg
IMG_2417.jpg (81.19 KiB) 707 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Inmiddels (naja, eindelijk) zijn mn accu's ook binnen gekomen.

Ik heb 4 EVE 280Ah cellen besteld zodat ik een 280Ah lithium accu kan bouwen. (Ik had de ruimte en houd van wat overkill. Dan hoef ik nooit na te denken en boeit het ook niet als het een dagje amper zon is)

Omdat het dus gewoon 'kale' cellen zijn moeten ze eerst gebalanceerd worden voor optimale prestatie: ze kunnen verschillend zijn kwa lading, dus ze moeten eerst gelijk zijn voor je ze in serie zet. Omdat mijn regelbare voeding maar een licht ding is (5A max) is dat iets wat superlang kan duren, als ze leeg zouden zijn en je zet ze parallel, dan heb je dus 1120Ah (4x 280Ah). Met 5A / uur is dat 224 uur :roll:

Ik heb dus eerst de cellen in serie gezet, het BMS aangesloten en ingesteld op 3.6V. Daarna met mn normale acculader (20A) de cellen geladen, totdat er 1 op 3.6V zat en de BMS uitschakelde. Daarna de cellen parallel gezet en verder opgeladen tot 3.65V. Dat ging een stuk sneller omdat de bulk al geladen was (en zoiezo werden ze niet leeg geleverd).

Toen de cellen mooi in balans waren alles afgebouwd en begonnen aan het bouwen van de accubak. Ik had bewust al iets ruimte gehouden waardoor deze mooi op de plek van mijn oude (naja oud, <1 jaar en alleen gebruikt tijdens het bouwen) accu past.

Omdat ik een aantal mensen gehoord heb ik de boutjes van de cellen te strak aandraaien (en dus het aluminium aan gort draaien) heb ik voor een draadeind gekozen. Ik heb stukjes van 25mm gezaagd. De bijgeleverde boutjes zijn erg kort, en als je ook nog dubbele busbars en connectoren hebt is de kans nog groter dat t mis gaat. Met een M6 draadeind kan ik m volledig erin draaien, dus maximale schroefdraad/grip en heb ik voldoende lengte om de kabelschoenen en ringen enz kwijt te kunnen.

De behuizing heb ik gemaakt van 18mm betonplex. De cellen zitten geklemd met 4 M8 draadeinden, welke ik voorzien heb van een plastic slang van de lokale aquariumboer om te voorkomen dat ze de cellen beschadigen. Tussen de cellen heb ik 2mm PVC gedaan. De cellen zijn wel geisoleerd, maar de behuizing van aluminium is volledig +, en om te vertrouwen op een dun stukje folie....

De + loopt via een 150A zekering naar de hoofdschakelaar. Met een M8 bout heb ik een zekeringhoudertje gemaakt die aan de zijkant van de behuizing zit. Dit was ff klooien, want 50mm2 kabeltjes zijn niet extreem soepel (Ondanks dat het de meest soepele variant was)

De - loopt via de shunt van mijn Victron BMV naar buiten (de omvormer) en naar de BMS. De omvormer wordt dus niet gemeten door de BMS, omdat ik niet 100+A door een BMS wil jagen (vereist meer koeling en komt de levensduur niet ten gunste).

Mijn BMS zit aan de zijkant, de bluetooth module in een K25 kabelgootje. Bekabeling tussen shunt, BMS en mijn - verdeelblok van alles in de bus (laders / verbruikers enz) is allemaal 16mm2. BMS had M3 schroefdraad dus ik kon die mooi vastschroeven.
Kabeltjes van de BMS zijn kort. Ik heb daar een kabeloog op geperst en met een slagmoer een M6 bout ingedraaid waardoor deze als koppeling funtioneert

Tenslotte de kap erop, hierin een gat voor de kabel van de shunt en een ventilatierooster
IMG_2529.jpg
IMG_2529.jpg (87.42 KiB) 699 keer bekeken
IMG_2530.jpg
IMG_2530.jpg (96.81 KiB) 699 keer bekeken
IMG_2532.jpg
IMG_2532.jpg (92.12 KiB) 699 keer bekeken
Naast de BMS ligt er ook een losse ongebruikte connector voor een actieve balancer mocht het nodig zijn. Die kan ik dan zo inprikken.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 22 nov 2020, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

IMG_2532.jpg
IMG_2532.jpg (92.12 KiB) 699 keer bekeken
IMG_2536.jpg
IMG_2536.jpg (82.49 KiB) 699 keer bekeken
IMG_2546.jpg
IMG_2546.jpg (79.21 KiB) 699 keer bekeken
de accu zit op zn plek. Om te voorkomen dat ie gaat vliegen zit ie met een 3-tal ijzeren hoekprofielen goed vastgeschroefd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door fostar82 »

Mooi pakketje zo, de cellen, BMS, shunt en kill switch!
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door albertrietjens »

Mooie robuuste bak! :cheers:
DJSmiley schreef:
zo 22 nov 2020, 18:33
...... een slagmoer een M6 bout ingedraaid waardoor deze als koppeling functioneert.......
Ik gebruik ook slagmoeren om aansluitpunten te maken. Wel leg ik dan eerst nog een grote ring als eerste op het hout zodat er een goede ondergrond is voor de connectoren. Deze drukken zich anders in het hout en zouden op den duur wel eens wat losser kunnen gaan zitten.
DJSmiley schreef:
zo 22 nov 2020, 18:33
de boutjes van de cellen te strak aandraaien (en dus het aluminium aan gort draaien) heb ik voor een draadeind
Ook mijn idee voor de definitieve samenbouw. Iedere keer wanneer je een boutje indraait voelt dat alsof er wat aluminium wordt weg geschraapt :-B . Maar ik zie dat je borgmoeren gebruikt, dan draai je toch de draadeinden er uit wanneer er iets gewijzigd moet worden?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Klopt, als ik ze losdraai komen ze helemaal uit de cellen. Maar ik denk dat als ik de schroefdraad met een puntbektangetje vasthoud ze wel blijven zitten. De borgmoer heb ik extra gedaan zodat bovenop de veerring ze dubbel geborgd zitten en dus niet lostrillen.

En ik ga ervanuit dat ik ze zoiezo niet snel meer uit elkaar hoef te halen ;)

Het liefst had ik M6 schroefdraad met een inbuskopje gehad, de zgn stelbout, maar die zijn lastig te krijgen, zeker in M6 en >20mm. Of verzendkosten en levertijd, of 100+ stuks. Dat vond ik een beetje zonde, dus maar voor deze optie gegaan.
Dan kun je met een inbussleuteltje de schroefdraad blokkeren en de moer zo losdraaien

De aansluitpunten hebben idd aan de ene zijde de slagmoer, aan de andere kant een carrosseriering en dan pas de terminals. (De kale foto van de BMS was nog toen ze niet aangesloten waren, op de foto's van het geheel zie je die ring wel). Daarnaast uiteraard ook veerringen toegepast om eea strak te houden hopelijk.
Bijlagen
stelbout-z-88-8x20.jpg
stelbout-z-88-8x20.jpg (15.8 KiB) 600 keer bekeken
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 23 nov 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door JTG »

Voor als iemand zoekt naar stelboutjes:
https://www.rvspaleis.nl/bouten/binnenz ... 6-2-6x50_1

Ik had M12 nodig voor mijn cellen maar die komen ook daar vandaan.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door albertrietjens »

A ha handig. Dat lijkt mij de beste oplossing en betaalbaar.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Top, die tent had ik nog niet gevonden! Per stuk en brievenbuspost..

Bestel ze vast, dan kan ik ze een volgende keer als ik de handel loshaal vervangen (Ga nu niet riskeren om de schroefdraad verder te slijten, maar ze vast hebben liggen kan geen kwaad)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door bus21 »

Is het allemaal af, inmiddels?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DJSmiley's Fiat Ducato (2007) L2H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Yep

Alleen de gordijntjes moeten nog, maar verder is ie zo'n beetje klaar. Zal binnenkort ff nieuwe foto's toevoegen!

Afgelopen weekend een testtripje gehad. Alles werkte als een zonnetje.

Maximaal de electra belast, maar verder dan half leeg kreeg ik de accu niet :lol3:
Dat was geparkeerd onder de bomen, zaterdag slecht weer, dus zonneopbrengst was minimaal.

Totale verbruik in 24 uur: 130Ah uit de accu... Maar dat was
- Hele middag/avond laptop aan
- F1 kwalificatie op de beamer, via 4G router en chromecast / omvormer
- Verlichting aan
- Boiler continue op 85 graden (max)
- Kacheltje aan (diesel maar toch)
- Koelbox op 0 graden
- Zondag ochtend afbakbroodjes uit de oven.

Dat is dus wel een 'worst case' scenario.. Maar mooie test en geslaagd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie