Zitplaats achterin

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Henk1967
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 14:04

Zitplaats achterin



Bericht door Henk1967 »

Goedemorgen,
Ik heb 3 gekeurde zitplaatsen voorin die blijven bestaan.
Ik weet dat er een keuken vast bed en tafel achterin moet komen voor de keuring , maar moet er ook iets van zitplaatsen achterin komen??
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Zitplaats achterin



Bericht door CamperMike »

Rdw.nl staat het netjes uitgelegd. En daarna belastingdienst...




Laatst gewijzigd door CamperMike op ma 20 jan 2020, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Zitplaats achterin



Bericht door tonic »

Voor de keuring naar "camper" moeten er 2 zitplaatsen in het woongedeelte aanwezig zijn. Voor de belastingdienst zouden de voorstoelen kunnen tellen mits deze draaibaar zijn. maar bij de RDW lukt dat niet omdat je voor deze draaiplateau's weer inbouw verklaringen moet overleggen.
Dus het makkelijkste is 2 zitplaatsen aanbrengen in het woongedeelte. En na de keuring zou je de voorstoelen draaibaar kunnen maken.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Kampeermark »

Hoi Henk,
Welkom!

Al meer draadjes over, zie https://www.rdw.nl/particulier...-kampe ... tingseisen.
Hou er rekening mee dat een kruk niet mee telt; het moet een stevige stoel zijn met rugleuning.

Mark

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zitplaats achterin



Bericht door DJSmiley »

Alleen als je extra zitplaatsen op kenteken wilt dan kun je ze vast erin zetten en in 1x laten meekeuren (Anders kan dat tzt later nog)

Wel zitten er wat eisen aan, langszitbanken mogen bv alleen bij de oudere bussen (en moeten aan wat eisen voldoen), en gewone zitplaatsen moeten aan goedkeuringen voldoen.

Als je aan de 3 zitplaatsen voldoende hebt (stoel+bankje denk ik) dan hoef je niets te doen.

Wel moet er, voor de belastingdienst, zitplaatsen zijn. Deze hoeven niet perse aan eisen te voldoen als je ze niet op kenteken hoeft (Dus niet gebruikt tijdens het rijden)
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
Dus of draaibare stoelen, of achter stoelen (of een bankje oid, definitie zitplaats is niet perse een stoel)
Alleen draaibaar is weer lastig omdat die meestal kwa inbouwverklaringen enz niet voldoet.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 20 jan 2020, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door gsm »

Van wanneer is de bus ?
Je kan in bepaalde gevallen een langsbankje maken achterin die mee telt in het aantal zitplaatsen.
Ik dacht, verbeter mij als ik het fout heb, dat de bus dan van voor juni 2012 moet zijn.
Die van mij is van 2011 en ik heb dankzij het zelfgemaakte bankje 6 zitplaatsen op kenteken.
Op het langsbankje mogen geen veiligheidsriemen zitten en RDW hanteert ±50cm per zitplaats
Ik had de bestuurdersstoel en de 2-zitter er naast en een bankje van 2 meter en kon 7 zitplaatsen krijgen maar heb er 6 laten registreren.
Na de keuring heb ik draaiplateau´s ingebouwd
Zo ben ik naar de keuring gegaan:
.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Zitplaats achterin



Bericht door CamperMike »

Ziet er netjes uit gsm, hoe is je ervaring met de tafel tot nu toe?

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

Henk1967
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 14:04

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Henk1967 »

Hoi
Ik wil geen extra zitplaatsen achterin, dus zonder stoelen achterin moet dan kunnen dus??
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Zitplaats achterin



Bericht door CamperMike »

Rdw website; De Regeling Voertuigen stelt de volgende eisen aan een kampeerwagen:

In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.



Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

Uitgeschreven

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Uitgeschreven »

Ik heb mijn bericht weg gehaald, ik merk dat deze geen toegevoegde waarde heeft.

Groet,
Martin
Laatst gewijzigd door Uitgeschreven op ma 20 jan 2020, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Aloys »

Henk1967 schreef:
ma 20 jan 2020, 10:09
Ik heb 3 gekeurde zitplaatsen voorin die blijven bestaan.
Moet er ook iets van zitplaatsen achterin komen??
Dan is het antwoord toch gewoon JA?
Want de stoelen in de cabine tellen alléén mee voor de kampeerinrichting wanneer je ze kunt draaien naar het woongedeelte.
(En dat is vrijwel nooit het geval met 3 zitplaatsen op een rij).

Bij de inrichtingseisen staat duidelijk:
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
* minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

En die twee vaste zitplaatsen, dat mag best een langsbank zijn zoals op de foto van GSM hierboven. Heb je een redelijk nieuwe bus, dan voldoe je daarmee aan de eis van zitplaatsen, maar ze tellen niet mee op het kenteken. Dus tijdens het rijden mag je er dan NIET op zitten.
Ik heb 2 langsbanken van 1,40m in mijn buscamper van 2011, die staan nog als 6(!) extra zitplaatsen op het kenteken... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
kokaco
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:08
Locatie: 8127

Re: Zitplaats achterin



Bericht door kokaco »

Stahoogte niet vergeten, niet voor de RDW maar wel voor de belastingdienst.
Zitplaatsen volgens mij t/m bouwjaar juli 2013 mag langs de rij richting wordt mee geteld.
Over de zitplaatsen moet ik zeggen dat ik een redelijk sterke discussie moest uitvoeren met de keuring meester om het op kentekenpapier te krijgen.
Eerst mocht dat niet daarna vindt hij constructie niet veilig genoeg bevestigd.
Dus een tip van mij zorg dat je zitbank (langs de wagen!) goed vast zit aan de bodem en Nee niet alleen vast schroeven aan bodem plaat.
Ik had het toen ter plekke opgelost met stalen draad+ spanner naar de aanwezige laad vastbindpunten!! Dan worden het 6 bijplaatsen op het kenteken gezet.

Na alles geregeld te hebben gaf hij aan dat het vroeger makkelijker was maar nu maakt verzekeringen erg druk op daardoor iets strenger werd gekeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Aloys »

Wanneer ze NIET hoeven mee te tellen op kenteken, dan gelden die eisen volgens mij ook niet. Bij een
bus van NA juli 2013(?) mag er immers toch niemand op zitten, terwijl je rijdt.

Mijn dinette zit gewoon aan de (losse) houten vloer geschroefd. De keuring van mijn eigen inbouw duurde,
geschat, minder dan 10 seconden: de keurmeester stapte erin, keek om zich heen en zei: "tafel, zit-,
slaap- en kookgelegenheid" en stapte er weer uit... :-?
Henk1967 schreef:
ma 20 jan 2020, 11:05
Ik wil geen extra zitplaatsen achterin, dus zonder stoelen achterin moet dan kunnen dus??
Nee, wanneer je zitplaatsen voorin NIET draaibaar zijn zul je zitplaatsen moeten maken. Maar dat hoeft
niet moeilijk te zijn: waarschijnlijk wil je een vast bed achterin? Dat zou je zo kunnen construeren dat je
dat bij controle kunt ombouwen naar minimaal één zitbankje voor 2 personen. Dan laat je het verder
gewoon altijd plat liggen, als bed.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door gsm »

CamperMike schreef:
ma 20 jan 2020, 10:58
Ziet er netjes uit gsm, hoe is je ervaring met de tafel tot nu toe?
Tafel bevalt ons uitstekend, draaibaar zodat je vanaf de bank en vanaf de draaibare voorstoelen van de tafel gebruik kan maken.
Na de keuring is de indeling wel wat gewijzigd waardoor het bankje korter is geworden en ziet er nu zo uit
.
Afbeelding
kokaco schreef:
ma 20 jan 2020, 11:25
Over de zitplaatsen moet ik zeggen dat ik een redelijk sterke discussie moet uitvoeren met de keuring meester om het op kentekenpapier te krijgen.
Ik heb dit al eerder gelezen dus verloopt het niet altijd even gemakkelijk.
Bij mij ging het vlot, ik moest even op attenderen dat ik meer plaatsen er in wilde hebben en toen liep die terug naar de bus en ging meten en zei dan heb je 7 plaatsen op kenteken wat er dus op mijn verzoek 6 zijn geworden.
Geen diepgaand onderzoek of wat dan ook.
Onder het bankje heb ik alle elektra zitten incl. de HHaccu dus dat is gelijk mooi weggewerkt en handig bij te komen.
.
Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie