Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Prachtig antwoord. Veel gelijkenissen, dus daar kan ik wat mee!

-heb je die pirplaten zo tegen de vlakken verlijmd of heb je eerst enkele van die zogenaamde ontdreuningsdingen ertegen geplakt? De boel rammelt veel, maar dat zal misschien met die platen ook wat minder al zijn.
- die Chinees waar je over spreekt, heb je ergens een linkje of voorbeeldje van? Dat is een dieselkacheltje? Zelf aangesloten op je dieseltank?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Die Chinees had ik hier besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/33062407685.html

Zijn overigens tig verkopers van. Ik had er bewust eentje gekozen die vanuit een magazijn in EU (Spanje in mijn geval) kon versturen, anders kwamen er weer administratiekosten/invoerrechten bij als ik pech had.

Is idd een dieselkachel. Maar uiteindelijk ga ik die niet gebruiken, want er zat in mijn bus al een Webasto (aangesloten op de dieseltank)
Bij de Ducato (en aanverwanten) kun je ook makkelijk een extra aansluiting maken, hier op het forum staan meerdere voorbeelden ervan. Ik verwacht dat zoiets ook wel kan bij een Iveco. Je hoeft dan niet te klooien met aparte dieseltankjes.
Wel zorgen dat de aanzuigbuis wat 'hoger' zit, dan voorkom je dat je kachel ooit de tank volledig kan leegtrekken en je niet meer weg kan.

De pir platen heb ik in de bodem 'los' liggen, geklemd tussen een frame van latjes.
Aan de zijkanten heb ik de grote stukken pir met wat polymeerkit (action) vastgeplakt. Rondom en in alle hoekjes schapenwol gebruikt, want met pir platen is dat deel lastiger te doen. PIR platen dus alleen gebruikt om 'meters te maken'

Wel heb ik idd ontdreuningsplaten erop geplakt. Geen bijzonder goeie, simpele 2mm dingen. Net voldoende om het ergste eraf te halen. Dat, tesamen met de pirplaten, zorgt voor voldoende oppervlak om het resoneren tegen te gaan.

Dikkere ontdreuningsplaten leek mij overdreven, en alleen maar extra gewicht (dat tikt aardig aan). Er zal vast kwaliteitsverschil tussen zitten maar ik vond het prima. (Er zijn ook genoeg mensen die uberhaupt zonder bouwen). Ik heb een rol van Amazon gehaald:
https://www.amazon.de/gp/product/B07MSCDG7Q

Wat het rammelen betreft: Bij mijn bus zat de kit op sommige plekken ook los, de kit waarmee de 'platen' aan het frame vastzitten (de stijlen die door de bus lopen voor stevigheid). Ik heb die plekken dus ook meteen weer vastgezet. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop rammelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Mooi. Merci voor de info.
Welk dikte van kabels heb je gebruikt voor je 12V electriek? Ik begrijp dat dat allemaal te berekenen is, afhankelijk van lengte en soort apparaat, maar het lijkt mij handiger om gewoon 1 grote spoel te kopen om alle 12Vgebruikers te kunnen aansluiten. Kabeldikte zal dan wat te groot zijn voor sommige gebruikers, maar beter te groot dan te klein.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

1 dikte is naar mijn mening niet praktisch. Te groot is technisch namelijk niet erg, maar wel onhandig en duur. Sommige dingen lenen zich er ook niet voor om een dikke kabel netjes te kunnen monteren/afwerken.

Bij mijn ombouw:
1.5mm2 - Kabels naar alle lichtpunten (LED)
2.5mm2 - Kabels naar de dakfan, waterpomp en 12V (sigarettenaansluitingen)
6mm2 - Kabels naar de zonnepanelen en (compressor)koelbox
16mm2 - Kabels tussen accu en zekeringblok voor alle 12V handel en tussen de startaccu en HH accu (Ik heb een 40A DC/DC lader ipv een Cyrix)
50mm2 - Kabels tussen accu, shunt en omvormer (die kabel had ik nog liggen)

3x1.5m2 voor alle 230V aansluitpunten (afgezekerd op 10A) en 3x2,5mm2 voor de invoerkabel (met een 16A/0.03mA alamat)

Maar dat kan per situatie verschillend zijn, ook de lengte van de kabel heeft invloed op de benodigde diameter
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Intussen zijn we toch al wat verder en krijgt de boel vorm!
Volgende schema is al zeker. Opmerkingen zijn uiteraard welkom. Zelf twijfel ik nog over:
- best ventilator boven het bed en dakraam boven keuken of omgekeerd.
- waar nog een raam. We denken boven de grotere bank
- twijfel over locatie van watertank. Onder de keuken binnenin, of helemaal achteraan is een grote lege ruimte onder de bus. De tank moet dienen voor keukenkraan +douchekop aan de achterdeuren.
- gas of geen gas. Koken en warm water mbv gas lijkt het goedkoopste om aan te sluiten + verbruikt minder stroom waardoor de lithiumbatterij wat kleiner kan. Maar een gastank weegt veel, is een extra onderdeel om extra zorg aan te bieden +neemt meer ruimte in.
- batterij zou een chinees worden en al zeker lithium. https://polinovel.en.alibaba.com/produc ... 1be3xAmT4s. De omvormer en dergelijke moet ik nog verder over opzoeken, daar weet ik nog niet genoeg over.

We hebben al wat gedaan ook. Bodemplaat en wandplaten eruit, alles gepoetst, ontdreuningsplaten aangebracht en al begonnen met isolatieplaten op de grote platen vast te zetten. Kleinere gaten en kokers zullen zoveel mogelijk mbv schapenwol (hoewel ik dat belachelijk duur vind) gevuld worden. Armaflex 6mm bedekt de overblijvende metalen delen.
Enige grote struikelblok: roest gevonden onder de bodemplaat. Gecheckt bij garagist: structurele chassis alles in orde, maar door vuil in de balken zitten er verschillende gaten in het midden. Offerte: 1200 euro gezien het vele maatwerk. Ik ben nu toch eens op zoek of er andere manieren zijn om het goedkoper te kunnen :-).
Bijlagen
IMG_5543.JPG
IMG_5543.JPG (124.48 KiB) 1031 keer bekeken
PHOTO-2020-01-10-09-44-48.jpg
PHOTO-2020-01-10-09-44-48.jpg (98.95 KiB) 1031 keer bekeken
IMG_5545.JPG
IMG_5545.JPG (83.3 KiB) 1031 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door marjasjaak »

Zie op je plattegrond "electro" staan aan de kant van de schuifdeur. (klopt dat?)
Houd rekening met de schuifdeur opening, als je daar een klepje maakt.
Wij hebben onze water vulpunt in de uitloop van de schuifdeur geplaatst.
Bij watervullen mag de schuifdeur bij ons niet meer helemaal open...
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 10 jan 2020, 19:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door PaulBng »

Ik begrijp dat je door de plaatsing van de keuken, niet van cabine naar leefruimte kunt lopen.. Is dat de bedoeling of klopt de tekening niet helemaal?

Jullie gaan dwars slapen? Hoe breed is de bus inwendig en hoe lang zijn jullie?
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Het bankje met de electro onder zal de HHaccu en dergelijke behuizen. Een aansluiting voor standelectro zal via een verlengkabel aan de achterkant zijn, dus het schuifdeurprobleem zullen we niet hebben (maar goed dat je het zegt, ik had er niet op gedacht :-)

We slapen inderdaad dwars. De bus is het breedst op 1m hoogte, 175cm. Ik ben 180cm en slaap altijd zijwaarts dus zal oké zijn. Bed is ook 160cm breed, dus er kan 'wijds' genoeg geslapen worden :-).
We kiezen inderdaad door een gesloten cabine. we zullen er wel een raampje in maken om de honden te kunnen zien, maar er zijn voor ons voldoende voordelen om het zo te doen. Geen omkeuring naar camper (belgië), bestelwagen is groot genoeg, meer 'stealth'.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door PaulBng »

Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DiffRental »

Ja kan gewoon lichte vracht houden "met" een doorloop.
Waarschijnlijk moet je een schothoogte hebben van 20cm.
Groeten Peter
VanvanPHAN
Berichten: 58
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 14:22
Locatie: Gelderland

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door VanvanPHAN »

Goedemorgen,

Ook wij hebben een Iveco Daily (2016) L4H2 omgebouwd. Net als Leftlanebandit schreef, hebben wij een S (enkellucht uitvoering). Ook wij zijn met 2 volwassenen en 2 grote honden.
Keuzes die wij hebben gemaakt om onder de 3500 kilo te blijven:

- lithium accu (160Ah)
- geen gas, maar 1 inductie kookplaat (Wij zijn liefhebbers van buitenkoken op BBQ en Dutch Oven)
- Wel een 160 Wp zonnepaneel (tussen maart en november voldoende voor ons om nooit "aan de paal" te hoeven)
- op advies van Leftlanebandit hebben ook wij onze bodemplaat vervangen door een lichte multiplex bodem
- ons bedframe hebben we van Aluminium gemaakt.
-Watertanks: wij hebben gekozen voor meerdere tanks van 10 liter, geplaatst onder het bed. Willen we langer "off the grid", dan vullen we we er 6, en anders minder.
Wij kwamen bij weging bij het RDW uit op 2745 kilo. Leeggewicht was bij ons 2450 kilo.

Als je vragen hebt, kom maar over de lijn ;-)

Groet, Peter
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13



Bericht door mabaert »

Ha Peter bedankt. Ik had je bouwonderwerp al zien passeren en heb het met veel aandacht gelezen omdat het zo op elkaar gelijkt! :-)
Ik heb veel vragen voor jou, misschien eens in een pb?

Intussen is de maxxfan dan toch besteld, kwam overal er als beste uit.
De watertank zal ik in de garage onder het bed inbouwen, omdat we toch ook graag de sneeuw (en dus de vrieskou) opzoeken. Tenzij iemand hier ideeën heeft om een tank onder de auto vriesvrij te houden?
Voor koken en douchen overweeg ik toch op gas. Deze zou dan ook, samen met de waterpomp, onder het bed staan. Weet iemand welke dikte van leidingen voor gas en water ik al kan aanleggen naar de keuken toe? Kwestie dat deze toch al klaar zitten.

Intussen al wat bijgeleerd ook: ik denk dus een 200Ah lithium te nemen (eigenschappen, zie foto). Om deze op te laden 3x 100W zonnepanelen. Als ik het goed heb moet een 30A omvormer volstaan. Wat mij nog rest: de HHaccu via de startaccu laden. Ik lees hier veel over cyrix? Iedereen raadt deze aan? En zoja, het is me niet duidelijk welke zou volstaan voor mijn setup.
En als laatste vraag: in de vloer wil ik nu al de kabels tussen de HHaccu en de startaccu leggen. Afstand is een 2tal meter. Ik dacht aan 35mmkabel klaar te leggen. 1 kabel, want de min zou gewoon aan het chassis geaard kunnen worden, dichter bij de HHaccu (geen moderne auto)?
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-01-13 om 18.28.09.png
Schermafbeelding 2020-01-13 om 18.28.09.png (186.57 KiB) 687 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door marjasjaak »

Ik heb geen ervaring met lithium accu's (je moet ze wel op een andere wijze opladen,er komt dus meer bij kijken), maar persoonlijk zou ik de plus en ook de min draad altijd rechtstreeks op de start accu zetten.
Als je de min voor de hh accu ergens aan het chassis knoopt, heb je meer risico dat de verbinding op den duur niet goed werkt. (bijv. oxidatie)
Ga je een zwaardere omvormer gebruiken kan je problemen krijgen met de min aansluiting via het chassis. (door de grotere stromen)

Je kan met alleen een plusdraad naar je gebruikers, lampjes,waterpomp, kachel etc.etc. gaan ,en de min aan het chassis knopen.
Zal wel werken, maar of je daar in de toekomst blij van wordt.....

Cyrix relais werkt in twee richtingen, gaat het voltage omhoog (meestal bij +13 volt) omdat de motor draait wordt de hh accu geladen.
Sta je "aan de paal" en heb je een acculader aan de zijde van de hh accu dan laadt de hh accu en ook de start accu.
Een cyrix relais "zit" op de plus draad,maar moet ook met een draad op min pool aangesloten voor een goede werking. Of dit ook via het chassis als "min pool" werkt weet ik niet.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op di 14 jan 2020, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door luinge »

Over het laden van een Lithium accu via de dynamo moet je je misschien nog beter even inlezen. De lithium vraagt een heel speciale laadcyclus en spanningen. Advies over het algemeen is toch om er een booster tussen te zetten. Er lopen een aantal draadjes op het forum over het laden van Lithium accus via de startaccu. viewtopic.php?f=10&t=8470356&p=1873184& ... b#p1873184
Zou zonde zijn als je dure accu na een paar jaar hierdoor al de geest zou geven.

Groet Roelof
Plaats reactie