Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mabaert
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Ik heb een tijdje rondgereden en er lijkt toch echt iets niet te kloppen.
De orion is verbonden met de startbatterij met 16mm2 kabels. Positief en negatief elk ongeveer 5m, dus 10m in totaal. Ertussen staat een 40A zekering, aangezien de orion tot 30A beperkt (dacht ik).
Resultaten:
-40A zekering sprong na een tijdje. Vervangen door 60A zekering en dat lukt wel nog. Maar toch vreemd gezien de orionversie?!
-De orioninput steeg nu wel tot iets van een 13,53V. Het voltage aan de huisbatterij kwam dan uiteindelijk tot 13,36V. Toch al beter. Maar die zekering speelt mij parten, plus het feit dat het maxvoltage zo laag blijft. Dit was met de voltageregelaar helemaal open, dus 15V. Onmogelijk om precies af te stellen op de 13,4V die ik wil zo.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

Lastig om exact te zeggen, maar dat die Orion meer trekt kan wel op zich.

Nu kan ik t niet exact uit de specs halen of ie bij 15V ook de 30A haalt, of dat dat bij de 12.2V is (dat gok ik) en bij 15V terugloopt tot 24A. Maar dan nog is de stroom aan de primaire zijde hoger. Immers, 360W uitgangsvermogen, rendement 88%, is dus 410 watt aan de primaire kant.
5m kabel van 16mm2 en de zekering is ook ongeveer 0.5V spanningsval.

Bij een accuspanning van 12V, dus netto 11.5V is dat al 36A. Dat komt al dicht bij die 40A zekering. Normaliter, als je dynamo laad, zou de spanning hoger zijn, en dus de stroom lager. Maar als je een slechte kabel hebt, (lees: slechte connector) is de spanningsval voldoende om die 40A te trippen.
Tijdens het starten zal je accuspanning verder inkakken. Zonder volwaardige laadstroomdetectie (en m dus puur op het contact) is je lader al actief bij het starten. Starten -> Accu zakt even naar 10V -> met 410W zit je Victron dan wel 41A te trekken.

Die 13.4V is een prima setting. Enige nadeel is dat je geen volwaardige lader hebt. Daardoor ook geen absorbtion stage.

Als je een zonnepaneel hebt, zou ik die wel absorbtion laten doen, op 14.2V ofzo. Zonder zonnepaneel ga je wel een uitdaging krijgen. Dan moet je 'm af en toe aan de walstroom hangen met een geschikte lader. Geen absorbtion = geen cell balancering. Dat gaat je op termijn lastig vallen.

edit: Ik zie in je topic: Geen walstroom en geen solar. Dat betekend dus geen celbalancing met je huidige oplossing.

Dus
- Of die Victron TR omwisselen voor de smart of voor een alternatief
- Toch walstroom of solar nemen en die zo af en toe gebruiken om toch te kunnen balanceren (niet voor een uurtje, maar wel langere tijd aangezien de balancering in een BMS erg beperkt is). Ik betwijfel zelfs of dat lukt, zonder tussentijds balanceren zal de onbalans relatief groot worden, afhankelijk van je cellen.
- Regelmatig via een losse balancer je cellen balanceren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mabaert
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

Merci, dat is een heldere uitleg! Dat stelt mij toch al wat meer gerust.
Ik heb een 20A lader om af en toe volledig vol te laden.
Wat ik wel nog vreemd vind: het is een "isolated" dcdc, wat toch zou moeten inhouden dat de huisbatterij de startbatterij niet kan leegtrekken? Ik heb nog eens getest: als de motor af staat, en ik schakel dan de orion in (mbv een schakelaar), dan stijgt het voltage in de huisbatterij en daalt het voltage in de startbatterij (van 12 naar 9...). Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door DJSmiley »

9v? Waar heb je dat gemeten?

Direct op de startaccu? Als die zover inzakt dan loopt de stroom idd een eind op. Maar als dat bij 40A al gebeurt dan zou de accu wel extreem slecht zijn.

Of is dat op de ingang van de Orion en is ie, direct op de accupolen, wel een stuk hoger? Dat lijkt mij meer voor de hand liggend, want anders had je bus vermoedelijk nieteens / amper gestart.
In het laatste geval vermoed ik toch de connectoren van de kabel, of ergens een grote overgangsweestand. Dat is eigenlijk de enige plausibele verklaring voor zo'n grote spanningsval.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
mabaert
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door mabaert »

nee dat is het vreemde, het was rechtstreeks op de accupolen van de startbatterij. Ik heb zelfs geen poging gedaan om dan de bus te starten. Ik heb zelf te weinig diepe kennis om dit te begrijpen, maar de stroom vloeit heen en weer. Direct nadat ik de schakelaar van de orion afzet klimt de stroom aan de accupolen van de startbatterij opnieuw naar 12V. Het is ook geen plotse val. Het gaat gestaag naar beneden, als ik hem uitzet opnieuw gestaag naar boven.
Bijlagen
IMG_6251.JPG
IMG_6251.JPG (187.5 KiB) 312 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Iveco Daily 3.0 HDI (2006) L4H2 ombouw



Bericht door kampo »

zeg je hebt toch wel de charger versie van de Orion gekocht hé ?

https://www.youtube.com/watch?v=UEyk4RB-9zk

en eeuh uit een lege of versleten startaccu kan je niet veel uithalen...
Groeten Kampo
Plaats reactie