Twee keer BPM betalen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Dafluc »

Een bestelbus op grijs kenteken is N1. Deze kan niet als M1, zijnde personenauto, op naam worden geschreven. Jouw bus was een bedrijfswagen N1. Door het omkeuren naar camper is het nu een personenauto geworden. Daarom betaal je nu bpm. De hoogte daarvan hangt af van bouwjaar en uitvoering van de bus.
Afbeelding
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Bart200 »

Als de eerste eigenaar een particulier is ( geen bedrijf) dan moet er direct BPM betaald worden. Deze "particulier" kan een verzoek indienen voor ontheffing BTW omdat het een zelfstandige is, dan hoeft hij het niet te betalen en dan wordt en is er ook geen BPM betaald.
Als een gebruikte bedrijfswagen door een particulier als particulier gekocht wordt, moet er direct bpm worden betaald. Bedrijfswagens ouder dan vijf jaar worden door de belastingdienst niet meer gevolgd. Dat houdt in dat ze wel BPM plichtig zijn maar het interesseert ze niet meer. Als je zo'n auto ombouwt tot camper moet je inderdaad de rest BPM betalen.
Als er op een voertuig al BPM betaald is hoef je dat niet nog een keer te betalen bij ombouw. Deze situatie kan voorkomen bij ex taxibusjes of bij bedrijfswagens die particulier gebruikt zijn en de eigenaar heeft ooit de BPM betaald. Dat laatste komt niet veel voor en de belastingdienst kan vertellen of er ooit BPM betaald is voor een voertuig.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Jappie »

Bart heeft het bij het rechte eind,veel mee te maken gehad .
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door DiffRental »

Linkemink schreef:
ma 02 dec 2019, 9:50
(aanschafprijs en 21 % BTW betaald).
Als je op een wagen BTW moet betalen dan is het een auto die zakelijk is gereden. Dit geldt voor een bestelwagen maar ook voor een personenwagen.
Dus op moment dat je een factuur met een BTW bedrag moet betalen dan weet je dat er geen BPM is betaald voor de bestelwagen. Het BPM verhaal is enkel van toepassing op een bestelwagen. Een ondernemer betaald geen BPM op een bestelwagen.
Een auto door een particulier gereden heeft geen BTW factuur en is dan een "marge" voertuig.
Eenmaal een "marge" voertuig blijft het altijd een marge voertuig.
Groeten Peter
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door AadenAnke »

Bij aanschaf van een nieuwe wagen kan vrijstelling BPM gegeven worden als de eigenaar is ingeschreven bij KVK maar ook als je bv een vaste rolstoel via de WMO heb gekregen, je kan dan ook vrijstelling krijgen van de houderschap/motorrijtuigen belasting. Kan dus voorkomen dat je een wagen koopt die van een particulier is en als M1 is geregistreerd als nog BPM betaald moet worden, zal zelden voorkomen

Gr. Aad
Wink
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 jul 2020, 0:19

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Wink »

Hallo,
Even voorstellen: Harm en José & twee pubers. Denken erover een bedrijfswagen (Peugeot Boxer/Fiat Ducato/Citroën Jumper L4H2) te kopen om er een camper van te maken. Zal niet meevallen want we zien er maar weinig tot nu toe (suggesties welkom). Maar goed, dit topic:

Heb voorgaande gelezen maar vraag me af of ik het goed begrepen heb:
Stel we kopen als particulier een bedrijfswagen van 4 jaar oud:
-dan zal bovenop de geadverteerde prijs nog de btw komen?
-de bpm moet door de verkoper worden afgedragen/betaald (want nog geen 5 jaar oud en verkoop aan particulier)?
-dat bedrag aan bpm zal de verkoper ook bovenop de geadverteerde prijs doen (want bij de geadverteerde prijs gaat de verkoper uit van een zakelijke koper en niet een particuliere)?
-omdat met het betalen van prijs+btw+(indirect) bpm de bpm is afgedragen hoeven we bij ombouw naar een camper geen bpm meer te betalen?
Klopt dit allemaal?

Alvast dank!
José
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door ducati 900 »

Klopt maar na 5 jaar hoeft de ondernemer de bpm niet meer af te dragen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Koerier »

Ik heb 3 x een bestelwagen gekocht alle keren bij een garage.
-Als zakenauto. Geen BTW en geen BPM
- Als particulier alleen BTW geen BPM ( was ouder dan 5 jaar)
- Als particulier ombouw camper: BTW en BPM (was ouder dan 5 jaar.)
BTW wordt bij de getoonde koopprijs geteld.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door iSonic »

Ook al staat de auto op naam van een particulier kan hij nog bedrijfs matig gebruikt worden. Door een zzp'er bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Aloys »

Klopt, dat doe ik ook, dan mag je daar € 0,19/km voor aftrekken.

Over éénmanszaak en ZZP'er, dat verschilt nogal:
Een eenmanszaak is een onderneming die door één persoon wordt gedreven. In tegenstelling tot wat sommigen denken, kun je als eenmanszaak ook onbeperkt werknemers aannemen. De term eenmanszaak verwijst niet naar het aantal mensen dat bij jou werkzaam is, maar naar de rechtsvorm die je kiest bij de start van je bedrijf.
Bron: Google

Een ZZP'er daarentegen is, zoals de naam al aangeeft, een Zelfstandige Zónder Personeel.

Als ZZP'er kan ik gerust een busje privé kopen, die komt niet automatisch op de zaak. Koop je 'm wél zakelijk, dan krijg je de BTW terug en hoef je geen BPM te betalen. Maar... sluitende kilometeradministratie of een fikse bijtelling voor privégebruik! En dan nog een extra afdracht BTW over privégebruik.
Voor mijn zelfingebouwde camper kwam dat laatste op circa € 1350 per jaar!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door iSonic »

Volgens mij draagt verkoper nooit bpm af. Hij is daar niet verantwoordelijk voor en kan dat ook niet zijn. Pas als hij op jou naam staat besluit je van bedrijfswagen naar geel/camper te gaan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door Aloys »

Als de verkoper een zakelijke bus binnen 5 jaar verkoopt aan een particulier, dan is de verkoper volgens mij verantwoordelijk voor de BPM-afdracht.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door DucatoDolf »

Wink schreef:
vr 23 okt 2020, 14:21

Heb voorgaande gelezen maar vraag me af of ik het goed begrepen heb:
Stel we kopen als particulier een bedrijfswagen van 4 jaar oud:
-dan zal bovenop de geadverteerde prijs nog de btw komen?
-de bpm moet door de verkoper worden afgedragen/betaald (want nog geen 5 jaar oud en verkoop aan particulier)?
-dat bedrag aan bpm zal de verkoper ook bovenop de geadverteerde prijs doen (want bij de geadverteerde prijs gaat de verkoper uit van een zakelijke koper en niet een particuliere)?
-omdat met het betalen van prijs+btw+(indirect) bpm de bpm is afgedragen hoeven we bij ombouw naar een camper geen bpm meer te betalen?
Klopt dit allemaal?

Alvast dank!
José
Je hebt het nog niet goed begrepen, als ik het wel begrijp. Ff samengevat uit dit en andere topics.
1. Ligt aan de verkoper, dus vraag het na. Misschien is de prijs inclusief misschien exclusief BTW. Het kan allebei.
2. Ja, maar of hij dat gedaan heeft weet de verkoper. (niet over lullen, zie 3)
3.Als hij slim is wel. Maar als hij het vergeet is dat zijn pakkie an. Krijgt hij een naheffing na verkoop. Niet jouw probleem. Daarom hoef je dit niet aan te geven. Geen slapende honden wakker maken. Je kunt dus verwachten dat de BPM dus in de prijs geconverteerd is, als je mazzel hebt niet.
4. Nee, hier ga je fout. Staat ook duidelijk beschreven in dit topic. Er is een groot verschil tussen zakelijk en privé, bedrijfswagen N1 en personen motorvoertuig M1.
Zakelijk en privé gaan vooral over BTW.
Bedrijfswagen gaat over bestelbusjes en personenmotorvoertuig over campers. Voor beide moet BPM betaald worden. Huh? Ja.
Voor een bestelbus (bedrijfswagen N1) moet BPM worden betaald. Die BPM is anders dan van een personen motorvoertuig. En nu komt het; je koopt een bedrijfswagen N1, maar maakt er met ombouwen naar camper een personen motorvoertuig M1 van.
Aangezien de BPM van personen motorvoertuigen anders is dan van bedrijfswagens vindt de belastingdienst dat je na categorie wijziging van de wagen het personen motorvoertuig (camper) BPM tarief alsnog mag aftikken. Maar niet gevreesd, ze houden wel rekening met de leeftijd van de wagen. Daar hebben ze dan ook een mooie afschrijvingstabel voor waarin de BPM binnen 17,5 jaar naar een minimum wordt afgeschreven.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Twee keer BPM betalen?



Bericht door ducati 900 »

Aloys schreef:
vr 23 okt 2020, 18:13
Als de verkoper een zakelijke bus binnen 5 jaar verkoopt aan een particulier, dan is de verkoper volgens mij verantwoordelijk voor de BPM-afdracht.
Klopt, dat schreef ik ook al, daar zijn diverse rechtzaken over geweest.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie