Chausson Acapulco 58 (projectje)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Geert Huizing

Re: Chausson Accapulco 58 (projectje)

Bericht door Geert Huizing » vr 15 nov 2019, 13:17

Als je de camper compleet gaat verbouwen hou je dan ook rekening met 7 goedgekeurde zitplaatsen ?
In je bericht lees ik: vrouw en 5 kinderen.

Ik volg met belangstelling je verbouwproject.
Groet,
Geert

aarmarman

Re: Chausson Acapulco 58 (projectje)

Bericht door aarmarman » vr 15 nov 2019, 16:08

Aangezien de camper van 1990 is, zijn goedgekeurde plaatsen niet nodig. iedere zitplaats mag gebruikt worden, alleen de naar voren gerichte zitplaatsen moeten een gordel hebben, en die zitten er in.
Laatst gewijzigd door aarmarman op za 16 nov 2019, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Houd Afstand <<< 1.5 meter >>> En blijf gezond!

aarmarman

Bericht door aarmarman » vr 15 nov 2019, 21:45

Vandaag heb ik alle bovenkastjes verwijderd, dit kwam achter de keukenkastjes vandaan :(

Afbeelding

verder heb ik een deel van de kasten al gedemonteerd, en (na een goede tip) alle onderdelen van een stuk schilderstape voorzien waarop ik heb geschreven waar ze gezeten hebben. en dit ook nog gefotografeerd.

Ik heb alle apparatuur nog laten staan, zodat ik dit nog kan testen als de camper straks helemaal leeg is. dan komt een broer van mij met de multimeter naar de draadjes kijken :clap:

ik vraag me af of jullie nog tips hebben met mbt het aanleggen van bedrading. nu alles open ligt wil ik meteen bedrading netjes aanleggen, bijvoorbeeld voor een achteruitrijcamera. het zou zonde zijn als ik straks alles dicht heb en dan denk sh*t daar had nog een kabeltje gemogen.

ben altijd in voor tips.

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » vr 15 nov 2019, 22:07

Ik zie niet direct reden om alle bedrading te gaan vervangen, tenzij er beschadigingen inzitten en de connectors aangetast zijn door corrosie en de kabels niet genoeg lengte hebben om nieuwe aan te krimpen.
Denk inderdaad na welke aanvullende kabels je wilt leggen , en leg anders een lege buis van voor naar achter waar je later nog iets doorheen kunt halen.

blizard

Bericht door blizard » za 16 nov 2019, 16:51

Nou, wij hebben een Acapulco van 1987, en ik heb alles vervangen.
Een EBL zat er niet in, alleen een losse trafo met wat diodes, en een plankje met doorverbindingen en zekeringen.
In de plaats daarvan een Multiplus 1600 onder de bestuurderstoel gelegd. Super aankoop.
De bedrading was gedeeltelijk door de holle wanden getrokken, wat ik kon laten zitten heb ik weer gebruikt.
De draden zijn gemerkt met ingebrande streepjes, op die manier kan je de route terugvinden. Doorpiepen met een multimeter kan ook natuurlijk
CHAUSSON ACAPULCO 43.JPG
CHAUSSON ACAPULCO 43.JPG (79.42 KiB) 736 keer bekeken

aarmarman

Bericht door aarmarman » za 16 nov 2019, 22:51

Ik heb eigenlijk de trafo nog niet gevonden, zit niet onder de stoelen. de zekeringen zitten in het schakelpaneel. je zou toch haast zeggen dat er ook een trafo aanwezig moet zijn. maar waar....
morgen maar eens de draadjes volgen.

aarmarman

Bericht door aarmarman » zo 17 nov 2019, 22:33

ik heb vandaag de draadjes gevolgd, en ben tot de ontdekking gekomen dat er geen lader meer inzit :bang:
onderstaande afbeelding is van het panneel dat ik erin heb zitten.
is er iemand die me kan vertellen wat er voor laadblok ingezeten heeft
ik weet niet of ik met een andere lader het panneel aan de gang krijg :crazy:

Afbeelding

Afbeelding

aarmarman

Bericht door aarmarman » ma 18 nov 2019, 21:31

Vandaag heb ik een beetje gepeuterd aan het plafond en aan de zijpanelen.
over het orginele plafond zat laminaat geschroefd hierover zat vinyl vloerbedekking geplakt. hier overheen weer tempex plaatjes :crazy:

Afbeelding

hier hingen de kastjes boven de dinette
Afbeelding

Het plafond..... zeiknat
Afbeelding

gelukkig ook goed nieuws, ik heb de truma kachel, en truma boiler, en de waterpomp getest, deze werken allemaal prima. alleen het thetford toilet spoelt niet, maar dat is vast te repareren.

Raimon

Bericht door Raimon » ma 18 nov 2019, 21:38

Ik zou eerst goed uitzoeken waar hij lekt.

Zelf ben ik ook aan zo'n camper begonnen die nu bijna klaar is.
(transit mk2 extreme renovatie).
Ik heb zeker 85% van de wanden, vloer en plafond vervangen,
de camper is kaal geweest tot de ALU wanden van binnenuit.
Veel werk kan ik jou vertellen maar de transit is wel gered.

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » ma 18 nov 2019, 22:11

Raimon schreef:
ma 18 nov 2019, 21:38

Dat dus. Verrotte wanden kaal maken, en buiten de slang er op en emmers water er over om de lekkages te zoeken. Die aluminium lijst is er niet voor niets later opgeplakt, dus daaronder of er omheen zal het lek wel zitten. En rond de dakdoorvoeren en dakramen, en misschien zitten er ook wel gaatjes in de dakplaat door corrosie (aluminium plaat?).

aarmarman

Bericht door aarmarman » ma 18 nov 2019, 22:55

pwhooftman schreef:
ma 18 nov 2019, 22:11
Raimon schreef:
ma 18 nov 2019, 21:38

buiten de slang er op en emmers water er over om de lekkages te zoeken.
Dat was vandaag niet echt nodig, met al die regen :lol3:
maar ik denk dat ik hem ga afdekken met zeil, en dan van het voorjaar nieuwe plaat erop maar dan van polyester. eerst maar eens verder leegtrekken.
ik moet de keuken en badkamer er nog uithalen, en de apparatuur.

Will

Bericht door Will » di 19 nov 2019, 0:14

Hallo, Aarmarman ,

Ik denk dat je aan deze camper een hele leuke hobby gaat beleven voor de winter maanden maar.....
De centjes die je in dit project gaat stoppen vind ik gezien de huidige diesel problematiek wel een risico.
Als dit allemaal in orde is had je ook voor dezelfde kosten een camper met roetfilter kunnen kopen.
Maar het is jouw feestje en geld maar ik kan je nu nog waarschuwen. :cheers: :wink:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.

aarmarman

Bericht door aarmarman » di 19 nov 2019, 9:47

Bedankt Wil. Ik heb alles in overweging genomen, nadat ik was wezen kijken heb ik er goed over nagedacht. Komt goed.
Mbt het dieselprobleem. Daar ben ik ook wel huiverig voor wat de toekomst brengt. Maar er kan altijd nog een roetfilter onder.
Groet
Aart

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » di 19 nov 2019, 10:07

Beste Wil en Aart,

Later een roetfilter op een oude diesel plaatsen zal niets betekenen m.b.t. de toelating tot milieuzones of het al dan niet onder een eventuele opkoopregeling vallen, want die regelingen zijn allemaal gebaseerd op bouwjaar.
Bovendien geldt vanaf 2005 Euronorm 4, waar vaak al een roetfilter voor werd aangebracht, maar zeker vanaf euronorm 5, die vanaf 2009 geldt.

Dus áls er al een oude-diesel-opkoopregeling komt, dan
- zijn oude diesels nog steeds niet 'verboden', je wordt alleen gestimuleerd hem in te ruilen, en belastingen zouden hoger kunnen worden
- zou een diesel mét origineel roetfilter ook al 10-15 jaar oud kunnen zijn, en zomaar (binnen korte tijd) onder de opkoopregeling kunnen vallen.

Kortom, een roetfilter is geen middel om je dieseltje immuun te maken voor klimaatmaatregelen. Er niet over nadenken en gewoon lekker genieten trouwens wel.

Plaats reactie