Chausson Acapulco 58 (projectje)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
aarmarman

Chausson Acapulco 58 (projectje)

Bericht door aarmarman » wo 30 okt 2019, 1:33

Ok ik ben dus aan het speuren geweest in Duitsland voor een hele mooie camper, waar ik met mijn vrij grote gezin mee op vakantie kan (na een beetje werk) ik heb al eerder +/- 7jaar geleden ook een acapulco 58 gehad, en deze verkocht waar ik tot nu toe altijd spijt van heb gehad.
Ik ben ook altijd blijven zoeken maar ze zijn nogal duur. deze gelukkig niet heeel erg.
als jullie het leuk vinden plaats ik hier af en toe een update van het ophalen in Duitsland tot de restauratie. misschien kan ik af en toe wat moed ingesproken krijgen, want dat zal soms wel nodig zijn.
gr
Aart

Afbeelding

Afbeelding
Ik was nog wat huiverig om fotos te plaatsen omdat de koop nog niet helemaal rond was.
nu wel, dus ik plaats even een paar fotos.
brand er maar op los, wat vinden jullie ervan?
Afbeelding

De kokerbalkjes zijn een beetje krokant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kussens zijn nog redelijk fris :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dus om hem helemaal te renoveren
Laatst gewijzigd door aarmarman op za 16 nov 2019, 20:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Houd Afstand <<< 1.5 meter >>> En blijf gezond!

Aloys
Site Admin

Re: Chausson Accapulco 58 (projectje)

Bericht door Aloys » wo 30 okt 2019, 7:27

Ik heb de links werkend gemaakt, de afbeeldingen deden het niet. Mogen we er ook tekst bij?
Dit topic is zo wel héél minimalistisch...

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » wo 30 okt 2019, 9:12

O, dit willen we wel volgen :-)

Die zijwand ziet er wel uitdagend uit, allemaal bobbels boven de dolfijnen met een later aangebracht hoekprofiel op het dak? , achteraan pur schuim van boven tot onder. Haal dat 'je' maar van 'projectje' af :D , ik vermoed dat die zijwand rot is :wtf:

aarmarman

Bericht door aarmarman » do 31 okt 2019, 15:34

Ik heb nog een paar foto's bij geplaatst :thumbup:

Atoz

Bericht door Atoz » do 31 okt 2019, 16:13

Als iemand mijn idee vraagt, dan kan hij het krijgen :-B

Vreselijke camper, heb je weken, maanden werk aan, je had beter wat anders gekocht en dan ook nog eens het dubbele uitgegeven. Zullen velen je hier vertellen. Maar denk je dat je dan geen werk aan je camper hebt?

De echte reden van deze aankoop is dat jouw gezin (hopelijk maar 1 vrouw met veertien kinderen) samen met deze camper op reis kan.

En dan weet jij de komende tijd wel wat te doen, hopelijk ben je handig, hopelijk geef je het niet op, zien we hier ook wel dikwijls gebeuren en als laatste tel je uren arbeid niet.

Kom me ook later niet vertellen dat ik het je niet vertelde, gek zijn is gezond en soms helpt het je om dingen aan te pakken. En als de moed je diep in je schoenen zakt zoek dan eens het verhaal van de verbouwing van de camper van pwhooftman (ben ik juist?) Op dit forum.

Succes!
En ja ik wil jouw eindresultaat zien en ook alle tussenstappen.

Edit : bij deze een link naar HET horror verhaal van dit forum. viewtopic.php?f=1&t=8461176
Het is toch Halloween....
Fiat Ducato ° 30/12/2000 - 2,8 D - 64kW - 87pk - Alko - Flensburger Koffer - 8140.63 -Gebo dakramen - schapenwol
740 Wp - 205A agm (Fiamm 12FGL205) - Steca PR-4040 - Waeco CRX65 compressor - Planar 44D - 274.169 km op 27/9/20
TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange
Een zonnepaneel is aangesloten op een laadregelaar, een omvormer maakt 230 volt

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » do 31 okt 2019, 19:25

Atoz schreef:
do 31 okt 2019, 16:13

Edit : bij deze een link naar HET horror verhaal van dit forum. viewtopic.php?f=1&t=8461176
Het is toch Halloween....
Mijn camper rijdt inmiddels al weer ruim een half jaar vrolijk rond, en is in Noorwegen, Kroatie en Frankrijk geweest. Zonder problemen (2x een zekeringetje, en een paar kastsluitingen uit China die toch niet zo lang meegaan...). Dus alles kan, het kost effe wat tijd :-)

marjasjaak

Bericht door marjasjaak » vr 01 nov 2019, 13:38

We zijn benieuwd naar het restauratie verhaal met foto's :thumbup: . Naar wat we zien op de foto's gaat dit een grote klus worden. Heb je al een idee hoe je het gaat aanpakken? Ga je eerst de cabine (kokerbalk enz.) en technisch aanpakken, of eerst het camperdeel? We wensen je heel veel succes en gaan je restauratie verhaal volgen. :wave:

aarmarman

Bericht door aarmarman » zo 03 nov 2019, 9:23

Ik wil eigenlijk eerst het camperdeel aanpakken, de carrosserie is voor mij het eenvoudigst, dus dat laat ik voor het laatst.
ik wil eerst de binnenkant strippen, om te zien wat er nog herbruikbaar is van het interieur, en hoe ver de wanden en het plafond aangetast zijn (waarschijnlijk ver) dan denk ik dat het ongeveer deze volgorde word: wanden en plafond openmaken (binnenbeplating) wanden waar rot opnieuw opbouwen en weer beplaten met triplex. dan de delen van het interieur redden of opnieuw maken en inbouwen. dan de buiten beplating eraf halen en opnieuw beplaten met polyester dan de cabine opknappen , en als laatste het interieur verder afmaken met betrekking tot kussens matrassen gordijnen ed.
Vergeet ik nog iets?
ps de camper komt 13 november :thumbup:

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » zo 03 nov 2019, 9:48

Hierbij wat tips van iemand die zijn interieur (2x) compleet heeft gedemonteerd en weer gemonteerd:

- maak vooraf veel foto's van het interieur, en met name van elektrische en water aansluitingen e.d.. Merk ook de kabeluiteinden en slangen e.d. waar nodig.
- ik heb alle meubelpanelen en onderdelen gestickerd nadat het gedemonteerd was en voordat ik het opborg. Hoe langer de onderdelen in de opslag staan, hoe belangrijker dat wordt. De grote panelen herken je later nog wel, maar allerlei gekke plankjes en passtukjes niet.
- alle schroeven en bouten e.d. deed ik apart in zip-zakjes die ik stickerde. Op een gegeven moment had ik ca 50 zakjes. (en toch ga je veel schroeven over houden hoor, omdat je tijdens het monteren ook nieuwe schroeven zal gebruiken).
- demonteren van het interieur zal desondanks snel gaan, in één tot twee dagen moet ie wel leeg kunnen zijn.
- als alles in goede staat is en je e.e.a. alleen maar hoeft op te bergen zal je daar verder niet veel werk aan hebben (bij mij was juist het grootste werk om het interieur weer op te knappen, dat deed ik eerst zodat ik daarna in een keer door kon gaan met opbouwen).
- het dak zal de neiging hebben om door te gaan hangen zodra je de verticale panelen hebt verwijderd. Dat kunnen zomaar meerdere centimeters zijn waardoor je later de panelen er niet makkelijk tussen krijgt. Dus probeer met latten 'stempels' te zetten.
- Áls je gaat rijden met de compleet lege camper: bedenk dat de opbouw erg slap is als alle interieur delen er uit zijn, dus rij heel voorzichtig of zet tijdelijke schoren.
- ik lees dat je dus uiteindelijk binnen én buitenwand gaat vervangen. Ik zou haast zeggen, waarom plaats je dan niet hele nieuwe sandwich panelen? Dat zal je waarschijnlijk veel minder werk kosten (maar ik vrees wel meer geld). Ik had verwacht dat je de buitenwand zou laten voor wat het was (wellicht uitgezonderd het gebobbelde deel).

Succes, we gaan je volgen :D

aarmarman

Bericht door aarmarman » zo 03 nov 2019, 22:47

pwhooftman schreef:
zo 03 nov 2019, 9:48

- ik lees dat je dus uiteindelijk binnen én buitenwand gaat vervangen. Ik zou haast zeggen, waarom plaats je dan niet hele nieuwe sandwich panelen? Dat zal je waarschijnlijk veel minder werk kosten (maar ik vrees wel meer geld). Ik had verwacht dat je de buitenwand zou laten voor wat het was (wellicht uitgezonderd het gebobbelde deel).
Eigenlijk bouw ik de wanden weer opnieuw op. binnenkant met triplex tussenin pir platen en aan de buitenzijde polyester plaat met gelcoat
door het op deze manier te doen ben ik rond de 25 euro per m2 kwijt als ik sandwichpanelen zou gebruiken kom ik waarschijnlijk op 10 x zoveel uit :thumbdown: ik heb ook maar een beperkt budget :wink:

aarmarman

Bericht door aarmarman » do 14 nov 2019, 0:21

Even een korte update,
Ik ben vandaag naar Duitsland geweest om de camper op te halen :D Het was 4 uur rijden naar Warmsen waar de camper stond.
Ik was redelijk voorbereid, en had naast koffie en broodjes ook vloeistoffen en ductape mee.
Na aankomst de vloeistoffen gecheckt, olie moest iets bij, koelvloeistof ging ook ruim een liter bij. de bumperhoek met tape aan elkaar geplakt, en daar gingen we. Na de eerste kilometer had ik het rijden met een camper weer helemaal onder controle, en ik vond de j5 lekker rijden. Een paar minpuntjes waren dat er uitlaatgas in de cabine kwam als ik de aanjager aanzette :shock: De ruiten wisser ging niet terug naar de beginstand als je hem uitzette (hoort dat zo?) De claxon werkt niet (misschien een zekering) maar het ergste minpunt...... De 5e versnelling giert /piept.
morgen ga ik een rondje door de camper doen, en zal ik kijken waar de rotste plekken zitten. ik ben benieuwd.
groetjes
Aart

aarmarman

Bericht door aarmarman » vr 15 nov 2019, 0:27

Eindelijk was de camper dan thuis, de gezinsleden vrouw en 5 kinderen hebben de camper unaniem goedgekeurd :-B

Afbeelding

Vanmorgen kon ik mezelf niet inhouden, en ben vast begonnen het vast bed weg te slopen. hier moet de rondzit komen.

Afbeelding

bij het slopen van het vast bed kon ik goed de boiler zien. daar is iets goed misgegaan, maar wat?

Afbeelding

Verder heb ik vandaag alle kastdeurtjes verwijderd, en de slotjes en scharnieren eraf gehaald. die liggen nu klaar voor verdere bewerking. dus een lekker productief dagje gehad.
groet
Aart

EasyBee

Bericht door EasyBee » vr 15 nov 2019, 1:08

Je hebt het telkens over aanpakken van de camperopbouw, maar gezien foto 3 en 4. Hoe is het onderstel en de carrosserie er aan toe?
Die paravaan onder voorruit en het spatbord en de dorpels voorspellen weinig goeds. Hoe hard is de onderkant?
Als die paravaan er zo uit ziet, heb je er zo maar een puist werk aan. viewtopic.php?f=7&t=8457953
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO chassis, 1995.

aarmarman

Bericht door aarmarman » vr 15 nov 2019, 10:56

EasyBee schreef:
vr 15 nov 2019, 1:08
Je hebt het telkens over aanpakken van de camperopbouw, maar gezien foto 3 en 4. Hoe is het onderstel en de carrosserie er aan toe?
Die paravaan onder voorruit en het spatbord en de dorpels voorspellen weinig goeds. Hoe hard is de onderkant?
Als die paravaan er zo uit ziet, heb je er zo maar een puist werk aan. viewtopic.php?f=7&t=8457953
De onderkant ziet er goed uit.
ik ben ooit in een grijs verleden gediplomeerd plaatwerker geweest. daarom zie ik de cabine als makkelijkste deel.
de opbouw en de wanden zijn voor mij het meest spannend, daarom begin ik daar als eerste aan.
dat het een puist werk is, dat had ik al wel begrepen :crazy:

Plaats reactie