Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door hathi »

Precies ,zoals gedacht ,steeds de deur voor het raam,waardoor het raam ook niet ( ver) open kan,want dan gaat de deur ook weer minder ( ver) open,dan nog liever in de deur,of een smallere raam ( zoals op mijn foto). Maar ieder maakt zijn eigen keuze
Hans
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door DucatoDolf »

Als de deur open staat hoeft het raam niet open. Licht en lucht zat. Raam is dus vooral wanneer de deur dicht is. Probeer ook eens 'out of the box' te denken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door hathi »

Out of the box, :-B de helft van het huidige raam dan was het ook opgelost,geweest en had je geen deur welke ook nog tegen het raam kan waaien,……ook in het rechter portier ,Nu,vlak naast het nieuwe raam ,zit ook nog een te openen raam, over lucht gesproken
Hans
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

De enige reden om een raam te plaatsen is niet alleen maar dat hij open kan. Ik heb meer ramen in mijn camper (en thuis) waar ik heel blij mee ben terwijl ze toch altijd dicht zijn. Belangrijkste reden van dit nieuwe raam is voor mij lichtinval en uitzicht voor degenen die tijdens het rijden achterin zitten. Ook de dode hoek is nu een stuk kleiner.

Bij dit zijraam heb ik trouwens geen uithouders geplaatst om te voorkomen dat de deur het raam beschadigd en andersom.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13340
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door hathi »

Duidelijk ( Nu)…..,dus persoonlijk,en wie ben ik om dat tegen te spreken :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Wim Corduwener »

Mooi ingebouwd!
Wij hebben ook een raam naast de deur.

Afbeelding
Maar dat is een schuifraam. Een klapraam of een schuifraam is inderdaad een keuze. Behalve meer uitzicht voor de passagiers op de tweede rij is achter het stuur meer zicht naar rechts (en dat is al eerder genoemd) een groot voordeel.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door jasperenpriscilla »

Mooi Gedaan, en top dat je het toch door hebt gezet.

Onze kinderen kunnen ook eigenlijk niet naar buiten kijken aan bijrijderskant, behoorlijk irritant (alleen bij ons is er geen plek voor een extra raam) Ik begrijp je raam helemaal.

En leuk om eens een filmpje te zien hoe eenvoudig dit soort dingen eigenlijk zijn.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat je de houten latten niet helemaal rondom hebt gemaakt (of staat gewoon niet alles in de film geknipt?)
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Bedankt voor je reactie :)

Ik heb stap voor stap bekeken hoe ik het zou gaan uitvoeren. Toen ik het gat voor het raam erin had viel mij de stevigheid van de wandpanelen op. Samenknijpen zonder gereedschap ging bijvoorbeeld niet.

Daarom had ik ter plekke besloten om alleen ter plaatse van de grendels en de ophanging van het raam (en dan ruim bemeten) extra stevigheid te creëren met die latten. Ook natuurlijk om wat massief spul te hebben om de schroeven in te kunnen draaien. De latten heb ik er met een kwaliteitslijm in gelijmd.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door jasperenpriscilla »

Dat klinkt logisch, waar je geen 'vlees' nodig hebt hoef je het ook niet te creeren.

Mooi werk!

ik zit ineens te bedenken dat wij wellicht in de deur zo een raam zouden kunnen plaatsen (een smal raampje) dat gaat echt veel licht brengen binnen. Ik ga er eens over nadenken 8-)
Gebruikersavatar
Gatochweg
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 25 aug 2019, 10:56

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Gatochweg »

Ik zeg doen!
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door rijschoollucassen »

Sowieso voor de veiligheid, zo kun je zien of er genoeg ruimte is om de deur open te doen, of natuurlijk wie er voor staat.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Klapraam plaatsen: ik wil wel maar ik durf niet zo goed...



Bericht door Will »

Het is misschien wel mooi en meer licht maar ze zetten niet voor niets de camper vol met kasten en bankjes om de boel stevig bij elkaar te houden. Maar dat kan jij beter beoordelen maar als hij maar niet gaat bewegen en herrie maakt tijdens het rijden vanwege onstabiliteit.
Het lijkt me dat ze vanaf de fabriek de boel wel extra verstevigd hebben om dat tegen te gaan.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie