Ombouwproject Renault Master L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Navigator
Berichten: 2425
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door Navigator » zo 24 nov 2019, 19:46

Kan wel, maar dan zijn ze niet legaal. Niet doen dus.
Forum verlaten.

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » do 27 feb 2020, 15:50

Goedenmiddag dames en heren. Ik vraag u om kritieken.

Na een tijdje weggeweest te zijn ben ik weer terug om mijn elektrische installatie aan te leggen.

De startaccu bevindt zich in een compartiment achter de treeplank onder de chauffeursstoel.
De huishoud accu kan hier misschien nog bij geplaatst worden.
Indien hij hier niet bij past komt hij achter de chauffeursstoel op de grond.

Boven de HH accu achter de chauffeursstoel komt de gehele installatie aan de wand.
Hier komt ook de kabel van het zonnepaneel naar binnen,
de mppt,
de 230V walstroom komt hier binnen,
De acculader komt hier te hangen,
De 12V distributie zekeringen kast
Zodat de hele installatie dicht bij elkaar zit.
Korte kabels voor de zware Amperes.

Bijgaand mijn concept schema:
enige uitleg:

Een groot zonnepaneel +/- 350Wp op mijn roofrack.
geen switch op de plus (of wel?)
dak doorvoer
kabels 4mm2 (MC4) lengte <2m
mppt 75 | 15 inclusief zekering 20Amp
80 Amp zekering dichtbij de accu.
260Ah AGM Accu van Beaut

230V Walstroom
Wanddoorvoer
kabels 2,5mm2
aardlekschakelaar met 16Amp zekering
Dan distributie dmv wandcontactdozen.

Geen Omvormer 12V -> 230V

Koelkast Thetford 230V, 12V, Gas.
Elektra voor de display.

naar
Steker in 230V WCD kabel 2,5mm2
Acculader 30Amp
kabel 20mm2 <1m
naar Accu. Bij de accu zekering 80Amp.

Accu naar 12V distributiekast kabel 15mm2 <1m.

Startaccu 80Amp zekering kabel 35mm2 <1m
naar Cyrix
naar 35mm2 kabel <1m naar 80Amp zekering HH accu
260Ah AGM Accu van Beaut

Van HH accu, zekering ?, de plus naar Shunt en BMV dunne kabel.

Van HH accu de 0 naar shunt 35mm2 <1m
van shunt naar GND 35mm <1m

Plenar kachel diesel, 490e
inclusief pomp
display 45e

Gasboiler voor douche en keuken. 550e

Mijn vragen:
Weet iemand of een Beaut 260Amp Accu OK is. Hij kost 429e.
Verder graag kritisch kijken naar mijn schema.
Bij voorbaat hartelijk dank.
mvg Peter.
000 200210 elektra schema Bambie zem.jpg
000 200210 elektra schema Bambie zem.jpg (120.08 KiB) 670 keer bekeken
Tijd nemen om te reizen.

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » do 27 feb 2020, 16:20

heeft iemand ervaring met deze AGM accu?

ACCU BEAUT 260Ah 429e.jpg
ACCU BEAUT 260Ah 429e.jpg (92.95 KiB) 658 keer bekeken

myway
Berichten: 11171
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door myway » do 27 feb 2020, 20:08

Ja.
Het kreng weegt 75 kg

pele
Berichten: 652
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door pele » do 27 feb 2020, 21:20

Hou je er rekening mee dat een absorptiekoelkast op een gunstig plaats aan de wand moet staan, met roosters voor koeling en afgaven van rookgassen? Als je toch met een absorptiekoelkast werkt, vind ik de accu vn 260 ampère wat zwaar, letterlijk aan gewicht maar ook van vermogen.
Een lader van 20 ampère moet volstaan als je een accu neemt van pakweg 180 Ah. Zelf heb ik een 165 Ah accu, 270 W Solar. Zelden moe ik walstroom nemen, en ik heb een compressorkoelkast die dus enkel op de accu draait.

DJSmiley
Berichten: 494
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door DJSmiley » do 27 feb 2020, 22:22

Die 260Ah weegt idd een hoop. Dus als je gewichtspeling krap is kan dat misschien niet het meest slimme zijn.

Gezien je eerdere post had je zo'n 1000kg speling. Maar verkijk je er niet op hoe snel dat gaat!

- Brandstof: 50kg
- 2 passagiers: 150kg
- Watertank, portapotti, afvalwater: zeg 50kg
- Huishoud shizzle (bestek, pannen, bekers enz): snel 50kg
- Koelkast: 25kg
- Zonnepaneel: 25kg
- Boiler, waterpomp enz: 10kg
- Lader, shunt, solar lader, kabel en dat soort gein: 20kg
- Maxxfan (gokje?) even afgrond (kabel, ab enz): 10kg
- Gasfles: 10kg


Daarmee zit je al op 400kg. Dan blijft er nog een hoop over, maar ook die laatste 600kg gaan hard.

Is je gewogen gewicht incl matrassen, beddengoed enz? Anders komt dat er ook nog bij

Dan heb je nog dingen als je normale bagage (Ruimte = meer meenemen = meer gewicht)
En de overige dingen: Stoeltjes, tafeltje en de hele handel

Ook je voedsel/drank tikt nog aardig aan. Ook nog fietsen mee? Luifel erop?

Heb je die 260Ah berekend adhv je vebruik? Die absorbtiebox op gas laten draaien kan, maar als je m op elektra wilt draaien dan kun je beter naar compressor gaan.

Verder: Zo'n Beaut ding vind ik zelf wat aan de prijs. Je zou ook 2x de VDC31M kunnen overwegen. Dan heb je 210Ah voor zo'n 220 euro. (= ongeveer 1 eur per Ah. Die Beaut zit op 1,60 per Ah..)

Als je zoveel voor een accu wilt uitgeven zou ik eerder naar Lithium neigen. Langere levensduur, stuk minder gewicht en compacter.
Fiat Ducato 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » vr 28 feb 2020, 16:59

Dank je myway, pele en DJSmiley

Die accu kan idd anders.
260Ah is omdat ik dan langer vrij kan staan.
Water is in Zweden en Noorwegen overal voor handen.
Misschien 2x de VDC31M kunnen overwegen.
Dan wel parallel geschakeld.
Dan heb je 210Ah voor zo'n 220 euro.

Die koelkast heb ik al gekocht, komt op een goede plaats.
Zal vaak op 12V draaien dat is goedkoper dan gas.
Klopt. De afvoer van gassen moet geregeld worden.

Mooi zo'n berekening van wat er mee moet in kilo's.
Mijn vriendin en ik wegen samen bijna 200kg dat tikt aan.
Geen fietsen.

Luifel zal ik wel willen.

Gewicht op nieuwe rekening (200227) motorrijtuigenbelasting 2191kg
Kentekenbewijs toegestane (en technische) max massa 3300kg

50 kg brandstof
200 kg passagiers
50 kg water, en portapotti
50 kg keukengerei
25 kg koelkast
25 kg zonnepaneel,
10 kg Boiler pomp
20 kg elektra onderdelen
10 kg Maxxfan
20 kg Gas 2 stuks
460 kg tussen optelling
20 kg tafeltje stoeltje
40 kg normale bagage (2x vliegvakantie)
5 kg laptop
25 kg boodschappen.
50kg luifel??
600 kg totaal en dan nog wat kg + ruimte voor onvoorzien.

Moet lukken.
Thnx voor het meedenken.
Peter.
Altijd op reis, ook als ik slaap.

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » vr 28 feb 2020, 17:09

Dank voor de tip!

VMF VDC31M 105Ah Deep Cycle Accu 12V.jpg
VMF VDC31M 105Ah Deep Cycle Accu 12V.jpg (65.13 KiB) 410 keer bekeken
Altijd op reis, ook als ik slaap.

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » vr 28 feb 2020, 17:16

dan neem ik er 2. Deze worden parallel geschakeld.
Heeft iemand hier nog iets over te zeggen?
Je ziet het ik ben zeer beïnvloedbaar.
GrP
Altijd op reis, ook als ik slaap.

myway
Berichten: 11171
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door myway » vr 28 feb 2020, 20:58

De vdc31m is een natte loodzuuraccu
De Beaut een agm

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » vr 28 feb 2020, 23:52

loodzuuraccu.
wat het verschil is moet ik gaan uitzoeken.
of wil je mij het verschil vertellen?
Altijd op reis, ook als ik slaap.

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 15101
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door PaulBng » za 29 feb 2020, 10:35

AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd), waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.

Voor zover ik begrijp, kunnen de loodplaten bij stevige ontlading krom trekken, en elkaar dan in het ergst geval raken, dat is dan einde accu.
Bij AGM accu's voorkomen de matten dat.
Ze schijnen iets langer mee te gaan. Onderhoudsvrij.

Janpinz
Berichten: 2001
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door Janpinz » za 29 feb 2020, 10:41

En hebben die dan ook geen gasafvoer meer?

Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 56
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2

Bericht door petrosolandos » za 29 feb 2020, 11:22

AGM accu is veiliger.
Maar wel veel duurder.

De Thetford koelkast N3080 die ik heb, is een absorbtie koelkast en behoeft ventilatie aan de bovenkant achteraan. Er zit geen afvoerkanaaltje bij.
Altijd op reis, ook als ik slaap.

Plaats reactie