Ombouwproject Renault Master L2H2
- petrosolandos
- Berichten: 60
- Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Hi
pwhooftman, Dank voor je reactie.
Hoe maak ik een D+ simulator?
Hi Klass,
ja, alles op zn tijd. maar ik heb geen haast. Eerst praktisch en dan de buitenkant.
pwhooftman, Dank voor je reactie.
Hoe maak ik een D+ simulator?
Hi Klass,
ja, alles op zn tijd. maar ik heb geen haast. Eerst praktisch en dan de buitenkant.
Altijd op reis, ook als ik slaap.
- henk en lila
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Isoleren doe je aan de binnenkant.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
En meubels maken niet met spaanplaat.
Maar goed, TS kiest ervoor om een superbudget ombouw te doen. Dat kan natuurlijk een keuze zijn en als je geen eisen hebt aan comfort, isolatie, temperatuursbeheersing in de bus en gewoon goedkoop een busje, ruimte en mogelijkheid tot overnachten wil is dat een prima optie.
Enige nadeel is dat als ie er tzt een echte camper van wil maken (met enig nivo van comfort/afwerking) ie eigenlijk opnieuw kan beginnen. Dingen als isolatie doe je eigenlijk als eerste, of nooit meer.
Maar goed, TS kiest ervoor om een superbudget ombouw te doen. Dat kan natuurlijk een keuze zijn en als je geen eisen hebt aan comfort, isolatie, temperatuursbeheersing in de bus en gewoon goedkoop een busje, ruimte en mogelijkheid tot overnachten wil is dat een prima optie.
Enige nadeel is dat als ie er tzt een echte camper van wil maken (met enig nivo van comfort/afwerking) ie eigenlijk opnieuw kan beginnen. Dingen als isolatie doe je eigenlijk als eerste, of nooit meer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Bijvoorbeeld hiermee: https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... WYQAvD_BwEpetrosolandos schreef: ↑wo 01 jul 2020, 22:24Hi
pwhooftman, Dank voor je reactie.
Hoe maak ik een D+ simulator?
Hi Klass,
ja, alles op zn tijd. maar ik heb geen haast. Eerst praktisch en dan de buitenkant.
Maar, dat is dus alleen om de koelkast te laten werken tijdens je rit als de motor draait. Als je dat niet zo veel doet en van camping naar camping gaat en aan de 230V gaat, dan houdt de koelkast het best wel koel tussen je diverse stops. En als je zelfvoorzienend wil zijn en niet aan de paal wilt, dan heb je juist een oplossing nodig die de koelkast gaande houdt als je níet rijdt, dus op gas of met heel veel zonnepanelen en accu''s.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 19:17
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Ik zit met een zelfde overweging, echter, hoeveel is "veel"? Uitgaande van een compressor koelkast die continu 4 amp. trekt. Is 100ah lithium en 340 wp solar genoeg? Wat zijn de ervaringen van echt zelfvoorzienende camperaars?
...beter 2 panelen, of juist liever 200ah lithium accu ipv 100ah..?
Op een ducato zouden 2 volledige "huis" 340-350 wattpiek panelen passen. Die doen ruwweg per stuk 700wh per dag op een slechte dag, en 2kwh+ op een goede dag.
Excuses voor deze vraag in een bouwverslag van een ander..
...beter 2 panelen, of juist liever 200ah lithium accu ipv 100ah..?
Op een ducato zouden 2 volledige "huis" 340-350 wattpiek panelen passen. Die doen ruwweg per stuk 700wh per dag op een slechte dag, en 2kwh+ op een goede dag.
Excuses voor deze vraag in een bouwverslag van een ander..
- henk en lila
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Offtopic @Bussie: Citaat: Uitgaande van een compressor koelkast die continu 4 amp. trekt."".
Continu? Die draaien ruwweg 1/3 van de tijd. (Bij mij dan toch maar geef het merk en type eens op.)
Continu? Die draaien ruwweg 1/3 van de tijd. (Bij mij dan toch maar geef het merk en type eens op.)
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Ik heb een 220Ah AGM accu en en 340Wp paneel en een 100 liter compressor koelkast. (Die inderdaad gemiddeld denk ik max 1,5A neemt).
Op zonnige dagen wordt de accu na een nacht makkelijk weer helemaal vol geladen. Bij een bewolkte dag ook maar dan heeft het paneel wel de hele dag nodig. Verdere verbruikers is wat led verlichting, af en toe een laptop en twee mobieltjes, toilet spoeling, waterpomp en een gas detector.
Als je perse lithium wilt hebben zou ik mijn advies zijn om een 100Ah (of eventueel 120Ah) accu te nemen en 1 340 Wp paneel. Bijplaatsen kan dan altijd nog, maar ik denk dat het niet nodig is. Als budget niets uitmaakt kan je natuurlijk altijd voor het maximale gaan.
Groet Roelof
Op zonnige dagen wordt de accu na een nacht makkelijk weer helemaal vol geladen. Bij een bewolkte dag ook maar dan heeft het paneel wel de hele dag nodig. Verdere verbruikers is wat led verlichting, af en toe een laptop en twee mobieltjes, toilet spoeling, waterpomp en een gas detector.
Als je perse lithium wilt hebben zou ik mijn advies zijn om een 100Ah (of eventueel 120Ah) accu te nemen en 1 340 Wp paneel. Bijplaatsen kan dan altijd nog, maar ik denk dat het niet nodig is. Als budget niets uitmaakt kan je natuurlijk altijd voor het maximale gaan.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- petrosolandos
- Berichten: 60
- Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
dank u allen.
Met name pwhooftman.
De D+simulator heb ik besteld bij de aanbevolen winkel.
Als ie werkt hoor je het van mij.
Verdere vragen beantwoorden:
Mijn bed is van spaanplaat.
Doch tijdelijk.
Dit is een hobby - project.
Ik ben kok en snap er nog niet veel van.
Maar kamperen en koken doen we al heel veel.
Ook zonder prachtige camper.
Onze camper is praktisch en we zijn niet veeleisend.
We genieten van onze bus.
Isoleren moet eerst.
Maar als je nog geen goed plan hebt is het belangrijkste dat je van je bus kan genieten.
Keukenverlichting, toiletverlichting en usb en wcd-aansteker opbouw werken goed met gepaste zekeringen.
Mijn vraag: luistert u even mee aub!
Ik moet nu mijn zonnepaneel gaan aansluiten.
Eerst een min draad 35mm2 van de min accupool naar de carrosserie.
Dan vanaf mijn zonnepaneel een hoofdschakelaar op de plus 4MC (4mm2) naar mijn PWM LR 1218 regelaar 20Amp zekering.
Voor de accu een 80Amp zekering. Dichtbij de accu.
Dan een hoofdschakelaar naar, 25mm2 kabel, de zekering 80Amp, naar het distributie zekeringenkastje 10 steekzekeringen.
1 Fan 10Amp,
2 Omvormer 12V -> 19V voor mijn laptop,
3 koelkast 35Amp, omdat ie tijdens de start veel kan vragen.
4 koelkast laag voltage 2Amp voor de digitale display.
5 Led verlichting 5Amp. Deze 4 x.
6 opbouw wcd USB 10Amp met aansteker
7 waterpompje 5Amp
8 9 en 10 Led verlichting met schakelaar.
Op mijn accu, Beat 200Amp is een druppelaar bevestigd.
Graag tot horens,
mvg Peter
Met name pwhooftman.
De D+simulator heb ik besteld bij de aanbevolen winkel.
Als ie werkt hoor je het van mij.
Verdere vragen beantwoorden:
Mijn bed is van spaanplaat.
Doch tijdelijk.
Dit is een hobby - project.
Ik ben kok en snap er nog niet veel van.
Maar kamperen en koken doen we al heel veel.
Ook zonder prachtige camper.
Onze camper is praktisch en we zijn niet veeleisend.
We genieten van onze bus.
Isoleren moet eerst.
Maar als je nog geen goed plan hebt is het belangrijkste dat je van je bus kan genieten.
Keukenverlichting, toiletverlichting en usb en wcd-aansteker opbouw werken goed met gepaste zekeringen.
Mijn vraag: luistert u even mee aub!
Ik moet nu mijn zonnepaneel gaan aansluiten.
Eerst een min draad 35mm2 van de min accupool naar de carrosserie.
Dan vanaf mijn zonnepaneel een hoofdschakelaar op de plus 4MC (4mm2) naar mijn PWM LR 1218 regelaar 20Amp zekering.
Voor de accu een 80Amp zekering. Dichtbij de accu.
Dan een hoofdschakelaar naar, 25mm2 kabel, de zekering 80Amp, naar het distributie zekeringenkastje 10 steekzekeringen.
1 Fan 10Amp,
2 Omvormer 12V -> 19V voor mijn laptop,
3 koelkast 35Amp, omdat ie tijdens de start veel kan vragen.
4 koelkast laag voltage 2Amp voor de digitale display.
5 Led verlichting 5Amp. Deze 4 x.
6 opbouw wcd USB 10Amp met aansteker
7 waterpompje 5Amp
8 9 en 10 Led verlichting met schakelaar.
Op mijn accu, Beat 200Amp is een druppelaar bevestigd.
Graag tot horens,
mvg Peter
Altijd op reis, ook als ik slaap.
- petrosolandos
- Berichten: 60
- Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Accu Beaut 200Amp.
Zonnepaneel 310 Wp.
Op mijn roofrack geplaatst.
Zonnepaneel 310 Wp.
Op mijn roofrack geplaatst.
Altijd op reis, ook als ik slaap.
- petrosolandos
- Berichten: 60
- Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Elektrisch kraantje monteren.
zojuist ben ik teruggekomen van een 16daagse rondrit Duitsland Vulkaneifel, Saarbrucken, Frankrijk Guebenhouse en Limoges, Belgie Ardennnen.
Mijn van te voren geïnstalleerde zonnepaneel levert ruim voldoende stroom. 310wp.
We maakten voornamelijk gebruik van toilet en douches op de campings.
En walstroom gebruikte ik voor mijn oude druppelaar (acculader). Deze begaf het na 10 dagen.
Maar dit was niet erg. Er was voldoende zon om mijn zonnepaneel het werk te laten doen.
Vandaag weer aan de slag.
Mijn elektrisch bediende waterkraan gemonteerd.
Ik heb een Comet koudwaterkraantje van 7euro.
Er zitten 2 blauwe draden aan.
De 1ste verbind ik door met de rode Plus die ook mijn USB wandcontactdoos van stroom voorziet.
Gezekerd met een 10Amp steekzekering in mijn zekeringenkastje (met 10 zekeringen).
De 2e blauwe verbind ik door met het dompelpompje Reimo Tauchpumpe Lux-Plus16l SB +/- 12euro aan de bruine Plus.
De blauwe nul heb ik rechtstreeks verbonden met het chassis. in dit geval mijn spatbord binnen.
Weer een klein klusje gedaan.
zojuist ben ik teruggekomen van een 16daagse rondrit Duitsland Vulkaneifel, Saarbrucken, Frankrijk Guebenhouse en Limoges, Belgie Ardennnen.
Mijn van te voren geïnstalleerde zonnepaneel levert ruim voldoende stroom. 310wp.
We maakten voornamelijk gebruik van toilet en douches op de campings.
En walstroom gebruikte ik voor mijn oude druppelaar (acculader). Deze begaf het na 10 dagen.
Maar dit was niet erg. Er was voldoende zon om mijn zonnepaneel het werk te laten doen.
Vandaag weer aan de slag.
Mijn elektrisch bediende waterkraan gemonteerd.
Ik heb een Comet koudwaterkraantje van 7euro.
Er zitten 2 blauwe draden aan.
De 1ste verbind ik door met de rode Plus die ook mijn USB wandcontactdoos van stroom voorziet.
Gezekerd met een 10Amp steekzekering in mijn zekeringenkastje (met 10 zekeringen).
De 2e blauwe verbind ik door met het dompelpompje Reimo Tauchpumpe Lux-Plus16l SB +/- 12euro aan de bruine Plus.
De blauwe nul heb ik rechtstreeks verbonden met het chassis. in dit geval mijn spatbord binnen.
Weer een klein klusje gedaan.
Altijd op reis, ook als ik slaap.
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Begrijp me niet verkeerd, maar is het niet handiger om eerst te gaan bedenken en uitzoeken hoe je het slimst zo'n bus kan bouwen, en het pas daarna te doen?
Massa via het chassis, waterpompje via de ingebouwde schakelaar.. Ja, dat werkt zo'n beetje wel meestal.
Maar net zoals niet isoleren, een absorbtiekoelkast, spaanplaat gebruiken.
Allemaal 'fouten' die als je een beetje ingelezen had je allemaal had kunnen voorkomen. Bespaart je een hoop frustratie en ellende.
Waterkraan: Via een relais, als je niet wilt dat in no-time het kleine schakelaartje aan gort is
Massa: Overal bekabeld doen. Via chassis met roest, oxidatie en kit tussen panelen = het recept voor instabiliteit en de meest vage storingen
Massa via het chassis, waterpompje via de ingebouwde schakelaar.. Ja, dat werkt zo'n beetje wel meestal.
Maar net zoals niet isoleren, een absorbtiekoelkast, spaanplaat gebruiken.
Allemaal 'fouten' die als je een beetje ingelezen had je allemaal had kunnen voorkomen. Bespaart je een hoop frustratie en ellende.
Waterkraan: Via een relais, als je niet wilt dat in no-time het kleine schakelaartje aan gort is
Massa: Overal bekabeld doen. Via chassis met roest, oxidatie en kit tussen panelen = het recept voor instabiliteit en de meest vage storingen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Ik wil toch nog een kanttekening maken bij het koelkast/huishoudaccu-verhaal.
De koelkast gebruikt op elektriciteit 2400W per 24 uur, dus 100W/uur. Op 12V is dat 100/12 = 8,5Ah.
Met een accu van 210Ah, die max. 50% ontladen mag worden heb je dus 105Ah tot je beschikking.
Je bent 's middags om 17.00 uur op een camperplaats of ergens vrij en je zet de motor uit. Hoelang
kan die koelkast nu draaien voordat de accu leeg is? Sommetje: 105Ah/8,5Ah = 12,3 uur!
Dus als je verder totaal geen stroom gebruikt, dan is 's ochtends om 05.20 uur je accu schoon leeg!
Samenvattend: absorptie koelkasten kunnen eigenlijk alléén tijdens het rijden op 12V.
De koelkast gebruikt op elektriciteit 2400W per 24 uur, dus 100W/uur. Op 12V is dat 100/12 = 8,5Ah.
Met een accu van 210Ah, die max. 50% ontladen mag worden heb je dus 105Ah tot je beschikking.
Je bent 's middags om 17.00 uur op een camperplaats of ergens vrij en je zet de motor uit. Hoelang
kan die koelkast nu draaien voordat de accu leeg is? Sommetje: 105Ah/8,5Ah = 12,3 uur!
Dus als je verder totaal geen stroom gebruikt, dan is 's ochtends om 05.20 uur je accu schoon leeg!
Samenvattend: absorptie koelkasten kunnen eigenlijk alléén tijdens het rijden op 12V.
- petrosolandos
- Berichten: 60
- Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Dank je wel DJSmiley en Aloys,
Ik houd van kritieken.
Dank u wel.
Ik neem uw goede raad ter harte en kijk wat ik er nu nog mee kan doen.
Later meld ik mij weer.
mvgPeter
Ik houd van kritieken.
Dank u wel.
Ik neem uw goede raad ter harte en kijk wat ik er nu nog mee kan doen.
Later meld ik mij weer.
mvgPeter
Altijd op reis, ook als ik slaap.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Ombouwproject Renault Master L2H2
Als je vrij staat, zonder 230V, moet de absorptiekoelkast gewoon op gas, het is niet anders...