Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Hoi allen,

In dit topic wil ik de verbouwing van onze tot camper omgebouwde Mercedes 711D bijhouden. We hebben deze camper onlangs gekocht. Hij is van 1988 en heeft 390.000 op de teller. Er zit een ontzettend degelijke inbouw in die we deels willen behouden. Tegelijkertijd willen we hem wat moderniseren en gezelliger maken. Ook willen we de camper een stuk autonomer maken, onder meer met het installeren van zonnepanelen. Het idee is dat de camper geschikt moet zijn voor korte en lange uitstapjes en tevens voor langere tijd als woonruimte moet kunnen functioneren.

Hier een paar foto's van de camper:

De buitenkant
Afbeelding

De garage (die we gaan opfleuren en doorbreken naar de huidige woonruimte)
Afbeelding

Het nieuwe dak
Afbeelding

Keukentje en stukje interieur (super degelijk maar qua sfeer nog niet helemaal ons ding)
Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen week hebben we een eerste grote klus gedaan: het bitumen/dakleren dak gerenoveerd (lees: gestript en opnieuw laten dekken).

In de planning:
* ze grote garage ombouwen tot slaap / relaxhoek.
* wand naar de garage doorbreken
* werkplek / boekenplanken maken
* zonnepanelen installeren
* schilderen binnenwerk
* sfeerelementen introduceren
* verlichting moderniseren
* douchecabine maken
* accu vervangen (zijn er net achter gekomen dat hij kapot is :S )
* bitumen lichter schilderen
En nog 'n boel andere dingen.

We zullen de komende tijd gestaag aan de slag gaan en hier updates plaatsen. Alle tips, opmerkingen, ideeën en aanmoedigingen zijn van harte welkom. Hopelijk vinden jullie het ook goed als wij af en toe wat vragen stellen hier :D
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Binnenkort gaan we het nieuwe dak een lichter kleurtje geven. In een eerder topic (over het dak, hier: viewtopic.php?f=1&t=8469299) werden een aantal opties gesuggereerd:

* chloorrubber

* aluminiumverf (als enige dekking, of optioneel als onderlaag & dan een andere verf er overheen)

Morgen maar eens naar de bunkerboot of verfhandel.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door Vertrokken2 »

Afgezien van de bijzondere dakbedekking, is het wel een gave en stoere bak.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Ja :) over die dakdekking heb ik al de nodige opmerkingen gekregen hier op het forum :-B Maar ja, er zat nu eenmaal bitumen op, er was me aangeraden het te vervangen, en het was de goedkoopste optie. Met een lichter kleurtje erop zal het een stuk beter ogen denk ik.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door Vertrokken2 »

Persoonlijk zou ik het vervangen hebben voor dibond of zo. Soit, what the heck, je ziet het toch niet.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Heeft iemand trouwens ervaring met dit spul? Witte, temperatuur verlagende coating voor onder meer bitumen daken: https://www.buizenspuiten.nl/witte-dakcoating.html

Eerder werd me aluminiumverf getipt, maar ik kan er niet zo makkelijk aankomen en vind vooral spul voor hout en metaal. Of is dit toch wat jullie bedoelden: https://oafholland.nl/metaalenkunstoffe ... iniumverf/
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door Aardy »

Dat is een camper met "smoel" :thumbup:

Bij de bitumen behandeling leek het, of de buitenkant heel donker was.
Succes met je plannen. Vooral het doorbreken van de wand van de garage is interessant.
Is die wand niet dragend voor de constructie van het geheel?
Die opmerking is n.a.v. je opsomming van je projectpunten . Je zult dit allemaal wel overdacht hebben.
Kwam zomaar bij me op.

Succes met alles :cheers:
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Dank je Aardy :P

Bij de bitumen behandeling stond hij nogal ongelukkig in de schaduw en kwam het licht van de verkeerde kant. Hij is (volgens de verkopende partij) 'echt' Mercedes-zilver/grijs.

Of die wand dragend is weet ik niet. Het grote nadeel van de camper is dat er geen bouwplannen en geen schema van de elektriciteit meer zijn. We moeten het allemaal gaandeweg maar ondervinden. Hoe dan ook gaat niet de hele wand er uit. Van achter gezien links blijft een stuk staan, dat vormt ook de achterwand van de badkamer.
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Vandaag begonnen met het strippen van de garage. Vooraf zag het er zo uit:
Afbeelding

We wilden alle haakjes, lampen, kastjes, planken, zeil en wat dies meer zij eruit zien te krijgen. Een flinke klus met heel (heel) veel schroefjes en boutjes, niet altijd op makkelijk te bereiken plaatsen.

Vieze plakkerige lijmzooi achter de plastic wandbescherming:
Afbeelding

Afbeelding

Na een tijdje schroeven en breken ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

En toen we stopten zo:
Afbeelding

Binnenkort verder met de rechterkant.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door marjasjaak »

Mooie wagen, afgaande op de foto's lijkt het een voormalige "meubelbak". Dan zijn de garage dwars wanden binnen niet dragend. Maar om stijfheid in de bak te houden is een extra draagbalk altijd nuttig. Zeker voor het doorzakken van het dak. Nu de puzzel hoe loopt en werkt alles. Maak tekeningen en foto's ook wat er weer in komt. Altijd handig voor later. Succes, we gaan je volgen.
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

Bedankt voor de tip en leuk om te horen!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door de Jonckheer »

Dat interieur zou ik idd iets aan doen want dat stamt uit de tijd dat grijs mooi gevonden werd. Caravans werden ook met grijs interieur gebouwd, bleken later onverkoopbaar. Alleen als je een ziekenhuis interieur mooi vind heeft het wel wat. :lol: :lol:
Een mooie camper verder met genoeg ruimte. Ik zou er over denken om er een douche cabine in te bouwen en een vermaler (scheeps) toilet. Plek voor een zwartwater tank is er waarschijnlijk wel er onder. Véél prettiger dan dat gedoe met een cassette.
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

de Jonckheer schreef:
za 31 aug 2019, 8:09
Dat interieur zou ik idd iets aan doen want dat stamt uit de tijd dat grijs mooi gevonden werd. Caravans werden ook met grijs interieur gebouwd, bleken later onverkoopbaar. Alleen als je een ziekenhuis interieur mooi vind heeft het wel wat. :lol: :lol:
Een mooie camper verder met genoeg ruimte. Ik zou er over denken om er een douche cabine in te bouwen en een vermaler (scheeps) toilet. Plek voor een zwartwater tank is er waarschijnlijk wel er onder. Véél prettiger dan dat gedoe met een cassette.
Het deed ons ook te veel aan een ziekenhuis denken :D We zijn vandaag al begonnen met het schilderen van de deurtjes. Ze staan nu net in de primer.

We willen een douche-cabine maken in de bestaande badkamer. Tussen toilet en wasbak is voldoende ruimte om een douche-bak in te bouwen. Ik wil graag een circulatiedouche maar ben nog op zoek naar een helder bouwschema. Er zit nu wel al een douche in, alleen die moet je door het raam naar buiten doen en dan daar douchen.K

Er zit nu een 130 liter vers water tank in en een 130 liter grijs water tank. Op termijn willen we het toilet vervangen door een compost-toilet (Nature's Head bijvoorbeeld). Van een vermaler / scheepstoilet heb ik nog niet eerder gehoord, ik ga het opzoeken.

Paar foto's van het werk van vandaag:

Kastjes eraf:
Afbeelding

Materialen liggen klaar:
Afbeelding

En nu ligt de primer te drogen:
Afbeelding
basleijssenaar
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 03 jun 2019, 0:45

Re: Zelf(ver)bouw Mercedes 711D Camper



Bericht door basleijssenaar »

We zijn 't nieuwe elektro-pakket aan het samenstellen. Als jullie er eens een blik op zouden willen werpen ben ik enorm geholpen.

Ik heb een grove berekening van het verbruik gemaakt. Daarbij ben ik uitgegaan van elke dag volledig opladen van smartphones en laptops, winter-gebruik van verlichting, inschatting van hoe lang waterpompjes, magnetron etc gebruikt worden, en en dagelijks gebruik van alle apparatuur (wat niet waarschijnlijk is). Kortom, volgens mij reken ik alles behoorlijk ruim.


Voorlopig kom ik hier op uit:
* Boiler: 1.5ah * 24u = 36 ah
* Magnetron 1350 w * 0.1u / 12v = 11.25 ah
* TV 26w * 2u / 12v (klopt dit, de tv gaat via de omvormer) = 4.3ah
* 8 ledlampjes * 1w * 8u (winter) / 12v = 5.3ah
* 4 waterpompjes * 35w * (gem) 0.25u / 12v = 2.9ah
* 2 smartphones opladen * 14wh / 12v = 2.3 ah
* chromebook * 39wh / 12v = 3.25 ah
* laptop * 45wh / 12v = 3.75
* radio / boxjes = lastig, inschatting 8 ah bij 2 uur gebruik
* Nutribullet 600w * 0.05u / 12v = 2.5ah
* Staafmixer 1000w * 0.02 / 12v = 1.7 ah
* koffie zet ik via het fornuis of er komt een 12v waterkokertje a 150w * 0.5u / 12v = 6.25ah
TOTAAL: 80-90ah

Optioneel:
* Inductieplaat gem 175 Kwh p/jaar / 365 /12 = ~39ah (via Consumentenbond, is denk ik voor 4-pits thuisgebruik, voor camper is meestal 2-pits)
* Airco 900w * 0.5u / 12v (gaat via omvormer, is dit dan juist?) = 37.5

Accu:
* Stroomwinkel AGM 12-220 Ah C3/C20 (E, 399)
of
* VMF DC 12-280 Ah AGM Deep Cycle (483)

Op zich heb ik het liefst een zo groot mogelijke capaciteit omdat we op termijn zo veel mogelijk elektrisch willen doen. Ik kan weinig info vinden over de kwaliteit van die VMF accu's t.o.v. die stroomwinkel en/of Victron accu's. Kom ook merken tegen als Cellpower en Dynac, die zijn goedkoper maar wederom kan ik weinig info vinden over kwaliteit. Heeft iemand hier daar kennis over?

Omvormer:
* er zit een 1200W omvormer in

Zonnepanelen:
* 2x sun solar poly 280wp (2x E, 119)
of
* 1x yingli solar mono full black 370wp (E, 204)

zonne-laadregelaar:
* Victron Energy SmartSolar MPPT laadregelaar....maar welke? Ze variëren enorm in prijs en ik weet niet hoe ik moet bepalen welke ik nodig zou hebben.

Overige dingen waarin ik door de bomen het bos niet zie:
* batterij-monitor: idem, gaan van een paar tientjes naar tweehonderd euro...
* Victron Energy MTTP control paneel (is dat weer nodig naast de solar laadregelaar en de accu/batterij monitor?)

Verder zitten er al een walstroomlader en een laadding dat de accu laadt tijdens het rijden in. Moet ik daarbij nog op comptabiliteit letten met de nieuwe apparatuur?
Plaats reactie