Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Paulvrij
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 21:41

Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door Paulvrij »

Na een lange zoektocht ben ik ondertussen in het bezit van een aantal benodigde delen voor het inbouwen van een airco systeem in mijn Ducato 2.5 tdi cat uit 1995.
Op aanraden van het aircobedrijf ben ik op zoek gegaan naar in ieder geval de originele motorsteun voor de aircopomp en een dubbele krukaspoelie voor aandrijving van de aircopomp.
Zo'n steun is nieuw onbetaalbaar en niet meer nieuw leverbaar, een sloop boodt uitkomst en leverde ook de dubbele poelie.

De aircopomp heb ik nieuw aangeschaft, gewoon een voor een Ducato opgegeven alternatief. Ze zijn voor rond de 150 euro nieuw te koop.
Voor de condensor geldt hetzelfde, nieuwe gekocht, 70 eur.

De motorsteun monteren is een fluitje van een cent mits je natuurlijk wel de originele bouten hebt. Die had ik niet en nieuwe kosten zo'n 30 eur stuk! Daarom draadeinden gekocht in de maat 12x1,25mf (let op er zijn ook Ducato's waar het 12x1,50mf moet zijn).
4 stuks op maat gemaakt op ongeveer 25 cm ieder. 2 moeren erop moet het doen.

Ik heb een onderbouw verdamper unit besteld, compleet ding inclusief blower en expansieventiel. Nadeel is dat het niet mooi past in de cabine. Dat gaat het niet worden. Mocht iemand belangstelling hebben?

Een nieuw kachelhuis is natuurlijk de mooiste oplossing maar dat is een berg werk! Een verdamper die in de luchtinlaatbak van de cabine past zou een mooie oplossing zijn. Alle lucht die de cabine instroomt gaat hier doorheen en de gekoelde inkomende lucht kan geregeld worden omdat het ook nog langs de kachelradiateur gaat. Tevens is condensafvoer geen probleem omdat er in de inlaatbak al waterafvoer is voor het regenwater.

Het probleem is hier om een passende verdamper met een redelijke capaciteit te vinden. Ik heb een opening van ongeveer 44x15 centimeter. De maat van het interieurfilter dat hierin kan worden geplaatst.

WIE HEEFT HIER ERVARING MEE?

Momenteel ben ik bezig om een riemspanner te maken die de polyriem tussen poelie en compressor strak houdt.

Als ik alles compleet heb ga ik inbouwen en hoop ik in samenwerking met een een bedrijf alles aan te sluiten. Slangen moeten worden gemaakt, droger, druksensor, electrische aansluitingen, kortom daar zit nog wel wat werk (en kosten) in.

Ik heb ondertussen aardig wat kennis opgebouwd en heb veel informatie over de airco inbouw in een Ducato 230. Tekeningen, onderdeelnummers enzo.

Kijk maar eens op de website van Oliva Torras voor airco mounting kits.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door seth_space »

Ik weet niet wat de originele bouten voor treksterkte hebben, maar draadeinden hebben meestal gesneden draad en zijn dus veel minder trekvast.
Gezien de prijs van de originele bout verwacht ik daar een groot verschil.
Goede bouten zijn overigens ook online te bestellen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Paulvrij
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 21:41

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door Paulvrij »

Het valt niet mee om bouten te vinden van 25 cm in deze maat. Ik ben het eens met het verhaal over de treksterkte en heb wel gekozen voor kwaliteits draadeinden. Graag hoor ik waar zulke bouten online zijn te bestellen en niet dat ze zijn te bestellen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door seth_space »

Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door bupozaanstad »

Voor de bouten eens contact opnemen met http://www.motorenco.nl/

Hun motto "als wij het niet hebben dan heeft niemand het" Zelfs voor het vliegtuig van mijn kameraad konden ze bouten uit voorraad leveren die zelfs de fabrikant van het toestel niet meer kon leveren.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door Kroppie »

een motorsteun voor een airco zal m.i. toch vast genoeg zitten met een paar draadstangen, zo,n airco compressor weegt niet veel en vraagd ook geen tientallen pk,s .

en ook draadstangdraad word gewalst/gerold i.p.v gesneden dus het verschil zit in het materiaal en de warmte behandeling, maar ook stangen zijn er in verschillende sterkte klassen.

draadsnijden doen we tegenwoordig niet veel meer, meeste word gerold, geperst, of gewalst

maar voor een airco compressortje zou ik me geen drukte maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Paulvrij
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 21:41

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door Paulvrij »

Ondertussen heb ik wel een veel betere kwaliteit draadeinden die ik ga gebruiken. Gewoon bij Eriks. Wereldzaak!
Ondanks de vele goede bedoelingen en linkjes kunnen deze bedrijven toch echt zulke bouten niet leveren. Laten maken of bij Iveco bestellen is de enige optie naast de draadeinden.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door bupozaanstad »

Paul 100% zeker dat Motorenco dit uit voorraad kan leveren :-B
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
ducato244
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:06

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door ducato244 »

Pas nog een airco in mijn eigen camper ingebouwd.
Kachelhuis uitgebouwd ,aangepast en verdamper erin .
Kabelboom aangesloten en dashbord terug.
Pomp condensor enz enz gemonteerd.
Aangesloten op kabelboom zodat koelvin draait als druk te hoog wordt.
Mooi werk , ik doe dit regelmatig in campers.
Deze keer was het mijn eigen camper.
Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen heb er genoeg
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door kareltje cola »

de langere bouten van de bevestigingsteun van de aircopomp houd ook heel de constructie van oliepomp,vacuumpomp,dieselpomp,distributietandwielenkast tegen de motor.type zonder airco zijn kortere bouten.

gr Glen
Gebruikersavatar
ducato244
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:06

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door ducato244 »

20190720_111424.jpg
20190720_111433.jpg
20190720_120954 (1).jpg
Gebruikersavatar
ducato244
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:06

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door ducato244 »

20190720_171422.jpg
20190720_171356.jpg
20190720_130321.jpg
Paulvrij
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 21:41

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door Paulvrij »

Binnenkort ga ik met de montage beginnen. De aircopomp zal het probleem niet zijn.
Ik zoek nog steeds naar een verdamper die netjes in de luchtinlaat past. Mag max een centimeter of 15 hoog zijn en 40 cm breed. Dan past ie mooi voor het gat. Lastige maat. Iemand een idee waar ik er een kan laten maken?

Daarnaast is de riemspanner nog een uitdaging. Ik denk aan een beugel waarop een standaard verende riemspanner gemonteerd wordt. De riemspanner bevat zelf de veer en het zal een kwestie van de juiste stand vinden zijn om het geheel netjes te monteren. Spanner aan de goede kant monterern natuurlijk.
De motor loopt toch rechtsom gezien vanaf de kant van de bijrijder? Riemspanner aan de 'slappe' kant monteren, bovenop dus.

Ik zag dat ducato244 een 'gewone' snaar gebruikte voor de aandrijving. Ik ga een polyriem gebruiken. De krukaspoulie en de poulie op de compressor zijn hiervoor geschikt.
Gebruikersavatar
ducato244
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:06

Re: Airco inbouwen in Fiat Ducato 230?



Bericht door ducato244 »

Ik weet niet of je mijn pb hebt gehad.
Dan bij deze.
Ik heb een complete set besteld voor ducato,weet niet wat je dadelijk kwijt bent , maar misschien niet veel verschil ?
Je hebt hulp van een airco bedrijf deze moeten je toch met alles kunnen helpen of adviseren.
Ik heb de verdamper netjes in het kachelhuis gemaakt.
Misschien wat meer werk maar wel zoals het hoort.
Neem niet een te kleine verdamper want hij krijgt moeite om het koel te krijgen.
Het nadeel wat jij krijgt met het plaatsen van de verdamper op die plek zoals je voorsteld als het erg warm is je kan hem niet op recirculatie zetten,je blijft warme lucht van buiten aanzuigen waardoor je het niet echt koel krijgt met erg warme dagen.
Plaats reactie