Watertank over wielkast

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Pareltje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 12 feb 2021, 19:35
Locatie: Goes

Re: Watertank over wielkast



Bericht door Pareltje »

Hi Roelof, ik zag dit topic en zit zelf ook over een wielkast watertank te denken, er zit een aardig prijsverschil in de 2 versies die ik zie bij oa Jasicamp en Camperpassie. Welk bouwjaar is jouw bus en welke tank heb jij gebruikt? er zijn blijkbaar dus tanks voor modellen van voor en na 2018. Nu kan ik me niet zo indenken dat er veel verschil zit in de wielkasten, maar wellicht weet jij er meer van?
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door luinge »

Hoi,

Ik heb die duurdere, maar dat komt omdat die goedkope er toen niet was. Verschil wat ik zie is waar de vulslang zit. Bij die van mij zit dat achter. Bij die van na 2018 zit die in het midden. Vulopening komt dan achter de schuifdeur denk ik. Vind dat geen mooie plek. Die van mij heeft twee schoonmaakopeningen. Dat is wel prettig want je kunt er met 1 opening haast niet bij. Voordeel van de 2018 is dat er bijna 30 liter meer in gaat. Je krijt de tank echt niet bommetje vol, dus dat is mooi meegenomen. Ik zou gaan kijken en passen. Maar ik woon vlak bij jasicamp dus dat is makkelijk. Denk dat met beide tanks het wel prutsen is om het vast te krijgen. En ik weet niet wat je met de vuilwater gaat doen, maar ik zou daar absoluut niet weer de speciale Ducato tank voor kopen. Oh ja,mijn bus is van 2016.

Groet Roelof.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Watertank over wielkast



Bericht door pele »

Beste

Ik kocht dezelfde tank een week geleden in camperzaak Van Sande, in Lille, België. Gelegen langs de E34 Antwerpen-Turnhout - Eindhoven. Ik woon er vlakbij.
Kost wel 189 euro, maar is wel erg plaatsbesparend. Een week ervoor lag er nog een andere, iets breder(+/- 120 liter) en pakweg 40 euro goedkoper. Je hoeft de tank niet vol te doen als gewicht of bewaartijd van vers water een probleem is. Deze tank heeft nog een groot voordeel: Er is een aflooptuit aan, waardoor deze op enkele druppels na helemaal kan geleegd worden. Prima voor de hygiëne dus! Deze tank is bij voorkeur over de rechtse wielkast te plaatsen, want de gebogen onderzijde loopt zijdelings af naar het midden van de bus. Ik denk dat ze dus aan de linkerkant niet past. Ik heb het nog niet kunnen proberen, want ik wacht op mijn nieuw bestelde Ducato L3.
Laatst gewijzigd door pele op wo 10 mar 2021, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Watertank over wielkast



Bericht door pele »

Ik zie geen verschillen in de laadruimte van Ducato's, Jumpers of Boxers van 2006 tot 2021! Ik heb er zeker 6 van verschillende jaargangen onder mijn handen gehad. Maar misschien zie/zag ik toch iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door luinge »

Een jaar geleden koste deze tank bij jasicamp nog €169. Heb even mijn factuur bekeken.
Inderdaad komt de leegloop naar beneden door de bodem. Maar op de foto's lijkt het of ze dat beide hebben. En het is wel een gepriegel om dat allemaal netjes en strak te krijgen. Er is geen standaard montagesetje verkrijgbaar.

Groet Roelof
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Watertank over wielkast



Bericht door pele »

Ik ben juist nog eens gaan kijken naar de tank die ik een week geleden kocht. Ik merk nog een verschil met die van Luinge. Ofwel zijn er meerdere producenten, ofwel heeft een producent de tank lichtjes veranderd. Ondertussen heb ik 3 verschillende ('wielkast'-tanken gezien die geschikt zijn voor een Ducato (Jumper, Boxer).
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door luinge »

Ik dacht op de foto's verschil te zien bij de plaats van de vulopening. En ik zie maar 1 schoonmaakopeningen in die "2018" versie.
Pareltje
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 12 feb 2021, 19:35
Locatie: Goes

Re: Watertank over wielkast



Bericht door Pareltje »

Ik weet genoeg als het zo lees, kan dus best voor de 2018+ versie gaan. Voor het vast maken heb ik wel een idee hoe te doen. Komt vast goed. Ik ga zaterdag weer verder en kan ik goed meten en weet ik hoe het uit komt bij mij, bedankt voor jullie input!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Watertank over wielkast



Bericht door pele »

Ik vond er nog één: "Rotterdam Plastics"
https://rotterdamplastics.nl/nl/57-litr ... FtEALw_wcB
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door luinge »

Die is maar 57 liter. Vind ik te weinig.
Mischa
Berichten: 55
Lid geworden op: za 13 feb 2021, 8:24
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door Mischa »

BOKKIE schreef:
vr 27 sep 2019, 12:22

Heb meegemaakt dat een flesje water 's ochtends gebruikt en gewoon doorzichtig was 's avonds het restje water als melk gekleurd was.
Dan is er toch echt serieus wat mis met je water of je flesje :sick: Ik drink gerust leidingwater dat een week in een fles heeft gestaan, zelfs als deze in de zon heeft gestaan (binnen). Ik heb nog nooit meegemaakt dat het water troebel werd.

Gr. Mischa
RickBlom
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 mei 2021, 9:39

Re: Watertank over wielkast



Bericht door RickBlom »

Roelof,

Je hebt het over gespriegel, heb ook zo'n tank gekocht zat alleen ff te kijken hoe de doorvoer door de bodem te doen. Een kogelkraan is niet zo moeilijk, maar heb jij een klein gat geboord en de rest dicht gekit of nog een plaatje eronder en die gekit. Zat te denken om de tank te laten rusten op een paar houten latjes isolatie ertussen en onder de bus een plaatje er tegenaan. Hoe heb jij dat gedaan?
Laatst gewijzigd door RickBlom op ma 31 mei 2021, 8:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door luinge »

Hoi RickBlom. Ik heb een klein gat geboord. De tank heb ik op een kleine verhoging geplaatst. Een stuk multiplex met een groot gat er in. De tank is namelijk niet vlak van onderen. Onder een kogelkraan gemonteerd. Maar ook de tank aan de auto te bevestigen vergt wat improvisatie. Er zijn geen standaard setjes te krijgen voor de montage.
Groet Roelof
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Watertank over wielkast



Bericht door luinge »

als aanvulling, op mijn instagram staan redelijk duidelijke foto's.

Groet roelof
Plaats reactie