Welke boiler?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Welke boiler?



Bericht door WoutvanAken »

Deze heb ik ook.
Wout.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

de Jonckheer schreef:
wo 31 jul 2019, 21:15
Is een (kleine) geiser niet een optie? Kost weinig, weegt nog minder omdat er geen 5 of 10 liter water in zit wat net zoveel weegt en allemaal verwarmd moet worden. Een geiser daarentegen warmt zeer snel op en je hebt dan net zoveel warm water als er water in je tank zit. Inbouwen is een fluitje van een cent. Geloof me, ik wil zeker niet anders. Deze heb ik in gebruik, een prima toestel: https://www.gaswinkel.com/catalogus/gei ... geiser.htm
Door vooral posts op dit forum had ik gekozen voor een boiler. Begin nu weer te twijfelen. Gewicht is natuurlijk niet een probleem, of het water nu in de tank zit of in de boiler, je sleept het toch mee.
De geiser in je link is niet meer leverbaar. Zal ze eens vragen of die later wel weer leverbaar is.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

WoutvanAken schreef:
wo 31 jul 2019, 20:56
In eerste instantie had ik mijn twijfels maar nu ben ik er erg blij mee!
Wout.
Wout, jouw verslag van je zelfbouw was juist voor mij de reden om geen geiser te nemen :-B
Ik meen dat je ergens in jouw ombouw draadje schreef dat je niet weer een geiser zou nemen. Maar kan het niet terug vinden.
Dan ga ik toch nog even serieus kijken naar een geiser. Welke dakdoorvoer heb jij gebruikt?
Er zijn trouwens ook geisers met een gesloten systeem. Zou dat wat kunnen zijn?
https://www.gaswinkel.com/catalogus/gei ... geiser.htm
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke boiler?



Bericht door de Jonckheer »

Er wordt vaak erg krampachtig gedaan als het gaat over geisers. Nergens voor nodig want bouw je hem goed in is het veilig en probleemloos. Bouw je hem in een kast zorg dan voor een paar flinke gaten waardoor hij voldoende lucht kan krijgen. Een geiser brand uiteraard alleen kortstondig, alleen als er warm water wordt gevraagd.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

Ik wordt, nu ik mij er in verdiep, steeds enthousiaster over een geiser.
Helaas is die geiser niet meer leverbaar , misschien weer begin volgend jaar, en is er zover ik kan vinden geen alternatief.
(Europese goedkeuring was verlopen en die weer verlengen schijnt veel tijd te kosten)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke boiler?



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

tja, wat is in de buurt..
12kg vs 6Kg
12l/min vs 5,1l/min
Schoosteen 13cm vs 8cm
Afmetingen: 650x363x247 mm vs fmetingen: 450x280x129 mm

En ik heb maar een L2 dus elke cm telt.

Ik zie dat ze via Ebay nog te krijgen zijn. Of gewoon wachten tot volgend jaar en met de bouw er rekening mee houden.

groet roelof
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door henk en lila »

Dit bericht is van kort geleden: https://www.productwaarschuwing.nl/2019 ... asgeisers/
Om de kennis te vergroten, niet om paniek te zaaien.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke boiler?



Bericht door kampo »

Als je met een geiser (zonder goedkeuring) zou willen werken moet je letten op de bekende problemen:
- temperatuurregeling in combinatie met het type waterpomp, druk en debiet.
Met kleine pompen heb je slechte regeling. Met grote pompen verbruik je veel water …
- schouw diameter maar ook dakdoorvoer/temperatuur en hoogte van het eindstuk problematisch bij een campervan.
- verbrandingslucht aanzuigen … hou het veilig.
- inbouwpositie en afmetingen van het toestel, zie instructies fabrikant
- gasinstallatie en aansluiting … volgens de normen voor kampeerwagens
Groeten Kampo
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Welke boiler?



Bericht door 280 »

Hallo Roelof, wij hebben een truma B10, 50 mbar,
Laatst gewijzigd door 280 op ma 14 okt 2019, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

kampo schreef:
do 01 aug 2019, 12:00
Als je met een geiser (zonder goedkeuring) zou willen werken moet je letten op de bekende problemen:
- temperatuurregeling in combinatie met het type waterpomp, druk en debiet.
Met kleine pompen heb je slechte regeling. Met grote pompen verbruik je veel water …
- schouw diameter maar ook dakdoorvoer/temperatuur en hoogte van het eindstuk problematisch bij een campervan.
- verbrandingslucht aanzuigen … hou het veilig.
- inbouwpositie en afmetingen van het toestel, zie instructies fabrikant
- gasinstallatie en aansluiting … volgens de normen voor kampeerwagens
Kampo,
Bedankt voor je, terecht kritische opmerkingen.
Daarom leek een gesloten systeem mij wel erg veilig. Dat is namelijk ook wat de blijkbaar wel goedgekeurde boilers/verwarming doen.
https://www.obelink.nl/ttulpe-c-meister ... eiser.html
Dan heb je het temperatuur probleem en verbarndingslucht in ieder geval goed geregeld.
De waterdruk kan van 0,2 tot 12 bar, Waterdoorstroming: tussen de 3 en 12 liter per minuut. Dus theoretisch zou dat geen probleem zijn.
Misschien wel het uitzoeken waard of deze geschikt is voor een Camper inbouw.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Welke boiler?



Bericht door luinge »

Bedankt voor het delen van je ervaring! Erg nuttig. Wat betreft vorstvrij/winterklaar maken, dat zal voor een geiser denk ik niet anders zijn.

Dat electrische ding, werkt dat echt? Kan het mij eigenlijk niet voorstellen. Dat is dan een mobiel electrisch doorstroom apparaat. Die zou toch heel veel vermogen moeten trekken. En als ik zo op de afbeelding de kabeldikte zie kan ik dat niet rijmen.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke boiler?



Bericht door de Jonckheer »

luinge schreef:
do 01 aug 2019, 10:13
Ik wordt, nu ik mij er in verdiep, steeds enthousiaster over een geiser.
Helaas is die geiser niet meer leverbaar , misschien weer begin volgend jaar, en is er zover ik kan vinden geen alternatief.
(Europese goedkeuring was verlopen en die weer verlengen schijnt veel tijd te kosten)
Via Ebay zijn ze wel te koop, zowel in Spanje als GB. Je bent dan wel incl verzendkosten een kleine €100 kwijt. Raar van die goedkeuring, die dingen zijn toch gewoon hetzelfde. Maar ja, de wegen van de EU zijn nu eenmaal ondoorgrondelijk . .
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke boiler?



Bericht door de Jonckheer »

Een 12 liter geiser kun je meteen vergeten want die levert zoveel water dat je tank in no time leeg is. Knijpen kun je dat ook niet want dan gaat ie pendelen. dwz aan-uit-aan-uit enz. Fijn douchen dus met warm-koud-warm, enz. Een forumlid (ik ben vergeten wie) had een cob12 gekocht en beschreef precies het probleem wat ik hier ook beschrijf. Een 12 liter is prima als badgeiser maar zeer ongeschikt in een camper. Met een cob5 bijgemengd naar de goede temperatuur krijg je een prima hoeveelheid om te douchen, ik schat in een liter of 9. Ruim voldoende dus.
Plaats reactie