Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Update 26-04-2021
Koters zijn inmiddels 12,11 en 8. In 6 week tijd is de officiële versie 1 opgebouwd.

Update 25-06-2020
Koters zijn inmiddels 11,10 en 7. Alles is uit de bus gegaan en we zijn opnieuw begonnen (dat was ook de bedoeling na de test vakantie). De bevindingen van die vakantie lees je hier: https://www.vanfor5.com/blog/van-build/ ... -we-learn/

Een maatje van mij maakte een geweldige trailer (hij wilde wat nieuwe dingen testen)
https://www.youtube.com/watch?v=45tW1v7zPXU

En ik ben een document gaan bijhouden van alle keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt en waarom.
https://docs.google.com/document/d/1uh2 ... xfHaI/edit

Dat document telt inmiddels 39 pagina's. Voel je vrij om te reageren en aan te vullen.

Origineel
Nou we zijn nu zo'n 4 weken onderweg met onze eerste van conversion. Het onderdeel dat het meest bepalend is geweest? 3 koters (10, 9 en 6). Dat betekende dat we voor groot moesten en zo kwamen we uit bij een Iveco Daily L4H3. Dat is niet de populairste bus voor ombouw, maar we komen goed uit tot nu toe.

Het eerste doel is de rdw keuring en daarna willen we er mee op vakantie om te testen of de basis inrichting klopt.

Inmiddels hebben we.

Een Iveco bus
Een bed voor de koters
Een keuken met een gasvoornhuis en bijna met stromend water.

Ook is er een verwijderbare tafel en zijn er zitplaatsen voor 5. Ik heb ook een isolatie test gedaan (wat in een ander topic te vinden is).

Volgende week is de RDW keuring en voor die tijd moet er een andere jerrycan in om de dompelpomp eenvoudig te kunnen plaatsen. Ook moet er een stekker aan de dompelpomp. Dat zijn eigenlijk de laatste zaken.

Na de keuring gaat de bus nog even weg voor het bedframe voor de volwassenen en het plaatsen van de tweede rij (die wil ik op het chassis ergo even door de mannen die dat hebben geoefend laten doen).

In dit topic zal ik bijhouden hoe het allemaal verloopt.

We houden een Engelstalig blog met de story so far:

https://www.vanfor5.com/

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarkV op ma 26 apr 2021, 12:28, 8 keer totaal gewijzigd.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door Peter A7 »

Leuke blog met zeer mooie foto's :clap:
Die heb ik alvast bij m'n bookmarks gezet om verder te volgen.

Veel succes gewenst met het uitbouwen van de Iveco :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door Navigator »

Hier nog een!

Andere Peter
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 25 jul 2019, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door moosev »

Mooi project! Benieuwd hoe je de 5 zitplaatsen gaat realiseren!
Succes met de bouw.

gr
René
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door MarkV »

Nou RDW keuring gehad. Omdat 1 van de twee banken naar de schuifdeur zat werd deze niet gezien als een bank met rugleuning. Daarmee werd ze afgekeurd. Verder willen ze dat de bank door het ijzer gemonteerd zit.

Ook het draaiplateau van de passagiersstoel mag niet, want de gordel zit aan de stoel vast en er zijn geen gecertificeerde draaiplateaus (iig niet voor de iveco daily).

Ik haal de bank bij de schuifdeur eruit. Ik heb extra montage materiaal voor de andere bank en daar maak ik een zitplaats naast en dan gaam we ons morgen om 8h weer melden bij de RDW. Afbeelding

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door rijschoollucassen »

Mark,

Waarom laat je de bus niet keuren nádat je de bank en het bed hebt laten plaatsen? Staan gelijk je zitplaatsen op kenteken. Dat draaiplateau zou ik ná de keuring gewoon terugplaatsen. Kijk nooit meer iemand naar.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door MarkV »

Heej jaap. Dat was ook het idee, maar ik wist niet dat het op het draaiplateau fout zou gaan. Maar goed nieuws. Vanmorgen is hij door de keuring gekomen. BPM verrekening (€2k die doet pijn) is de deur uit. En nu gaat de achterbank er in gelijk netjes op het chassis.

Het is raar dat het zo werkt, ook voor de mensen die bij de RDW zitten, maar het is wat het is. Afbeelding

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door raket5 »

Ik zal wel veel reacties hierover krijgen....
Je hebt je bus met een langsbank gekeurd zodat je de zitplaatsen hebt? hierna plaats je zelf nieuwe zitplaatsen. Weet wel dat mocht er iets gebeuren je een groot probleem hebt... De nieuwe zitplaatsen dienen namelijk M1 gekeurd te worden. RDW zal waarschijnlijk ook bij jou foto's van de inrichting hebben gemaakt.

Ik heb het risico zelf niet genomen. Heb M1 gekeurde stoelen laten plaatsen.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door MarkV »

Ik snap je punt helemaal en dat vind ik zelf ook het kromme. No way dat ik - en ik denk iedereen- je kinderen zou vervoeren op een langbank zonder gordels. Maar dat mag bij wet wel.

In dit soort gevallen kijk ik liever naar de intent of the law dan de letter of the law.

Er worden overigens geen foto's gemaakt. Alleen de checklist wordt langsgelopen.
Laatst gewijzigd door MarkV op vr 26 jul 2019, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Boxbox
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 19:21

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door Boxbox »

Leuk project. Wij zijn ook een bus om aan het bouwen voor vijf. Maar onze kinderen zijn nog wel wat jonger (nummer drie wordt as we speak uitgebroed ;-)). Ik ga jullie volgen, want veel buscampers voor 5 kom je niet tegen.
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door raket5 »

MarkV schreef:
do 25 jul 2019, 16:56
raket5 schreef:Ik zal wel veel reacties hierover krijgen....
Je hebt je bus met een langsbank gekeurd zodat je de zitplaatsen hebt? hierna plaats je zelf nieuwe zitplaatsen. Weet wel dat mocht er iets gebeuren je een groot probleem hebt... De nieuwe zitplaatsen dienen namelijk M1 gekeurd te worden. RDW zal waarschijnlijk ook bij jou foto's van de inrichting hebben gemaakt.

Ik heb het risico zelf niet genomen. Heb M1 gekeurde stoelen laten plaatsen.
Ik snap je punt helemaal en dat vind ik zelf ook het kromme. No way dat ik - en ik denk iedereen- je kinderen zou vervoeren op een langbank zonder gordels. Maar dat mag bij wet wel.

In dit soort gevallen kijk ik liever naar de intent of the law dan de letter of the law.

Er worden overigens geen foto's gemaakt. Alleen de checklist wordt langsgelopen.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Het blijft een langsbank? Dan heb ik niks gezegd ;)

Verder succes het heb bouwen van een 5-persoons buscamper. Mooie site ook! Ben zelf bezig met een 4 persoons buscamper (VW Crafter). Heb hierin 2 gekeurde stoelen laten plaatsen.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion (5 persoons alle seizoenen)



Bericht door MarkV »

Even een reverse build update.

Het bed voor de koters
3 koters, 10,9,6. Zeker de middelste een lange dame. Naar alle waarschijnlijkheid allemaal nog een stuk langer als we een jaar weg gaan. Ruimte in de bus op het breedste stuk: 180cm. Breedte om het nog een beetje leuk te houden per persoon: 55cm en een hoop <3. Dat waren de parameters waarmee ik aan het bouwen kon.

Ik heb besloten het eerst van vurenhout te doen (de 9cm balken versie). Dat kost veel ruimte, maar is eenvoudig te bewerken en daarmee testen we even goed hoe en wat.

Ik heb een profiel gemaakt voor aan de zijkanten en daaroverheen 3 losse lattenbodum gelegd. Het idee is dat het deel het dichts bij de keuken verwijderbaar is zodat er meer leefruimte ontstaat. Ook wordt het geheel verschuifbaar en schanierbaar, zodat je het om kunt bouwen naar een bank.

Om het bewegen van deze delen mogelijk te maken heb ik uieindelijk besloten het wandprofiel 9cm uit de wand -op het breedste stuk- te plaatsen en dat werkte goed, ware het niet dat er veel beweging in het frame zat. Daarom is het frame vast geklemd met twee vuren balken in de hoeken en daarna zat het er allemaal super strak in.

Vervolgens hebben de koters er een nacht in geslapen en dat ging geweldig. Zij blij, wij blij.

Tot slot dacht ik na een dag hard werken "ik ga ook even relax liggen" waarna ik door de eerste lattenbodum heen zak. Blijkt er precies een noest te zitten in het bidden van die bodem en die heeft vanwege de gewenste loopruimte geen ondersteuning in het midden. Een dikkere balk ter vervanging leek mij de oplossing. En op het moment dat ik daarmee klaar was... zag ik dat die ook precies in het midden een noest heeft :lol3:

Learning: bouwmarkthout nee, pontmeyer hout ja.

Afbeelding

Engelstalige blog: http://www.vanfor5.com/blog/van-build/a ... on-part-1/
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door jansloos »

Neem dan gelijk kniebeschermers mee.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Haha, zal ik doen voordat ik met isoleren begin :)
Plaats reactie