Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door fostar82 »

Lekker bezig Mark!
Ik was bij mn schoonouders en zag beweging bij de bus. Volgende keer kom ik even kijken.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Leuk!
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 17 jun 2021, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
mastwijktkd
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 9:39

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door mastwijktkd »

Iveco is toch best zware bus?, 2600 kilo dus heb je maar weinig gewicht om in te bouwen, lukt dat? Ik heb ook een zelfde Iveco bus en hier komt een lang bed in van 205 lang en daarnaast keuken douche/composttoilet, en zitbankje...gebruik populierenhout... ook off grid dus zonnepanelen en litium accu...Daarnaast moet ik ook natuurlijk gewicht van 2 pers en spullen vrij houden...best spannend...
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Nee hij was een stuk lichter (ik meen 22 en een beetje), maar ik moet er inderdaad wel rekening mee houden. Zo is de zware trekhaak eraf. Is er een Lion accu in gegaan. Is het frame voor de bedden van alu en is er geen watertank van 150 liter in gegaan. Ook zit er geen douche in en na de keuken heb ik kasten gemaakt, maar die worden te zwaar dus ik ga ook naar populieren voor de bovenkasten.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 17 jun 2021, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
MarkV
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 17:48
Contacteer:

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door MarkV »

Goed, langer verhaalje.

Nieuwe kitrand dakramen
Bij het inbouwen van de bovenramen -Mini Heki + Maxxfan- kwamen we er vorig jaar achter hoe lastig dat is in zo'n onregelmatig dak. Voor Iveco zijn er ook weinig standaard oplossingen. Hoe gaan we al die ribbels opvullen was de vraag en we konden geen goed materiaal vinden, totdat we een PVC vloer in stroken sneden, waarmee het goed te doen was. Dat kostte echter veel meer tijd en zo duurde het inbouwen van de ramen een dag langer. Daarmee had de Dekaseal 1512 veel minder droogtijd dan gehoopt. Daarnaast is het dak van een L4H3 een grote lap metaal dus zit er meer beweging in als je daar gaten in gaat maken.

De combinatie van een lange rit naar huis, meer beweging, regen onderweg, te weinig droogtijd, later opbouw van zonnepanelen en een jaar onder de carport inclusief alle weerschommelingen had voor flink wat scheuren in de kitrand gezorgd. Die scheuren zorgde voor ... verminderde waterdichtheid om het subtiel te zeggen en dat merkte we de afgelopen twee weken dan ook flink. Het was echter zelden lang droog, dus een tijdslot voor reparatie was er pas vandaag.

Dan lig je dus half op je ladder, half op de bus de boel schoon te maken en opnieuw af te kitten met je bakkie zeepzopwater. Verre van ideaal, maar na 40 minuten gepriegel zit er een prachtige nieuwe kitrand op die over 2 tot 3 dagen echt goed uitgehard is. Ivm de suboptimale situatie zijn hier geen foto's van. Ik pas overigens wel als volwassen kerel door het Mini Heki dakraam, maar "passen" is hier een relatief begrip. Ik zal als de kit uitegehard is met terugwerkende kracht wat platen schieten van dat hilarische beeld.

Oja, gelijk even een lapje over de zonnepanelen gehaald. Ik was er nu toch.

Hoe hou je de lades dicht
Verder is mijn eerder beschreven zoektocht voor zaken die de lades van mijn Ikea keukentje dicht houden nog steeds niet te einde. De echte oplossing is bekend maar ook een goede bak werk. De tijdelijke verbetering is het verlijmen van de sluitplaatjes van de magneetjes aan de achterkant van de laatjes. Dat werkt echt heel aardig, waar je nog steeds geen formule 1 G krachten los kunt laten op het systeem, zeker niet voor lades die zwaar beladen zijn. (Rekenvoorbeeld: Magneet kan zeg 5kg hebben. La is 3kg, bocht is 2g = la open)

Monitor achteruitrijcamer weer op z'n plek
Tot slot ging de monitor van de achteruitrij camera los, maar die zit inmiddels weer netjes vast en daarmee zijn we over 2 a 3 droogdagen toch echt weer klaar voor lekker tochten weg en is het vanaf nu vooral het aankleden en verbeteren ipv functionele noodzakelijkheid waar we mee aan de klus zijn.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door fostar82 »

Kijk, nog voor die af is, mag je aan het onderhoud. Ze zeggen wel: " Met een boot, klus je je dood", maar ik denk dat het met een camper weinig anders is :)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door DJSmiley »

Ik heb 'kindersloten' op de lades.

https://www.bol.com/nl/p/magneetslot-4- ... 097053539/

In open stand kunnen de lades gewoon normaal gebruikt worden. Zet je t hendeltje om dan vergrendelen ze en kun je met een magneetje de vergrendeling opheffen.
Heb ze wel met kleine schroefjes vastgezet en niet alleen op de plakstrip vertrouwd...

't is plastic, maar dat kan het prima hebben, ook met een volle lade. Je moet ze wel 'strak' monteren zodat ze vrijwel meteen locken, als je lade eerst een aanloop kan maken dan gaat t niet goed.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door PaulBng »

@Mark
Ik denk dat je naar mijn oplossing verwijst..
Het is idd wel wat werk, maar niet overdreven.
Het fijne is dat je er niet meer aan hoeft te denken.
En bij aankomst even aan het touwtje trekken...

Ik vergeet altijd wel wat bij vertrek, maar nooit meer een keuken inventaris door de camper

Ik heb het gemaakt van spullen (lees rommel) die ik nog had liggen, behalve die slot actuator en een diode.


Paul
mastwijktkd
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 9:39

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door mastwijktkd »

Ik heb een Iveco Daily die op het moment verbouwd wordt en straks camper is, wie heeft een tip voor een goede WA EXTRA verzekering, waar kan ik rekening mee houden? Het schijnt dat je een slot systeem op de wielen van zo'n 600euro erop moet laten zetten?? Wie weet hier iets meer van? Dank alvast.
fostar82
Berichten: 327
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door fostar82 »

Er lopen genoeg aparte draadjes over verzekeringen:
deze
en deze
en nog een

Samenvatting; de verschillende verzekeringen hebben verschillende eisen.
Ikzelf ben net als DJSmiley bij SafeTrip uitgekomen. 5 jaar tegen taxatie waarde All risk verzekerd voor weinig meer dan waar ik bij Unive WA+ had.
Geen aanvullende beveiligingseisen onder de 60k waarde.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door Dafluc »

Dit is inderdaad een ander onderwerp. Graag eigen topic openen of de zoekfunctie gebruiken.
En aan Mark het vriendelijke verzoek om niet te quoten als je rechtstreeks op een bericht reageert. Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Gebruik de knop Plaats reactie links onder. Quoten doen we alleen als er al diverse berichten tussen staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
mastwijktkd
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 9:39

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door mastwijktkd »

Deze bus weegt schoon toch al 2600 kilo, hoe bouw je in? Kun je onder de 3500 kilo blijven dan? Je kan NL niet hoger in gewicht.. ik heb daar ook een probleem... Veel met populierenhout aan het bouwen...
mastwijktkd
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 21 apr 2021, 9:39

Re: Iveco Daily L4H3 van conversion: 5-persoons alle seizoenen



Bericht door mastwijktkd »

Deze bus weegt schoon toch al 2600 kilo, hoe bouw je in? Kun je onder de 3500 kilo blijven dan? Je kan NL niet hoger in gewicht.. ik heb daar ook een probleem... Veel met populierenhout aan het bouwen...
Plaats reactie