opbouwproject Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Ik wist dat het zoiets was
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

OH, ok. Laat ik daar nou een hele berg van hebben liggen :) . Nooit geweten dat die zo heten, maar zijn inderdaad heel handig.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

We zijn 2 weken op pad geweest met een provisorisch ingerichte bus. Alles deed het naar behoren, behalve de drukpomp, die stotterde steeds bij het watertappen. Ik heb er nog geen drukvat tussen en dacht ook dat dat bijna niet meer nodig zou zijn. Nou mooi niet dus.
Verder heb ik van Remi de remifront voor de voorruit en de beide portieren ook de Remi verduistering. Verder draaiplateaus onder beide stoelen. Waar ik nu tegenaanloop of eigenlijk zit is dat ik niet goed rechtop kan zitten. De stoel verhoogd en van het Remisysteem loopt er een geleidedeel aan de bovenkant langs de hemelbekleding. Dat zorgt ervoor dat ik wat in elkaar gezakt moet zitten onder het rijden om goed uitzicht te hebben op wat er voor me gebeurt. Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe kan ik dat oplossen? Ik weet dat er een verlaagde console voor de stoelen bestaat, maar dan zit ik weer met de handrem en het draaien van de stoel.
Verder zitten we op de gedraaide stoelen met de voeten vrij van de grond, omdat dat precies boven de laadvloer zit. Dat is vervelend en ook als er straks een tafel en bank tegenover de stoelen komt te staan zit je ook met hoogteverschil. Hoe is dat op te lossen?

Albert
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door pwhooftman »

Ik heb hetzelfde probleem met de pomp in onze camperbus (VW T4). Probleem is dat de Shurflo eigenlijk te veel opbrengst geeft, en bij minder dan volledig open kraan telkens in de drukbeveiliging loopt. Ik had nog een kachelweerstand van een Ford Transit liggen en die heb ik er tussengezet zodat de opbrengst verminderd is.

Mbv de Remifront: ik herken dat uit onze Ducato en heb de afwerklijst bovenaan weggelaten. Het stangetje heb ik vervangen door een buisje aan de rechterkant met een binnendiameter van 3 mm. Links zit een stangetje van 3mm wat ik daar in kan schuiven als ik rij, dan zit ik daar ook niet tegenaan te kijken.

Mbt de bengelende benen: ik heb nog geen andere oplossing dan het meenemen van een peuteropstapje van de Ikea.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op vr 06 sep 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door AadenAnke »

Bij veel bussen is er een verhoging op de vloer geheel of alleen buiten het looppas. Wij zelf hebben een L4H2 fabriekscamper vloer onder tafel is een 10 cm hoger dan looppas. Wat betreft de cabine, ik zelf ben 185 en zit in de laagste stand voor de benen net te laag! Heb ik opgelost door een 2 1/2cm dikke rubber mat op de vloer te leggen. Staan we ergens dan ligt de mat voor de deur. Ook hebben we een 8cm hoog opstapje dat we gebruiken als we te scheef staan en blokken gebruiken om de opstap niet te hoog te laten zijn. Tijdens het reizen ligt dat voor de voeten van Anke. Ik heb bij iemand gezien (de vrouw was echt klein nog geen 160) die had er een bankkussen van 12cm voor de stoel liggen. Wat betreft de rail van de verduistering daar heb ik zelf geen last van. Bedenk wel dat bij het keuren naar camper de draaischijven een probleem zal worden!

Gr. Aad
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

AadenAnke schreef:
vr 06 sep 2019, 10:28
Bedenk wel dat bij het keuren naar camper de draaischijven een probleem zal worden!

Gr. Aad
Aad,

wat is dan het probleem? Ik heb draaiplateaus gekocht met een CE goedkeuring. Is dat niet voldoende?

Albert
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door pele »

Ik heb de buizenconsoles waarop de cabinestoelen staan laten verlagen met 3 cm. Knap laswerk, waar je (bijna) niets van merkt. De zitpositie is nu veel beter. Met de meest geschikte draaischijf heb ik geen probleem met de handrem: in de voor mij ideale rijpositie kan ik de stoel in één beweging naar de tafel draaien.
De ruimte onder de tafel moet 13 cm verhoogd worden om gelijk te komen met het niveau van de cabine. Uiteraard kan je daar een nuttige opbergruimte van maken. In mij bus gebruik ik dat voor voeding die niet in de koelkast hoeft. Hier onderaan wordt het minder warm dan in andere kastjes.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door AadenAnke »

Strikethebell schreef:
vr 06 sep 2019, 10:37
AadenAnke schreef:
vr 06 sep 2019, 10:28
Bedenk wel dat bij het keuren naar camper de draaischijven een probleem zal worden!

Gr. Aad
Aad,

wat is dan het probleem? Ik heb draaiplateaus gekocht met een CE goedkeuring. Is dat niet voldoende?

Albert
Ik Zelf heb het niet aan de hand gehad (fabriekscamper) maar hier op dit forum al veel gelezen dat het bij de keuring problemen oplever. Hier wordt geadviseerd om pas na keuring draaibaar te maken. Even in verdiepen en navragen lijkt mij verstandig.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Karelkaywa »

Strikethebell schreef: Verder zitten we op de gedraaide stoelen met de voeten vrij van de grond, omdat dat precies boven de laadvloer zit. Dat is vervelend en ook als er straks een tafel en bank tegenover de stoelen komt te staan zit je ook met hoogteverschil. Hoe is dat op te lossen?

Albert
Wij hebben bij de linkerstoel een verhoogde vloer dus daar geen probleem. Bij de rechterstoel is een uitklapbare voetensteun aan de console gemaakt. Zo’n zelfde steun is ook voor dwarsbed gemonteerd. Deze oplossing is door JWG camperbouwer in Grootegast gerealiseerd.

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Karelkaywa op vr 06 sep 2019, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Karelkaywa »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door PaulBng »

Is dat niet listig voor je enkel wanneer je naar binnen stapt?
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

pwhooftman schreef:
vr 06 sep 2019, 10:27

Mbv de Remifront: ik herken dat uit onze Ducato en heb de afwerklijst bovenaan weggelaten. Het stangetje heb ik vervangen door een buisje aan de rechterkant met een binnendiameter van 3 mm. Links zit een stangetje van 3mm wat ik daar in kan schuiven als ik rij, dan zit ik daar ook niet tegenaan te kijken.
heb je daar een paar foto's van? Het zou al een heel eind verbeteren denk ik.

Albert
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Karelkaywa »

PaulBng schreef:Is dat niet listig voor je enkel wanneer je naar binnen stapt?
Klopt, vandaar opklapbaar.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

pwhooftman schreef:
vr 06 sep 2019, 10:27
Mbv de Remifront: ik herken dat uit onze Ducato en heb de afwerklijst bovenaan weggelaten. Het stangetje heb ik vervangen door een buisje aan de rechterkant met een binnendiameter van 3 mm. Links zit een stangetje van 3mm wat ik daar in kan schuiven als ik rij, dan zit ik daar ook niet tegenaan te kijken.
laat maar, heb het al gezien in je eigen project. bijna een scenario vooreen film man. Mooi geworden.
Plaats reactie