opbouwproject Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door pwhooftman »

Strikethebell schreef:
vr 06 sep 2019, 20:43
pwhooftman schreef:
vr 06 sep 2019, 10:27
Mbv de Remifront: ik herken dat uit onze Ducato en heb de afwerklijst bovenaan weggelaten. Het stangetje heb ik vervangen door een buisje aan de rechterkant met een binnendiameter van 3 mm. Links zit een stangetje van 3mm wat ik daar in kan schuiven als ik rij, dan zit ik daar ook niet tegenaan te kijken.
laat maar, heb het al gezien in je eigen project. bijna een scenario vooreen film man. Mooi geworden.
Bij renovatie #2 heb ik de hemelbekleding vervangen door triplex met daarop kunstleder met foam rug geplakt. Daardoor won ik weer 2 centimeter zicht. Maar dat is wel wat rigoureus wellicht :-)

20181020_163622.jpg
20181020_163622.jpg (62.34 KiB) 1202 keer bekeken
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

nou, dat lijkt me ook wel wat, maar dan moet het ook mooi en goed. Ik ben bang, dat die lat wel wat hoog ligt. Het bergvak boven de cabine is eigenlijk te hoog om dingen er zo maar uit te kunnen pakken dus onhandig voor als kledingvak. Het geeft een ruimtelijk gevoel zoals jij het hebt uitgevoerd.
Wat heb je gebruikt voor de bovengeleider bij de remifront? Ik heb zitten zoeken op telescoopstangen, maar kom dan in de transportsector terecht voor het vastzetten van lading.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door pwhooftman »

Strikethebell schreef:
vr 06 sep 2019, 21:19
Wat heb je gebruikt voor de bovengeleider bij de remifront? Ik heb zitten zoeken op telescoopstangen, maar kom dan in de transportsector terecht voor het vastzetten van lading.
Rechts gewoon een buisje van ik meen 4 mm binnendiameter uit de bouwmarkt, en links een stukje rondstaal van 3 mm ook uit de bouwmarkt (Karwei). Het buisje zit rechts vastgeschroeft vanaf de achterkant van de plisse houder. Links zit bovenin de plissehouder een busje van 1-2 cm waar het rondstaal inschuift. Rechts heb ik het buisje lichtjes gebogen in de kromming van de voorruit, daardoor schuift het rondstaal enigzins stroef, precies wat ik wil want dan schuift het rondstaal niet onbedoeld naar binnen als ik de linker plisse uitschuift.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

ik heb het dakluik er weer afgehaald. Was niet naar mijn zin met de dikke kitlaag. Stukjes trespa (8 mm)
gemaakt voor in de gootjes. Lijkt al een stuk beter. Ik heb een stuk trespa op de kop getikt, schuine kant aan gefreesd. Nu heb ik nog een strook trespa over, die een ander misschien kan gebruiken Dus hierbij: heb je nog wat nodig, laat het me weten, dan kun je het krijgen. Allen nog zelf afkorten tot de gewenste maat.

Image.jpeg
Image.jpeg (148.44 KiB) 803 keer bekeken
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

hallo allen,

het is tijd om mijn project weer op te starten. Een hele tijd heel weinig ruimte gehad om met de bus verder te gaan. Ik wil nu de gordelbok gaan plaatsen. Daarvoor heb ik verschillende topics doorgewerkt, en ook de PDF gelezen m.b.t. de montage. Daarop kan ik echter niet zien waar de bok geplaatst moet worden. Ook foto's hier op het forum gezien waar de beugels onder de bus ongeveer komen. Vraag is nu: kan ik de beugels onder de bus willekeurig aanbrengen (wel de juiste afstand voor de schroefgaten natuurlijk en de positie van het chassis in acht nemend natuurlijk). Wat is de afstand voor een L3 vanaf de verhoging bij de voorstoelen? We hebben geen douche straks in de bus. Achter de bank komt een kast van plm 60cm. Het bankje mag dus wel wat ruimte hebben voor een goede zitpositie (dus niet zo rechtop).

Albert
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

even een technisch vraagje: is er iets voor of tegen om bijv. waterpomp, verlichting 3x LED, en Safire dieselkookplaat en eventueel sensor voor watertank op 1 draad naar de HH accu te brengen?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Ik zou de pomp zelf apart doen (ook zodat ik die eventueel met een schakelaar vanaf een centraal bedieningspaneel kan uit-/aanzetten). Maar zie verder niet echt een bezwaar tegen een soort ringleiding. Wel dik genoeg draad gebruiken natuurlijk (en zekeringen).

En: twee draden (plus en min)
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben geen ringleiding gemaakt, maar op 3 plaatsen in de camper een onderverdeling gemaakt naar gebruikers.
Vanaf de HH accu met een zwaardere kabel naar bijvoorbeeld de keuken, en daar via zekeringen blok weer verdeeld naar lampjes,waterpomp enz.
Iedere kabel is bij de HH accu beveiligd met een zekering.
Wat JTG ook schreef de drukwaterpomp gaat bij voorkeur via een schakelaar, zodat je deze centraal kan uitzetten.
Een sensor kan je beter via een afgeschermde kabel doen, ter voorkoming van interferentie (storingen) door andere kabels.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

wat moet ik me voorstellen bij een afgeschermde kabel? Hoe bereken je hoeveel lampjes, waterpomp, dieselkooktoestel, usb aansluitingen op 1 groep mogen?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Bij afgeschermde kabel moet je je kabel voorstellen Met een afscherming van bijvoorbeeld een metalen folie zoals bij netwerkkabels van type s-ftp.

Bij een ring zoals bedoeld maak je op elke plek waar je stroom nodig hebt een aftakking van de plus en de min draad. Alles staat op die manier uiteindelijk parallel.
De stromen kun je optellen in dat geval (waarbij de maximale stroom loopt als alles tegelijkertijd ‘aan’ is.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

en op welke manier zou een kabel kunnen zorgen voor interferentie met een andere gewone kabel die voor de watertank sensor gebruikt wordt? Wat kan er gebeuren?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door marjasjaak »

Een sensor meet bijvoorbeeld ohmse waardes, als de sensorkabel te dicht bij een stroomkabel ligt kan de meting afwijken of verstoord worden.
Nou is dat voor een camper niet zo belangrijk, in de industrie gebruik je wat ,JTG ook schreef, afgeschermde kabels waar aan de buitenkant een folie of mantel zit. Simpel voorbeeldje, de wat duurdere en betere TV coax kabels hebben ook zo'n folie, om storingen te voorkomen.
Als je toch aan het bouwen bent, kan je beter gelijk goede kabels monteren.
panda58
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door panda58 »

En wat doe je dan met die afscherming van de kabel...?
Waar sluit je die op aan....? :-B :( :o

Gr Jan
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door marjasjaak »

De afscherming hoef je nergens op aantesluiten, het is geen aarde. De afscherming voorkomt instraling stroompjes van buitenaf.(simpel gezegd :-B )
987792855.jpg
987792855.jpg (22.31 KiB) 254 keer bekeken
Voorbeeldje van zo'n kabel. Maar nogmaals het is geen must in je camper. Er gebeuren geen rampen als je watermeter iets anders aangeeft dan de werkelijkheid. :crazy:
Plaats reactie