opbouwproject Fiat Ducato L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door albertrietjens »

Zoals Jos beschrjft is een goede eerste optie. Er kleven ook wat nadelen aan met betrekking van tot het lade. Hier staat al iets geschreven over een aantal voor- en nadelen van het ver weg plaatsen van accu :

viewtopic.php?f=7&t=8471541&start=56#p1922235
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

volgende vraag: ik wil beginnen met wat aansluitingen voor het laden van laptop, iPhone, iPad enz te maken, allemaal op 12V. Wat kan ik daarvoor het beste aanschaffen? Is het bijv. interessant om daar dan een aan/uit schakelaar bij in te hebben?Hiermee zou je sluipverbruik kunnen uitschakelen. Of is dat verwaarloosbaar? En hoe kun je usb aansluiting op bijv een b-stijl of c-stijl maken? Gaatje boren in de stijl en daar dan de usb aansluiting op maken?

dank voor hulp en suggesties.

Albert
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

Hallo,

Ik ben bezig met het aansluiten van de huishoudaccu. Daarvoor ligt er een relais van Nagares RL/180-12. Die lag al aangesloten in de bus bij aankoop. Nu wil ik de + naar de huishoudaccu brengen. De lengte zal plm. 3,5 meter zijn. Hoe weet ik nou welke dikte ik moet hebben? Is 2,5mm2 voldoende of waar hangt dat verder nog van af? Op de foto in de bijlage staat nog een, op het oog, originele fiat kabel met stekker. Kan iemand mij vertellen waar die voor zou kunnen dienen? Als laatste nog: verdient het aanbeveling om een ander relais te installeren?

Vriendelijke groet
Albert
EC944974-AAD9-42EC-9BCE-9FFE26E0DB26.jpeg
EC944974-AAD9-42EC-9BCE-9FFE26E0DB26.jpeg (169.62 KiB) 555 keer bekeken
EFD173CC-B61B-44E9-9881-6AD53A245659.jpeg
EFD173CC-B61B-44E9-9881-6AD53A245659.jpeg (235.04 KiB) 555 keer bekeken
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

Vraagje: ik ga zo langzamerhand weer een paar stappen maken hoop ik. Ik heb de Thule slide out 55 geplaatst en de standaard vloer uit de bus gehaald. Nu wil ik de bedrading van de slide out aansluiten. Hoe kan ik het beste alle draden leggen? Ik probeer alle bedrading in buizen te leggen, maar hoe doe je dat als je naar een schakelaar, een accu en zekeringkast voor een zoemer wilt? Het kan zijn dat je er ooit weer bij moet.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door walda »

beschermkous.jpg
beschermkous.jpg (238.6 KiB) 427 keer bekeken
beschermkous.jpg
beschermkous.jpg (238.6 KiB) 427 keer bekeken
Bijvoorbeeld door het laatste stuk van je bedrading (cm of 20) door kabelbeschermkous te laten lopen. Je taped het vast aan de mantelbuis en zo dichtmogelijk bij de connectie, je houd dan een soepele verbinding om bv je schakelaartje te vervangen. Het nummer op het zakje is van Conrad.

Succes,

Walter
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

dat bedoel ik niet precies. alle draden komen door de vloer naar binnen en gaan dan naar 3 verschillende plaatsen: accu, schakelaar en zoemer bij de zekeringen. Hoe leg je dat aan zodanig, dat je er achteraf nog iets aan kunt doen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kroppie »

b.v. stuk(tuin) slang vast tyewrappen, en dan de kabels, plus een touwtje er door , kan er altijd nog 1 of meer bij of uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Kampeermark »

Hi strike, ik heb die draden door de chassis balk getrokken, daar zaten toch al gaten in. Die komen achter het keukenblok omhoog waar ik dan ook alles heb verbonden.
Ik heb zelf alleen een zoemer aangesloten (contact aan=rotherrie). Zag onze buren die hadden een fabrieks die naar binnen ging bij opslot gaan, lijkt mij erg vervelend.

Afijn, de plus en min van het motortje naar de schakelaar doorgetrokken, de min van de schakelaar aan het chassis zoals beschreven in de handleiding, en de plus van de schakelaar gaat eerst naar de zoemer welke ik naast de sigaretten plug heb geïnstalleerd en dan naar de voeding van deze.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

Hallo,

Ik ben bezig met het dinettebankje. Zoals hier al gelezen dat als je de console netjes recht hebt gemonteerd, dat de opbouw van het frame dan niet recht staat. Hoe lijn je de de opbouw recht uit in een Ducato of welke bus dan ook natuurlijk? Welke punten kun je nemen om vanuit te werken?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Ik heb uiteindelijk 2 carosserieringen geplaatst onder de basisplaat aan de binnenzijde van de bus op de vloer aan de achterzijde rechts en 1 aan de voorzijde rechts (dus beide aan dezelfde kant. Ze zijn te koop in verschillende diktes. Door de correctie op het laagste punt te doen heeft die het grootste effect. Komt de vraag wat is loodrecht, bus vlak neerzetten zodat de vloer waterpas staat (watervlak eigenlijk er is vast een beter woord voor) moertje aan touwtje vanaf plafond... je snapt ‘m wel
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Ok op je vorige vraag terug te komen trouwens; ik heb een soort ‘knooppunt’ gemaakt achter de onderste zwarte sierkap in de rechter B-stijl. 2 schroeven verwijderen en ik kan erbij als het moet.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

Ok, zo ga ik het ook doen en hoe heb je het gedaan met het recht krijgen van de rugleuning zeg maar? In jouw topic geef je aan, dat de rugleuning van het bankje niet recht staat, een beetje gedraaid, dus alsof je (beetje overdreven) naar buiten of binnen zit te kijken. Hoe krijg je die recht?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door JTG »

Je bedoeld met ‘recht’ haaks op de middellijn van voor naar achteren denk ik. Je kunt een (beperkt) aantal graden corrigeren met de bodemplaat van de bank.

Verder kun je proberen de gaten nog iets te ruimen naar de gewenste kant, maar je blijft natuurlijk aan de kokerbalk gebonden.
EE876B93-ECAB-449F-9F17-AA8DF0E8D9A4.jpeg
EE876B93-ECAB-449F-9F17-AA8DF0E8D9A4.jpeg (70.31 KiB) 161 keer bekeken
(Geen idee waarom de foto gedraaid is. Eerste keer dat me dat gebeurd. Zal proberen te corrigeren eens in de buurt van een pc...)
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: opbouwproject Fiat Ducato L3H2



Bericht door Strikethebell »

Ik ben niet erg duidelijk denk ik, maar hoe meet je, dat die plank voor de rugleuning goed staat en niet een paar graden gedraaid? Wat zijn je referentiepunten? Om straks re voorkomen dat ik een kast achter het bankje maak met legplanken, die scheef gezaagd moeten worden. Ik had ook wel bedacht de gaten in de vloer iets groter te maken, maar dan nog hoe meet je dat het geheel recht staat? En niet gedraaid richting raam of schuifdeur?
Plaats reactie